2026-08-10, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Han kan ha 43/44 och ändå ha köpt ett par skor i större storlek om han promenerar mycket, haft skoskav t ex.
Men promenerar man mycket måste man ha rätt skostorlek. Det är om skorna är för små eller för stora som de man kan få skoskav.
Citera
2026-08-10, 13:20
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
[b]1. Att lagen anger att det måste röra misstanke om mord eller grov våldtäkt

2. Att lagen anger att det skall finnas särskild anledning att anta att DNA-spåret som är föremål för undersökningen avsatts av gärningspersonen.

-------

Att sådan brottsmisstanke, och heller inte sådan anledning att anta, inte funnits beror på många orsaker. Främst för att det rört sig om kvinnligt DNA - och att man hela tiden utrett/misstänkt en manlig gärningsman (läs: vittnesuppgifter om män i en bil, fantombilden, okända män som fastnat på övervakningsbilder, uppgifter om manliga gärningsmän i det anonyma brevet, att den misstänkte angett manliga alternativa gärningsmän osv.) vilket även bekräftats av den manliga DNA-träff man gjorde på det kvinnliga offrets fotled.

Släktspårning kommer alltså att vara en metod att hitta manliga förövare, för det är sällan kvinnor misstänks för grov våldtäkt, och utredares förutfattade meningar om att "det måste vara en karl" hindrar att släktspårning blir aktuellt.

Undrar om lagstiftarna tänkte på detta, att kvinnliga förövare går under radarn.
Citera
2026-08-10, 13:20
Medlem
Förslag på följskrivelse:

”Ämne: Begäran om förtydligande angående utlämnande av förundersökningsprotokoll

Hej,

Tack för ert svar.

Jag har förståelse för att förundersökningsprotokollet först måste genomgå en sekretessprövning innan det kan lämnas ut.

Jag vill dock be om ett förtydligande beträffande uppgiften att protokollet därefter kommer att skickas ut som papperskopior.

Jag kan inte se att ert svar anger varför utlämnandet måste ske i pappersform. Är det fråga om att protokollet inte finns tillgängligt i elektronisk form, eller har tingsrätten gjort bedömningen att det av någon annan anledning inte kan eller bör lämnas ut elektroniskt?

På Ångermanlands tingsrätts webbplats anges att många handlingar finns lagrade elektroniskt och kan skickas med e-post, samt att kopior av allmänna handlingar kan levereras på olika sätt. Det anges också att handlingar kan skickas genom säker e-post.

Jag skulle därför vara tacksam om ni kunde precisera:

1. om FUP:en finns i elektronisk form hos tingsrätten,
2. om den elektroniska versionen är den version som används vid utlämnande efter sekretessprövningen,
3. om tingsrätten har gjort någon bedömning av möjligheten att lämna ut den elektroniskt, och
4. vilket skäl eller vilken rutin som medför att just denna handling endast erbjuds som papperskopia.

Jag är medveten om att det inte nödvändigtvis föreligger en rätt att kräva utlämnande i ett visst tekniskt format. Min fråga gäller därför främst vilken grund tingsrätten har för den valda utlämnandeformen.

Eftersom det rör sig om cirka 1 850 sidor och en kostnad på omkring 3 850 kronor är frågan av praktisk betydelse för mig. Om det finns möjlighet att få ta del av materialet elektroniskt efter genomförd sekretessprövning önskar jag naturligtvis detta.

Vänligen,

[namn]”

Citat:
Ursprungligen postat av AxelKardan
Skickade en förfrågan på FUP, fick detta till svar:

"Hej

Förundersökningsprotokoll sekretess prövas först av domare i aktuellt mål, sedan då denne godkänt detta så skickar vi ut förundersökningsprotokollet som papperskopior. För papperskopior tar tingsrätten ut en avgift enligt nedan:

Sida 1 – 9 : gratis
Sida 10: 50 kr (Administrationsavgift)
Sida 11 och uppåt: 2kr/sida

Detta ryms inte i ett vanligt kuvert så frakt på 120kr tillkommer.

Denna förundersökning är på 1850 sidor och kommer därför kosta 3850 kr.

För att fortsätta hantera din beställning behöver vi därför veta postadress/fakturaadress samt ett personnummer/organisations nummer.

Med vänlig hälsning

Registrator
Ångermanlands tingsrätt"
Citera
2026-08-10, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Skitsnack! Hur många av sina egna har inte maffian mördat? Vad jag däremot inte kan fatta är VAD det fanns hemma hos Tor som var så åtråvärt att det krävde ett mord på två människor? Dessutom pekar ju vissa fakta på att det var ganska oplanerat och ogenomtänkt? Ett planerat mord skulle genomförts på ett mycket smartare sätt.

Att Gärd oväntat visade sig komma dit skapade förvirring och blev ett ovälkommet extra moment i tillvägagångssättet.
Citera
2026-08-10, 13:34
Medlem
K.Blomkvists avatar
Jag tro att det handlar om pengar.
Jag hittade en gammal artikel i AB.

Här låg de mördade
Publicerad 2005-06-03 06.40
Uppdaterad 2011-03-11 07.57

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8wqp9w/har-lag-de-mordade

Men nyligen sålde Tor Öberg skog för 100000 kronor.
Hoppas att de stavat rätt nu.

10000 fanns i hans plånbok som mördaren/-na missade.
Citera
2026-08-10, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Släktspårning kommer alltså att vara en metod att hitta manliga förövare, för det är sällan kvinnor misstänks för grov våldtäkt, och utredares förutfattade meningar om att "det måste vara en karl" hindrar att släktspårning blir aktuellt.

Undrar om lagstiftarna tänkte på detta, att kvinnliga förövare går under radarn.

Nu är du ju löjlig...

1. ALLA som misstänks för mord eller grov våldtäkt (mot barn/vuxen) kan bli föremål för biometri i utredningen. Dvs ALLA är lika inför lagen i det avseendet...att sedan kvinnor råkar begå färre av dessa brott har ju ingenting med saken att göra?

2. I detta fallet har det ju inte funnits "förutfattade meningar om att gärningsmannen måste vara man" för man har ju för guds skull hittat ett manligt DNAoffrets kropp och sedermera häktat och åtalat denna man. Anser du den misstanken vara en förutfattad mening?

3. Hade det funnits omständigheter eller uppgifter som tydde på att en kvinna varit inblandad i detta (och då på ett mer konkret ställe än ett tuggummipapper på gårdsplan), tex kvinnliga DNA-spår på mer centrala ställen, att vittnen sett en okänd kvinna kring platsen och/eller att det var vanligt förekommande att den misstänkte umgicks med en kvinna - Så hade man givetvis kunnat göra en släktsökning på pappret. Men nu har ju sådana omständigheter eller uppgifter aldrig funnits!?
Citera
2026-08-10, 13:50
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
3. Hade det funnits omständigheter eller uppgifter som tydde på att en kvinna varit inblandad i detta (och då på ett mer konkret ställe än ett tuggummipapper på gårdsplan), tex kvinnliga DNA-spår på mer centrala ställen, att vittnen sett en okänd kvinna kring platsen och/eller att det var vanligt förekommande att den misstänkte umgicks med en kvinna - Så hade man givetvis kunnat göra en släktsökning på pappret. Men nu har ju sådana omständigheter eller uppgifter aldrig funnits!?
Bara en omständighet håller jag med om inte hade räckt, men nu fanns också 38: orna. Som ingen på drygt 20 år trätt fram med att "det måste ha varit jag". Vem som nu än satt de fotavtrycken så är det någon som tiger.

Faktum kvarstår att det kommer att finnas en högre tröskel för att använda släktspårning på kvinnligt DNA.
Citera
2026-08-10, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Bara en omständighet håller jag med om inte hade räckt, men nu fanns också 38: orna. Som ingen på drygt 20 år trätt fram med att "det måste ha varit jag". Vem som nu än satt de fotavtrycken så är det någon som tiger.

Faktum kvarstår att det kommer att finnas en högre tröskel för att använda släktspårning på kvinnligt DNA.

Visst är det så. Men storlek 38 kan även män ha (det hade Hagamannen t ex). Dessutom är skomärket "Victory" relativt popoulärt och har många olika slags skor, som köps lika ofta av män som kvinnor. Tilläggas skall att den främsta anledningen till att åklagaren avfärdat dessa är att skospåret inte avsatts i något blod.

Föresten: Hur hade du sett på dessa spår om ev. släktforsknings-DNA kunnat hitta ägaren till tuggummipappret och att man därefter kunde konstatera att hon inte hade skostorlek 38?
Citera
2026-08-10, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
MGM lämnar blodiga fotspår.
Har du någon länk som styrker detta med blodiga skoavtryck i boningshuset?
Citera
2026-08-10, 14:09
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Föresten: Hur hade du sett på dessa spår om ev. släktforsknings-DNA kunnat hitta ägaren till tuggummipappret och att man därefter kunde konstatera att hon inte hade skostorlek 38?
Beror på vad fröken Hubba-Bubba hade haft att säga i övrigt. Eller kunnat påvisas ha någon relation till offren eller MGM.

Sen är ju släktspårning ingen billig verksamhet direkt, så visst måste en rimlighetsbedömning till. Men här fanns två oförklarade (förmodat) kvinnliga omständigheter.

Att söka eventuella vittnen som inte självmant vill träda fram genom släktspårning förstår jag är inte rimligt förstås.

Men avvägningar kommer att oftast ske i riktning mot män så att forensisk släktspårning blir en manlig släktspårning.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-08-10 kl. 14:23.
Citera
2026-08-10, 14:10
Medlem
Att tidigare flickvän i förhör säger att JJ sagt att han jobbat mycket för att få sin första miljon tycker jag är ett tecken på att de verkar finnas ekonomiska motiv till gärningen.
Citera
2026-08-10, 14:13
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Jag tro att det handlar om pengar.
Jag hittade en gammal artikel i AB.

Här låg de mördade
Publicerad 2005-06-03 06.40
Uppdaterad 2011-03-11 07.57

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8wqp9w/har-lag-de-mordade

Men nyligen sålde Tor Öberg skog för 100000 kronor.
Hoppas att de stavat rätt nu.

10000 fanns i hans plånbok som mördaren/-na missade.

Funderar på om den som köpte skog av Tor möjligtvis var ute efter ett skrivet avtal som innebar något utöver officiell köpeskilling?

Köptes träd på rot eller fastighet med skog?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in