2013-04-01, 15:28
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Antagande 1: Antag att ett evigt och oändligt universum existerar.
Antagande 2: Antag att detta universum har både tid och rum.
Antagande 3: Antag att tid har en början.

Slutsats: i och med att tid har en början så kan det eviga universumet inte vara evigt, någon gång måste den ha startat.

Varför antar du att ett evigt och oändligt universum skulle ha tid och rum? Hur kan det eviga ha tid, och det oändliga rum?

Citat:
Jag har redan svarat på din fråga. Återigen Gud är inte någonting. Det behöver inte betyda att han inte existerar.

Men hallå! Du har inte svarat på frågan. Vad ska du/vi med en gud till som inte är någonting? Vad skulle en sån gud vara bra för?
Citera
2013-04-01, 15:29
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Aha, så för att få ditt gudsbevis att fungera så säger du att gud varken finns eller inte finns?

Har inte sagt Gud varken finns eller inte finns.
Citera
2013-04-01, 15:50
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smidigast
Jag har inte påstått något alls men anser att du krymper utrymmet eftersom dina antaganden bygger på en viss ordning med en given slutsats. Det är du som för in begreppen och vill få acceptans för det och hur de förhåller sig till varandra.

Det handlar inte om att få någon acceptans eller inte. Jag lägger endast fram några antaganden med en viss slutsats som jag vill diskutera med er. Det behöver inte betyda att allt jag säger är 100% sanning. Nåväl, vad tycker du om beviset (eller kalla det för vad du vill)? Är det rimligt? Om inte, förklara gärna varför så att vi kan diskutera.

Citat:
Varför anser du att det bara ska finnas ett tredje alternativ till dessa ytterligheter? Varför inte 5 alternativ emellan som då ska förklara uppkomsten av någonting?

Vi kan väl börja med två alternativ för tillfället. Dvs. någonting respektive ingenting. Jag hoppas att du har förstått dessa två begrepp så här långt i diskussionen.

Citat:
Vad har vi för anledning att misstänka att det finns eller har funnits tillstånd som kan betraktas som ingenting. För ingenting borde väl då anses vara ett icke-tillstånd.

Ingen har sagt att ingenting finns eller har funnits. Vi kan anta att ingenting är ett tillstånd. Vi gör bara ett antagande för att dra en slutsats. Om vi säger att ingenting var det allra första tillståndet så blir ingenting resultatet enligt del1 av beviset. Med resultatet menar jag hur det ser ut i verkligheten. Är det ingenting i verkligheten? Nej, för vi finns ju. Håller du med?

Citat:
Mig veterligen så har ingen hävdat att ingenting skapat någonting, förutom troende som ska försöka beskriva icke-troendes inställning till livets uppkomst.

Jo, du. Det finns några som påstår att ur ingenting kan det komma någonting. Det är iallafall inte troende.
Citera
2013-04-01, 16:19
Medlem
smidigasts avatar
Citat:
Det handlar inte om att få någon acceptans eller inte. Jag lägger endast fram några antaganden med en viss slutsats som jag vill diskutera med er. Det behöver inte betyda att allt jag säger är 100% sanning. Nåväl, vad tycker du om beviset (eller kalla det för vad du vill)? Är det rimligt? Om inte, förklara gärna varför så att vi kan diskutera.

Fast du lägger fram antaganden som egentligen har som syfte att bekräfta din egen bild av vad som hänt. Du vill få bekräftat att ur ingenting så kan ingenting uppstå.

Citat:
Vi kan väl börja med två alternativ för tillfället. Dvs. någonting respektive ingenting. Jag hoppas att du har förstått dessa två begrepp så här långt i diskussionen.

Se ovan. Jag har förstått begreppen och inser också att det inte går att föra en diskussion utifrån dem. Att börja en diskussion utifrån två ytterligheter där slutsatsen är given ger inga bra förutsättningar.

Citat:
Ingen har sagt att ingenting finns eller har funnits. Vi kan anta att ingenting är ett tillstånd. Vi gör bara ett antagande för att dra en slutsats. Om vi säger att ingenting var det allra första tillståndet så blir ingenting resultatet enligt del1 av beviset. Med resultatet menar jag hur det ser ut i verkligheten. Är det ingenting i verkligheten? Nej, för vi finns ju. Håller du med?

Då säger du ju att med ingenting så kom också tiden. Om vi ska se det som ett första tillstånd. Då skapas förutsättningar för liv även i begreppet ingenting. Så ur ingenting kom då någonting.

Citat:
Jo, du. Det finns några som påstår att ur ingenting kan det komma någonting. Det är iallafall inte troende.

Nämn då någon som påstår det som inte är spritt språngande galen eller är ett fb-troll. Eller menar du att vetenskapen påstår det? Det är annars en typisk strawman i alla religiösa diskussioner. Jag vet nämligen ingen icke-troende som säger det.
Citera
2013-04-01, 17:11
Medlem
sanning05s avatar
Citat:

Citat:

Nämn då någon som påstår det som inte är spritt språngande galen eller är ett fb-troll. Eller menar du att vetenskapen påstår det? Det är annars en typisk strawman i alla religiösa diskussioner. Jag vet nämligen ingen icke-troende som säger det.

The Universe can create itself from nothing, says Prof Hawking

http://www.bbc.co.uk/news/uk-11161493
Citera
2013-04-01, 17:14
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Se ovan. Jag har förstått begreppen och inser också att det inte går att föra en diskussion utifrån dem. Att börja en diskussion utifrån två ytterligheter där slutsatsen är given ger inga bra förutsättningar.

Då vill jag flika in och ställa en fråga till smidigast. Anser du att universums började existera eller anser du att universum alltid har existerat?

Om du anser att universum började existera, vad för slags orsaka inducerade universums existens? Är denna orsak en existens eller ingen existens?

fundera ordentligt innan du svarar ärade Smidigast.
Citera
2013-04-01, 17:19
Medlem
smidigasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
The Universe can create itself from nothing, says Prof Hawking

http://www.bbc.co.uk/news/uk-11161493

Fast då utgår han ju uppenbart från att det finns gravitation.
Citera
2013-04-01, 17:25
Medlem
smidigasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Då vill jag flika in och ställa en fråga till smidigast. Anser du att universums började existera eller anser du att universum alltid har existerat?

Om du anser att universum började existera, vad för slags orsaka inducerade universums existens? Är denna orsak en existens eller ingen existens?

fundera ordentligt innan du svarar ärade Smidigast.

Behöver inte fundera särskilt länge för detta. Vill du ha ett ärligt svar så blir det jag inte har en aning.
Citera
2013-04-01, 17:39
Medlem
Citat:
Återigen Gud är inte någonting. Det behöver inte betyda att han inte existerar.
Det finns bara två saker i världen: någonting och ingenting. Om Gud inte är någonting så är han ingenting. Det finns inget annat.
Citera
2013-04-01, 17:52
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Har inte sagt Gud varken finns eller inte finns.

Det var ett roligt försök till gudsbevis killen. Återkom gärna när du tänkt igenom det.
Citera
2013-04-01, 17:58
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Fast då utgår han ju uppenbart från att det finns gravitation.

finns gravitation? Professor Hawking, århundradets andra levande Einstein, talar klarspråk. Universum kan skapa sig själv från inget, poff säger det. så är det bara, välkommen till verkligheten
Citera
2013-04-01, 18:00
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Behöver inte fundera särskilt länge för detta. Vill du ha ett ärligt svar så blir det jag inte har en aning.

Bra, men man får lov att tänka. Tror du att Universum orsakade sin egen existens som vår ärade Professor Hawking, eller tror du att varje verkan har en orsak?

Du har ingen aning, det har jag inte heller, men detta betyder inte att vi stänger ner vårt rationella tänkande. Tror du att Universum är en verkan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in