Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
inte så lätt att sluta ibland när folk blir beroende av dom, eftersom de är droger. sen så finns det ju en del bra mediciner, och legitima psykiska sjukdomar, men de flesta mediciner mot depression exempelvis botar bara symptom och inte själva problemet som orsakar depressionen, och orsakerna har sällan med myter om signalsubstanser att göra. se videon för mer info om det
Varför sket du i att svara på det sista jag skrev?
Vad fan har du för koll på detta? Ge mig källor på detta. Videon kan ta sig i röven. Ge mig forskning eller liknande. Något vettigt. Mentala sjukdomar är verkliga. Kom inte och säg att det är massa fel på samhället, det går inte att skylla på det hela tiden.
Jag har första och andrahandsinformation inom ämnet.
För det första så är det folk med problem i första hand som söker sig till psykiatrin, de kommer inte till dig och ställer en diagnos. Har du alls någon koll på hur SSRI eller andra vanliga antidepressiva fungerar?
De flesta som tar SSRI eller något annat läkemedel som har med psykisk ohälsa att göra, går även parallellt med medicineringen på regelbundna besök hos kurator, psykolog eller annan person som ger viss terapi.
Jag vet detta, det är en fakta. Jag har vart i kontakt med psykiatrin sedan jag var 17. Jag känner ganska många som av varierande anledningar äter medicin av något slag. Vissa har ganska kraftiga biverkningar men det varierar. Trots detta fortsätter de att ta medicinen. Medicinerna de äter är inte beroendeframkallande, det är alltså inte en faktor. En ganska enkel och simpel slutsats är att det hjälper med medicin och det möjliggör behandling i form av terapi av något slag. Något som kan vara sjukt svårt med någon som kanske inte är riktigt kontaktbar eller som inte kan styra sina egna tankar eller känslor på något sätt.
Här i sverige finns det något som kallas högkostnadsskydd, detta gör att man inte behöver lägga så mycket mer än ca 1200kr om året på medicin med bara några få mediciner undantaget från detta.
Hela diskussionen har gått åt helvete off topic nu...