2013-08-26, 23:01
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Ja, men att Yellostone skulle få utbrott under vår livstid är väldigt minimal. Enligt denna källa så är risken väldigt liten, 1 på 10.000 att det skulle ske. Om det blir ett utbrott kommer givetvis många att påverkas. Men man kan inte med säkerhet säga om hela planeten kommer att drabbas.
Många arter skulle dö ut och livet skulle påverkas för hundratals miljoner. Även om inte allt liv skulle utraderas (Life will find a way ), så är det knappast något som en intelligent skapare skulle tillåta, håller du med?
Citera
2013-08-26, 23:05
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Om vi däremot försöker förstå varför människan tror och alltid trott på övernaturliga fenomen, varför Gud/gudar accepteras av människan och vilka (filosofiska) premisser människan utgått ifrån för att acceptera Guds existens, då tror jag att förståelse om Gud uppstår.

Överlag finns det säkert redan en "förståelse" för religion som en privatsak med sitt tyngdpunkt i subjektivitet.

Tack för svaret!

Det är en ganska intressant observation du påpekar ärade Bogomil. Om vi antar att den teologiska förståelse som individer i olika kulturer bildat sig har sin tyngdpunkt i subjektivitet, så är det statistiskt signifikant om oberoende individer har exakt samma subjektiva teologiska slutsats. Håller du inte med?

Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Vad är alternativet då? Om gud inte visar sig, sin närvaro, sina krafter, sina änglar eller någonting alls som skulle indikera att han finns, ens på ett övernaturligt plan.. Vad ska vi då utgå ifrån? Hörsägen?
Ska vi följa de religiösa massorna du pekar på och bara göra som dom gör?

Hej!

Det var länge sedan

Hoppas att allt är bra med dig.

Jag håller med dig. Att blint följa religiösa texter strider mot det sunda förnuftet. Under min pågående spirituella resa vill jag inte identifiera mig med religiösa inriktningar. Jag försöker finna en gemensam grund mellan alla trosinriktningar (pastafarianismen inkluderad) för att finna den dolda sanningen som finns inom oss alla. Jag har upptäckt att vi är utrustade med instrument i vårt medvetna som leder oss till gemensamma frågor och svar. Det är denna grund som jag försöker utgå ifrån för att besvara de frågor som du ställer. Fenomenet Gud har funnits med människan, fenomenet har debatterats och debatteras än idag. Det är ingen slump att människan valt att tro på Gud. Valet baseras bla. på existerande krafter inom oss som vid aktivering upplever Guds närvaro. Mekanismen är likt en hårdvara i datorn. Denna modell förklarar varför människan tagit till sig fenomenet Gud så kraftfullt.

Du ställer frågorna ” Vad är alternativet då? Om gud inte visar sig, sin närvaro, sina krafter, sina änglar eller någonting alls som skulle indikera att han finns?...”

Du är inte den enda som ställt dessa frågor. Gud måste etablera kontakt med oss för att vi ska tro på honom. Alla form av kontakt från Gud kan vi lätt förkasta med vår materiella inställning. Ser vi änglar så kan vi förkasta fenomenet genom att säga att det var en hallucination eller en psykos. Historiskt har budbärare påstått vara skickade av Gud, dessa budbärare levererade de krav som folket i omgivningen krävde för att tro på budbärarna. Vissa övertygades, andra förkastade budbärarnas påstående även om bevis levererats.

Det första man bör göra för att väcka de existerande krafter inom oss som får oss att uppleva Guds närvaro är att följa de moraliska oskrivna koderna inom oss. Jag gör dessa övningar själv och övningarna pågår fortfarande med goda resultat. Ödmjukhet är det första steget i denna spirituella resa. Att uttrycka ödmjukhet gentemot sina medmänniskor väcker krafter inom oss. Tron på Gud är en insikt som liknar den insikt man får när man bla. inser att ett visst fenomen uttrycker skönhet.

Det är väldigt svårt att förklara, men jag ska bryta ner det i mindre bitar för att göra det så enkelt som möjligt. Att stärka vår moraliska kod inom oss stärker vår spirituella styrka att inse Gud. Detta fenomen är ett subjektivt fenomen som upplevs av många människor oberoende av varandra.
Citera
2013-08-26, 23:07
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Life will find a way

Menar du inte:

"Life...ah...ah....finds a way"?

Får se om nån fattar den dubbelbottnade referensen
Citera
2013-08-26, 23:07
Medlem
Citat:
För att A:En komet eller dylikt krockat med Jorden strax efter att den skapats eller B: För att skaparen helt enkelt är en klåpare/sadist.
Menar du att den som har skapat Mars är en sadist?
Det känns lite långsökt enligt mig..
Citera
2013-08-26, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Ja, men att Yellostone skulle få utbrott under vår livstid är väldigt minimal. Enligt denna källa så är risken väldigt liten, 1 på 10.000 att det skulle ske. Om det blir ett utbrott kommer givetvis många att påverkas. Men man kan inte med säkerhet säga om hela planeten kommer att drabbas.

Under vår livstid ja, så betyder då ditt svar att du inte känner någon empati för kommande generationer som kommer drabbas?
Citera
2013-08-26, 23:50
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Menar du inte:

Du tappade mig.
Citera
2013-08-26, 23:51
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SquashLeverpastej
Menar du att den som har skapat Mars är en sadist?
Det känns lite långsökt enligt mig..
Nu missförstod du mitt inlägg. Den ponerade skaparen är en sadist om han skapat kontinentaldriften.
Citera
2013-08-26, 23:52
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Menar du inte:

Jurassic Park!

*edit*

Men jag fattar inte vad du menar...
Citera
2013-08-26, 23:57
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Du tappade mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Norrbottens
Jurassic Park!

*edit*

Men jag fattar inte vad du menar...

Rätt till hälften

http://www.youtube.com/watch?v=SkWeMvrNiOM
http://www.youtube.com/watch?v=5yFmwCZ6Bws
Citera
2013-08-27, 10:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Om vi antar att den teologiska förståelse som individer i olika kulturer bildat sig har sin tyngdpunkt i subjektivitet, så är det statistiskt signifikant om oberoende individer har exakt samma subjektiva teologiska slutsats.

Visst är det statistisk signifikant, men statistik per se är endast ett mätverktyg av/för åsikter som t.ex. kan ge information i frågan om hur sociala system kan konstrueras .... och som i hardcore-vetenskapliga och filosofiska rationella sammanhang är tämligen sekundär.
Citera
2013-08-27, 19:06
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Rätt till hälften

http://www.youtube.com/watch?v=SkWeMvrNiOM
http://www.youtube.com/watch?v=5yFmwCZ6Bws
Jurrasic Park tänkte jag på.
Citera
2013-08-27, 20:59
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Visst är det statistisk signifikant, men statistik per se är endast ett mätverktyg av/för åsikter som t.ex. kan ge information i frågan om hur sociala system kan konstrueras .... och som i hardcore-vetenskapliga och filosofiska rationella sammanhang är tämligen sekundär.
Ja men nu är det som gäller och inte dina åsikter om deduktion som allrådande metod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in