2009-05-14, 17:36
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Överlägset är väl att ta i, men det vederlägger ju otvivelaktigt din tes. Sedan går det naturligtvis att resonera vidare kring varje punkt.
"Vederlägger"? På vilket sätt!
Citera
2009-05-14, 18:14
Medlem
Nudiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rygh
Jag är kristen - jag tror på Guds existens.
Debatten mellan troende och ateister är så skev den kan bli. Varför är du som ateist ute efter bevis? Finns det inte viktigare saker för dig som icke-troende att skaffa bevis för? Eller är du bara ute efter att såra människor när du ställer frågan?

Om du läst skapelseberättelsen samt är på det klara med hur forskare säger hur universum skapades kommer du få förstå att versionerna är väldigt lika, om än med annat språk.

De flesta av oss tror på kärleken - bevisa att den finns. Bevisa också hat och andra känsloyttringar. Finns dem över huvudtaget - vi kan ju inte se dem.

Du måste ju förstå att det abstrakta är omöjligt att förklara och för den delen bevisa.

Kärlek samt hat är en effekt av olika substanser som frigörs i kroppen under speciella omständigheter. Samma sak gäller med alla andra känslo yttringar. Man kan inte ser dom eftersom det är omöjligt för en människa att se hur dom olika effekterna sker i kroppen.
Citera
2009-05-14, 18:31
Medlem
Talonss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nudies
Kärlek samt hat är en effekt av olika substanser som frigörs i kroppen under speciella omständigheter. Samma sak gäller med alla andra känslo yttringar. Man kan inte ser dom eftersom det är omöjligt för en människa att se hur dom olika effekterna sker i kroppen.

Det är väl bara så att vi inte än kommit på hur vi ska se dem!
Citera
2009-05-14, 18:33
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rygh
Jag är kristen - jag tror på Guds existens.
Debatten mellan troende och ateister är så skev den kan bli.

Du måste ju förstå att det abstrakta är omöjligt att förklara och för den delen bevisa.
Du avspeglar tydligt skillnaden mellan den troendes och den icke-troendes sätt att argumentera. Du nöjer dig med att tro och påpeka att den abstrakta formen/bakgrunden till den är omöjlig att förklara. Den icke-troende har inget att bevisa, eftersom han inte tror. Ett av skälen till att inte tro ligger i att ingen troende någonsin kunnat peka på minsta belägg för existensen av den påstådda högre makten.

De studier som utförts inom området neuroreligion antyder att benägenheten att tro utan att kräva belägg kan vara ärftlig. Turligt för världens reklamfolk, som kan räkna med att hälften av mänskligheten som potentiella köpare, även om försäljningsprodukten inte motsvarar reklamlöftena.
Citera
2009-05-14, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smagg
Jamen djävulen blir ju "arg" för att folk har syndat, det ingår i lögnen ju.
Han har ju klätt ut sej, hittat på synder och straff och fått folk att tro på det fattar du väl. Ofta en gud skulle ge oss så stark sexualdrift t.ex och sen reta oss genom att förbjuda sex innan äktenskap. Det är ju djävulen som vill retas fattar du väl och sen straffa människan när dom "syndar" (han vill ju att dom ska lida?), om gud var god skulle han absolut inte förbjuda nåt sånt.

Nu tror jag inte på nåt av dehär med gud och allt men som jag förstår sagan så är gud, eller Jesus eller va man nu kallar det folk kan observera, förklädd ondska.
Passa dig noga för vad du skriver, Hädning mot den Helige Ande är synden som aldrig förlåtes, när du sprider såna falska ting bland människor vägleder du till ondska och synd... Jesus Kristus är sanningen, Guds son i människoform, hur kan då DU, som försvarar synden och frestelse säga emot honom och kalla honom ond? Är inte då du ett redskap åt satan själv genom att du gömmer dig för sanningen och genom avguderi, skyr lagarna som vår HERRE skapade åt oss? Inse sanningen och göm dig icke bakom lögnen du skrev, du kan glädja dig med att du genom att inte förstå eller har sett sanningen kan bli förlåten för vad du skrev, Herren sviker aldrig människor, endast människor kan svika honom genom sin ondska och synd, Och då blir dom slavar till synden och förödelse.

Jesus sa: Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig. Joh. 14:6

Jesus bjuder in alla människor att försonas med herren och leva i hans rike av godhet och kärlek och evigt liv, men ändock motsträvar dom sig och låter stolthet och dårskap stoppa dom, för vad? För att leva för köttets lustar, pengar, kvinnor?

Matt 16:26
Ty vad hjälper det en människa, om hon vinner hela världen men tar skada till sin själ? Eller vad kan en människa ge i utbyte mot sin själ?

Man kan äga vartenda berg, stad och juvel men vad kommer det hjälpa när man inte har Herren vid sin sida?
Senast redigerad av soniwushu 2009-05-14 kl. 19:28.
Citera
2009-05-14, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soniwushu
Passa dig noga för vad du skriver, Hädning mot den Helige Ande är synden som aldrig förlåtes, när du sprider såna falska ting bland människor vägleder du till ondska och synd... Jesus Kristus är sanningen, Guds son i människoform, hur kan då DU, som försvarar synden och frestelse säga emot honom och kalla honom ond? Är inte då du ett redskap åt satan själv genom att du gömmer dig för sanningen och genom avguderi, skyr lagarna som vår HERRE skapade åt oss? Inse sanningen och göm dig icke bakom lögnen du skrev, Herren sviker aldrig människor, endast människor kan svika honom genom sin ondska och synd.

Jesus sa: Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig. Joh. 14:6

Vadå får man inte ens ifrågasätta honom? Han är verkligen djävulen i dendär sagan. Och vadå försvarar synden? haha
Du har ingen aning om hur snäll jag är mot mina medmänniskor så du kan ju knappast kalla mej ondskan själv, sen om jag inte hamnar i himlen bara för att jag ifrågasätter tron eller knullar innan jag är gift skiter jag i, jag tror inte på nån himmel.
Citera
2009-05-14, 19:33
Medlem
Citat:
Vadå får man inte ens ifrågasätta honom? Han är verkligen djävulen i dendär sagan. Och vadå försvarar synden? haha
Du har ingen aning om hur snäll jag är mot mina medmänniskor så du kan ju knappast kalla mej ondskan själv, sen om jag inte hamnar i himlen bara för att jag ifrågasätter tron eller knullar innan jag är gift skiter jag i, jag tror inte på nån himmel.
Jag kallar dig inte ondskan, jag säger att du blir förd bakom mörkret när du spyr ur dig sådan dårskap, Jag frågar dig hur du kan kränka han som gav dig livet? Ta det lugnt med vad du säger, läs den här artikeln så kanske du förstår varför det du säger är så farligt, du tror jag klandrar dig men jag försöker hjälpa dig.
http://kristendom.blogg.se/2009/february/svar-pa-kommentar-hada-mot-anden.html
Citera
2009-05-14, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soniwushu
Jag kallar dig inte ondskan, jag säger att du blir förd bakom mörkret när du spyr ur dig sådan dårskap, Jag frågar dig hur du kan kränka han som gav dig livet? Ta det lugnt med vad du säger, läs den här artikeln så kanske du förstår varför det du säger är så farligt, du tror jag klandrar dig men jag försöker hjälpa dig.
http://kristendom.blogg.se/2009/february/svar-pa-kommentar-hada-mot-anden.html

Gav mej livet? Våldtog han min mor och hon har inte sagt nåt?
Näe jag tror på vad det står i faderskapet och till och med dopgrejerna att min far och mor gav mej livet.
Och vadå dårskap? Kristna spyr ur sej dårskap.
Citera
2009-05-14, 19:40
Medlem
mm läste dendär bloggartikeln du länkade också....va rädd jag blir
Vill du leva ditt liv under piskan, varsegod.
Själv lever jag livet så som jag blev född, ifrågasättande, sexuellt driven etc etc
Citera
2009-05-14, 19:42
Medlem
jäjgs avatar
Dags för en kort summering?

Bevis för gud:

...

Slut.

Har jag missat något?
Citera
2009-05-14, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jäjg
Dags för en kort summering?

Bevis för gud:

...

Slut.

Har jag missat något?

näe...fanns fanskapet skulle han bara behöva visa sej i några sekunder för alla på hela jorden så skulle det aldrig finnas några fler religionskrig eller nåt då alla skulle tro på en och samma gud och ingen skulle kunna säga emot.
Och alla skulle följa det han sa, men inte ens de kan han göra....han finns ej.
Citera
2009-05-14, 19:49
Medlem
Citat:
Gav mej livet? Våldtog han min mor och hon har inte sagt nåt?
Näe jag tror på vad det står i faderskapet och till och med dopgrejerna att min far och mor gav mej livet.
Och vadå dårskap? Kristna spyr ur sej dårskap.
Och vem gav livet till dina föräldrar och förfäder om inte Herren vår skapare? Men jag inser att du inte förstår sådant, utan måste svära och visa din okunnighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in