2013-03-28, 07:42
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Vill bara flika in lite med att denna hållning givetvis är sund, men den blir också väldigt lätt en retorisk/semantisk fallgrop. Människan är av sin natur lagd att alltid vara subjektiva i fråga om att organisera verklighetsuppfattningen. Utgångspunkten är alltid "tolkning" av verkligheten. Dvs vi ser det vi vill se beroende på situation. Det finns inget tillstånd av "allomfattande objektivitet" som ligger till grund innan vi gör konklusioner. Det kan aldrig bli något annat än en efterkonstruktion att påstå att man inte ägnar sig åt efterkonstruktioner.
Njaee, skulle nog inte vilja säga alltid tolkning och inte heller tolkning, även om jag förstår att du med tolkning inte kan mena annat än att varje person har SIN uppsättning nerver, sinnen, kontroll, förmåga och resurser sig tillgodo (externt kommet då.. vilket du borde förstå, men inte gör).

Ur detta kan man säga att utgångspunkten är platsen, avståndet, sljussättningen, gryning eller natt, antal träd, antal människor som viskar och tränger in i den du kallar för "tolkaren"

Så nej, det finns inga tvivel om att objektiv sy, objektiv hörsel, objektiv känsla och objektiv förmåga att förhålla sig korrekt är både faktum men dock begränsade möjligheter, för oss människor.

Sedan beror det p´å i vilket skikt du diskuterar begreppet tolkningsförmåga elelr brist på tolkningsförmåga som vissa säger, i en annan tråd säger en medlem att människan är "bristfällig" att redan barnet är bristfälligt, denne sade ingenting om vilken människa det var, men jag kan utgå från att egenintressen styr många.. det finns dem som vill ha mer och mer.. vars värld är s.k gränslös.

då kan man inte säga att en betraktare inte är objektiv om den nu tillämpar objektivitetsprincipen, i fällande av kommentar som t.ex "det finns ingen balans"

Balansräkning är rätt enkelt, dvs förmågan att hålla objektiv syn, det är som sagt INTRESSEN som vinklar, det finns säg en pott på 100 000 som ska tillskansas, på begränsad yta.. vissa vet att det finns, men vissa får inte veta... och så glöm inte dem som stryper låser och gömmer och vidmakthåller förnekelser om sådana bromsklossverksamheter, kanske enskilda som ägnar sig åt sådant, för att hålla folk i nivå.. där det kalkylerats att de ska positioneras, dvs hållas passiva och ägas.

Många trådar i luften över det enkla ordet : tolkning.

Jag kan tycka att det t.o.m ses som önskvärt med vinklingar och tystnad, men jag vet verkligen inte varför.
Anser det inte vara varken religiös eller filosofisk fråga, jag ser även det som korruption lierad med religion, religion just för att man hävdar gud så starkt som man alltid gjort och måste säga att det är fullständigt intetsägande att försöka härleda religionsriktning, eftersom all demonism duger i sådana här förfaranden.

Att hålla folk låga, eller det s.k berömda svenska vemodet.. jag köper inte det med att det skulle hänga ihop med att "människan alltid utgår från tolkning"
Det är oreringsteknik och lite falsk kommunikationsteknisk omformulering av dig att föreslå det, eftersom man inte kan tolka faktum, du ser en apelsin och kan iofs tolka det till en liten leksaksbil eller ett päron, det kanske av dig tolkas som en boll att leka med och inte frukt att äta, men det går aldrig att tolka verklighet till ett gudsrike, eftersom verkligheten är fysiskt dominant. Tankar och känslor är helt! beroende av kropp, form.
Viloläge eller altiveringsläget är dessutom beroende av hastigheten, tiden - man kan inte ha metafysik hur gränslöst som helst i implementeradeför folks liv. Men man har haft det ändå (nazism extremkonservatism av gamla läror.. ovilja att urskilja) men det blir inte sant för det.

Det är för ansvarliga att komma extremt billigt undan. Som vanligt, gömmandes med idel fönekelser. Med sagor för barnen så klart, men sagor för vuxna.. entitetens underbara värld?
Let me puke.
Citera
2013-03-28, 11:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vill bara flika in lite med att denna hållning givetvis är sund, men den blir också väldigt lätt en retorisk/semantisk fallgrop. Människan är av sin natur lagd att alltid vara subjektiva i fråga om att organisera verklighetsuppfattningen. Utgångspunkten är alltid "tolkning" av verkligheten. Dvs vi ser det vi vill se beroende på situation. Det finns inget tillstånd av "allomfattande objektivitet" som ligger till grund innan vi gör konklusioner. Det kan aldrig bli något annat än en efterkonstruktion att påstå att man inte ägnar sig åt efterkonstruktioner.

"Allomfattande objektivitet" är något som hör till inom positivistisk idealism eller positivistisk materialism, så jag är överens med dig om, att det är ett osannolikt begrepp. Däremot finns en 'lokal' objektivitet i det observerbara kosmos, och om vi sen ... som Arepo skrivar .... "för det till sin spets", är vi på den epistemiska 'square one' igen: "Finns jag och fallar jag uppåt, neråt eller fallar jag öht?".
Citera
2013-03-28, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
"Finns jag och fallar jag uppåt, neråt eller fallar jag öht?".
Vi faller vanligtvis inte någonstans, om vi inte hoppar ner någonstans. Men jorden faller runt solen hela tiden, precis som solen faller runt galaxen osv, men de faller i spiraler, och inte nödvändigtvis neråt. Men om du med neråt menar Gud, så faller ju allting tillbaks till Guds singularitet förr eller senare, eftersom allting har separerats från Gud...

Enligt mytologier så finns både universum/relativism/illusion och ingenting/absolutism/verklighet, vilket gör att man kan se saker på många olika sätt. Därför verkar vissa saker i världen relativt absoluta, medan andra saker är mer relativa/subjektiva.

Solipsismen är därför bara ett annat sätt att se på världen, och den är inte mer 'verklig' eller 'bättre' än materialismen till exempel, även om den kanske gör mindre antaganden. Materialism är nuförtiden oftast en av de bästa världsbilderna, eftersom de kan ge oss teknologi, även om de är verkliga illusioner enligt spiritualismen. Spiritualismen däremot kan ge oss 'ingenting', i vissa fall...
Senast redigerad av elsydeon 2013-03-28 kl. 15:23.
Citera
2013-03-28, 15:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
"Finns jag och fallar jag uppåt, neråt eller fallar jag öht?".

Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Vi faller vanligtvis inte någonstans, om vi inte hoppar ner någonstans.

Va' 'listig' din retorik är. Men det händer väl även för såna övermänniskor som dig .... som inte experimenterar med att hoppa från en sten ... att något annat fallar. Du kanske har tappat en penna eller något liknande mundant.

Citat:
Men jorden faller runt solen hela tiden, precis som solen faller runt galaxen osv, men de faller i spiraler, och inte nödvändigtvis neråt.

'Neråt' betydar mot ett gravitations-centrum. Vilket uppenbarligen inte är allmän kunskap i foliehatts-resonnerandet.

Citat:
Men om du med neråt menar Gud,

Nej, det gör jag inte.

Citat:
så faller ju allting tillbaks till Guds singularitet förr eller senare, eftersom allting har separerats från Gud...

OM alla dina självförstärkande hitta-på premisser är valida; inte annars.

Citat:
Enligt Old Age så finns både universum/relativism/illusion och ingenting/absolutism/verklighet, vilket gör att man kan se saker på många olika sätt. Därför verkar vissa saker i världen relativt absoluta, medan andra saker är mer relativa/subjektiva.

Nu är jag inte medlem av new-old-age klubben med dens befängde fantasier ... men däremot i den-observerbara-kosmiska-verkligheten och sunda-filosofi falangen .... så det där med att stoppa in hitta-på grejer i kunskaps-gapen är rappakalja för mig.

Desutom har jag en bra förankring i 'Samsara = Nirvana', som du kanske kunne kosta på dig ett par år att fundera över.
Citera
2013-03-28, 20:03
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Det är möjligt. Vad menar du med vederlagt .... en positivistisk vederläggning? Sånt sysslar jag inte med.
Jag menar att du, med ett resonemang, låter vederlägga solipsism bortom allt möjligt tvivel. Huruvida du väljer att kalla det 'positivism' eller ej är mig egalt. Att säga att du "inte sysslar med sånt" låter närmast kunskapsfientligt. Menar du att är berättigat att acceptera ett 'det bara är så-resonemang' i detta fall? Om så är fallet vore det intressant att se ett argument för det.
Citat:
Iövrigt konkluderade vi på samma sätt, så är din fråga en ren filosofisk övning?
Syftet med tråden är att bevisa Guds existens. Det verkar ofruktbart att göra detta på empiriska grunder. Därför menar jag att trådens riktning bör gå i en annan riktning — mot det rena resonerandet — för att undvika att diskussionen stagnerar.
Citat:
Ja, jag är väl ultimativt en relativist ... men dogmatisk konklusion-före-fakta är det inte.
I grund och botten utgår även du från metafysiska antaganden.
Citat:
Så du är alltså osäker på, om du VERKLIGEN fallar neråt?
Ja.
Citera
2013-03-30, 08:28
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
.

Citat:
Jag menar att du, med ett resonemang, låter vederlägga solipsism bortom allt möjligt tvivel. Huruvida du väljer att kalla det 'positivism' eller ej är mig egalt. Att säga att du "inte sysslar med sånt" låter närmast kunskapsfientligt. Menar du att är berättigat att acceptera ett 'det bara är så-resonemang' i detta fall? Om så är fallet vore det intressant att se ett argument för det.

Hmm... kan man påstå att ateisten inte tror på gud: att det bara är så?
Kan man påstå att metafysikkritikern inte tror på metafysiken: att det bara är så?
Om man presenterar argument för att det inte finns någon absolut mening/kunskap/vetskap/sanning, som befinner sig utanför den lokala meningen, så tror man väl att det är så?

Om man påstår att det endast finns en relativ sanning så kan man visserligen påstå att det är en relativ sanning; men det tar inte bort det relativa ur det relativa.

Om man påstår att något är lagom lagom så kan man fortfarande inte säga vad det betyder. Att något är relativt relativt innebär inte att det betyder något absolut, eftersom du inte kan säga vad det betyder.

Mao, en metafysikkritiker förnekar inte att det finns en lokal mening, hen hävdar endast att det inte finns en absolut sådan. Därför kan du inte vända metafysikbegreppet mot kritikern eftersom den som hävdar att det inte finns någon absolut mening, inte byter ut metafysikmeningen mot en ny absolut mening.

Tanken är istället att öppna upp meningen till att vara lokal, flexibel, öppen och kommunikativ, i stället för absolut, stängd, definitiv och identifierad.

Citat:
Syftet med tråden är att bevisa Guds existens. Det verkar ofruktbart att göra detta på empiriska grunder. Därför menar jag att trådens riktning bör gå i en annan riktning — mot det rena resonerandet — för att undvika att diskussionen stagnerar.

Det är väl det vi gör när vi diskuterar fördelen/nackdelen med att ha en absolut, fixerad mening i en teokrati/diktatur mot en lokal, flexibel mening i en demokrati. Och du får så klart resonera hur mycket du vill.

Citat:
I grund och botten utgår även du från metafysiska antaganden.

Nej.

Citat:
Bogomil

Så du är alltså osäker på, om du VERKLIGEN fallar neråt?
Citat:
Ja.

Så du tror inte på en lokal sanning?
Citera
2013-03-30, 11:57
Medlem
Arepos avatar
Jag vet inte riktigt vad du vill ha sagt med ditt inlägg, det verkar inte alls relaterat till det du citerade, men jag försöker besvara det kortfattat
Citat:
Ursprungligen postat av Reymont
Hmm... kan man påstå att ateisten inte tror på gud: att det bara är så?
Ja.
Citat:
Kan man påstå att metafysikkritikern inte tror på metafysiken: att det bara är så?
Nej. Men å andra sidan är 'metafysik' tämligen svårdefinierat. Jag antar att du använder begreppet som synonymt med 'övernaturligt'?
Citat:
Om man presenterar argument för att det inte finns någon absolut mening/kunskap/vetskap/sanning, som befinner sig utanför den lokala meningen, så tror man väl att det är så?
Ser inte relevansen med detta.
Citat:
Om man påstår att det endast finns en relativ sanning så kan man visserligen påstå att det är en relativ sanning; men det tar inte bort det relativa ur det relativa.
Oklart vad du vill ha sagt.
Citat:
Om man påstår att något är lagom lagom så kan man fortfarande inte säga vad det betyder. Att något är relativt relativt innebär inte att det betyder något absolut, eftersom du inte kan säga vad det betyder.
Om man är språkpositivist möjligtvis. Att språket skulle vara enbart deskriptivt får du gärna ge ett argument för. Varför pratas det så mycket nonsens om det inte fyller något syfte?
Citat:
Mao, en metafysikkritiker förnekar inte att det finns en lokal mening, hen hävdar endast att det inte finns en absolut sådan. Därför kan du inte vända metafysikbegreppet mot kritikern eftersom den som hävdar att det inte finns någon absolut mening, inte byter ut metafysikmeningen mot en ny absolut mening.

Tanken är istället att öppna upp meningen till att vara lokal, flexibel, öppen och kommunikativ, i stället för absolut, stängd, definitiv och identifierad.
Du har inte sagt vad du menar med 'mening' i detta fall. Återigen är det oklart hur detta är relaterat till vad jag tidigare skrev.
Citat:
Det är väl det vi gör när vi diskuterar fördelen/nackdelen med att ha en absolut, fixerad mening i en teokrati/diktatur mot en lokal, flexibel mening i en demokrati. Och du får så klart resonera hur mycket du vill.
På vilket sätt är politik och statsskick relevant för ett gudsbevis? Jag menar inte att det nödvändigtvis måste vara irrelevant, men det vore intressant att få veta hur du tänker kring det.
Citat:
Nej.
Var det inte du som pratade om "subjekt som transcenderar till en objektiv yttervärld"? I allra högsta grad metafysik.
Citat:
Så du tror inte på en lokal sanning?
Vad jag tror eller inte tror är irrelevant för resonemanget. Jag väljer bara att förkasta empirin för en stund. Det är fortfarande fritt fram att argumentera för sinnenas tillförlitlighet och att därefter vederlägga solipsismen.
Citera
2013-03-30, 12:56
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Nej. Men å andra sidan är 'metafysik' tämligen svårdefinierat. Jag antar att du använder begreppet som synonymt med 'övernaturligt'?

Ett tänkande som söker ordning och regelbundenhet bortom den föränderliga verkligheten och som därmed försöker behärska den. Så visst är det korrekt att kalla den för övernaturlig.

Citat:
Om man är språkpositivist möjligtvis. Att språket skulle vara enbart deskriptivt får du gärna ge ett argument för. Varför pratas det så mycket nonsens om det inte fyller något syfte?

Förstår inte var du får språkpositivist ifrån. Det är det sista jag är. Språket är "sant" endast i överenskommelse med andra. Tror varken på det privata språket eller det objektiva språket.

Det är klart att nonsens fyller ett syfte, men syftet är just att det är nonsens, med syftet av locka till skratt t.ex.

Citat:
Du har inte sagt vad du menar med 'mening' i detta fall. Återigen är det oklart hur detta är relaterat till vad jag tidigare skrev.

Jag menar en yttre mening, som är utanför/bortom den lokala, tillfälliga meningen.

Citat:
På vilket sätt är politik och statsskick relevant för ett gudsbevis? Jag menar inte att det nödvändigtvis måste vara irrelevant, men det vore intressant att få veta hur du tänker kring det.

Jo, om det skulle gå att bevisa guds existens så vore det väl konstigt om vi inte skulle sträva efter att leva som gud beordrar/vill att vi ska leva.

Citat:
Var det inte du som pratade om "subjekt som transcenderar till en objektiv yttervärld"? I allra högsta grad metafysik.

Varför då? Det jag menar med ett trancenderande subjekt är ett tolkande subjekt som i t.ex Kantiansk mening går utöver det enskilda objektet, för att se sammanhang i stället för tinget i sig.

Inget metafysiskt i det, eftersom det endast är en historisk, kontextuell, lokal och relativ erfarenhet, och inte någon absolut övernaturlig erfarenhet. Men det finns fortfarande ingen sanning eller mening bakom det trancenderande jaget, eftersom det krävs samvaro med andra för att meningsbegreppet ska bli meningsfullt överhuvudtaget.

Citat:
Vad jag tror eller inte tror är irrelevant för resonemanget. Jag väljer bara att förkasta empirin för en stund. Det är fortfarande fritt fram att argumentera för sinnenas tillförlitlighet och att därefter vederlägga solipsismen.

Det är väl klart att det är relevant vad du tror eller vilken ståndpunkt du har?
Senast redigerad av Reymont 2013-03-30 kl. 13:01.
Citera
2013-03-30, 14:46
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reymont
Ett tänkande som söker ordning och regelbundenhet bortom den föränderliga verkligheten och som därmed försöker behärska den. Så visst är det korrekt att kalla den för övernaturlig.
Okej. Du särskiljer ontologin från metafysiken med andra ord.
Citat:
Förstår inte var du får språkpositivist ifrån. Det är det sista jag är. Språket är "sant" endast i överenskommelse med andra. Tror varken på det privata språket eller det objektiva språket.

Det är klart att nonsens fyller ett syfte, men syftet är just att det är nonsens, med syftet av locka till skratt t.ex.
Då är jag med. Men hur ska man tolka: "Om man påstår att något är lagom lagom så kan man fortfarande inte säga vad det betyder". Jag förstår inte varför man inte skulle kunna säga vad det betyder.
Citat:
Jag menar en yttre mening, som är utanför/bortom den lokala, tillfälliga meningen.
Pratar du fortfarande om språk — och således 'språklig mening' — eller menar du nu något slags 'mening med livet'?
Citat:
Jo, om det skulle gå att bevisa guds existens så vore det väl konstigt om vi inte skulle sträva efter att leva som gud beordrar/vill att vi ska leva.
Absolut, men är det inte att gå händelserna i förväg? Eller i alla fall att börja i fel ände (i en tråd som den här)?
Citat:
Varför då? Det jag menar med ett trancenderande subjekt är ett tolkande subjekt som i t.ex Kantiansk mening går utöver det enskilda objektet, för att se sammanhang i stället för tinget i sig.

Inget metafysiskt i det, eftersom det endast är en historisk, kontextuell, lokal och relativ erfarenhet, och inte någon absolut övernaturlig erfarenhet.
Vad skulle det då vara, om inte metafysik? Menar du att Kant inte sysslade med metafysik?
Citat:
Men det finns fortfarande ingen sanning eller mening bakom det trancenderande jaget, eftersom det krävs samvaro med andra för att meningsbegreppet ska bli meningsfullt överhuvudtaget.
Visst, det kan jag väl hålla med om. Frågan är bara varför man ska acceptera idén om ett 'transcendentalt jag', och vidare, hur man kan säkerställa att samma transcendens finns hos andra.
Citat:
Det är väl klart att det är relevant vad du tror eller vilken ståndpunkt du har?
Varför? Bör inte texten vara tillräcklig?
Citera
2013-03-30, 15:29
Medlem
Reymonts avatar
[quote=Arepo]
Citat:
Okej. Du särskiljer ontologin från metafysiken med andra ord.
Jag ser metafysiken som en makt som har tolkningsföreträde.

Citat:
Då är jag med. Men hur ska man tolka: "Om man påstår att något är lagom lagom så kan man fortfarande inte säga vad det betyder". Jag förstår inte varför man inte skulle kunna säga vad det betyder.

Okej. Kan du då säga vad det betyder? Om jag säger till en handlare att jag vill ha lagom många apelsiner? Vad betyder det? Skulle du förstå vad jag menade?
Citat:
Pratar du fortfarande om språk — och således 'språklig mening' — eller menar du nu något slags 'mening med livet'?

Jag menar en övernaturlig mening som befinner sig bortom vårt intersubjektiva språk.
Citat:
Absolut, men är det inte att gå händelserna i förväg? Eller i alla fall att börja i fel ände (i en tråd som den här)?

Nja, kanske, men är det inte där vi hamnar till slut?
Citat:
Vad skulle det då vara, om inte metafysik? Menar du att Kant inte sysslade med metafysik?

Jo, det gjorde han, men inte i det fall jag tog upp.

Citat:
Visst, det kan jag väl hålla med om. Frågan är bara varför man ska acceptera idén om ett 'transcendentalt jag', och vidare, hur man kan säkerställa att samma transcendens finns hos andra.

Att vi upptäcker att andra har samma slags trancendentalt jag, ger väl vår konsensus en indikation på.
Citera
2013-03-30, 17:14
Medlem
Reymonts avatar
Citat:

Missade visst att svara på den här. Nej, jag ser inte texten som tillräcklig. Eftersom vi diskuterar vill jag veta din position, då jag inte har nån lust att skriva essäer. Om du är neutral så vill jag veta det. Har ingen lust att ödsla energi på någon som inte har någon åsikt.
Citera
2013-03-30, 20:43
Medlem
nofaiths avatar
Citat:
Ok, det är lite rörigt, men om jag förstår rätt menar du att jag inte ska använda begreppet "scientism" .
Det viktiga att förstå är att jag inte på något sätt är skeptiskt till vetenskap. Jag vet mycket VÄL vad vetenskap är och hur den fungerar.
MEN skillnaden på vetenskap generellt och scientism, är att scientism är uttryck för en ÖVERTRO på vetenskapen som förklaring till ALLT. Dvs scientismen menar att ALLT är en fråga om naturvetenskap och att ALLT kan och BÖR mätas med naturvetenskapliga metoder. Det är där skiljelinjen går.
Scientism är i sitt fundament helt en fråga om en filosofiskt ställningstagande. Dvs en värdeideologi för hur man TYCKER att det BORDE vara. Dvs jag TYCKER att verkligheten ska mätas efter dessa mått och jag TYCKER att de bör värderas på detta sätt. Jag TYCKER att det bara är materialism som ska räknas som bevis och vara gränsen för vad som ska räkbas som verklighet.
Ni måste fatta att det är en slags diktatur. Det finns andra sätt att vetenskapligt värdera sanning och verkligheten. Det jag främst menar är att tanken är det som i det sista är det som tar oss längst i fråga om verklighetesuppfattning och det enda instrument som kan nå sanning. Jag vill också mena att upplevelser är verkliga. Även om de är subjektiva så existerar de. I synnerhet upplevelser som objektivt sett är lika för massor av människor. Det är i någon mening även det en del av verkligheten.
Man ska också förstå att den renodlade empirismen är framtagen för att vara ett instrument för teknisk och biologisk teknik. Då behövs det knivskarpa gränser för vad som är fysiskt verifierbart och inte. Tex inom medicinen, så går det inte att hänvisa till känslot när man ska fastställa orsak till sjukdomar etc.
MEN det är inte det samma som religion och metafysisk filosofi. Det går inte att begränsa den till strikt empiri, då är det censur av intellektet. Och mårk väl. det är många som vill just censurera hur folk filosoferar och tänker. Eftersom de vill styra folks världsbild. Detta sitter djup i människans historia och har många orsaker som ligger utanför den filosofiska domänen. Det handlar om makt i slutändan. Tex så stod 1800-talets vetenskap i konfilkt med kyrkan och ville till varje pris slå sig helt oberoende från prästeskapet. Då fanns det ett egenvärde i att kunna förklara allt utan insag av Gud och andlighet, Detta var på tapeten med materialistisk världsbild och vetenskapen som organisation ville se sig själva som moderna frälsare som hade totalt makt öer människans öde utan inblandning och beroende av den gamla maktstrukturen inim kyrkan. Lite rebelliskt. Visst
Men idag är det varken Winerkretsen eller Påven som siter på spjutspetsen. Idag måste man tänka om. Ju mer den moderna teoretiska fysiken gör framsteg, ju närmare kommer den de ursprungliga religionerna. I fråga om filosofisk världsbild så har fysiken mer gemensamt med Buddismen än både 1800-tals empiristerna eller kyrkan.
Men det finns de som gör en grej av att vara konservativa skeptiker. De finns ocksp de som gillar att synas på Youtube och sälja popböcker både på new-ae sidan och på ateistsidan (som också är en del av newagescenen).
Mitt tips är att genomskåda båda dessa och se vidare. Var ligger människans front idag?
Det intressantaste med en teori/tes är inte exakt hur fysisk verifierad den är utan hu den teoretiskt sammankopplar och passar med övriga teorier. Dessutom är frågan om HUR man verkligen verifierar något som är fysiskt. Vad är det vi egentligen vi ser? Hur ska vi tolka det? Hur ska vi sätta det i kontext till det andra vi sett? Allt är på sista raden fråga om tolning. Det är inte absolut, utan en fråga om tankar. Tanken är det enda som tar oss dit. Till sanningen. Tanken ÄR sinnena.
Det är ingen skillnad på tro och vetande i makropersopektiv eftersom kunskapen är tankar

Vet inte riktigt var jag skall börja, så mycket konstigheter du häver ur dig. Får väl göra ett försök.

"scientism är uttryck för en ÖVERTRO på vetenskapen som förklaring till ALLT"
Vart har du fått det ifrån? Personligen har jag inget behov av att kunna förklara allt. Det är det är som är så spännande med forskning och vetenskap, vi vet inte allt. Precis motsattsen till de troende som *måste* (tro sig) ha ett svar på allt för att kunna må bra.

"Jag vill också mena att upplevelser är verkliga"
Även upplevelser som psykiskt störda har? Är dom också verkliga? Eller dom som tillkommer under en LSD-tripp?

"Ni måste fatta att det är en slags diktatur"
Nu hänger jag inte med längre, anser du att vetenskapliga bevis är en diktatur medans påtvingad religon inte är det?

"det är många som vill just censurera hur folk filosoferar och tänker"
Var?

"och på ateistsidan (som också är en del av newagescenen)"
Wikipedia: Begreppet myntades år 1932 av Alice Bailey, en utbrytare ur Teosofiska Samfundet, läran är därför nära besläktad med teosofin. Kopplingarna till hinduism, zoroastrianism och buddhism är också uppenbara. Många impulser kommer också från traditionell kinesisk medicin och daoism. När New Age-anhängare uttalar sig om kopplingar mellan den andliga och den fysiska världen tar sig utsagorna ofta uttryck i olika former av proto- och/eller pseudovetenskap.

Kan du inte bara acceptera att det kanske finns saker vi inte än har svaret på idag och bara leva?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in