Citat:
Ursprungligen postat av OnlyJoker
så bara för att gud inte visar upp sig och säger ''här är jag'' så måste det betyda att gud inte existerar?? dvs att gud måste visa upp sig 24/7 varje gång som det föds människor som inte vill tro på gud om gud inte visar sig upp
Som RENT metafysisk argument ... utan någon relation öht till kosmisk existens .... har ett allmänt, abstrakt 'guds'-begrepp 50/50 sannolikhet. För kosmos-relaterande och/eller antropomorfiserade 'gudar' förminskas sannolikheten drastisk.
Citat:
precis som om det inte räcker med att gud har visat sin existens till människor på nåt vis speciellt vid jesus tiden och alla de tiderna då alla profeter levde ända fram till islam kom då vid profeten muhammeds tid..........
Det är endast blint troende, som erkännar a priori antagande och cirkel-argumentation som 'evidens'. Men du kan ju alltid försöka 'motbevisa' Det Flygande Spaghetti Monster för mig, som en liten pedagogisk tanke-övning, .... eftersom grundläggande logik uppenbarligen inte är en del av ditt kunnande.
Citat:
bevis finns det väldigt gott om exempel på det är alla de människor och profeter som levde då i de forna tider och bevittnade allt som de var med om och såg för att sedan skriva ner det i Bibeln och koranen av det syfte att föra det vidare till alla generationer. hade allt det här varit en lögn skulle aldrig alla dessa människor försöka föra det vidare.
Du har verkligen mycket små krav på kvalitén av din egen 'bevisföring'. Är du lika tolerant mot andras?
Citat:
vi har lärt oss att vi vill leva i sanningen och strävar efter det,dvs inte ha med en lögnare att göra. men vart har vi fått det här av?, att leva efter sanningen?. jo det har vi fått av de goda människor som trodde på gud och bevittnade allt som de var med om , under de forna tiderna.
Blind tro är INTE synonym med 'sanning'.
Citat:
dvs allt gott som vi har lärt oss kommer från de och gud.[b]men frågan är vill man tro på det?
Inte för min del; jag föredrar överlag ett rationellt underlag.
Citat:
om man inte vill tro på det då borde man i princip ifrågasätta exakt allt gott som vi fått lära oss av dem som de fört vidare till oss dvs vara onda istället mot varandra och döda varandra istället,alltså helt och hållet hålla oss borta från allt som har med goda handlingar att göra. och det vore helt sjukt, jag tror inte ens att ni kan föreställa er hur världen hade sett ut då

......... jag förstår inte vad det är för fel på er som ens vågar ifrågasätter gud. tack för mig.
Självklart definierar religions-fascismen sig själv och sina spelregler som 'goda', vilket inte automatisk GÖR dom 'goda'. Det krävs lite mer för att validera såna påstående än primitiva propaganda-klyschor.
Generellt förväxlar du predikande med bevisföring i detta inlägg.