2013-07-26, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Visst. Vill du så får du även förklara varför just din gud är den rätta och inte Allah, Oden, DFSM eller någon annan, men jag antar att det följer med förklaringen.
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Skrumpelnubb, Vi väntar på svar.

Jag har redan svarat så ni får gärna förklara vad ni saknar i det svaret?

Det finns bara en Gud och det är min Gud.

Jag gör jämförelser mellan bibelns Gud och mitt bevis för de icke-skapade men existerande enheter som är ett och det råder full samstämmighet. Det är den som presenterar bevis på Gud som också har det av Gud givna privilegiet att också säga vem han är. Jag säger att det är Kristus för att jag vet (inte tror) att det är sanningen. Ni får ta mitt ord på det. (vilket ni inte gör).
Senast redigerad av skrumpelnubb 2013-07-26 kl. 19:47.
Citera
2013-07-26, 19:45
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb

Jag gör jämförelser mellan bibelns Gud och mitt bevis för de icke-skapade men existerande enheter som är ett och det råder full samstämmighet. Det är den som presenterar bevis på Gud som också har det av Gud givna privilegiet att också säga vem han är. Jag säger att det är Kristus för att jag vet (inte tror) att det är sanningen. Ni får ta mitt ord på det. (vilket ni inte gör).

Hej!

Tror du att Gud kan bevisas empiriskt?
Citera
2013-07-26, 19:49
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Hej!

Jag flikar in snabbt bara. Om man inte kan bevisa Gud empiriskt, är det fortfarande logiskt att tro på Guds existens? hur resonerar en ateist/teist på detta?

Beror på vad man menar med "Gud".

Den kristna Guden och allt vad han innebär(6000 år gammal jord, 7-dagarsskapelsen, mirakel och annat ovetenskapligt trams) Skulle jag kalla det ologiskt att tro på, då typ all vetenskap talar emot sådana påståenden som finns i Bibeln, en central del av kristendom. Man kan helt enkelt motbevisa stora delar av den religionen, inklusive "Guds" dåd.

En allsmäktig skapare, anonym, har jag lite mer förståelse för, då den fyller ett vakuum, d.v.s god-of-the-gaps, vilket jag ser som bättre än total ignorans för vetenskap, men fortfarande ologiskt, då man tror på något utan några som helst belägg. Och argument som "man kan ju inte veta" köper jag inte, Russel's teapot förklarar varför.
Citera
2013-07-26, 19:49
Medlem
Citat:
Hej!

Tror du att Gud kan bevisas empiriskt?

Hej!

Nej det tror jag inte för Gud är oberörbar.
Citera
2013-07-26, 19:53
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:

Häri ligger problemet.

Det finns dryga 10 000 religioner i världen, men ytterligare 10 000 olika tolkningar för varje. Fråga en valfri Muslim, Jude, Pastafarian om det finns någon annan Gud, och svaret blir att deras gud är den enda guden. De gör, precis som du, jämförelser mellan deras heliga bok och deras påhittade bevis(sifferlekar, felande logik, osv) och hittar bevis. De "vet" (precis som du) att de har rätt. De säger att man får ta deras ord på det(precis som du).
Citera
2013-07-26, 19:54
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Hej!

Nej det tror jag inte för Gud är oberörbar.

Hej!

Tack för ditt svar. Jag tror att Gud inte är empirisk och kan därför inte detekteras med våra empiriska instrument. Om man ska vara helt ärlig så innebär detta att individer som endast accepterar empiri som det enda medlet för att uppnå en sanning kan aldrig uppnå slutsatsen att Guds existens är en sanning. Håller du med?
Citera
2013-07-26, 19:56
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:

Häri ligger problemet.

Det finns dryga 10 000 religioner i världen, men ytterligare 10 000 olika tolkningar för varje. Fråga en valfri Muslim, Jude, Pastafarian om det finns någon annan Gud, och svaret blir att deras gud är den enda guden. De gör, precis som du, jämförelser mellan deras heliga bok och deras påhittade bevis(sifferlekar, felande logik, osv) och hittar bevis. De "vet" (precis som du) att de har rätt. De säger att man får ta deras ord på det(precis som du).

Edit: Varför har du mer auktoritet än dem? Jag vill att du kommer med ett argument som inte vilken valfri Pastafarian eller muslim kan använda på sina respektive religioner/Gudar.
Citera
2013-07-26, 19:57
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Häri ligger problemet.

Hej!

Ursäkta att jag flikar in. Om vi observerar dessa 10.000 religioner i världen, den gemensamma nämnaren är att ALLA accepterar existensen av övernaturliga fenomen. Alla religioner anser att livet inte uppstått av en slump, att Gud ett evigt begrepp osv. Man kan hitta en råd tråd genom alla religioner, och det är denna röda tråd som intresserar mig otroligt mycket.
Citera
2013-07-26, 19:59
Medlem
Citat:
Häri ligger problemet.

"Logiken" är fullkomlig i enheterna som är 1 och som det existerar oändligt många olika av och de är inte "påhittade". De är inte skapade, de ÄR.
Citera
2013-07-26, 20:02
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
"Logiken" är fullkomlig i enheterna som är 1 och som det existerar oändligt många olika av och de är inte "påhittade". De är inte skapade, de ÄR.

Om vi antar för argumentationens skull att jag accepterar din bevisföring. Hur ska jag lära känna Gud? vad har Gud för egenskaper? vad är nästa steg?
Citera
2013-07-26, 20:13
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Om vi antar för argumentationens skull att jag accepterar din bevisföring. Hur ska jag lära känna Gud? vad har Gud för egenskaper? vad är nästa steg?

Du räknar matte så klart.
Citera
2013-07-26, 20:17
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Hej!

Ursäkta att jag flikar in. Om vi observerar dessa 10.000 religioner i världen, den gemensamma nämnaren är att ALLA accepterar existensen av övernaturliga fenomen. Alla religioner anser att livet inte uppstått av en slump, att Gud ett evigt begrepp osv. Man kan hitta en råd tråd genom alla religioner, och det är denna röda tråd som intresserar mig otroligt mycket.

Ja, tron på det övernaturliga är ju själva definitionen av religion, så det är lika självklart som att säga "Alla dessa 10.000 politiska partier i världen, den gemensamma nämnaren är att ALLA har diverse åsikter de vill få fram". Typ.

Att religioner inte tror att livet uppstått av en slump köper jag inte. Det finns många religioner som inte ens uttalar sig om hur livet blivit till.

Alla religioner har heller inte Gudar.

Den enda röda tråden jag ser mellan alla religioner är att man tror på något övernaturligt, och har saker för sig(typ kannibaliska ritualer som nattvarden, eller dop etc etc...).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in