2013-01-22, 21:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Det där låter bekant. Jag vill förknippa Elohim med mormonism, eller är jag ute och cyklar?

Ingen aning. Jag har aldrig studerat mormonerna då deras intitiala framtoning alltid skrämt bort mig från ytterligare studier av dem.. Mormon är vad du får om du slänger in ett M i ordet "moron"
Enligt Southpark så är mormonerna dock de enda som får komma in i himlen. ALLA andra hamnar i helvetet.

Citat:
Nephilim trodde jag däremot var någon form av ängel, men det var det ju tydligen inte då

Ptja, man skulle väl kunna kalla dem för halv-Änglar (prospects).

Men enbart om man förutsätter att en genkombination mellan en transdimensionell entiret och en människa skulle kunna kallas för en "halv-gud".
I don't. Ett genetiskt experiment är ett genetiskt experiment och resultatets beteende därefter är vad jag brukar använda som kompass för att i slutändan definiera VAD det resultatet bör kallas. "Nephilim" duger fint som namn på en sub-species tycker jag
Senast redigerad av Ippskiff 2013-01-22 kl. 21:24.
Citera
2013-01-22, 21:23
Medlem
smidigasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Se den här om du vill veta mer om sanningen bakom psykiatrin: http://www.youtube.com/watch?v=6qs9TLTvYFs

Läkemedelsindustrin skulle inte tjäna något om alla människor vore psykiskt friska, så de hittar på en del sjukdomar och 'mediciner' (droger) för psykiska sjukdomar, som ofta gör folk bara ännu sjukare, för att de ska behöva mer mediciner, så att läkemedelsindustrin ska fortsätta tjäna pengar, och människor kan lättare fungera i ett dysfunktionellt samhälle, så att man inte behöver fixa samhället som skapar sjukdomarna.

Ojojoj, din stackare... Du har väldigt lite koll på saker i verkliga livet. Men visst har du rätt i att Läkemedelsindustrin inte skulle tjäna några pengar på dessa mediciner om alla vara friska men då tror jag inte heller att de skulle producera några. Volvo skulle inte tjäna några pengar om alla cyklade osv.

Att psykiatrin inte alltid levererar bra vård är sant men vad du vill få fram med ovanstående svammel vet jag inte riktigt. Du är mer ett exempel på att man borde bygga ut den psykiatriska vården. Att misstänka konspirationer ständigt är inget friskhetstecken...
Citera
2013-01-22, 21:28
Medlem
Citat:
Jag vill förknippa Elohim med mormonism, eller är jag ute och cyklar? Nephilim trodde jag däremot var någon form av ängel, men det var det ju tydligen inte då
folk säger olika saker om dessa... vissa säger att nephilim var fallna änglar, men det är lite vilseledande. det handlar bara om de gudomliga jättarna som parade sig med människorna, och det är på det sättet de gav deras gudomliga DNA (royal blood) till oss (och de kickades ut metaforiskt från paradiset, eftersom de integrerade sig i oss), så att vi idag kan exempelvis ha datorer, vetenskap och allt sånt.

om de inte hade gett upp deras gudomlighet och offrat sig själva hade vi varit nästan som djur fortfarande.

elohim finns i bibeln, så det har inget specifikt med mormonism att göra, och samma myt finns i andra mytologier förutom bibeln.
Senast redigerad av elsydeon 2013-01-22 kl. 21:33.
Citera
2013-01-22, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smidigast
Du är mer ett exempel på att man borde bygga ut den psykiatriska vården. Att misstänka konspirationer ständigt är inget friskhetstecken...
Psykiskt sjuka människor är ofta friskare än så kallade friska människor, för att sjuka människor märker att det är något fel med samhället, medans sk. friska människor lever bara som om ingenting, och tror på allt de hör, så det kan vara att det är något fel på friska människor.
Citera
2013-01-22, 21:34
Bannlyst
Citat:
folk säger olika saker om dessa... vissa säger att nephilim var fallna änglar, men det är lite vilseledande.

No shit..

De fallna änglarna var Nephilim's FÖRÄLDRAR. Deras avkomma däremot (Nephilim), definierades inte som fallna änglar. De hade ju inte gjort något annat än blivit skapade och drog på så vis inte på sig Gods Wrath.

Citat:
om de inte hade gett upp deras gudomlighet och offrat sig själva hade vi varit nästan som djur fortfarande.

De OFFRADE ingenting .. De föll för samma frestelse som drabbar FN-observatörer idag, där man knullar lokalbefolkningen mot att de får gåvor i utbyte, och de straffades accordingly för dessa övergrepp, precis som FN-observatörerna straffas idag.
Senast redigerad av Ippskiff 2013-01-22 kl. 21:37.
Citera
2013-01-22, 21:35
Medlem
koffskis avatar
Citat:
inte så lätt att sluta ibland när folk blir beroende av dom, eftersom de är droger. sen så finns det ju en del bra mediciner, och legitima psykiska sjukdomar, men de flesta mediciner mot depression exempelvis botar bara symptom och inte själva problemet som orsakar depressionen, och orsakerna har sällan med myter om signalsubstanser att göra. se videon för mer info om det

Varför sket du i att svara på det sista jag skrev?

Vad fan har du för koll på detta? Ge mig källor på detta. Videon kan ta sig i röven. Ge mig forskning eller liknande. Något vettigt. Mentala sjukdomar är verkliga. Kom inte och säg att det är massa fel på samhället, det går inte att skylla på det hela tiden.
Jag har första och andrahandsinformation inom ämnet.

För det första så är det folk med problem i första hand som söker sig till psykiatrin, de kommer inte till dig och ställer en diagnos. Har du alls någon koll på hur SSRI eller andra vanliga antidepressiva fungerar?
De flesta som tar SSRI eller något annat läkemedel som har med psykisk ohälsa att göra, går även parallellt med medicineringen på regelbundna besök hos kurator, psykolog eller annan person som ger viss terapi.

Jag vet detta, det är en fakta. Jag har vart i kontakt med psykiatrin sedan jag var 17. Jag känner ganska många som av varierande anledningar äter medicin av något slag. Vissa har ganska kraftiga biverkningar men det varierar. Trots detta fortsätter de att ta medicinen. Medicinerna de äter är inte beroendeframkallande, det är alltså inte en faktor. En ganska enkel och simpel slutsats är att det hjälper med medicin och det möjliggör behandling i form av terapi av något slag. Något som kan vara sjukt svårt med någon som kanske inte är riktigt kontaktbar eller som inte kan styra sina egna tankar eller känslor på något sätt.

Här i sverige finns det något som kallas högkostnadsskydd, detta gör att man inte behöver lägga så mycket mer än ca 1200kr om året på medicin med bara några få mediciner undantaget från detta.

Hela diskussionen har gått åt helvete off topic nu...
Citera
2013-01-22, 21:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
inte så lätt att sluta ibland när folk blir beroende av dom, eftersom de är droger. sen så finns det ju en del bra mediciner, och legitima psykiska sjukdomar, men de flesta mediciner mot depression exempelvis botar bara symptom och inte själva problemet som orsakar depressionen, och orsakerna har sällan med myter om signalsubstanser att göra.

Jag har fått berättat om hur det var före psykofarmaka blev vanligt. Ingen skulle vilja önska sig en återgång till sånt.

Citat:
vad jag menar är att psykiatrin är till stor del en pseudovetenskap, lite som big bang och evolutionsteorin, eftersom de alla baseras på samma världsbild.

Hittills har du inte kommet med annat på vetenskaps-kritik området än kneejerk-reaktioner av vetenskap som 'tro'; trots mitt bemötande om denna primitiva attack du har framförd.

Jag förmodar att du återigen antingen inte läsar inläggen särskild noga, alternativt väljar att ignorera det obekväma.

Du står med ett stort semantisk luftslott, och det enda du gör är att upprepa argumentations- och sakfel i det oändliga .... med samma bedrövliga metodologi.
Senast redigerad av Bogomil 2013-01-22 kl. 21:51.
Citera
2013-01-22, 21:48
Medlem
Luffarlasses avatar
Citat:
Se den här om du vill veta mer om sanningen bakom psykiatrin: http://www.youtube.com/watch?v=6qs9TLTvYFs

Läkemedelsindustrin skulle inte tjäna något om alla människor vore psykiskt friska, så de hittar på en del sjukdomar och 'mediciner' (droger) för psykiska sjukdomar, som ofta gör folk bara ännu sjukare, för att de ska behöva mer mediciner, så att läkemedelsindustrin ska fortsätta tjäna pengar, och människor kan lättare fungera i ett dysfunktionellt samhälle, så att man inte behöver fixa samhället som skapar sjukdomarna.
Detta är vad man i folkmun kallar för LÖGN. En sådan konspiratorisk konstellation hade liksom bara inte överlevt dagens kritiska samhälle, och målar en misantropisk bild utav människor - som om det inte fanns ärliga doktorer, de är alla pengagalna kapitalister! Men vidare, om det vore sant, då borde fler doktorer skriva ut huvudvärkstabletter som universal medicinering. För om syftet bara var att tjäna pengar så kan du föreställa dig hur otroligt ineffektiv inkomst de måste tjäna på viss medicinering, t.ex. psykofarmaka, som bara en liten andel människor tar, eller vaccineringar, som du bara tar 1-3 gånger och sedan aldrig igen, jämför med simpla huvudvärkstabletter som ALLA tar kanske lite då och då, kanske genom hela livet.

Nä, ovanstående vittnar bara till en dålig verklighetsuppfattning, och förtjänar egentligen inte ens så här mycket svar. Det är liksom bara ren lögn, från början till slut.
Citera
2013-01-22, 22:03
Medlem
smidigasts avatar
Citat:
Psykiskt sjuka människor är ofta friskare än så kallade friska människor, för att sjuka människor märker att det är något fel med samhället, medans sk. friska människor lever bara som om ingenting, och tror på allt de hör, så det kan vara att det är något fel på friska människor.

Du gör precis samma sak i detta ämne som du gör i det andra. Du hittar på och fantiserar ihop något och tror att du avslöjar konspirationer. Alla ljuger utom du och det finns alltid en lämplig länk som bekräftar dina tankar... Ser du själv mönstret?

I en religionsdiskussion kan det nästan bli lite gulligt men här kan du göra riktigt stor skada om du skrämmer upp någon som behöver hjälp.
Citera
2013-01-22, 22:07
Bannlyst
Alltså, ENOUGH med OT nu.
Elsy har förlorat diskussions-ronden och gör nu allt för att få tråden slängd för att få väck den från ämneslistorna så att nya användare inte kan upptäcka vem han egentligen är....

Don't buy into that diversion...

Det är "kungpungpat" all over again...

Så, låtom oss nu gå tillbaks till ursprungsämnet. Jag är en av de som har intresse av att tråden finns kvar då den är ett excellent verktyg för att utforska och testa olika tankemodeller och se hur de står sig gentemot andras modeller.
Senast redigerad av Ippskiff 2013-01-22 kl. 22:10.
Citera
2013-01-22, 22:12
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ippskiff
Alltså, ENOUGH med OT nu.
Elsy har förlorat diskussions-ronden och gör nu allt för att få tråden slängd för att få väck den från ämneslistorna så att nya användare inte kan upptäcka vem han egentligen är....

Don't buy into that diversion...

Det är "kungpungpat" all over again...

Så, låtom oss nu gå tillbaks till ursprungsämnet. Jag är en av de som har intresse av att tråden finns kvar då den är ett excellent verktyg för att utforska och testa olika tankemodeller och se hur de står sig gentemot andras modeller.

Jag håller med till fullo och väntar med spänning på nya 'bevis'
Citera
2013-01-22, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koffski
Så med denna princip ska man inte ta värktabletter för det tar bara bort smärta, inte den bakomliggande anledningen?
nej, jag har aldrig sagt att samma skulle gälla för fysisk värk, eller att fysiska mediciner för fysiska problem skulle vara något fel.

psykiska problem fungerar ganska mycket annorlunda än fysiska, eftersom fysiska problem går det ofta inte göra något åt, för att hindra det, medan det går för de flesta psykiska problem, eftersom de ofta beror på negativa upplevelser, negativa livssituationer eller faktorer i omgivningen, och ibland finns det varken mediciner/droger eller samtal som gör något åt själva orsaken, eftersom orsaken finns inte direkt i hjärnan eller tankarna, för att båda av symptomer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in