2013-03-25, 13:50
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarkBackground
Alla de tre stora synsätten tycker jag är väldigt dumma.

Avsaknad av synsätt borde väl egentligen kvala in som ett fjärde alternativ?

Guds vara eller icke vara spelar överhuvudtaget ingen roll för mig eller för det sätt jag lever mitt liv.
Jag känner mig fullt nöjd med detta eftersom det ej finns några bevis för att troende fått några fördelar och levt bättre liv än jag gjort.

Den dag jag dör är jag nöjd med att jag fått samma chans till ett liv som folk som bekänner sig till de tre synsätten du nämner.Jag har inget anspråk på ytterligare liv på endera stället utan kommer att vara fullt tillfreds med det jag fått.
Citera
2013-03-25, 14:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
¨När man diskuterar logik krig ett begrepp som gud är det svårt att inte komma in på resonemang som förvisso är logiska men ändå kan ses som felaktiga, det är därför jag tycker att man lika gärna kan lämna diskussionen till de som är "andliga" till sin natur eller enbart diskutera det för skojs skull som en filosofisk diskussion.

Agreed. Och om du med 'tro' refererar till 'faith' är vi också överens ... dock med en reservation från mig om, att även något så diffust som 'faith' måste innehålla ett nödvändigt element av logik: Varför ANDRA 'tror' på ett annat sätt.

Desutom är dom antropomorficerade 'guderna' oftast inblandade i den kosmiska verkligheten och kan enkelt motbevisas.

Citat:
teism: förutfattar för mycket, omöjligt att bevisa sin ståndpunkt, dock så säger många teister att de tror på gud och inte direkt kan bevisa att gud finns, eller ens veta att han finns, tro är dock ett väldigt underligt begrepp i min mening.

Ja, men överlag är 'bevisa gud'-attityder inte rationellt motiverade, det är oftast en form av missions-hysteri.

Citat:
ateism: förutfattar för mycket, omöjligt att besiva sin ståndpunkt, förutom det så förnekar de även gud, så även om gud visade sig framför dem så skulle de då troligen anta att det är en illusion/trick. Många som kallar sig ateister är dock snarare agnostisk-ateist

Majoriteten av forumets ständiga ateister är medvetande om detta, som i tämligen komplexa detaljer har ältats igenom ett flertal gånger.

Citat:
agnosticism: Vart ska man begränsa sin agnostiska synsätt? jag menar att man rent logiskt borde dra alla sina argument/ståndpunkter/synsätt till sin yttersta spets, i så fall blir agnosticismen tillslut att man ifrågasätter existensen själv, och man kommer till det att inget kan bevisas, förutom möjligen att tankar existerar (som inte ens behöver vara sina egna tankar).

Varför skulle agnosticismen "dra alla sina argument till sin yttersta spets"? Det är ju det som den filosofiska positivism gör, och den är inte precis agnosticismens hemvist.

Och att icke-positivism ledar till existentiell förvirring: "Absoluter eller ingenting" är en teistisk propaganda-myt.

Citat:
Versionerna på dessa kan jag ha lite mer förståelse till men även de faller platt på många punkter känner jag, som de som säger att definitionen av gud är otillräcklig, beroende på vilken definition man väljer att utgå ifrån så håller jag inte nödvändigtvis med om att den är otillräcklig. Även agnostisk-ateism är "otillräcklig" då den är för "abstrakt" i sin ståndpunkt.

Nu hamnar ju mycket få agnostiker i Kartesiansk navelbeskådande, än mindre i solipsism. Åtminstone om man skall betrakta detta forum som representativt.

Citat:
Problemet med dessa olika "filosofiska-synsätt" på problemet är att om man väljer att gruppera sig med någon av dom så följer automatiskt alla olika synsätt inom den filosofin med, även om man bara håller med om delar av dem, bättre att tänka själv i så fall känner jag.

Det är självklart bra att tänka själv.

Citat:
Men som du ser så även om detta är ett problem som jag gillar att tänka kring så är jag lika förvirrad som alla andra.

Jag blir inte förvirrad av att säga: "Det vet jag inte" om saker jag inte vet.
Citera
2013-03-25, 14:06
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
¨När man diskuterar logik krig ett begrepp som gud är det svårt att inte komma in på resonemang som förvisso är logiska men ändå kan ses som felaktiga, det är därför jag tycker att man lika gärna kan lämna diskussionen till de som är "andliga" till sin natur eller enbart diskutera det för skojs skull som en filosofisk diskussion.

Alla de tre stora synsätten tycker jag är väldigt dumma.

teism: förutfattar för mycket, omöjligt att bevisa sin ståndpunkt, dock så säger många teister att de tror på gud och inte direkt kan bevisa att gud finns, eller ens veta att han finns, tro är dock ett väldigt underligt begrepp i min mening.

ateism: förutfattar för mycket, omöjligt att besiva sin ståndpunkt, förutom det så förnekar de även gud, så även om gud visade sig framför dem så skulle de då troligen anta att det är en illusion/trick. Många som kallar sig ateister är dock snarare agnostisk-ateist

agnosticism: Vart ska man begränsa sin agnostiska synsätt? jag menar att man rent logiskt borde dra alla sina argument/ståndpunkter/synsätt till sin yttersta spets, i så fall blir agnosticismen tillslut att man ifrågasätter existensen själv, och man kommer till det att inget kan bevisas, förutom möjligen att tankar existerar (som inte ens behöver vara sina egna tankar).

Versionerna på dessa kan jag ha lite mer förståelse till men även de faller platt på många punkter känner jag, som de som säger att definitionen av gud är otillräcklig, beroende på vilken definition man väljer att utgå ifrån så håller jag inte nödvändigtvis med om att den är otillräcklig. Även agnostisk-ateism är "otillräcklig" då den är för "abstrakt" i sin ståndpunkt.

Problemet med dessa olika "filosofiska-synsätt" på problemet är att om man väljer att gruppera sig med någon av dom så följer automatiskt alla olika synsätt inom den filosofin med, även om man bara håller med om delar av dem, bättre att tänka själv i så fall känner jag.

Men som du ser så även om detta är ett problem som jag gillar att tänka kring så är jag lika förvirrad som alla andra.

(förlåt för dålig meningsuppbyggnad, säg till om något är oklart)
De är ståndpunkter snarare än filosofiska synsätt. Hur man vill utgå ifrån sin ståndpunkt är 100% personligt. Jag identifierar mig som ateist utan att för den delen anse att jag har något gemensamt med ateister utöver att jag inte tror på en gud.

Skalan med 3 steg är egentligen för liten för att göra något av begreppen särskilt meningsfulla.
Richard Dawkins 7-stegsskala är egentligen mer beskrivande om än att den bara omfattar människor som har gjort ett aktivt val om teism.
http://en.wikipedia.org/wiki/Spectrum_of_theistic_probability
Citera
2013-03-25, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Ditt bevis väger tyvärr fjäderlätt när det förutsätter en gudstro.
Är du absolut 100% säker på att beviset väger fjäderlätt?
Citera
2013-03-25, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Foliehatts-antilogik ----> falsk dikotomi.

Att du anser 'absoluter' för att vara ett måste, betydar inte att vi inte vet nånting.
Är du helt säker på att du vet något? Säg mig då en sak som du vet helt säkert och förklara hur du vet det.
Citera
2013-03-25, 16:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Är du helt säker på att du vet något? Säg mig då en sak som du vet helt säkert och förklara hur du vet det.

Jag fallar 'neråt' i det kosmiska, relativa sammanhanget.
Citera
2013-03-25, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qdqdq
Om jag påstår att jag vet den ultimata sanningen om allt utan att kunna bevisa det, jag kallar den här absoluta sanningen TRO, är det då en absolut sanning eller är det en TRO?
Skulle det vara omöjligt för en allsmäktig Gud att ge oss kunskap så att vi kan veta det helt säkert?

Citat:
Vidare så måste jag säga att man verkligen kan se att det är USA, i Sverige hade den kristna snubben aldrig kunnat föra ett så fullkomligt idiotiskt resonemang och fått medhåll.
Är du absolut säker på att det är ett idiotiskt resonemang? Hur vet du att det är ett idiotiskt resonemang? Hur vet du att du inte är en brain-in-a-vat och allt du upplever är illusion? Hur vet du att du kan lita på dina sinnen och dina tankar?

Citat:
3 – 4 Ateister talar dessutom inte för alla, klart man kan hitta dåliga debattörer som är ateistiska också,
Du kan se videorna i deras sammanhang här också: http://www.youtube.com/user/creationtoday/videos?query=reason+rally

I princip alla ateister som intervjuades erkände att de visste ingenting. James Randi sa att han visste vissa matematiska saker.
Citera
2013-03-25, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Vi kan inte heller veta någonting sådant som att en Gud skulle vara eller ha en absolut sanning.
Är du absolut säker på att vi inte kan veta att Gud finns? Du påstod ju innan att du inte visste något, men nu påstår du att du vet något?

Citat:
Allt det är antaganden, eller tro om man så vill.
Är du absolut säker på att allt är antaganden?
Citera
2013-03-25, 16:53
Medlem
Citat:
Är du absolut 100% säker på att beviset väger fjäderlätt?

Jag är 100% säker på att jag inte har någon gudstro,så svaret är ett rungande JA!

Du har själv sagt att du inte köper allt som står i bibeln,så varför ska din hemsnickrade tro vara ett trovärdigare alternativ?
Citera
2013-03-25, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Jag är 100% säker på att jag inte har någon gudstro,så svaret är ett rungande JA!
Okej, och hur kan du vara helt säker på det? Hur vet du att du kan lita på dina sinnen och dina tankar? Hur vet du att allt inte bara är en illusion? Var får du din absoluta kunskap ifrån? Vet du allt som finns att veta om universum? Är det möjligt att det någonstans finns något som skulle kunna motsäga det du tror dig veta?
Citera
2013-03-25, 17:09
Medlem
Citat:
Skulle det vara omöjligt för en allsmäktig Gud att ge oss kunskap så att vi kan veta det helt säkert?

Nej,det skulle det inte ifall guden ifråga gav sig till känna.
Problemet är att ingen kan bevisa att de fått kunskap från en allsmäktig gud.Vem som helst kan skriva ihop en lista på 10 budord och påstå att originalmanifestet är förstört p,ga ett ursinnesutbrott.

Inte ens bibeln påstås vara skriven av vare sig Jesus eller Gud.Tvärtom skrevs den av högst mänskliga,ofta okända författare som valdes med utgångspunkt av hur politiskt korrekta texterna var.

Har du något exempel på gudomlig,oförklarlig kunskap?
Citera
2013-03-25, 17:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Är du absolut säker på att det är ett idiotiskt resonemang? Hur vet du att det är ett idiotiskt resonemang? Hur vet du att du inte är en brain-in-a-vat och allt du upplever är illusion? Hur vet du att du kan lita på dina sinnen och dina tankar?

Det är signifikant, att du nu fallar tillbaka på teismens ultimativa dumfrågar av pseudo-logisk/pseudo-epistemisk natur.

Dumfrågor som upprepas i det oändliga på forumet, och lika regelbundet bemötas. Har ni missionska retoriker inget annat att komme med än att köra fast 'i spåret' och papegoje-repetera det samma igen och igen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in