2026-08-10, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Dubbelmordet på Tor och Gerd i Brattås 2005
https://kallafallsverige.se/fallen/dubbelmordet-pa-tor-och-gerd-i-brattas-2005
Det här var ju mycket intressant.

Citat:
Det nya tipset från september 2024 om en person med koppling till en röd Volvo 740 har lett till förnyade förhör. Personen ifråga kände Tor Öberg och hade en kriminell bakgrund, vilket gör tipset särskilt intressant.
Citera
2026-08-10, 15:03
Medlem
K.Blomkvists avatar
Misstänkte Brattåsmördaren ändrade sina uppgifter i förhören
Uppdaterad idag 14:27 Publicerad idag 14:24

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/misstankte-brattasmordaren-andrade-sina-uppgifter-i-forhoren

Men i polisförhören ändrar han sin version i vissa detaljer – flera gånger.

”För att det skulle passa bättre in i det här”, förklarar han i det nionde förhöret.
Citera
2026-08-10, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Funderar på om den som köpte skog av Tor möjligtvis var ute efter ett skrivet avtal som innebar något utöver officiell köpeskilling?

Köptes träd på rot eller fastighet med skog?
Nä, om man köper en fastighet så finns det registrerat hos Lantmäteriet, fastighetsregistret. Man får då lagfart på fastigheten vilken är en juridisk handling. Inget man gör upp sins emellan.
Om det rör sig om ett rotköp, alltså försäljning av träden för avverkning, då har det nog legat ute på anbud, brukar vara det normala förfarandet. Det har nog utredning kollat upp.
Citera
2026-08-10, 15:36
Medlem
Förundersökningsprotokoll sekretess prövas först av domare i aktuellt mål, sedan då denne godkänt detta så skickar vi ut förundersökningsprotokollet som papperskopior. För papperskopior tar tingsrätten ut en avgift enligt nedan:
Sida 1 – 9 : gratis
Sida 10: 50 kr (Administrationsavgift)
Sida 11 och uppåt: 2kr/sida
Detta ryms inte i ett vanligt kuvert så frakt på 120kr tillkommer.
Denna förundersökning är på 1850 sidor och kommer därför kosta 3850 kr.
För att fortsätta hantera din beställning behöver vi därför veta postadress/fakturaadress samt ett personnummer/organisations nummer.
Med vänlig hälsning
Citera
2026-08-10, 15:41
Medlem
Citat:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/misstankte-brattasmordaren-andrade-sina-uppgifter-i-forhoren

”För att det skulle passa bättre in i det här”, förklarar han i det nionde förhöret.

Säkert på uppmaning av sin advokat. Försvarets bästa chans är nog att hävda självförsvar mot Tor, men jag tror det kan reduceras till dråp i det fallet. Men mordet på Gerd är helt klart. Det jag funderar på är hur jj och Tor har träffats tidigare.
Citera
2026-08-10, 15:55
Medlem
Citat:

Han har trott att han är påkommen med en lögn. Sen har han insett att Gerd kanske ändå mest troligt redan var död eller döende. Kanske med hjälp av advokaten. Då ändrar han tillbaka till ursprungsversionen. Det är min teori.
Citera
2026-08-10, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
En affärsuppgörelse som går över styr. Dokument som måste röjas ur vägen efter dubbelmordet.
Borde inte någon av Tors döttrar ha den minsta aning om vad Tor hade för affärer på gång på den tiden?
Citera
2026-08-10, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Borde inte någon av Tors döttrar ha den minsta aning om vad Tor hade för affärer på gång på den tiden?

Tor skötte inte ekonomin. Det var nån annan. Det finns uppgift om konflikt där Tor tycker sig fått för lite betalt för skogen som han anlitat någon att avverka. Som jag tolkar det.
Citera
2026-08-10, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masaq
Att tidigare flickvän i förhör säger att JJ sagt att han jobbat mycket för att få sin första miljon tycker jag är ett tecken på att de verkar finnas ekonomiska motiv till gärningen.

Min tanke när jag läste det också
Citera
2026-08-10, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Han har trott att han är påkommen med en lögn. Sen har han insett att Gerd kanske ändå mest troligt redan var död eller döende. Kanske med hjälp av advokaten. Då ändrar han tillbaka till ursprungsversionen. Det är min teori.
Det spelar ingen roll vad som sägs i ett polisförhör. Det som SKA gälla för domen är vad som sägs vid rättegången.
Citera
2026-08-10, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Tor skötte inte ekonomin. Det var nån annan. Det finns uppgift om konflikt där Tor tycker sig fått för lite betalt för skogen som han anlitat någon att avverka. Som jag tolkar det.
Vem avverkade skogen?? Om han sålde en rotpost så hade han redan fått betalt för den. Köpekontrakt är nog upprättade därvidlag.
Citera
2026-08-10, 16:45
Medlem
Det spelar visst roll. Ändrade redovisningar av händelseförlopp som sedan ändras tillbaka stärker inte uppgiftslämnarens trovärdighet.

Förhör kan åberopas för att visa på just ändrade eller motstridiga uppgifter.

Citat:
Ursprungligen postat av PublicenemyNo2
Det spelar ingen roll vad som sägs i ett polisförhör. Det som SKA gälla för domen är vad som sägs vid rättegången.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in