2010-03-01, 23:48
Bannlyst
http://img265.imageshack.us/i/18181940conventionallogml2.jpg/

Helt underbar.
Citera
2010-03-02, 01:03
Medlem
mjukpuddings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuchan
http://img265.imageshack.us/i/18181940conventionallogml2.jpg/

Helt underbar.

men är om man bryr sig om sina medmänniskor och är påläst och igenomtänkt så säger man förstås inte så

denna tycker jag är rolig förresten http://www.youtube.com/watch?v=uJKye7J3-54
Citera
2010-03-02, 01:09
Bannlyst
Enkelt, titta dig i spegeln!

Pengarna kan du skänka till välgörande ändamål.
Senast redigerad av Netwhistler 2010-03-02 kl. 01:16.
Citera
2010-03-02, 02:42
Medlem
DenLedes avatar
Vi vet inte om det finns en mening med detta, det vi kallar livet.

Tydligen ska vi inte veta det eller ,genom människan, bevisa det.

Vetenskapen ger oss inget svar på varför atomer klumpar ihop sig och skapar det vi kallar för DNA. Vi vet inte vart denna form av liv är på väg. Det enda vi vet är att vi finns och reflekterar över vår existens.
Vi har hittat och förstått någon form av evolution. Vi vet inte syftet eller varför livet finns.
Att vi som enskild människa är mer komplicerad än allt annat vi kan beskåda i vårt universum.

Jag säger inte att vi vet eller är något mer än det, för oss, fantastsiska universum vilket vi är en del av.
Men varje normalt tänkande människa borde ju reflektera över vårat liv här i universum.
Vi är skapade av atomer som i sin sin tur skapar DNA-strängar i vilken vi som apor kan se och reflektera över vår egen existens.
Om ni försöker känna, innerst inne? Känner ni inte något mer än det kött ni är förslavade i? Att ni som människor är något mer, något vackrare än materian ni lever i?
Citera
2010-03-02, 12:14
Medlem
die-kristinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kmer
Men varför skulle det inte gå att bevisa att gud finns? Det borde gå om han finns.

För att vår uppfattning om vad som finns är begränsad till just vår förmåga att uppleva denna verklighet på, vilken är just begränsad till vår hjärnkapacitet. Hurvida vissa saker finns kan vi därför per definition inte bevisa.
Citera
2010-03-02, 12:52
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av die-kristina
För att vår uppfattning om vad som finns är begränsad till just vår förmåga att uppleva denna verklighet på, vilken är just begränsad till vår hjärnkapacitet. Hurvida vissa saker finns kan vi därför per definition inte bevisa.
Du menar, om vi hade varit intelligentare så hade vi kunnat bevisa gud? Är inte detta rätt kontraproduktivt. För det första har du ju absolut inga belägg för detta, utan bara vilda gissningar. För det andra är det ju lite av en uppmaning att sluta utforska världen, då det ändå inte är ngn idé; vi kan omöjligt förstå den.
Senast redigerad av wooten 2010-03-02 kl. 12:55.
Citera
2010-03-02, 12:55
Medlem
kmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av die-kristina
Ja, du säger det, men varför skulle just gud vara en av de saker som inte kan bevisas? Det har jag inte fått något argument för.
Citera
2010-03-02, 14:24
Medlem
Citat:
Ja, du säger det, men varför skulle just gud vara en av de saker som inte kan bevisas? Det har jag inte fått något argument för.

Romarna 1:20
” Ända sedan tidens början har människorna kunnat se jorden och himlen och allt som Gud har skapat, och de har känt till hans existens och väldiga, eviga makt. Därför finns det ingen ursäkt!”

Psalm 104:24
"Hur många är inte dina verk, O [JHVH] Gud! Med vishet har du gjort dem alla.
Jorden är full av vad du har frambringat."

Uppenbarelseboken 4:11

"Du är värdig. JHVH, ja vår Gud, att få härligheten och äran och makten, därför att du har skapat alla ting, och på grund av din vilja var de till och blev skapade."

2 Timoteus 3:16 (Levande Bibeln)
”Hela Skriften är inspirerad av Gud, och det finns inget som kan mätas med den, när det gäller att undervisa oss om vad som är sant och lära oss att förstå vad som är orätt.
Den korrigerar oss och hjälper oss att leva som Gud vill.”
Citera
2010-03-02, 14:27
Medlem
kmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
” Ända sedan tidens början har människorna kunnat se jorden och himlen och allt som Gud har skapat, och de har känt till hans existens och väldiga, eviga makt. Därför finns det ingen ursäkt!”

"Du är värdig. JHVH, ja vår Gud, att få härligheten och äran och makten, därför att du har skapat alla ting, och på grund av din vilja var de till och blev skapade."

”Hela Skriften är inspirerad av Gud, och det finns inget som kan mätas med den, när det gäller att undervisa oss om vad som är sant och lära oss att förstå vad som är orätt.
Ja ja, men när jag ber om belägg så menar jag förstås belägg som inte kommer från bibeln. De som skrev den hade naturligtvis också stora problem med att förklara varför gud inte visar sig. Men det är förstås inget argument för att det inte skulle gå att bevisa hans existens.

Så jag väntar fortfarande på det.
Citera
2010-03-02, 14:31
Medlem
Hleps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt

Wow, bevisa gud med bibeln! att ingen tänkt på det förut.
Är ju dock lika sanningsbärande som att bevisa Gandalf med sagan om ringen.
Citera
2010-03-02, 15:42
Medlem
die-kristinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Du menar, om vi hade varit intelligentare så hade vi kunnat bevisa gud? Är inte detta rätt kontraproduktivt. För det första har du ju absolut inga belägg för detta, utan bara vilda gissningar. För det andra är det ju lite av en uppmaning att sluta utforska världen, då det ändå inte är ngn idé; vi kan omöjligt förstå den.

Nej, det är inte alls säkert att vi hade kunnat bevisa Gud om vi vore mer intelligenta. Vi är under alla omständigheter bundna till tid och rum och att bevisa något som står utanför detta, blir givetvis komplicerat och föremål för abstrakt tänkande. Jag uppmanar inte alls att sluta utforska världen! Sluta lägga ord i min mun, tack. Jag är mycket intresserad av att utforska världen och testa min hypotes om att Guds existens troligen inte går att bevisa i den bemärkelsen.
Citera
2010-03-02, 15:44
Medlem
die-kristinas avatar
Citat:

Det ligger ju i Guds natur! Han står utanför tid och rum. Denna gudsbild är den enda rimliga om det skall finnas skäl att tro på sådant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in