Citat:
Ursprungligen postat av
TorkelSnorkel
Ja, här kan man bara hålla med.
Men har MGM agerat ensam eller har han varit en av flera? Det finns så många saker, varav en del litet svårförklarade, att man undrar om MGM verkligen kan ligga bakom alla: Familjearkivet, den försvurna klyvyxan (det är en rätt stor sak man inte utan vidare gömmer under jackan, och den verkar ju inte finnas i närheten av gården), skoavtryck, försök till bankomatuttag etc.
Om MGM agerat ensam, i hastigt mod, efter att t ex ha blivit tillrättavisad av Tor, så har jag svårt att tro att han skulle vidta så många, och vitt skilda åtgärder. Det är väl rätt ovanligt vid impulsdåd?
Har MGM agerat ensam och planerat dådet? Jag tycker inte det verkar troligt, av flera orsaker. T ex att han aldrig verkar ha gjort något liknande.
Då känns det väl troligare att MGM ingått i en större eller mindre grupp, kanske som medhjälpare. Han kanske blivit beordrad eller tvingad att släpa in henne. Om de varit flera blir det också lättare att förklara andra fynd och omständigheter.
Jag tycker frågan kring den försvunna klyvyxan är både intressant och mystisk. Hur noga har man letat kring trakterna av huset? Hur noga har man letat kring det området man hittade väskan (mm)? Hur ser det ut med sjöar och vattendrag i området?
För det jag tänker är att yxan är olämplig att ta med sig alltför långt - av alla möjliga anledningar. Jag menar har han tagit sig därifrån till fots så skulle ju yxan innebära att han drog på sig uppmärksamhet och om inte annat så är det väldigt ineffektivt och otympligt att ta sig fram/iväg med en stor yxa i famnen. Har han dessutom burit på väskan, så blir ju detta ännu svårare. Givetvis hade han också riskerat att bli upptäckt och ertappad med det blodiga mordvapnet.
Har han tagit sig därifrån med bil så vill han nog helst inte ens ha yxan i bilen, med risk för att avsätta blod eller DNA. Har han ändå tagit med denna i bilen så borde det rimligen inte vara under särskilt lång tid, då han inte vill ta risken att stoppas och ertappas med mordvapnet (...och att han skulle ha viljat ta med sig yxan hem ser jag som uteslutet) därför är ju det enda logiska att han dumpat yxan i närområdet. Så den borde ju finnas där någonstans!?