2010-03-02, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kmer
Ja ja, men när jag ber om belägg så menar jag förstås belägg som inte kommer från bibeln. De som skrev den hade naturligtvis också stora problem med att förklara varför gud inte visar sig. Men det är förstås inget argument för att det inte skulle gå att bevisa hans existens.

Så jag väntar fortfarande på det.

En konstruktion måste ha en konstruktör och finns det en konstruktion så har konstruktören en mening med sin konstruktion och det är denne som förstår hur konstruktionen fungerar.
Vi får alltså följa konstruktörens instruktion för att få konstruktionen att fungera.
Som det nu är så förgör vi jorden och förutsättningarna för liv.
Citera
2010-03-02, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
En konstruktion måste ha en konstruktör och finns det en konstruktion så har konstruktören en mening med sin konstruktion och det är denne som förstår hur konstruktionen fungerar.
Vi får alltså följa konstruktörens instruktion för att få konstruktionen att fungera.
Som det nu är så förgör vi jorden och förutsättningarna för liv.

Hmm jorden har varit bra på att förstöra sig själv utan människans inblandning, redan långt innan vi utvecklades. Sen brukar meteoriter slå ner här på jorden med förödande resultat, senast i Sibirien 1908, men sådant har du väl ingen aning om i din inskränkta Jv-värld! Vilken instruktion är det du menar vi ska följa? Bibeln? Ja den boken och resultatet av att följa den leder bara till katastrofala resultat det har historien redan visat...något mer imbecillt påstående på lager?
Citera
2010-03-02, 17:26
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Vi vet inte om det finns en mening med detta, det vi kallar livet.

Tydligen ska vi inte veta det eller ,genom människan, bevisa det.

Vetenskapen ger oss inget svar på varför atomer klumpar ihop sig och skapar det vi kallar för DNA. Vi vet inte vart denna form av liv är på väg. Det enda vi vet är att vi finns och reflekterar över vår existens.
Vi har hittat och förstått någon form av evolution. Vi vet inte syftet eller varför livet finns.
Att vi som enskild människa är mer komplicerad än allt annat vi kan beskåda i vårt universum.

Jag säger inte att vi vet eller är något mer än det, för oss, fantastsiska universum vilket vi är en del av.
Men varje normalt tänkande människa borde ju reflektera över vårat liv här i universum.
Vi är skapade av atomer som i sin sin tur skapar DNA-strängar i vilken vi som apor kan se och reflektera över vår egen existens.
Om ni försöker känna, innerst inne? Känner ni inte något mer än det kött ni är förslavade i? Att ni som människor är något mer, något vackrare än materian ni lever i?
Kloka och insiktsfulla ord..
Citera
2010-03-02, 17:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Hmm jorden har varit bra på att förstöra sig själv utan människans inblandning, redan långt innan vi utvecklades. Sen brukar meteoriter slå ner här på jorden med förödande resultat, senast i Sibirien 1908, men sådant har du väl ingen aning om i din inskränkta Jv-värld! Vilken instruktion är det du menar vi ska följa? Bibeln? Ja den boken och resultatet av att följa den leder bara till katastrofala resultat det har historien redan visat...något mer imbecillt påstående på lager?

Att följa Bibeln har lett till fantastiska resultat.

Denna iakttagelse har bl.a gett oss FN´s förklaring av de mänskliga rättigheterna och mycket mer än det.

Ateister har dock bevisat för oss alla vad som kan hända ifall man bortser från absoluta grundläggande värden.
Citera
2010-03-02, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Vi vet inte om det finns en mening med detta, det vi kallar livet.

Tydligen ska vi inte veta det eller ,genom människan, bevisa det.

Vetenskapen ger oss inget svar på varför atomer klumpar ihop sig och skapar det vi kallar för DNA. Vi vet inte vart denna form av liv är på väg. Det enda vi vet är att vi finns och reflekterar över vår existens.
Vi har hittat och förstått någon form av evolution. Vi vet inte syftet eller varför livet finns.
Att vi som enskild människa är mer komplicerad än allt annat vi kan beskåda i vårt universum.

Jag säger inte att vi vet eller är något mer än det, för oss, fantastsiska universum vilket vi är en del av.
Men varje normalt tänkande människa borde ju reflektera över vårat liv här i universum.
Vi är skapade av atomer som i sin sin tur skapar DNA-strängar i vilken vi som apor kan se och reflektera över vår egen existens.
Om ni försöker känna, innerst inne? Känner ni inte något mer än det kött ni är förslavade i? Att ni som människor är något mer, något vackrare än materian ni lever i?
Varför skulle det finnas någon mening med livet? Det är ingen utom du själv som bestämmer över meningen med just ditt liv.

Det finns inget syfte, det är bara människans desperation att hitta orsak och verkan till allting som får oss att tro att det måste finnas ett syfte eller en bakgrund till allt. Om du kastar en leksak framför en katt kommer katten instinktivt att börja bråka med den utan att reflektera över hur den kom dit. En människa däremot hade vänt sig om och undrat vad leksaken gör där.

http://bigpicture.typepad.com/writing/images/2008/02/15/eat_survive_reproduce.gif

Det finns inget fel med att försöka förstå världen vi lever i, men kan man åtminstone då försöka ta reda på hur det egentligen är istället för att hitta på egna svar för enkelhetens skull?

Nej, jag består inte av någonting mer än materia. Molekyler och elektriska signaler. Vad mer skulle kunna finnas i en kropp?
Citera
2010-03-02, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Att följa Bibeln har lett till fantastiska resultat.

Denna iakttagelse har bl.a gett oss FN´s förklaring av de mänskliga rättigheterna och mycket mer än det.

Ateister har dock bevisat för oss alla vad som kan hända ifall man bortser från absoluta grundläggande värden.

Och att sådana värden skulle uppstå i en värld där de abrahamitiska religionerna inte existerade är för dig otänkbart? Kom igen, va! Det krävs fan inte mycket mer än vanlig, hederlig empati för att komma fram till värderingar enligt vilka alla bör ha samma rättigheter. Du vill inte bli slagen, alltså slår du inte någon annan, svårare än så är det inte i de flesta fall. Vi behöver ingen tramsreligion i stil med kristendomen för att nå sådana värderingar. Dessutom kan man ju ifrågasätta huruvida det faktiskt är så att Bibeln står för att alla ska ha samma rättigheter... hur hanterar vi sodomiterna och satanisterna?
Citera
2010-03-02, 17:50
Medlem
kallestolpillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Romarna 1:20
” Ända sedan tidens början har människorna kunnat se jorden och himlen och allt som Gud har skapat, och de har känt till hans existens och väldiga, eviga makt. Därför finns det ingen ursäkt!”

Psalm 104:24
"Hur många är inte dina verk, O [JHVH] Gud! Med vishet har du gjort dem alla.
Jorden är full av vad du har frambringat."

Uppenbarelseboken 4:11

"Du är värdig. JHVH, ja vår Gud, att få härligheten och äran och makten, därför att du har skapat alla ting, och på grund av din vilja var de till och blev skapade."

2 Timoteus 3:16 (Levande Bibeln)
”Hela Skriften är inspirerad av Gud, och det finns inget som kan mätas med den, när det gäller att undervisa oss om vad som är sant och lära oss att förstå vad som är orätt.
Den korrigerar oss och hjälper oss att leva som Gud vill.”

Det där är på inget sätt ett bevis för guds existens, att citera en religiös skrift för att bevisa att den religiösa skriftens gud existerar är tomma cirkelargument, något som är allt för vanligt i religiösa diskussioner. Cirkelargument är inget som man kan basera sin verklighetsuppfattning på, eller tydligen kan man det.
"Gud finns därför att bibeln säger att han finns."

Skärpning.
Citera
2010-03-02, 18:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vetrarmegin
Och att sådana värden skulle uppstå i en värld där de abrahamitiska religionerna inte existerade är för dig otänkbart? Kom igen, va! Det krävs fan inte mycket mer än vanlig, hederlig empati för att komma fram till värderingar enligt vilka alla bör ha samma rättigheter. Du vill inte bli slagen, alltså slår du inte någon annan, svårare än så är det inte i de flesta fall. Vi behöver ingen tramsreligion i stil med kristendomen för att nå sådana värderingar. Dessutom kan man ju ifrågasätta huruvida det faktiskt är så att Bibeln står för att alla ska ha samma rättigheter... hur hanterar vi sodomiterna och satanisterna?

Jag talade mer om den kristna kyrkans betydelse, snarare än de abrahamitiska religionernas, även om den judeo-kristna etikens inflytande är anmärkningsvärd.

Jag konstaterar enbart att det var den romerska kyrkan som bevarade det romerska rättsystemet, som i sin tur möjliggjort förklaringen av de mänskliga rättigheterna.

Självklart förklarar Bibeln att vi alla har samma rättigheter, det kan utläsas i första kapiltet liksom..
Citera
2010-03-02, 18:43
Medlem
Citat:
Jag talade mer om den kristna kyrkans betydelse, snarare än de abrahamitiska religionernas, även om den judeo-kristna etikens inflytande är anmärkningsvärd.

Jag konstaterar enbart att det var den romerska kyrkan som bevarade det romerska rättsystemet, som i sin tur möjliggjort förklaringen av de mänskliga rättigheterna.

Självklart förklarar Bibeln att vi alla har samma rättigheter, det kan utläsas i första kapiltet liksom..

Visst är det så. Och katolska kyrkan var ju också i mångt och mycket en enande kraft (där det som enades var länder och folkslag), eller hur var det med den saken? Det jag konstaterar är att enighet och lika rättigheter ändå skulle uppstå eftersom sådant inte grundar sig på Bibeln, utan på mänskliga känslor och vad man skulle kunna kalla sunt förnuft, varför Bibeln egentligen är överflödig. Vilken religion, eller för den delen politik eller etik vars riktighet det råder enighet om, som helst skulle kunna komma fram till sådana allmänmänskliga värderingar (och ett införlivande av dessa). Sen att kristendomen, och religion över huvud taget, också har delat folk, bör ju också noteras. Religion är ett svärd med tvenne egg, som bekant.
Citera
2010-03-02, 18:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bevisareligon
Jag kommer personligen ge 5000 Svenska kronor till den personen som kan BEVISA att en Gud existerar.
Beviset för Guds existens är skapelsen. Alla skapelser behöver en skapare. Tror du att George Washington's ansikte skulle kunna formas av sig själv på ett bergsvägg (Mount Rushmore)? Självklart inte, det behövs en intelligent designer för det. Så om ett stenhuvud inte kan formas av sig själv så kunde självklart inte den riktiga George washington med hans triljoner fungerande celler, hans intelligens och känslor formas av sig själv.

(Jag vill ha mina fem tusen i 500 kr sedlar)
Citera
2010-03-02, 19:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vetrarmegin
Visst är det så. Och katolska kyrkan var ju också i mångt och mycket en enande kraft (där det som enades var länder och folkslag), eller hur var det med den saken? Det jag konstaterar är att enighet och lika rättigheter ändå skulle uppstå eftersom sådant inte grundar sig på Bibeln, utan på mänskliga känslor och vad man skulle kunna kalla sunt förnuft, varför Bibeln egentligen är överflödig. Vilken religion, eller för den delen politik eller etik vars riktighet det råder enighet om, som helst skulle kunna komma fram till sådana allmänmänskliga värderingar (och ett införlivande av dessa). Sen att kristendomen, och religion över huvud taget, också har delat folk, bör ju också noteras. Religion är ett svärd med tvenne egg, som bekant.

Den kristna etiken har i alla tider grundlagts på förnuftet.

Det är just därför vi förklarar att de tio budorden gäller alla människor i alla tider; därför att de är förnuftiga..

Läs mer här
Citera
2010-03-02, 19:42
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Den kristna etiken har i alla tider grundlagts på förnuftet.

Det är just därför vi förklarar att de tio budorden gäller alla människor i alla tider; därför att de är förnuftiga..

Läs mer här
# Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.

# Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn, ty Herren kommer inte att lämna den ostraffad som missbrukar hans namn.

# Tänk på att hålla sabbatsdagen helig.

Är det detta som är den för evigt gällande visdomen? och förnuftigt, var kommer förnuftet in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in