Citat:
Ursprungligen postat av melvein
När man talar om bevisad eller bekräftad så är det alltid avgörande att framhålla för vem det gäller. För personen som tror på guden Albert är gudens existens (och inte bara tron i sig) och agerande bekräftad genom gravitationen. Att den inte är det för andra är av underordna betydelse, eftersom vi alla mäter större vikt vid vad vi själva kunnat bekräfta än vad någon annan säger sig ha fått bekräftat. Till saken hör också att när det gäller verkliga religioner så är det i allmänhet fler och upprepade bekräftelser på en rad olika områden som ligger till grund för människors tro.
Du verkar helt glömma kontexten. Vi jämför händelsen att bli påkörd av en bil med "guds vrede". Det borde vara fullständigt uppenbart för var och en att den tidigare händelsen är objektivt verifierbar och den senare är
endast grundad i en subjektiv övertygelse.
Bara för att personen vill tillskriva gravitation till guden Albert bekräftar det inte gudens existens. Om detta förfarandet hade varit gångbart kan man ju bekräfta precis ALLT med exakt samma händelse.
Citat:
Om vi är överens om att värderingarna har sitt ursprung i kristendomen är det en högst rimlig och logisk slutsats att minskat kristet inflytande kommer att undergräva dessa värderingar. Men visst, om du vill ha exempel så kan man ju ta budordet ”Du skall inte mörda”. I takt med avkristnandet har denna värdering urholkats, först genom abortlagstiftning och på senare år genom ökad tolerans för ”dödshjälp”.
Är du på riktigt eller? Under en otroligt stor del av det kristna inflytandet i Europa så dödade man slentrianmässigt människor för att dom inte var till tillräcklig nytta eller stod i vägen. Att undvika det genom att påstå att dom inte var "riktiga kristna" är att konstruera en tautologi.
Vi är inte överens om att värderingarna har sitt
ursprung i kristendom. Vi är överens om att värderingarna fick fäste med hjälp av kristendomen och under kristendomens utbredning. "Du skall inte mörda" existerar i religioner med bra mycket äldre rötter än kristendomen så det är oärligt att hävda kristet ursprung för en sådan grundläggande värdering.
Att värderingarna kom fram under tiden för kristet inflytande gör inte värderingarna i sig beroende av kristendomen.
Du har fortfarande kvar att förklara vilka mekanismer i värderingarna i sig som gör att dom på något sätt är beroende av en specifik religion (kristendom) för att existera. Dessa förklaringar och mekanismer blir framförallt spännande och intressanta när du kommer in på värderingar som har ett äldre ursprung än kristendomen i sig.
Citat:
Så vilka konkreta åtgärder är förenliga med en ateistiskt övertygelse för att tillgodose dessa behov? Kan du ge något exempel?
Du vet liksom jag att det inte existerar en enhetlig "ateistisk övertygelse" mer är en avsaknad av gudstro så din fråga är naiv. Det blir lite som att begära att någon skall redogöra för en enhetlig politisk övertygelse hos personer som inte samlar på frimärken. Det är helt upp till den enskilda individen att svara på. Det är dock DU som på förhand förkastar alla tänkbara svar på premissen att dom inte tror på din "gud".
För mig personligen (och väldigt kortfattat) handlar tillgodoseende av mitt andliga behov om att känna ett lugn och en glädje i sig själv och kunna sprida detta lugnet och denna glädjen till min omgivning samt att kunna ta del av omgivningens positiva energi. Att bidra med positiva influenser, mana till eftertanke och stödja kunskapssökande samt att kravlöst och villkorslöst finnas där för dom som behöver support och stöd. När jag kan göra detta känner jag definitivt att mitt andliga behov, min "själ", mitt "jag" får näring, stärks och tillgodoses.