Förslag på följskrivelse:
”Ämne: Begäran om förtydligande angående utlämnande av förundersökningsprotokoll
Hej,
Tack för ert svar.
Jag har förståelse för att förundersökningsprotokollet först måste genomgå en sekretessprövning innan det kan lämnas ut.
Jag vill dock be om ett förtydligande beträffande uppgiften att protokollet därefter kommer att skickas ut som papperskopior.
Jag kan inte se att ert svar anger varför utlämnandet måste ske i pappersform. Är det fråga om att protokollet inte finns tillgängligt i elektronisk form, eller har tingsrätten gjort bedömningen att det av någon annan anledning inte kan eller bör lämnas ut elektroniskt?
På Ångermanlands tingsrätts webbplats anges att många handlingar finns lagrade elektroniskt och kan skickas med e-post, samt att kopior av allmänna handlingar kan levereras på olika sätt. Det anges också att handlingar kan skickas genom säker e-post.
Jag skulle därför vara tacksam om ni kunde precisera:
1. om FUP:en finns i elektronisk form hos tingsrätten,
2. om den elektroniska versionen är den version som används vid utlämnande efter sekretessprövningen,
3. om tingsrätten har gjort någon bedömning av möjligheten att lämna ut den elektroniskt, och
4. vilket skäl eller vilken rutin som medför att just denna handling endast erbjuds som papperskopia.
Jag är medveten om att det inte nödvändigtvis föreligger en rätt att kräva utlämnande i ett visst tekniskt format. Min fråga gäller därför främst vilken grund tingsrätten har för den valda utlämnandeformen.
Eftersom det rör sig om cirka 1 850 sidor och en kostnad på omkring 3 850 kronor är frågan av praktisk betydelse för mig. Om det finns möjlighet att få ta del av materialet elektroniskt efter genomförd sekretessprövning önskar jag naturligtvis detta.
Vänligen,
[namn]”
Citat:
Ursprungligen postat av
AxelKardan
Skickade en förfrågan på FUP, fick detta till svar:
"Hej
Förundersökningsprotokoll sekretess prövas först av domare i aktuellt mål, sedan då denne godkänt detta så skickar vi ut förundersökningsprotokollet som papperskopior. För papperskopior tar tingsrätten ut en avgift enligt nedan:
Sida 1 – 9 : gratis
Sida 10: 50 kr (Administrationsavgift)
Sida 11 och uppåt: 2kr/sida
Detta ryms inte i ett vanligt kuvert så frakt på 120kr tillkommer.
Denna förundersökning är på 1850 sidor och kommer därför kosta 3850 kr.
För att fortsätta hantera din beställning behöver vi därför veta postadress/fakturaadress samt ett personnummer/organisations nummer.
Med vänlig hälsning
Registrator
Ångermanlands tingsrätt"