Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
En intressant form av énpersons-relativism, som desutom användar en mycket lös definition av ordet 'bevisa'.
¨När man diskuterar logik krig ett begrepp som gud är det svårt att inte komma in på resonemang som förvisso är logiska men ändå kan ses som felaktiga, det är därför jag tycker att man lika gärna kan lämna diskussionen till de som är "andliga" till sin natur eller enbart diskutera det för skojs skull som en filosofisk diskussion.
Alla de tre stora synsätten tycker jag är väldigt dumma.
teism: förutfattar för mycket, omöjligt att bevisa sin ståndpunkt, dock så säger många teister att de tror på gud och inte direkt kan bevisa att gud finns, eller ens veta att han finns, tro är dock ett väldigt underligt begrepp i min mening.
ateism: förutfattar för mycket, omöjligt att besiva sin ståndpunkt, förutom det så förnekar de även gud, så även om gud visade sig framför dem så skulle de då troligen anta att det är en illusion/trick. Många som kallar sig ateister är dock snarare agnostisk-ateist
agnosticism: Vart ska man begränsa sin agnostiska synsätt? jag menar att man rent logiskt borde dra alla sina argument/ståndpunkter/synsätt till sin yttersta spets, i så fall blir agnosticismen tillslut att man ifrågasätter existensen själv, och man kommer till det att inget kan bevisas, förutom möjligen att tankar existerar (som inte ens behöver vara sina egna tankar).
Versionerna på dessa kan jag ha lite mer förståelse till men även de faller platt på många punkter känner jag, som de som säger att definitionen av gud är otillräcklig, beroende på vilken definition man väljer att utgå ifrån så håller jag inte nödvändigtvis med om att den är otillräcklig. Även agnostisk-ateism är "otillräcklig" då den är för "abstrakt" i sin ståndpunkt.
Problemet med dessa olika "filosofiska-synsätt" på problemet är att om man väljer att gruppera sig med någon av dom så följer automatiskt alla olika synsätt inom den filosofin med, även om man bara håller med om delar av dem, bättre att tänka själv i så fall känner jag.
Men som du ser så även om detta är ett problem som jag gillar att tänka kring så är jag lika förvirrad som alla andra.
(förlåt för dålig meningsuppbyggnad, säg till om något är oklart)