2026-08-07, 20:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
JJ säger inte mer än nödvändigt. Skyddar han någon, några eller lägger han ut dimridåer och är ensam GM?
Kommer detta att klarna eller kommer han undan med sitt tigande?
Kanske fälls för griftefrid , eller vad det nu kallas. Mystisk man.
Känns lite som han varit i nån utpressarsituation eller liknande under dessa år
Citera
2026-08-07, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det beror ju inte på detektiverna utan på hur många som har testat sig på den siten.
Den här killen hade lite otur att kom från en släkt som troligen är väl utforskad.

Jag släktforskade och hittade hans förfader:

Har man hittat en urgubbe forskar man fram hans ättlingar och kan som i linköpinsfallet hitta ett begränsat antal möjliga.

I Sverige har man ju hållit reda på födslar och dödslar sen 1600-talet i kyrkböckerna. Adel, präster, kungligheter, smeder och skogsfinnar finns det annan litteratur om.

Företagens datorer jämför de inlämnade DNA-testerna med varandra och även kundernas inmatade släktträd. Mycket av jobbet är liksom redan gjort av vanliga människor intresserade av släktforskning.

Idag fick jag en matchning med min 13:de kusin med anor från 1500-talet. Ponera att jag lämnat mitt DNA på brottsplatsen så hittar man ju mig och min 13:de kusin genom att kolla urgubbens ättlingar.

Bonusinfo:

Polisens DNA-tester kan jämföra DNA med 15-20 testpunkter för att avgöra om fyndet är från provtagen person.

Släktforskningföretagen testar 700000+ testpunkter.

Men det som hittas på en brottsplats är ju inte nå fil från en släktforskningstjänst. Släktforskningen är ju metoden som man hävdar kan användas för att matcha upphittat biologiskt material med en specifik person. Men frågan är om det någon gång har letts i bevis att man verkligen kan det?
Citera
2026-08-07, 20:46
Medlem
Givet att jag känner mig rätt säker på att en "vandrande JJ" , se tidigare inlägg, troligtvis av en ren tillfällighet kommit i konflikt med Tor då han genat över hans tomt/gård är det logiskt att Tors klyvyxa (som aldrig hittats) som är vanligtvis är rätt stor, ca 70 cm, och som inte helt enkelt bärs med, ligger i terrängen eller endast en liten bit ut i ett närliggande vattendrag. JJ har med all säkerhet inte burit den hela vägen tillbaka till bostaden i södra Härnösand. Märkligt polisen inte lyckats hitta den.
Citera
2026-08-07, 20:46
Medlem
0perators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F3ttan
Någon som begärt ut FUP?

Det är fritt fram att mejla tingsrätten och begära ut förundersökningsprotokollet
Citera
2026-08-07, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Det enda som behövs är följande:

1. Samla in prover, blod eller saliv eller vad som helst från ett antal personer.

2. Överlämna dessa prover till DNA-släktforskningsdetektiverna, och förse dem med precis 0 information om vilka som proverna kommer ifrån, utan låt dem enbart tillämpa sin metod för att hitta dessa personer.

Har en studie genomförts där denna metod sätts på prov ungefär som jag beskriver? Och hur klarade man sig?

Finns inga riktiga svar på dessa frågor, om ingen känner till någon vetenskaplig validering, är det faktiskt rätt oroväckande.

Förklara för oss vad du tycker om ifall en man gör ett DNA-prov för att se om han är far till ett barn, håller du med om att provsvaret antingen blir POSITIVT eller NEGATIVT och att resultat går att lita på?

Tycker du att provresultatet kan ifrågasättas/vara felaktigt beroende på om kvinnan som hävdar att mannen är far till barnet ringde eller åkte hem till honom för att meddela att han är pappan?
Citera
2026-08-07, 20:57
Medlem
Förstod jag rätt att det på brottsplatsen fanns skoavtryck från två okända personer i storlek 45 resp. 38?

Och ändå söker man två manliga MGM?

Kille med skostorlek 38 låter ovanligt litet.
Citera
2026-08-07, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Ungefär som mördaren i Linköping som också gick under radarn 16 år.
De liknar varandra
Väldigt mycket!
Och Ulf Olsson Helenmannen.
Undrar hur många sådana där ensamvargar det finns runt om i landet?
Citera
2026-08-07, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademiker12
Givet att jag känner mig rätt säker på att en "vandrande JJ" , se tidigare inlägg, troligtvis av en ren tillfällighet kommit i konflikt med Tor då han genat över hans tomt/gård är det logiskt att Tors klyvyxa (som aldrig hittats) som är vanligtvis är rätt stor, ca 70 cm, och som inte helt enkelt bärs med, ligger i terrängen eller endast en liten bit ut i ett närliggande vattendrag. JJ har med all säkerhet inte burit den hela vägen tillbaka till bostaden i södra Härnösand. Märkligt polisen inte lyckats hitta den.

Enligt det anonyma brevet var det en affärsuppgörelse som gick fel. Och yxan togs med i bilen. Men jag vet inte om det stämmer.
Citera
2026-08-07, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentalTraslojd
Förstod jag rätt att det på brottsplatsen fanns skoavtryck från två okända personer i storlek 45 resp. 38?

Hade JJ ingen flickvän eller kvinnlig kumpan?
Citera
2026-08-07, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Sannolikheten att JJ, som säger sig gått på promenad och var obekant för Tor och Gerd, skulle ha sett när några främmande män dödade Gerd, själv fått panik och känt behov av att släpa in hennes kropp i ladan är så galen.

Så gör ingen. Klart han ljuger.

Låter lika uselt som Olofs förklaring till varför hans sperma hamnat på Malins byxor... (Mordet på Malin i Husum 1996)
Citera
2026-08-07, 21:04
Medlem
storlek 45 resp. 38 ja, men inte säkert det fanns blod från offren på dom och man därför inte kunde utesluta att dom avsats innan mordet. Fanns det blod från offren från dom hade detta varit i ett helt annat läge ev.
Citera
2026-08-07, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentalTraslojd

Samma storlek som Hagamannen. Nu sysslade han i och för sig med våldtäkter, men han kan ju ha kört lite vid sidan om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in