Citat:
Ursprungligen postat av 526
På vilket vis har jag omtolkat det?
Kommer du inte ihåg vad du själv har skrivit om detta?
Varför är atomen en andlig liknelse?
Citat:
VA

Hur får du detta till en analogi överhuvudet taget. Sitter du och copy+paste på måfå
Perceptionsprocessens samlade förlopp har inte mycket med vetenskapens systematiska metodologi att göra.
Citat:
eh . . vet inte om man kan kalla det subjektivitet.
Det förvånar mig inte (att du inte vet det).
Citat:
Det är ju samma tankesätt som de flesta andra vetenskapliga sätt.
Nej.
Citat:
Dvs att om alla bollen vi sett är blå. Så är sannolikheten störst att nästa boll också är blå.
Nej.
Citat:
Om inget annat tyder på att det skulle finnas andra färger på bollar, så är det rimligt att tro att alla bollar är blå. (jmf svarta svanen som är ett skolexempel på detta)
Induktion med ett underlag i bevisbörda-jonglerande.
Citat:
Är det ologiskt att anta att saker som liknar varandra kan ha ett samband?
Det gör inte induktion till en pålitlig metod.
Citat:
Jo. Men till skillnad från dig så är jag mer insatt i vetenskapsmetodik.
Ja, säkert hemma i sandlådan, där självutnämnd 'auktoritet' kanske anses vara relevant.
Citat:
Allt kan inte bedömas deduktivt. Deduktion används inom matematik och inom naturvetenskaplig verifikation. Man kan inte använda naturvetenskapliga metoder på ämnen som inte är direkt naturvetenskapliga.
Bevisbördan för en alternativ epistemologi är din.
Citat:
Ja, som jag skrev ovan så är det en matematisk metododik som inte fungerar på filosofiska resonemang om metafysik och religion.
Men du kan inte dra din ditt eget vidare resonemang från detta och låta tro vara tro och fakta vara fakta?
Citat:
Vore intressant att höra din åsikt om varför vi inte kan närma oss den objektiva sanningen?
Har jag sagt detta?