2013-04-30, 10:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Håller med att empirins gränser utökas då kosmos blir större. Men inget tyder på att kosmos utvidgas i all oändlighet. Snarare anser många vetenskapsmän att kosmos kommer att kollapsa om några miljarder år. Empirin kan således inte ge svar på frågor utanför vår kosmos utan det är bara genom en rimlig spekulation och ett sunt förnuft, vilket jag förmodar att du håller med.

Det finns inte tillräckligt fakta-underlag för annat än hypoteser.

Citat:
Om jag har förstått dig rätt anser du att empirin är den enda metoden för att komma fram till en sanning?

Du förstår mig inte rätt i så fall (sen kan betydelsen av 'sanning' dessutom också variera, t.ex. om det är en objektiv, kosmisk/relativistisk sanning eller en metafysisk, positivistisk 'sanning').
Senast redigerad av Bogomil 2013-04-30 kl. 11:00.
Citera
2013-04-30, 16:24
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Om jag har förstått dig rätt anser du att empirin är den enda metoden för att komma fram till en sanning?

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Du förstår mig inte rätt i så fall (sen kan betydelsen av 'sanning' dessutom också variera, t.ex. om det är en objektiv, kosmisk/relativistisk sanning eller en metafysisk, positivistisk 'sanning').

Med sanning menar jag en absolut sanning som är objektiv. Vi kan aldrig nå den absoluta sanningen vi kan bara närma oss den. Du får gärna förklara hur man kan närma sig denna objektiva eller absoluta sanning?

Finns det överhuvudtaget en absolut sanning till att börja med?
Citera
2013-04-30, 16:32
Medlem
kunskap1s avatar
Till Reymont:

Du kanske har missat att se mitt inlägg som var riktad till dig. Du får gärna svara på frågan i texten nedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Reymont
Eftersom du drar in mig i diskussionen så känner jag mig manad att svara lite kort.

Den stora frågan vi till slut hamnar i är i fall universum blev skapat av någon, eller av "något" som varken är något eller ingenting.

Som jag påpekat för dig är detta "något": som inte är något och inte är ingenting, ett möjligt evigt universum.

Du vill inte kalla det för gud, men däremot en skapare. Men hur har du tänkt att ett evigt universum skulle kunna skapa universum?

Jag förmodar att du tänker att det eviga universum har skapat vårt universum(det som vi ser). Men glömmer du inte då att vårt universum är en del av det stora universum?

Att delar av universum "skapar" andra delar av universum är vi nog överens om, typ mamma och pappa skapar barn, men du verkar tro att det finns en ursprungsskapare? Förklara hur du tänker?

Citat:

Jag ska försöka förklara hur jag tänker så enkelt som möjligt.
Först en liten sammanfattning över vad Hawkings teori säger (som vi höll med):
Hawking anser att det existerar, utöver den reella tiden, en imaginär tid som inte har någon början eller slut, som existerade före Big Bang. Då Big Bang skedde, började klockan ticka i reell tid som vi kan mäta och uppfatta. Fysiska lagarna började existera i samband med att den reella tiden startade. Orsak och verkan (kausalitet) gäller endast vid den reella tiden och inte vid den imaginära, enligt Hawking.

Man kan tro att imaginär tid inte existerar som namnet tyder på, men Hawking anser att den är lika nödvändig som den reella tiden. Båda begreppen är nödvändiga för att förstå existensen av universum, anser han

Det existerar alltså ett begrepp som före Big Bang och att den går att förklara med en imaginär tid. Nu kan man plötsligt tala om begrepp som evighet (ingen början och inget slut).
Ni kan läsa mer om Hawkings teori här: http://everythingforever.com/hawking.htm

Vi kom fram till att ingen har orsakat denna existens (som var före Big Bang) då denna inte hade en början eller ett slut.

Vad är då denna eviga existens?
Jag vill inte kalla den för gud eller skapare, jag vill bara kalla den för en evig existens, dvs som har existerat i all evighet och där ingen har orsakat den och att den har orsakat vår existens(vårt universum). Jag förstår att du vill kalla denna eviga existens för ett evigt universum och inte en skapare.

Jag vill gärna ställa en fråga till dig:
Vi anser att det måste finnas en evig existens före Big Bang. Anser du att denna existensen är ett evigt universum eller ett multiversum (oändliga universum)?
Citera
2013-04-30, 16:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Med sanning menar jag en absolut sanning som är objektiv. Vi kan aldrig nå den absoluta sanningen vi kan bara närma oss den.

Överens i den formulering, att vi sannoliken inte kan annat än att närma oss objektiv 'sanning'.

Citat:
Du får gärna förklara hur man kan närma sig denna objektiva eller absoluta sanning?

Den objektiva 'sanning' kan vi närma oss med hjälp av samma kriterier jag nyligen har gett dig (i ett lite annorlunda sammanhang; jag hinnar inte att gräva fram inlägget med detta nu).

Närmanden till en 'absolut sanning' har jag inga särskild konstruktiva förslag till, i bästa fall några spekulationer omkring en möjlig metodologi (~att vi möjligen kommer fram till en utökad version av empiri-strikt axiomatik).

Citat:
Finns det överhuvudtaget en absolut sanning till att börja med?

Vet inte. Det kanske bara är ännu en tom spekulation.
Citera
2013-04-30, 19:15
Medlem
526s avatar
Citat:
Du har öht ännu inte förklarat/legitimerat din 'omtolkning' av doubleslit-experimentet, så någon egentlig debatt har inte ägd rum. Du PÅSTÅR bara saker.
På vilket vis har jag omtolkat det?

Citat:
Precisa och specifika .... icke-induktiva ..... exempel?
Atomen tex

Citat:
Falsk analogi.
VA Hur får du detta till en analogi överhuvudet taget. Sitter du och copy+paste på måfå

Citat:
Ja, det kallas subjektivitet.
eh . . vet inte om man kan kalla det subjektivitet. Det är ju samma tankesätt som de flesta andra vetenskapliga sätt. Dvs att om alla bollen vi sett är blå. Så är sannolikheten störst att nästa boll också är blå. Om inget annat tyder på att det skulle finnas andra färger på bollar, så är det rimligt att tro att alla bollar är blå. (jmf svarta svanen som är ett skolexempel på detta)

Citat:
Detta kallas ologisk.
Är det ologiskt att anta att saker som liknar varandra kan ha ett samband?

Citat:
Du är uppenbarligen inte bekant med dom mycket stora bristarna i induktiva argument.
Jo. Men till skillnad från dig så är jag mer insatt i vetenskapsmetodik.
Allt kan inte bedömas deduktivt. Deduktion används inom matematik och inom naturvetenskaplig verifikation. Man kan inte använda naturvetenskapliga metoder på ämnen som inte är direkt naturvetenskapliga.

Citat:
Har du kritik av deduktiva argument?
Ja, som jag skrev ovan så är det en matematisk metododik som inte fungerar på filosofiska resonemang om metafysik och religion.

Citat:
Frånsett när jag inte vet och sägar: "Jag vet inte". Det är DU som flummer runt i den positivistiska idealismens spekulativa absoluter.

Citat:
Överens i den formulering, att vi sannoliken inte kan annat än att närma oss objektiv 'sanning'.
Bra att du inser detta.
Vore intressant att höra din åsikt om varför vi inte kan närma oss den objektiva sanningen?
Citera
2013-04-30, 19:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
På vilket vis har jag omtolkat det?

Kommer du inte ihåg vad du själv har skrivit om detta?

Citat:
Atomen tex

Varför är atomen en andlig liknelse?

Citat:
VA Hur får du detta till en analogi överhuvudet taget. Sitter du och copy+paste på måfå

Perceptionsprocessens samlade förlopp har inte mycket med vetenskapens systematiska metodologi att göra.

Citat:
eh . . vet inte om man kan kalla det subjektivitet.

Det förvånar mig inte (att du inte vet det).

Citat:
Det är ju samma tankesätt som de flesta andra vetenskapliga sätt.

Nej.

Citat:
Dvs att om alla bollen vi sett är blå. Så är sannolikheten störst att nästa boll också är blå.

Nej.

Citat:
Om inget annat tyder på att det skulle finnas andra färger på bollar, så är det rimligt att tro att alla bollar är blå. (jmf svarta svanen som är ett skolexempel på detta)

Induktion med ett underlag i bevisbörda-jonglerande.

Citat:
Är det ologiskt att anta att saker som liknar varandra kan ha ett samband?

Det gör inte induktion till en pålitlig metod.

Citat:
Jo. Men till skillnad från dig så är jag mer insatt i vetenskapsmetodik.

Ja, säkert hemma i sandlådan, där självutnämnd 'auktoritet' kanske anses vara relevant.

Citat:
Allt kan inte bedömas deduktivt. Deduktion används inom matematik och inom naturvetenskaplig verifikation. Man kan inte använda naturvetenskapliga metoder på ämnen som inte är direkt naturvetenskapliga.

Bevisbördan för en alternativ epistemologi är din.

Citat:
Ja, som jag skrev ovan så är det en matematisk metododik som inte fungerar på filosofiska resonemang om metafysik och religion.

Men du kan inte dra din ditt eget vidare resonemang från detta och låta tro vara tro och fakta vara fakta?

Citat:
Vore intressant att höra din åsikt om varför vi inte kan närma oss den objektiva sanningen?

Har jag sagt detta?
Senast redigerad av Bogomil 2013-04-30 kl. 19:32.
Citera
2013-04-30, 19:47
Medlem
526s avatar
Citat:
Kommer du inte ihåg vad du själv har skrivit om detta?

Varför är atomen en andlig liknelse?

Perceptionsprocessens samlade förlopp har inte mycket med vetenskapens systematiska metodologi att göra.

Det förvånar mig inte (att du inte vet det).

Nej.

Nej.

Induktion med ett underlag i bevisbörda-jonglerande.

Det gör inte induktion till en pålitlig metod.

Ja, säkert hemma i sandlådan, där självutnämnd 'auktoritet' kanske anses vara relevant.

Bevisbördan för en alternativ epistemologi är din.

Men du kan inte dra din ditt eget vidare resonemang från detta och låta tro vara tro och fakta vara fakta?
Så om jag förstår dig rätt så menar du att deduktion är det enda rätta metodiken för alla ämnen och vetenskapsområden?

Citat:
Har jag sagt detta?
Ja

Citat:
Perceptionsprocessens samlade förlopp har inte mycket med vetenskapens systematiska metodologi att göra
Det här får du gärna utveckla.
Vad är "vetenskapens metodologi"? och vad utgår detta ifrån?
Senast redigerad av 526 2013-04-30 kl. 19:52.
Citera
2013-04-30, 19:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Så om jag förstår dig rätt så menar du att deduktion är det enda rätta metodiken för alla ämnen och vetenskapsområden?

Du förstår mig inte rätt, för det skulle inte falla mig in att skapa en sån primitiv falsk dikotomi.

Citat:
Ja

Läs mitt svar till 'kunskap1' om detta igen.
Citera
2013-04-30, 19:58
Medlem
526s avatar
Citat:
Du förstår mig inte rätt, för det skulle inte falla mig in att skapa en sån primitiv falsk dikotomi.
Vilket tvålhalt undanglidande. Det blir inte en dikotomi bara för att man tar ställning för något.
Du kan inte säga att allt är fel och sen mena att inget kan anses vara rätt.
Grejen är att du redan gjort denna falska dikotomi konsekvent i 10.000 inlägg.
Du kan bara se ett sätt att betrakta saker. Sen påstår du att alla andra sätt är fel.
Allvarligt talat så är du inte vetenskaplig i ditt resonemang. Om du hade kunnat vetenskapsteori på riktigt hade du inte uttalat dig så kategoriskt. Alla vet att deduktion och materialism inte går att applicera på alla ämnen. Tex på psykologi eller sociologi och andra humanistiska ämnen.
Utan att själv förstå det så propagerar du för att allt ska mätas naturvetenskapligt. Sk scientism.
Citera
2013-04-30, 20:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Grejen är att du redan gjort denna falska dikotomi konsekvent i 10.000 inlägg.

Det är ett enkelt sätt att rationellt bemöta det i stort sett samma dussin apologetiska rutin-floskler med.

Citat:
Du kan bara se ett sätt att betrakta saker. Sen påstår du att alla andra sätt är fel.

Ja, jag har ett underlag jag refererar till. När kommer ditt?

Citat:
Allvarligt talat så är du inte vetenskaplig i ditt resonemang.

Det är hyfsat vetenskapligt.

Citat:
Om du hade kunnat vetenskapsteori på riktigt hade du inte uttalat dig så kategoriskt.

Kategorisk ...... om relativism?

Citat:
Alla vet att deduktion och materialism inte går att applicera på alla ämnen. Tex på psykologi eller sociologi och andra humanistiska ämnen.

Så lär dig skillnaden (båda semantisk och filosofisk) mellan faith vs. fact.

Citat:
Utan att själv förstå det så propagerar du för att allt ska mätas naturvetenskapligt. Sk scientism.

Aaah .... strawmannan och väderkvarnskriget igen; så nu börjar du från din ruta ett ännu engång.
Citera
2013-04-30, 20:20
Medlem
526s avatar
Citat:
. . . . yxskaft
En icke diskussion
Citera
2013-04-30, 20:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
En icke diskussion

Precis: Förvrängd vetenskap --> induktion --> väderkvarnskriget --> förvrängd vetenskap --> induktion --> väderkvarnskriget -->
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in