2010-03-03, 20:32
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
bevisareligion skall fa 500 000kr av mig om han eller hon kan bevisa att Gud INTE existerar
Finns inget annat som kan ge anledning att bevisa inte finnas?
Citera
2010-03-03, 20:34
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Sen när började man lägga bevisbördan på den skeptiska sidan?
Skall via anta ca. 2000 år?
Citera
2010-03-03, 20:34
Medlem
Pie021s avatar
vem skapade gud?
Citera
2010-03-03, 20:57
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Skall via anta ca. 2000 år?
Haha! Ja, det verkar ju så. Det vore ju f ö ett underbart system att ha i en rättsstat.

- Hej, du har mördat någon
- Nej, jag är oskyldig.
- Jaha ja, men vi spärrar i alla fall in dig tills du kan bevisa att du inte mördade denna personen.

Fast hela principen att bevisa att Gud inte existerar går ju t o m steget längre. Man ska bevisa FRÅNVARON av något.
Citera
2010-03-03, 21:54
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pie021
vem skapade gud?
Definitionen av Gud är att han är evig och oskapad.

Jag menar att någon sådan energi måste finnas i universum, varje orsakskedja måste ha en början.
Citera
2010-03-03, 21:57
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Det är möjligt att det kan vara så men vi kan aldrig få klarhet i frågan. Energi/massa som är två former av samma sak - hur komplexa funktioner som än ligger i detta - är svårt nog för det mänskliga psyket att föreställa sig ha funnits i oändlig tid. Den stegvisa utvecklingen, t.ex. av allt mer komplexa organ och arter i flora och fauna, ligger någorlunda inom möjligheterna för människan att greppa.

Den omvända tanken på att universums utveckling skulle ha börjat med att det mest komplexa av allt - en allsmäktig skapare, skulle ha funnits från början, reser sig all logik emot. Med argumenten: "för Gud är ingenting omöjligt" t.ex. att skapa sig själv eller aldrig ha behövt skapas, faller möjligheten till existensen av en skapare. Att använda påståendet "inget kan skapa sig självt" som argument för att skapa axiomet att "det måste ha funnits en skapare" håller naturligtvis inte - en logisk kullerbytta..
Nej jag håller med dig till stor del, poängen är i alla fall att det finns saker i universum långt bortom våra begrepp och våran vetenskap. Därför menar jag att det är en märklig inställning att helt säkert kunna avsäga en Gud.

Det låter inte helt otroligt att det finns en evig och ickeorsakad energi i universum. Om det sedan är en personlig Gud är en annan fråga.
Citera
2010-03-03, 21:57
Medlem
kmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Jag vill bara fråga, vad är ursprungsenergin i universum?

Vilken orsakskedja ni än ställer upp måste ändå frågan ställas, vad är den första orsaken, den grundläggande energin?
Energin i universum är antagligen ingenting annat än en nödvändig konsekvens av rumtiden. Universums bakomliggande orsak kan vara ett annat universum.
Citat:
Enligt mig måste det finnas något i universum som är evigt, före all tid, som inte är orsakat (skapat) av något annat.
Men där har du faktiskt fel. Det måste inte finnas. Det finns flera olika hypoteser om detta (vilket visar att det du talar om i varje fall inte är nödvändigt).
Senast redigerad av kmer 2010-03-03 kl. 22:00.
Citera
2010-03-03, 22:00
Medlem
kmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
bevisareligion skall fa 500 000kr av mig om han eller hon kan bevisa att Gud INTE existerar
Men det går ju inte att motbevisa... ska det verkligen vara så svårt att fatta? Du får en halv miljon kronor av mig om du bevisar att det inte finns rosa enhörningar.
Citera
2010-03-03, 22:05
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kmer
Energin i universum är antagligen ingenting annat än en nödvändig konsekvens av rumtiden. Universums bakomliggande orsak kan vara ett annat universum.

Men där har du faktiskt fel. Det måste inte finnas. Det finns flera olika hypoteser om detta (vilket visar att det du talar om i varje fall inte är nödvändigt).

Vem skapade detta universum som vårat universum kommer ifrån? Vad du än säger kommer jag alltid kunna fråga, vad kom före det? Det är oerhört svårt att vetenskapligt besvara frågan vad som kom först? Vi kan säkert vara överens om att det finns något oerhört märkligt någonstans i universum. Det kan vara oerhörda slumpfaktorer, det kan vara en Gud?

All vår naturkunskap handlar om orsakssamband, någonstans måste all energi ha uppstått. Även om det inte är frågan om en Gud så är det något som för våran vetenskapliga begreppssfär är helt obegripligt.
Citera
2010-03-03, 22:38
Medlem
wootens avatar
Citat:
Vad du än säger kommer jag alltid kunna fråga, vad kom före det?
Ok. Gud skapade det Så vad kom före?

Hoppas du ser min poäng.
Citera
2010-03-03, 22:55
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
All vår naturkunskap handlar om orsakssamband, någonstans måste all energi ha uppstått. Även om det inte är frågan om en Gud så är det något som för våran vetenskapliga begreppssfär är helt obegripligt.
Inte nödvändigtvis, energi går inte förlorad utan övergår endast i nya former så det behöver inte ha funnits en startpunkt för kedjereaktionen av händelser i universum, endast ett slags kretslopp av energi. Big bang kan ses som en del av kretsloppet som en del i ett större sammanhang. Energin har alltid funnits där, eller snarare den finns eftersom tiden kan ses som en högst mänsklig upplevelse,. Universum behandlar inte tid som vi gör med en historia och en framtid, det finns endast just nu för universum. Motsättningen mellan att finnas och att inte finnas är en mänsklig konstruktion. Universum har inget annat alternativ än att finnas så tanken på en tidpunkt för "skapelsen" blir därför inte logisk. Så kan man se på det.
Senast redigerad av SummaSummarum 2010-03-03 kl. 22:58.
Citera
2010-03-03, 23:00
Medlem
kmers avatar
Citat:
Vem skapade detta universum som vårat universum kommer ifrån? Vad du än säger kommer jag alltid kunna fråga, vad kom före det? Det är oerhört svårt att vetenskapligt besvara frågan vad som kom först? Vi kan säkert vara överens om att det finns något oerhört märkligt någonstans i universum. Det kan vara oerhörda slumpfaktorer, det kan vara en Gud?
Frågan är fel ställd. Vad orsakade detta universum? är en rimligare fråga (en fråga som förmodligen har ett svar). Och det kan vara ett svart hål i ett annat universum, som föddes ur ett svart hål i ett annat universum som föddes ur ett svart hål i ett annat osv. osv. ända tillbaka till ett ursprungligt tillstånd av rumtidsligt kaos. Det kan vara så, och den teorin stämmer i alla avseenden överens med känd fysik.

Svaret "gud gjorde det" är dock inte ett svar alls (även om det kan låta som ett svar). Men hur skapade gud det? Och vad skapade han det av? (jag trodde inte att "någonting" kunde uppstå ur "ingenting"?). Det är alltså bara svaret "gud gjorde det" som förutsätter att "något" kom ur "inget".
Citat:
Energi är förmodligen en effekt av rumtiden. Den uppstår alltså samtidigt som dimensionerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in