2013-01-14, 10:51
Medlem
Arepos avatar
Trådtiteln är absurd. Allt detta prat om vetenskapen hit och dit – det är uppenbart att det inte är där problemet ligger.
Citera
2013-01-14, 10:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
2. Att du ser problem med moralens existens utan en gud betyder inte att det finns en gud....grundläggande argumentationsfel...

Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Intressant påstående då det finns väldigt mycket data, och signifikant sådan på att avsaknaden av en auktoritet korrumperar individen. Det ser vi bara på samhällsnivå och länder där exempelvis ett juridiskt system inte finns. Och jag är övertygad om att om folk inte ens hade en gud att vara "rädda för" så skulle situationen i väldigt många länder vara ännu mer kaotisk än den är nu.

AL, ditt inlägg innehållar en del vettiga kommentarer, men här återfallar du till primitiva implikationer om 'auktoritet'. Det är en falsk dikotomi att även ANTYDA formlen 'gud eller nihilistisk kaos', när det finns andra alternativ.

Och om du nu skulle vara lite mer intellektuell hederlig och betrakta situationen från ett bredare perspektiv, då hoppas jag verkligen att du inte försökar göra alla sorters regelverk synonyma .... vilket är ett vanligt apologetiker-'trick'.
Citera
2013-01-14, 11:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
Trådtiteln är absurd. Allt detta prat om vetenskapen hit och dit – det är uppenbart att det inte är där problemet ligger.

Du har helt rätt. Men det är roligt att se hur många apologetiker och religiösa Svensson'er som ändå 'nappar'. Vilket iofs är typisk för en stor del av detta subforum, där distinktionen 'faith vs. facts' öht inte tas i betraktning.
Citera
2013-01-14, 12:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du har helt rätt. Men det är roligt att se hur många apologetiker och religiösa Svensson'er som ändå 'nappar'. Vilket iofs är typisk för en stor del av detta subforum, där distinktionen 'faith vs. facts' öht inte tas i betraktning.
Denna elitism är ganska osmaklig.
Citera
2013-01-14, 13:05
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joosa
Nåväl, du är säkerligen inte korkad. Vi förstår nog båda att man inte kommer runt frågan genom att definiera om INGENTING till NÅGONTING. Jag är ingen fysiker, men min definition av ingenting är således också ingenting, inte kvantfält...

Jag tror poängen är att det inte finns något som är "ingenting". Krauss själv påpekar att det inte finns något ställe i hela kända universum som är "tomt". Det handlar helt enkelt om att vända på ett populärt apologetiskt argument och att använda ett vardagligt språk för en populärvetenskaplig bok.
Citera
2013-01-14, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Frågorna är ju klassiska. Fullt i klass med "har du slutat att slå din fru"-frågor.
Det stämmer inte, här är deras respons till dig, från deras FAQ:
AA: Stop trying to force an answer. Your entire site is like an inquisition that asks "Have you stopped beating your wife? YES OR NO! NOTHING IN BETWEEN!"

Response: The questions assume nothing. Absolute truth does not exist - true/false, is like: You do not beat your wife - true/false.
Citera
2013-01-14, 13:17
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Det stämmer inte, här är deras respons till dig, från deras FAQ:
AA: Stop trying to force an answer. Your entire site is like an inquisition that asks "Have you stopped beating your wife? YES OR NO! NOTHING IN BETWEEN!"

Response: The questions assume nothing. Absolute truth does not exist - true/false, is like: You do not beat your wife - true/false.

Det är inte så, för att dom säger att det inte är så? Åh, ok..
Den siten är en lektion i semantisk akrobatik, inget annat.
Citera
2013-01-14, 15:28
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Nåväl, du är säkerligen inte korkad. Vi förstår nog båda att man inte kommer runt frågan genom att definiera om INGENTING till NÅGONTING. Jag är ingen fysiker, men min definition av ingenting är således också ingenting, inte kvantfält...
Mitt inlägg berörde inte ens definitionen, utan berörde frågan om nödvändighet/'brute fact'.
Senast redigerad av baylife 2013-01-14 kl. 15:42.
Citera
2013-01-14, 16:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

För nu vara lite petig, då finns det två sorters 'ingenting'.

Det som enligt positivistisk materialism är ett 'absolut' ingenting, d.v.s att det ÖHT inte finns annat än den kosmiska verklighet ...

alternativt

.... det som möjligen 'finns' extra-kosmisk, men som från ett kosmisk perspektiv är icke-observerbart. Alltså ett metafysisk existens-nivå.

Denna distinktion kan ha betydelse när 'ingenting' blir del av teologiska betraktninger.
Citera
2013-01-14, 16:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
Både du och jag kan falla, vi kan tala om att falla, men vi kan endast själva uppleva hur det känns. Om man på samma sätt vill förklara Gud som en sådan känsla vilken kan framträda med hjälp av det yttre stimulus som är religiös aktivitet ser jag inte felet i det.

Återigen, det handlar inte om solipsism. Det enda jag säger är att medvetandet tycks ha subjektiva kvaliteter som inte kan reduceras (i alla fall inte i dagsläget).

Ledsen, jag missade detta tidigare på dan.

Oavsett hur den subjektiva känslan av att falla manifesterar sig (om vi helt sållar ifrån solipsistiska perspektiv), då är fallande éntydig, 'guds'-upplevelsen mångtydig.

Sen kan man givetvis nysta upp denna mångtydighet och se om det finns tillräckligt med synonymitet i dens olika manifestationer till att kunne skapa en gemensam kategori som vidare underlag, men jag har ännu inte sett någon sån lyckat ansträngning annat än att samla det hela inom metafysik-begreppet.
Citera
2013-01-14, 16:53
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Ledsen, jag missade detta tidigare på dan.

Oavsett hur den subjektiva känslan av att falla manifesterar sig (om vi helt sållar ifrån solipsistiska perspektiv), då är fallande éntydig, 'guds'-upplevelsen mångtydig.
Varför? Varför skulle fallandeupplevelsen vara mera entydigt än gudsupplevelsen? Det får du gärna utveckla.
Citat:
Sen kan man givetvis nysta upp denna mångtydighet och se om det finns tillräckligt med synonymitet i dens olika manifestationer till att kunne skapa en gemensam kategori som vidare underlag, men jag har ännu inte sett någon sån lyckat ansträngning annat än att samla det hela inom metafysik-begreppet.
Ur ett materialistiskt perspektiv borde man väl kunna se synonymitet? Samma hjärncentra som är aktiva osv. Förstår inte vad du annars skulle mena eftersom du verkar övertygad om att fallandet är en entydig upplevelse.
Citera
2013-01-14, 16:58
Medlem
KungPungPats avatar
Låt oss leka leken: design eller inte..

1. Dator, designad eller inte?
2. Sten, designad eller inte?
3. Människa, designad eller inte?
4. Träd, designad eller inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera