Citat:
Det är saker som Gud själv sagt till andra att Han gjort, det är också saker som andra observerat att Han gjort. Att det inte var djävulen som skapade syndafloden tar jag för givet. Varför skulle djävulen bli sur över att folk beter sig ohämmat och ondskefullt?
Ursprungligen postat av Smagg
Men du sa ju att dessa händelser var ett bevis på att gud finns?
Jag tycker det låter ganska konstigt att en gud som lär ut "vänd andra kinden till" etc skulle straffa hela mänskligheten med pest tex.
En översvämning kanske inte har någon speciell mening näe, en översvämning är bara en effekt av diverse orsaker, var gud kommer in förstår jag inte.
Resten du skrev fattar jag inte riktigt poängen med....
Jag tycker det låter ganska konstigt att en gud som lär ut "vänd andra kinden till" etc skulle straffa hela mänskligheten med pest tex.
En översvämning kanske inte har någon speciell mening näe, en översvämning är bara en effekt av diverse orsaker, var gud kommer in förstår jag inte.
Resten du skrev fattar jag inte riktigt poängen med....
Det är inte så konstigt egentligen. Om man säger till ett barn "Gå inte ut i vägen", och så går barnet ut i vägen, då blir det påkört av en bil. Det finns vissa regler som man bör följa, och följer man dom inte så får man ta konsekvenserna. Gud har skapat världen så han borde känna till både reglerna och konsekvenserna...
Om det kommer en fet tsunami så blir folk troende, även om det bara är för en sekund. Jämför med Excelsis' inlägg om upplevelsen av Gud.
Kategorier. Vad är en översvämning? Vem har bestämt vad en översvämning är? Människor har hittat på det, Gud kan inte stå till svars för det. Djävulen hittar på onda saker, men vad är ont i en översvämning, ingenting, så länge vi inte hittar på att den är dålig. Själva händelsen i sig, utan värderingar, att det kommer en massa vatten, det kan Gud stå för. (Lucifer, den fallna ängeln, är ett väldigt sent påhitt. Han var inte med i GT)