2012-10-20, 00:57
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Eller så kanske det är du själv som tolkar QM för att passa in med din världsbild; t.ex. att det skulle vara medvetandet som kollapsar vågfunktionen och inte instrumentet.
Vad är det som kollapsar vågfunktionen?

Allt annat finns redan med i (experiment)systemet. Dvs alla faktorer finns redan där. Utom medvetande.
Citera
2012-10-20, 09:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Du menar länken till Elin Sporrongs uppstats.

Ja.

Citat:
Du förstod alltså inte.

Jo.

Citat:
Har du läst den?

Ja.

Läst och faktisk kommenterat den här på tråden.

Citat:
Om så, så förstår du också mitt argument (eller opponering) mot den.

Eftersom din citations-teknik är något bristfällig, kan jag inte hitta ditt argument emot artiklen. Eller menar du det som följar nu?

Citat:
Problemet är avsaknad av konkreta argument mot kvantteorierna på nivå 1. Dvs de tre grundläggande principerna. Det enda argumenten är semantik som säger att "det låter inte vetenskapligt i uttrycken". Dvs det finns inget som påvisar att själva principerna i sig är fel, utan reaktionerna är riktatade mot "uttrycket". Dvs den världsbild som målas upp. Grejen är att det ÄR vetenskapligt. Men inte enligt den etos som vissa inom forskarvärlden VILL ha. Dvs stilen passar dem inte.
Är jag tydlig nog?

Nej, du är tämligen otydlig. Vad är det du specifikt refererar till? Tv kan jag inte se annat än ditt vanlige 'something'-of-gaps, båda mht ditt underlag och din metodologi.
Citera
2012-10-20, 09:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vad är det som kollapsar vågfunktionen?

Mätning.
Citera
2012-10-20, 15:59
Medlem
Jag har inget direkt bevis på att Gud men vill dela med mig av en tanke.
Föreställ dig att du är död och du går i en slags tunnel för att gå dit du kommer efter döden. Men du kommer fram till ett vägskäl och där står Jesus
Citera
2012-10-20, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tibixi
Föreställ dig att du är död och du går i en slags tunnel för att gå dit du kommer efter döden. Men du kommer fram till ett vägskäl och där står Jesus

(Eller någon annan Gud osv) eller ingen alls (enligt ateister) så skulle det inte kännas surt om du levt som Ateist och där står Jesus och låter dig gå ner i helvetet (eller liknande) Men det kan ju också vara så att du har varit kristen med då står Allah (liknande) där, visst du blir skickad till helvetet, men du har levt ett bra och friskt liv som kristen.
Citera
2012-10-20, 16:05
Medlem
Klart gud finns..bara ta fram en kikare o titta upp i himlen en lördagnatt
Citera
2012-10-20, 16:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shootox
Klart gud finns..bara ta fram en kikare o titta upp i himlen en lördagnatt

Du behövar nu bli lite mera precis och specifik. För du menar förmodentligen inte, att man bokstavligen kan 'se gud' som en klart urskiljd entitet.
Citera
2012-10-20, 16:31
Medlem
Kommendantens avatar
Citat:
Ja, allt levande är per definition en "själ". Sen är olika livsformer mer eller mindre komplexa, vilket ger olika medvetanden

För att allt inte är enbart materia. Kraft och energi är inte materia. Reduktionismen säger att det är kemikalier som är medvetande och känslor. Men eftersom tex en fristående tanke påverkar kemokalierna måste det vara något annat också. Dvs tankar, känslor, medbvetande och liv förmedlas av materian/kemikalierna. Det är inte samma sak som att kemikalierna själva ÄR själva tankarna/känslorna/livet.

Samma princip med magnetfält. Det är elektroner som är "laddade" med en kraft. Magnetism i sig självt är inte materia. Det leds via materia.
Radiovågor, energi och krafter överhuvudet taget. Det är när kraft/energi komprimeras tillräckligt som det blir materia. E=mc2 ni vet.

Med 'frekvenser' menas att allt är indelat i olika nivåer. Dvs vågor. Vi kan uppfatta ett smalt spektrum av ljud och ljud med våra sinnen. Från blått till rött och ca 20-20K Hz i ljud.
Men instrument kan vi detektera mer. Från gamma till infra.
Hjärnan är ihopkopplat med nervsystemet. Tillsammans utgör de en mottagare/sändare och en antenn.
Se illustration på nervsystem och hjärna
http://se.photaki.com/picture-manniskans-nervsystem-kabel-hjarnan_150804.htm

Dessutom är det frågan om storlek. Vi ha samma densitet som vår omgivning. Därför uppfattar vi tex bordet som kompakt och hårt. Men det som är mycket större kan vi inte ens uppfatta eftersom det mesta är tomrum med ren energi. Som jag sagt flera gånger så är ett elektronpskal lika stort som globen, och atomkärnan som ett knappnålshuvud i mitten. Resten är icke-materia, men ändå en kraft.
Hela universum består av kraft/energi. Men vi ser den inte.
Hur menar du att komplexiteten i medvetandegrad korrelerar hjärnans struktur om det är själen som ger medvetande? Som exempel så är djur med större kognitiv förmåga innehavare av mer veckad hjärnstruktur. (Vanligtvis då, inom biologin så finns det alltid undantag där andra former av lösningar finns). Det är inget problem att förklara det utan själ utan då är det mängd och kombinationer av synapser som ger ökad "processeringsförmåga" ach problemlösningsförmåga.

Med tanke att dom mätt hjärnaktivitet för en handling innan individen säger att den bestämt sig för att utföra handlingen så är det inte otroligt att medvetande är "kemikalier".

Frekvenser av vad? Ljud är frekvenser i luft, UV-infra är våglängd av fotoner.
Hur får du att hjärnan skulle vara en antenn av den bilden? Vilken del av hjärnan är det som är antennen?
Citera
2012-10-20, 16:35
Medlem
Kommendantens avatar
Citat:

Citat:
(Eller någon annan Gud osv) eller ingen alls (enligt ateister) så skulle det inte kännas surt om du levt som Ateist och där står Jesus och låter dig gå ner i helvetet (eller liknande) Men det kan ju också vara så att du har varit kristen med då står Allah (liknande) där, visst du blir skickad till helvetet, men du har levt ett bra och friskt liv som kristen.
Menar du att man inte kan leva ett "bra och friskt liv" som ateist? Om det är shiva som står där då? Eller någon du inte har namn på för att det är en inkaguddom?
Citera
2012-10-20, 16:50
Medlem
Vi kan inte bevisa att Gud finns, vi kan inte heller bevisa att Gud inte finns, det är som en paradox.
Jag kan inte bevisa till dig att Gud existerar, men jag kan berätta varför jag tror på Gud.
Jag tror på Gud, eftersom jag tror på ett liv efter döden, det skulle inte finnas en mening om vi bara dog och ingenting hände, det måste finnas någonting efter döden. Många människor tror inte på Gud, och jag respekterar er lika mycket som en troende. Vi vet så lite om denna värld, universum, och vi har miljontals med teorier, nu menar jag inte att om du tror på gud så tror man på en gammal man med grått hår, nej, jag ser honom som Jesus, som en energi som styr vårt universum, vår värld och allt i den. Det är bara för mycket för oss att förstå. När vi dör, kommer vi att inse och veta allt, och det är då denna pusseln äntligen lösses. Detta är min åsikt.
Citera
2012-10-20, 16:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elemente
Vi kan inte bevisa att Gud finns, vi kan inte heller bevisa att Gud inte finns, det är som en paradox.
Jag kan inte bevisa till dig att Gud existerar, men jag kan berätta varför jag tror på Gud.
Jag tror på Gud, eftersom jag tror på ett liv efter döden, det skulle inte finnas en mening om vi bara dog och ingenting hände, det måste finnas någonting efter döden. Många människor tror inte på Gud, och jag respekterar er lika mycket som en troende. Vi vet så lite om denna värld, universum, och vi har miljontals med teorier, nu menar jag inte att om du tror på gud så tror man på en gammal man med grått hår, nej, jag ser honom som Jesus, som en energi som styr vårt universum, vår värld och allt i den. Det är bara för mycket för oss att förstå. När vi dör, kommer vi att inse och veta allt, och det är då denna pusseln äntligen lösses. Detta är min åsikt.

En sympatisk live-and-let-live position; ....... om den nu är konsekvent (vilket jag pt inte har anledning till att betvivla, det är bara lite erfarenhets-baserad pedanteri).
Citera
2012-10-20, 17:16
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elemente
men om du tillhör då kristendomen med en allsmäktig god Gud har vi mycket vi kan motbevisa. Något som du inte gick in i detta svaret. Det är där det blir problematiskt för troende.

I slutändan är kvar på det ända som troende har rätt i är just det svaret du gav. som jag håller med dig fullt om men säger inget om just det som man säger om kristendomens Gud och då även Jesus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in