2013-01-11, 21:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
OM du nu vill hårddra det, så finns det en biologisk koppling till smärta-förnimmelsen. Men som sagt är reduktionism inte något jag vill sátsa för hårt på.

Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
Finns väl fortfarande ganska stora problem med reduktionism när det gäller psykofysik.

Definitivt, och jag vill inte hamna i filosofisk materialism bara för att försvara vad som i bästa fall endast är en indikation (~alltså att smärta har NÅGON reduktionist mätbarhet).

Citat:
Varför självmotsägande? Det går säkerligen att peka på biologin bakom religiösa upplevelser också. Problemet är som sagt att det inte tillskriver Gud de egenskaper man brukar tala om när man talar om Gud. Det reduceras till "hallucinationer" eller "socialt fenomen" osv.

Med självmotsägande menar jag teismernas interna självmotsägelser, som tv har presenterat ung. 3.500 olika 'gudar' med högst variende/kontradiktiva egenskaper.
Citera
2013-01-11, 21:31
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
Då måste du också säga att en smärtförnimmelse inte betyder att smärta förnimmes. Och en sådan förnimmelse är även den oberoende av smärtas faktiska existens. Det finns som sagt ett kryphål i det "privata".
Nej, eftersom det är själva smärtförnimmelsen som vi definierar som smärta. Där är det känslan som är i fokus. Jag tror på smärtförnimmelse. Smärtförnimmelse bevisar smärtförnimmelse. Gudsförnimmelse bevisar gudsförnimmelse. Fair?
Citera
2013-01-11, 21:36
Medlem
KungPungPats avatar
Oj oj oj oj nu satte satanisterna igång och skrev för att sida nummer 666 är sidonummret nu, sluta fjanta er med nummer nu..
Citera
2013-01-11, 21:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Oj oj oj oj nu satte satanisterna igång och skrev för att sida nummer 666 är sidonummret nu, sluta fjanta er med nummer nu..

Du skall se, du kan säkert klura ut ännu ett pseudobevis på detta underlag.

Kan du hitta 'gud' i ett snurrande tomrum måste 666 väl vara rena ymnighetshornet.
Citera
2013-01-11, 21:56
Medlem
Bevis på Guds existens! Riktig tankeställare.

Okej, det ligger så här till.
Jag vill ta upp frågan som många valt att skippa eller inte brytt sig om.
Det är frågan om Guds existens. Det finns två val, ja eller nej.

Om svaret är nej:

Hur kom du fram till att någonting kom till av ingenting?
Vetenskapen bevisar även att det är omöjligt. Om ni tror på att Big Bang var början till allt,
vad skapade då Big Bang? Hur kan slumpen vara att bli när den inte har någon som helst grund?
Allt som existerar är i sin perfekta ordning. Kolla runt och skåda. Vi har inte ens förståt oss på mer än 5% av universum, men endå är vi stensäkra att vi har svaret, hur kommer detta sig?

Om svaret är ja:

Nu tänker du logiskt. Om du tror på en att en skapare har skapat allt så accepterar du att den skaparen är mycket mäktig. Då allt som existerar är för stort och komplicerat för oss att förstå.
Gud kan inte vara någon man, eller en inkarnation, eller skapelsen själv. Vi kan inte ens kolla på Solen utan att ens börja gråta, tänk på att det är skapelsen. Tänk dig då Guds mäktig syn.

Men vem skapade då Gud:

Ordet Gud betyder också bokstavligen oskapad. Om något skapat Gud, så är ju Gud inte någon Gud längre.
För det som skapade Gud måste då vara den nya Guden. Det är en evighets fråga som i sig är ett bevis på Guds existens. För om Gud skapade tiden, så kan Gud asså existera utan tid. Då är Gud både början och slutet med andra ord.

Dela med er av era tankar.

I GUDS, DEN NÅDERIKES, DEN BARMHÄRTIGES NAMN

SÄG: "Han är Gud - En,

Gud, den Evige, den av skapelsen Oberoende, av vilken alla beror.

Han har inte avlat och inte blivit avlad,

och ingen finns som kan liknas vid Honom."

Koranen. Kapitel: Den rena tron.
Citera
2013-01-11, 22:01
Medlem
"Do not the Unbelievers see that the heavens and the earth were joined together (as one unit of Creation), before We clove them asunder? We made from water every living thing. Will they not then believe?
31. And We have set on the earth mountains standing firm, lest it should shake with them and We have made therein broad highways (between mountains) for them to pass through: that they may receive guidance.
32. And We have made the heavens as a canopy well-guarded: Yet do they turn away from the Signs which these things (point to)!
33. It is He Who created the Night and the Day, and the sun and the moon: all (the celestial bodies) swim along each in its rounded course." (Surah Anbiya) Quran
Citera
2013-01-11, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D-v-s-G
Det är frågan om Guds existens. Det finns två val, ja eller nej.

Om svaret är nej:

Hur kom du fram till att någonting kom till av ingenting?
Vetenskapen bevisar även att det är omöjligt. Om ni tror på att Big Bang var början till allt,
vad skapade då Big Bang? Hur kan slumpen vara att bli när den inte har någon som helst grund?
Allt som existerar är i sin perfekta ordning. Kolla runt och skåda. Vi har inte ens förståt oss på mer än 5% av universum, men endå är vi stensäkra att vi har svaret, hur kommer detta sig?

Om svaret är ja:

Nu tänker du logiskt. Om du tror på en att en skapare har skapat allt så accepterar du att den skaparen är mycket mäktig. Då allt som existerar är för stort och komplicerat för oss att förstå.
Gud kan inte vara någon man, eller en inkarnation, eller skapelsen själv. Vi kan inte ens kolla på Solen utan att ens börja gråta, tänk på att det är skapelsen. Tänk dig då Guds mäktig syn.

Men vem skapade då Gud:

Ordet Gud betyder också bokstavligen oskapad. Om något skapat Gud, så är ju Gud inte någon Gud längre.
För det som skapade Gud måste då vara den nya Guden. Det är en evighets fråga som i sig är ett bevis på Guds existens. För om Gud skapade tiden, så kan Gud asså existera utan tid. Då är Gud både början och slutet med andra ord.

Dela med er av era tankar.

I GUDS, DEN NÅDERIKES, DEN BARMHÄRTIGES NAMN

SÄG: "Han är Gud - En,

Gud, den Evige, den av skapelsen Oberoende, av vilken alla beror.

Han har inte avlat och inte blivit avlad,

och ingen finns som kan liknas vid Honom."

Koranen. Kapitel: Den rena tron.

Ledande frågor, halmgubbar, god of the gaps och argument from ignorance. Det är mina tankar såhär inledningsvis.
Citera
2013-01-11, 22:03
Medlem
okok1s avatar
Sist jag kollade fanns det ~15 bevis för att big bang har hänt.

Har aldrig hört någon säga "någonting kom till av ingenting", förutom från religiösa.
Citera
2013-01-11, 22:07
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-v-s-G
Det är frågan om Guds existens. Och här räknar jag upp en massa skåpmat som andra har idisslat och fått nedkörda i marken tidigare på FB ett otal gånger...

Vilken sten har du gömt dig den sista tiden? Din post är en sammanfattning av en stor del av de halmgubbar, förenklingar, halva tankespår och alla andra skräpfunderingar som blivit i grunden kritiserat ett otal gånger här. Jag föreslår att du gör som det står i instruktionerna och skummar igenom tidigare trådar och ser om du har något originellt att tillföra.
Citera
2013-01-11, 22:09
Medlem
Dunderaxel2s avatar
Förstår inte hur troende resonerar omkring big bang - de hävdar att något kan inte skapas ur intet (nu är det väl visserligen inte hela vetenskapen bakom big bang, men ändå) men samtidigt så kan det finnas en 'evig' gud?
jag förstår inte? hur kan gud då finnas?
Citera
2013-01-11, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hammaren
Vilken sten har du gömt dig den sista tiden? Din post är en sammanfattning av en stor del av de halmgubbar, förenklingar, halva tankespår och alla andra skräpfunderingar som blivit i grunden kritiserat ett otal gånger här. Jag föreslår att du gör som det står i instruktionerna och skummar igenom tidigare trådar och ser om du har något originellt att tillföra.

Jag gav anledningar till Guds existens, och jag ställde frågan. Vad gör det om det nu tagits upp tidigare, just denna tråd jag skapat är originell. Svara på frågan om du har svar eller tankar kring ämnet. Låt bli annars. Simpelt
Citera
2013-01-11, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dunderaxel2
Förstår inte hur troende resonerar omkring big bang - de hävdar att något kan inte skapas ur intet (nu är det väl visserligen inte hela vetenskapen bakom big bang, men ändå) men samtidigt så kan det finnas en 'evig' gud?
jag förstår inte? hur kan gud då finnas?

Big Bang i ett nötskal. I en Bok, 1 400 år sedan.

"Do not the Unbelievers see that the heavens and the earth were joined together (as one unit of Creation), before We clove them asunder? We made from water every living thing. Will they not then believe?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in