2026-08-17, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
Det har jag missat, märkligt NFC går ut med det beskedet sida 24-25.

Hela utredningen kan likställas med en hönsgård helt ärligt
Det verkar extremt rörigt, men så spänner också utredningen över en lång tidsperiod, och FUP är minst sagt tung. Tycker dock den forensiska utredningen borde ge tydligare svar om huruvida Gärd bedöms blivit slagen i ladan än en förhörsledare.
Citera
2026-08-17, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Skon såldes inte i svenska butiker. Men Deichmann hade en sajt på svenska sen flera år och säkert även postorder.

Jag tror också det kan varit Gerds sko. Dock framgår det av FUP att hon hade 36-37 i skostorlek. Så kanske att 38 är för stort.

Några bra bilder på trappen hade verkligen inte skadat här. Irriterande att man bara kan se de överlappande skoavtrycken i avbildningen.

Fanns det avtryck på annan plats än trappen? Snackar vi alltså vid ytterdörren?
Citera
2026-08-17, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nodraketen
du får jättegärna tro så, jag är av annan uppfattning han har målat iun sig själv i ett hörn med sin berättelse, förstår fortfarande inte varför han gjorde så, det hade varit mycket bättre om han inte sagt något överhuvudtaget, rimliga tvivel får dock finnas annars går det ju aldrig dömma någon ska man ha klart för sig, frågan är vad de nya bevisen får för funktion här nu, och kan det vara så det finns ännu mera taktik ta fram här? Åklagaren sa tidigt i media den har mer än det ursprungliga dna:t jag tycker det är märkligt nästan alla i tråden här helt bortsett ifrån det uttalandet, subjektiva teorier grundade på det som stått i aftonbladet ger jag faktiskt inte mycket för.

Text: "Åklagaren Hanna Flordal berättar att dna från den misstänkta hittats på Gerd Viklunds väska. Det framkom efter förnyad undersökning av väskan som påträffades i skogen inte långt från gården i Brattås"

Ljud: "Det är det här som inkom i helgen då..."
https://www.sverigesradio.se/artikel/nya-dna-fynd-i-rattegangen-om-brattas-morden

"Så sent som i förra veckan kom ny bevisning mot den misstänka mannen"
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rrVy7e/ytterligare-dna-bevis-mot-misstankt-brattasmordare

"Ännu värre var att polisen lämnade ut Gärds handväska efter ett antal år (tror att det var 2012 eller 2013) till Barbro eftersom den inte ansågs viktig längre, hon ville inte ha den så hon gav den till Gärds son Mats som inte förstod vad han skulle ha den till så han återlämnade den till polisen. Sedan har den legat arkiverad fram tills nu och det var den väskan som de fick J.J DNA-träff på innan helgen vilket kan visa sig helt avgörande för rättegången. Ren bonnröta med andra ord".
(FB) Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005 - man i 45-årsåldern åtalas
Citera
2026-08-17, 23:40
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Fanns det avtryck på annan plats än trappen? Snackar vi alltså vid ytterdörren?

Detta är det enda jag har hittat.

https://imgur.com/cQJdBdJ

Kommer från FUP:en
Citera
2026-08-17, 23:42
Medlem
Langa upp exempel på vilka fall du hänvisar till här, för det är du som påstår detta och då är det upp till dig att komma med exempel som stöd för ditt påstående.

Citat:
Ursprungligen postat av nodraketen
Nej som saht jag har varit med förut och det är inte första gången jag ser en åklagare göra såhär, skulle fö inte förvåna mig om den har ännu mera teknisk bevisning.
Citera
2026-08-17, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Detta är det enda jag har hittat.

https://imgur.com/cQJdBdJ

Kommer från FUP:en

Tack. Men vad har de på Victory-skorna?
Citera
2026-08-17, 23:45
Medlem
vi må vara oense om mycket i denna tråd, men är alla överens att Barbro verkar vara en riktigt sneaky bitch
Citera
2026-08-17, 23:46
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Tack. Men vad har de på Victory-skorna?

Syns bara om Rebook.

Inga Victory dojor.
Citera
2026-08-18, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Text: "Åklagaren Hanna Flordal berättar att dna från den misstänkta hittats på Gerd Viklunds väska. Det framkom efter förnyad undersökning av väskan som påträffades i skogen inte långt från gården i Brattås"

Ljud: "Det är det här som inkom i helgen då..."
https://www.sverigesradio.se/artikel/nya-dna-fynd-i-rattegangen-om-brattas-morden

"Så sent som i förra veckan kom ny bevisning mot den misstänka mannen"
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rrVy7e/ytterligare-dna-bevis-mot-misstankt-brattasmordare

"Ännu värre var att polisen lämnade ut Gärds handväska efter ett antal år (tror att det var 2012 eller 2013) till Barbro eftersom den inte ansågs viktig längre, hon ville inte ha den så hon gav den till Gärds son Mats som inte förstod vad han skulle ha den till så han återlämnade den till polisen. Sedan har den legat arkiverad fram tills nu och det var den väskan som de fick J.J DNA-träff på innan helgen vilket kan visa sig helt avgörande för rättegången. Ren bonnröta med andra ord".

Haha, varför gav de Gärds handväska till Barbro för? Alla poliser i den här utredningen verkar så trötta och uttråkade så det skulle kunna göras en ny bra film i stil med "Mannen på taket" igen
Citera
2026-08-18, 00:03
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag

Jag tror vi alla kan vara eniga om att denna bevishantering inte hade flugit i OJ Simpson-rättegången.

Vilka ofattbara klappträn till poliskonstaplar de har i Härnösand. Hur i h-e kan man lämna ut ett föremål som GM bevisligen hanterat. Sanslöst.
Citera
2026-08-18, 00:06
Medlem
Någon som vet om det finns tilläggsprotokoll, utöver det som kom idag?

Känns underligt att de helt vägrar lämna ut de rättsmedicinska obduktionerna (givetvis kraftigt maskade).
Citera
2026-08-18, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag tror vi alla kan vara eniga om att denna bevishantering inte hade flugit i OJ Simpson-rättegången.

Vilka ofattbara klappträn till poliskonstaplar de har i Härnösand. Hur i h-e kan man lämna ut ett föremål som GM bevisligen hanterat. Sanslöst.

Ja. Fruktansvärt mycket missar i denna mordutredning. Och inga små fadäser, utan REJÄLA tabbar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in