2021-07-19, 11:08
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Jag skulle utan tvekan säga "ess-ram", men det är kanske för att tyskan sitter lite i ryggmärgen ibland.

På engelska borde det väl bli ungefär "Srämm".

Hur f-n kan man sälja ut Torpedo!?

Helt sjukt. Min första treväxlade cykel hade en Torpedo Dreigang med röd ”boett”. Outslitlig, tillverkad i Tyskland. Anglosaxisk rövarkapitalism tycks förvandla allt till skit.
Citera
2021-07-22, 22:36
Medlem
Ringhals3s avatar
Påflugen, borde det inte heta påflygande?

Hej!

Det är sjukt jobbigt med påflugna personer men är det inte egentligen deras "offer" som är påflugna? Vore det inte rimligare att kalla påflugna personer för påflygande personer?

Varför heter det påflugen och inte påflygande?
Citera
2021-07-23, 00:33
Medlem
Riddarhusets avatar
Det kan också heta påflygande.
Förr.
Farfar sa så.
Perfekt particip av verbet flyga på ger ett adjektiv (beskrivning av egenskap) som beskriver hur någon person ÄR inte vad han GÖR.

.
Citera
2021-07-23, 13:58
Medlem
Moramannens avatar
Finns det ett samlingsnamn för en person som är allmänt intresserad av det österländska? Jag funderar på orientofil, men det verkar inte särskilt vanligt förekommande. Betydligt vanligare med ord för fascination av enskilda länder, som russofil, sinofil, nippofil...
Citera
2021-07-24, 00:10
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Det kan också heta påflygande.
Förr.
Farfar sa så.
Det var nog bara din farfar. Något påflygande som variant på påflugen finns inte listat i SAOB.
Citera
2021-07-24, 00:26
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
Finns det ett samlingsnamn för en person som är allmänt intresserad av det österländska? Jag funderar på orientofil, men det verkar inte särskilt vanligt förekommande. Betydligt vanligare med ord för fascination av enskilda länder, som russofil, sinofil, nippofil...

Orientofil skulle nog vara ett korrekt begrepp. Anledningen till att det inte används så mycket är nog att det är så vittomfattande att det är snudd på meningslöst. Vad är strängt taget det gemensamma draget hos de olika kulturer som vi betecknar som orientaliska, från Nordafrika i väster till Japan i öster via Turkiet, Arabstaterna, Iran, de centralasiatiska staterna, den indiska subkontinenten, Kina, Korea och Sydostasien? Mer än att de inte är som vi?
Citera
2021-07-24, 09:13
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det var nog bara din farfar. Något påflygande som variant på påflugen finns inte listat i SAOB.
Det finns i etymologisk ordbok så ditt "nog" var en felaktig kommentar.
Citera
2021-07-24, 11:03
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Det finns i etymologisk ordbok så ditt "nog" var en felaktig kommentar.
Vilken etymologisk ordbok då? Det finns inte i Hellquist, som är den enda någotsånär heltäckande svenska etymologiska ordboken.
Citera
2021-07-25, 07:36
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Orientofil skulle nog vara ett korrekt begrepp. Anledningen till att det inte används så mycket är nog att det är så vittomfattande att det är snudd på meningslöst. Vad är strängt taget det gemensamma draget hos de olika kulturer som vi betecknar som orientaliska, från Nordafrika i väster till Japan i öster via Turkiet, Arabstaterna, Iran, de centralasiatiska staterna, den indiska subkontinenten, Kina, Korea och Sydostasien? Mer än att de inte är som vi?
För den som djupt och allvarligt intresserar sig för t.ex. Mongolväldet är ju kopplingen given, och för seriösa forskare finns det säkert ett bättre begrepp, men blev egentligen mest nyfiken på om det fanns en term för lekmän som mig. Från början var det separata intressen, där jag började läsa mer om rysk politik kring 2014, och sen även som motvikt till tsunamin av amerikansk populärkultur sökte variation och till slut landade ganska väl i det östasiatiska. Med tiden växte intresset även till dessa länders kultur, historia och inbördes relationer (allt från allianser till krig, och till synbara allianser utåt som ändå präglats av rivalitet). Med det sagt så behövs det ju inget enskilt ord heller. Det har det åtminstone inte gjort hittills, de gånger det kommit på tal.
Citera
2021-07-25, 10:47
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
För den som djupt och allvarligt intresserar sig för t.ex. Mongolväldet är ju kopplingen given, och för seriösa forskare finns det säkert ett bättre begrepp, men blev egentligen mest nyfiken på om det fanns en term för lekmän som mig. Från början var det separata intressen, där jag började läsa mer om rysk politik kring 2014, och sen även som motvikt till tsunamin av amerikansk populärkultur sökte variation och till slut landade ganska väl i det östasiatiska. Med tiden växte intresset även till dessa länders kultur, historia och inbördes relationer (allt från allianser till krig, och till synbara allianser utåt som ändå präglats av rivalitet). Med det sagt så behövs det ju inget enskilt ord heller. Det har det åtminstone inte gjort hittills, de gånger det kommit på tal.

Men var det just inte ett enskilt ord du frågade efter?
Citera
2021-07-25, 11:38
Medlem
Dranghoffs avatar
Är inte det närmaste vi kommer ”orientalist”? Men det begreppet undviks i dag eftersom det buntar samman väldigt disparata kulturer och dessutom drar en tveksam skarp gräns mellan occident och orient.
Citera
2021-07-25, 11:59
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Men var det just inte ett enskilt ord du frågade efter?
Jo, men om det inte finns nåt i allmänt bruk så blir jag inte ledsen för den skull, s.a.s.
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Är inte det närmaste vi kommer ”orientalist”? Men det begreppet undviks i dag eftersom det buntar samman väldigt disparata kulturer och dessutom drar en tveksam skarp gräns mellan occident och orient.
Låter logiskt. Tack för svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in