Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Jag talade mer om den kristna kyrkans betydelse, snarare än de abrahamitiska religionernas, även om den judeo-kristna etikens inflytande är anmärkningsvärd.
Jag konstaterar enbart att det var den romerska kyrkan som bevarade det romerska rättsystemet, som i sin tur möjliggjort förklaringen av de mänskliga rättigheterna.
Självklart förklarar Bibeln att vi alla har samma rättigheter, det kan utläsas i första kapiltet liksom..
Visst är det så. Och katolska kyrkan var ju också i mångt och mycket en enande kraft (där det som enades var länder och folkslag), eller hur var det med den saken? Det
jag konstaterar är att enighet och lika rättigheter ändå skulle uppstå eftersom sådant inte grundar sig på Bibeln, utan på mänskliga känslor och vad man skulle kunna kalla sunt förnuft, varför Bibeln egentligen är överflödig. Vilken religion, eller för den delen politik eller etik vars riktighet det råder enighet om, som helst skulle kunna komma fram till sådana allmänmänskliga värderingar (och ett införlivande av dessa). Sen att kristendomen, och religion över huvud taget, också har delat folk, bör ju också noteras. Religion är ett svärd med tvenne egg, som bekant.