2026-08-10, 11:55
Medlem
Skickade en förfrågan på FUP, fick detta till svar:

"Hej

Förundersökningsprotokoll sekretess prövas först av domare i aktuellt mål, sedan då denne godkänt detta så skickar vi ut förundersökningsprotokollet som papperskopior. För papperskopior tar tingsrätten ut en avgift enligt nedan:

Sida 1 – 9 : gratis
Sida 10: 50 kr (Administrationsavgift)
Sida 11 och uppåt: 2kr/sida

Detta ryms inte i ett vanligt kuvert så frakt på 120kr tillkommer.

Denna förundersökning är på 1850 sidor och kommer därför kosta 3850 kr.

För att fortsätta hantera din beställning behöver vi därför veta postadress/fakturaadress samt ett personnummer/organisations nummer.

Med vänlig hälsning

Registrator
Ångermanlands tingsrätt"
Citera
2026-08-10, 11:57
Medlem
Sommargays avatar
Vad hade varit mgms bästa strategi vid rättegången här? Bara vara tyst? Spela oförstående och köra på "har ingen aning hur mitt dna hamnat där" eller att sätta ihop en historia liknande den han kör på nu? Är det fråga om en omvänd bevisbörda här där åtalade måste presentera en historia tillräckligt plausibel för att rätten inte ska kunna döma bortom rimligt tvivel?
Citera
2026-08-10, 12:10
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Min tanke var, att MGM kan ha ingått i en grupp som planerat och varit där tillsammans. Jag tror inte på historien om att han gick förbi och råkade bli vittne.

Är man en grupp som planerat och genomfört något tillsammans är det rätt ovanligt att man börjar ta livet av varandra efteråt.

Skitsnack! Hur många av sina egna har inte maffian mördat? Vad jag däremot inte kan fatta är VAD det fanns hemma hos Tor som var så åtråvärt att det krävde ett mord på två människor? Dessutom pekar ju vissa fakta på att det var ganska oplanerat och ogenomtänkt? Ett planerat mord skulle genomförts på ett mycket smartare sätt.
Citera
2026-08-10, 12:17
Medlem
Intressant - de har alla gemensamt att det är en form av självförsvar eller värnande om ens egna liv och hälsa då samtliga tre blivit attackerade av de personer de dräpt.

Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Faktiskt inte...

69-åringen i Vallåkra dömdes ju för "dubbel-dråp" 2017
https://www.sverigesradio.se/artikel/6620754

Även en 41-åring i Trollhättan dömdes för "dubbel-dråp" 2002
https://www.sverigesradio.se/artikel/58177

Som tillägg så åtalades 22-åringen i Ulricehamn för "dubbel-dråp" 2023, men friades
https://www.sverigesradio.se/artikel/dodade-tva-med-25-knivhugg-frias-i-hovratten
Citera
2026-08-10, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommargay
Vad hade varit mgms bästa strategi vid rättegången här? Bara vara tyst? Spela oförstående och köra på "har ingen aning hur mitt dna hamnat där" eller att sätta ihop en historia liknande den han kör på nu? Är det fråga om en omvänd bevisbörda här där åtalade måste presentera en historia tillräckligt plausibel för att rätten inte ska kunna döma bortom rimligt tvivel?

Nej, han har definitivt gjort det bästa valet. Att "kliva i" att han dragit in kroppen i ladan och därmed förklara varför hans DNA finns på offret. För att därefter "kliva ur" mordet och hänvisa till andra gärningsmän, när man vet att det finns okända skospår och tuggummipappers-DNA, är nog definitivt den bästa taktiken i detta läget.

Att säga: "jag har ingen aning om hur mitt DNA hamnat på henne" hade ju varit problematiskt med tanke på att DNA-träffen hittats på offrets fotled/strumpbyxor. Det är ju ett oerhört konstigt ställe att ha fysisk kontakt med någon på - och har man haft det på ett sådant ställe borde man rimligen kommit ihåg det. Så den taktiken hade nog varit bättre om DNA-träffen satt på ett mer "lättåtkomligt" ställe på offrets kropp.

Beträffande "omvänd bevisbörda" så existerar inte detta, eftersom det alltid är åklagaren som har denna. Däremot kan den misstänkte tillmätas en viss förklaringsbörda om åklagaren har sådan bevisning att den uppfyllt sin bevisbörda. Huruvida åklagaren har sådan bevisning kan man nog ha olika åsikter om. Men skulle så vara fallet så har ju faktiskt den misstänkte uppfyllt sin förklaringsbörda, då han ju faktiskt gett en plausibel förklaring till hur hans DNA hamnat på kroppen. Observera då skillnaden mellan "plausibel berättelse" och "plausibel förklaring", då jag menar att förklaringen är plausibel på så sätt att det är fullt rimligt att avsätta sitt DNA på en fotled om man drar i denna.
Citera
2026-08-10, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Skitsnack! Hur många av sina egna har inte maffian mördat? Vad jag däremot inte kan fatta är VAD det fanns hemma hos Tor som var så åtråvärt att det krävde ett mord på två människor? Dessutom pekar ju vissa fakta på att det var ganska oplanerat och ogenomtänkt? Ett planerat mord skulle genomförts på ett mycket smartare sätt.

En affärsuppgörelse som går över styr. Dokument som måste röjas ur vägen efter dubbelmordet.
Citera
2026-08-10, 12:34
Medlem
Brukar de inte alltid säga att domaren och domstolen i målet inte har läst förundersökningen? Märkligt
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Du har redan fått källa såg jag.
Grevens log har mycket info med källhänvisning.

Det finns ett TV-program om fallet där en svensk polis och en FBI-detektiv kollade fallet. Kom fram en del nytt där.

Citat:
Ursprungligen postat av AxelKardan
Skickade en förfrågan på FUP, fick detta till svar:

"Hej

Förundersökningsprotokoll sekretess prövas först av domare i aktuellt mål, sedan då denne godkänt detta så skickar vi ut förundersökningsprotokollet som papperskopior. För papperskopior tar tingsrätten ut en avgift enligt nedan:

Sida 1 – 9 : gratis
Sida 10: 50 kr (Administrationsavgift)
Sida 11 och uppåt: 2kr/sida

Detta ryms inte i ett vanligt kuvert så frakt på 120kr tillkommer.

Denna förundersökning är på 1850 sidor och kommer därför kosta 3850 kr.

För att fortsätta hantera din beställning behöver vi därför veta postadress/fakturaadress samt ett personnummer/organisations nummer.

Med vänlig hälsning

Registrator
Ångermanlands tingsrätt"
Citera
2026-08-10, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Kan du länka till inlägget? Vet man om personen mgm skulle ha setts tillsammans med var en kvinna eller man?

Inlägg 5592, s. 466. Du har själv citerat det i inlägg 5611, s. 468. Personen som postade inlägget är aktiv i tråden men har inte följt upp med någon mer information.
Senast redigerad av MonsterMagnus999 2026-08-10 kl. 13:00.
Citera
2026-08-10, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MonsterMagnus999
Inlägg 5592, s. 466. Du har själv citerat det i inlägg 5611, s. 468. Personen som postade inlägget är aktiv i tråden men har inte följt upp med någon mer information.

Ok tack! Citerar inlägget:

"Dock kan ja tycka efter fått reda på lite "by skvaller" att nu sedan mgm:s namn är känt så pratas det om att han vistats en hel del i solumshamn med ngn han är bekant med...min gissning är ngn från utbildningen han gick...han verkar ju inte vara den typen som stöter på ngn random å börjar umgås med lr nån krog människa verkar han ej varit.....en sak till jag har jobbat en del i Funäsdalen...i Hede hamnar man bara inte imo en riktig ångesthåla...om man inte gillar mörker o ensamhet..jakt fiske osv."
Citera
2026-08-10, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan 38:an ha uppehållit Gerd i boningshuset medans GM dödade Tor där han sedan hittas?

Inte omöjligt. Antingen den eller annan. Men om vi kallar hen 38:an. Nu spretar jag litet.
Ponera:

JJ och 38:an anländer till gården separat och
inväntar varandra.

JJ. dödar Tor medan 38:an befinner sig i huset för att söka efter något.

38:an blir påkommen av Gärd, som oväntat befinner sig i huset. ELLER så anländer Gärd oväntat till gården mitt under förvecklingarna.

Gärd går för att hitta Tor men faller själv offer för MGM som inte räknat med Gärd. Hon släpas in till Tor.

MGM går in i huset och hjälper 38:an söka (därav bådas skospår i huset, även i riktning mot vinden). MGM lämnar blodiga fotspår.

Arkivet hittas och tas med mot skogen där det snabbt gås igenom och dumpas.

JJ går hemåt på skogsstigarna.

38:an kan vara bilburen och tar med sig mordvapnet/yxan samt eventuellt det eftersökta.

Konfiskeringen av detta i kombination med Tors bortgång förhindrar förvecklingar som leder till fleras eller någon persons nackdel. Testamente? Gåvobrev till Gärds eller annans fördel?

Brevet som senare inkom till polisen och som jag inte vet något om, är väldigt intressant. Skulle vilja veta hur det är konstruerat och formulerat. Kan 38:an ligga bakom?
Senast redigerad av Detdundrar 2026-08-10 kl. 13:08.
Citera
2026-08-10, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Man har så klart matchat mot de skor man har att matcha mot. Att ingen känner igen skon säger inte så mycket. Jag kan inte redogöra för mina föräldrars alla skor.

Sen stämmer det nog att skorna inte gått att köpa i butik i Sverige men Dreichmann hade svensk sajt redan i början av 2000-talet och säkert även postorder sen innan dess. Så de behöver inte alls vara så unika som det framställts.

Skorna kan även vara inköpta under utlandsresa. Fanns butik i Danmark redan 2003.
Citera
2026-08-10, 13:14
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Ok tack! Citerar inlägget:

"Dock kan ja tycka efter fått reda på lite "by skvaller" att nu sedan mgm:s namn är känt så pratas det om att han vistats en hel del i solumshamn med ngn han är bekant med...min gissning är ngn från utbildningen han gick...han verkar ju inte vara den typen som stöter på ngn random å börjar umgås med lr nån krog människa verkar han ej varit.....en sak till jag har jobbat en del i Funäsdalen...i Hede hamnar man bara inte imo en riktig ångesthåla...om man inte gillar mörker o ensamhet..jakt fiske osv."

Det var ju intressant, det har jag missat. Där fyndet hittades så går det en stig direkt till hamnen.
Tor har ju haft några problem i just det området.

Någon påstår att han åkte till stan för ett möte med Lantmäteriet. De var en tisdag.
Här är några datum:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bratt%C3%A5smorden

Här är det inlägget:
(FB) Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005 - man i 45-årsåldern åtalas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här