2026-09-16, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentalTraslojd
Du skrev, citat:
Det är exakt så jag tänker. Det finns ju folk i tråden som anser att denna teori helt galen, det står ju dessa fritt att göra så. Det sägs att JJ inte kände nån i Härnösand, hur vet man det?
och avslutade inlägget med:
Klart Tor och JJ har träffats förut.
Varpå jag svarade att man från polisiärt håll har kontaktat alla tänkbara människor i JJ:s närhet från tiden i Härnösand, och ingen minns honom ens. Allt detta framgår med all önskvärd tydlighet i FUP. Så att han skulle haft med Tor att göra finns det absolut INGENTING som pekar mot. Jag konstaterar faktum. DU fabulerar fritt utan att ta minsta hänsyn till JJ:s väl dokumenterade profil.

Det framgår också att JJ varit extremt tyst och tillbakadragen i hela sitt liv. Alla hans gamla klasskamrater och lärare beskriver honom på samma sätt. Hans jobbkollegor och familj likaså.

Du kontrade med att fråga var jag inhämtat de här uppgifterna följt av helt påhittat och ovidkommande skit, och jag har två gånger poängterat att det är från FUP.
Ok, jag kan ju bara konstatera att dina uppgifter till stor del kommer från fup där det står att JJ sagt si och så. Det står ju INTE i fup att det är sanning det JJ har sagt i polisförhören.

Men tala gärna om för mig hur du kan veta dom här sakerna. Det är väl aldrig du som håller på med "ovidkommande skit"?

Faktum är ju att JJ är dömd för ansvar då det kommer till dubbelmordet i Brattås. Men om du anser att domen är felaktig så är det upp till dig. För min del spelar dina personliga åsikter inte någonting. Jag utgår enbart från dom fakta som är känt i fallet.

Jag kan notera att det finns en massa självutnämnda "experter" i denna tråd som kommer med den ena stolleterorin efter den andra...
Citera
2026-09-16, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PublicenemyNo2
Ok, jag kan ju bara konstatera att dina uppgifter till stor del kommer från fup där det står att JJ sagt si och så. Det står ju INTE i fup att det är sanning det JJ har sagt i polisförhören.

Men tala gärna om för mig hur du kan veta dom här sakerna. Det är väl aldrig du som håller på med "ovidkommande skit"?

Faktum är ju att JJ är dömd för ansvar då det kommer till dubbelmordet i Brattås. Men om du anser att domen är felaktig så är det upp till dig. För min del spelar dina personliga åsikter inte någonting. Jag utgår enbart från dom fakta som är känt i fallet.

Jag kan notera att det finns en massa självutnämnda "experter" i denna tråd som kommer med den ena stolleterorin efter den andra...
Du utgår inte från fakta när du häver ur dig "Klart Tor och JJ har träffats förut." Det finns noll stöd för den teorin, som du uttrycker som en självklarhet.

Du utgår inte från fakta när du påstår att JJ haft en umgängeskrets i Härnösand, eller på något vis varit kontaktsökande och kommunikativ.

Jag vet de här sakerna pga att det STÅR I FUP för i HELVETE. Det är vad JJs gamla lärare, klasskompisar, arbetskamrater, chefer, familj osv berättar.

JJ själv har inte sagt mycket av vikt i förhören, och det har jag inte heller påstått.

Jag har inte någonstans i vår lilla diskussion sagt ett dyft om vad jag tycker om domen. Men visst, jag anser att JJ bortom alla tvivel ensam bär ansvaret för dubbelmordet. Problemet är ju att bevisningen som den ser ut inte räcker till för mer än medhjälp. Jag har också egna teorier om ett ungefärligt händelseförlopp, men när jag luftat dem så har jag också varit noga med att påpeka att det är just teorier och inga vedertagna sanningar.
Citera
2026-09-16, 23:43
Medlem
Citat:
Du utgår inte från fakta när du häver ur dig "Klart Tor och JJ har träffats förut." Det finns noll stöd för den teorin, som du uttrycker som en självklarhet.

Du utgår inte från fakta när du påstår att JJ haft en umgängeskrets i Härnösand, eller på något vis varit kontaktsökande och kommunikativ.

Jag vet de här sakerna pga att det STÅR I FUP för i HELVETE. Det är vad JJs gamla lärare, klasskompisar, arbetskamrater, chefer, familj osv berättar.

JJ själv har inte sagt mycket av vikt i förhören, och det har jag inte heller påstått.

Jag har inte någonstans i vår lilla diskussion sagt ett dyft om vad jag tycker om domen. Men visst, jag anser att JJ bortom alla tvivel ensam bär ansvaret för dubbelmordet. Problemet är ju att bevisningen som den ser ut inte räcker till för mer än medhjälp. Jag har också egna teorier om ett ungefärligt händelseförlopp, men när jag luftat dem så har jag också varit noga med att påpeka att det är just teorier och inga vedertagna sanningar.
Vart har jag "hävt ur mig" att JJ har haft en umgängeskrets i Härnösand? Vart har jag skrivit att min teori är sanningen?
Men om du nu inte tror att Tor och JJ har träffats före morden så må du få tro det.
Det är ju fullt möjligt att JJ tappade det helt. Han sprang helt enkelt runt med ett trubbigt tillhygge och slog ihjäl dom som kom i hans väg. Olyckligtvis blev det just Tor och Gerd. Sen sansade han sig igen och inte gjort nåt mer på över 20 år.

Du får ha dina teorier ifred för mig. Kanske du ska tänka över ditt vokabulär då det kommer till dina svar i trådar, bara ett tipps👍. Du och jag kommer inte längre i den här diskussionen så därför så avslutar vi den härmed.
Citera
2026-09-16, 23:46
Medlem
Citat:

Det jag har skrivit är förstås också bara teorier,men vill hjälpa utredarna med att framföra en tanke som dom kanske inte ännu själva har tänkt på.
Citera
2026-09-17, 01:02
Medlem
Citat:
Jag tror att någon eller några som varit helt ovetande om morden har varit inne i huset och rotat och roffat åt sig. Men det är förstås min personliga teori.

Tror egentligen det jag också, men jag har lite svårt att komma runt blodspåret efter Gärd ute på grusplanen/gräsmattan mellan huset och ladan. Vet att det sagts att det spolats bort av regn tills dess Barbro kom dit 2 juni...vet vi när och hur mycket det regnade?

Alternativt kan jag tänka mig att JJ dragit dit senare på natten med ett par större skor han kanske lyckats sno i studenthuset han bodde i och klampat runt och sökt igenom huset ytligt för att få det att se ut som ett inbrott. Kanske för långsökt dock...
Citera
2026-09-17, 01:17
Medlem
Varför anser man att Gärd levde när hon släpades på gården?
Borde vara svårt att avgöra det endast på blodspår, för även en nyligt dödad människa blöder väl?

Och detta med att JJ hade ställt ut en läskig staty i skogen tycker jag tyder på att han hade mörka tankar.
Citera
2026-09-17, 05:31
Medlem
Undra vem den andra GM är

Han/hon är nog riktigt svettig nu.
Citera
2026-09-17, 06:17
Medlem
Crime-boy2s avatar
Han har överklagat. Mitten av Oktober tror advokaten.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/klart-domde-mannen-overklagar-brattasdomen
Senast redigerad av Crime-boy2 2026-09-17 kl. 06:33.
Citera
2026-09-17, 08:19
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Varför anser man att Gärd levde när hon släpades på gården?
Borde vara svårt att avgöra det endast på blodspår, för även en nyligt dödad människa blöder väl?

Och detta med att JJ hade ställt ut en läskig staty i skogen tycker jag tyder på att han hade mörka tankar.

Pumpen hade antagligen inte stannat.
Citera
2026-09-17, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PublicenemyNo2
Jag har bara läst vissa delar av p7.
Kan du ladda upp det lilla du har?
Citera
2026-09-17, 11:05
Medlem
Citat:
Dårar i tråden.

Lantmäterispåret och trädknullarspåret är så jävla dumt så jag vet inte vad.
Håller med.

Denna tjomme är sjukare än vi tror. Eftersom båda attackerats bakifrån är nog lust ett mer passande motiv.
Citera
2026-09-17, 11:09
Medlem
Åklagaren överklagar Brattåsdomen
låt spelet börja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in