2009-05-11, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagtarenpaj
Sedan måste jag säga att dessa argument
kan vara bland de dummaste jag har stött på hittills på flashback. Du gick aldrig i en vanlig skola va? Bevisen för jordens kärna och kretslopp är ytterst konkreta och helt igenom vetenskapligt bevisade på alla dess sätt.
Nog för att jag håller med om det du säger i början av det här inlägget, men att något är "vetenskapligt bevisat" (finns det andra sätt att bevisa något?) betyder inte att det inte är något man tror på. Jag har aldrig direkt sett Jordens kärna med mina egna ögon, så det känns som att det är något jag inte kan 'veta', även om det är bevisat. Det behövs någon måtta av tro inom vetenskap också. Det finns grundantaganden man måste tro på, och för att testa en ny tanke/tes så måste man tro på att det finns något utanför den rådande vetenskapssynen.
Citera
2009-05-11, 18:35
Medlem
Ful Fisks avatar
Då du här ifrågasätter existensen så existerar han i ditt medvetande, annars kunde inte ifrågasättandet göras. Pma mig så får du kontonr.
Citera
2009-05-11, 18:51
Medlem
Gimp_offers avatar
Jag kan säga att jag tro och inte tror på gud. Jag tror att någon form av högre existens finns.

Dock så finns gud i oss alla verken vi vill tro det eller ej. För gud är skapt från början för att skapa något att tro på.

När religion skapades från första början så var det ett svar för dåtidens människor hur bla jorden och människan kom till. Då var det mest logiskt att någon gud har skapat jorden. Idag har vi för många "bevis" på att det inte ågon gud skapade jorden. Det hade man inte förr.

ALLA människor är nyfikna, när vi är nyfiken på något så uppstår teorier. När en teori uppkommer så försöker vi bevisa det. Ett sätt att förklara jordens uppgång var att någon högre makt skapade jorden och alla dess under.

Går man tillbaka några tusen år när religion började så hade varje folkslag sin egen tro. Andra hade en bättre teori än andra för att dem troligt vis lät bättre eller var coolare, samt att andra tryckte ner en del och för deras religion var den rätta.

Religion och kultur går hand i hand med varandra, än idag. Tar du ett land med stark kultur och stark religon så kommer det att spridas till grannländerna.

Så att inte förstå varför man är troende eller liknande så är man respektlös och trång synt. Låt folk tro på det dem vill, låt dem troende vara . Gud finns inom hos i våran egen tro. Gud är synonymt med tro, även om man är buddist, muslim eller ateist. Kärt barn har många namn.

Även folk som tror på evolutionen tror på gud. Dock är det inte den kristna guden dem tror på utan det är på evolutionen.
Citera
2009-05-11, 19:49
Medlem
jagtarenpajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Nog för att jag håller med om det du säger i början av det här inlägget, men att något är "vetenskapligt bevisat" (finns det andra sätt att bevisa något?) betyder inte att det inte är något man tror på. Jag har aldrig direkt sett Jordens kärna med mina egna ögon, så det känns som att det är något jag inte kan 'veta', även om det är bevisat. Det behövs någon måtta av tro inom vetenskap också. Det finns grundantaganden man måste tro på, och för att testa en ny tanke/tes så måste man tro på att det finns något utanför den rådande vetenskapssynen.

Dock så kan både jordens kärna och omloppsbana bevisas utan att man behöver se "fenomenen" rakt upp och ner, med hjälp av enkel mattematik. Om man själv går igenom fakta för detta och räknar på det så inser man att det går ihop precis som 1+1.

Sedan så är det ju en markant skillnad emellan att tro inom religion och att tro inom vetenskap. Om man får för sig något inom religion så tycker man att det låter bra och nöjer sig med det. Man orkar alltså inte ta reda på bevis för det man tror på eftersom det i slutändan skulle kunna visa att den hemska sanningen säger emot.

I vetenskap däremot så kan man för sig någonting, som man då kallar för teori. Denna teori nöjer man sig inte bara med då utan man sätter den ständigt på prov tills dess att det är utom alla tvivel att denna teori inte stämmer. Så visst finns det grundantaganden inom vetenskap, men det är själva processen att ta reda ifall dessa antaganden stämmer som skiljer vetenskap ifrån religion.
Citera
2009-05-11, 20:06
Medlem
Citat:
Dock så kan både jordens kärna och omloppsbana bevisas utan att man behöver se "fenomenen" rakt upp och ner, med hjälp av enkel mattematik. Om man själv går igenom fakta för detta och räknar på det så inser man att det går ihop precis som 1+1.
Det finns alltid en felmarginal, ingenting är omöjligt, även en oändligt liten sannolikhet är en möjlighet. Bara för att något är "bevisat" betyder det inte att man automatiskt slutar tro.

Citat:
Sedan så är det ju en markant skillnad emellan att tro inom religion och att tro inom vetenskap. Om man får för sig något inom religion så tycker man att det låter bra och nöjer sig med det. Man orkar alltså inte ta reda på bevis för det man tror på eftersom det i slutändan skulle kunna visa att den hemska sanningen säger emot.
Det finns sociala fält/pardigm inom akademia och det finns skepticism i alla folkgrupper (oavsett om dom är religiösa eller inte). Det vill säga, "den hemska sanningen" kan vara lika skrämmande för vetenskapsmän, och det finns många troende som "orkar" ta reda på "bevis".

Citat:
I vetenskap däremot så kan man för sig någonting, som man då kallar för teori. Denna teori nöjer man sig inte bara med då utan man sätter den ständigt på prov tills dess att det är utom alla tvivel att denna teori inte stämmer. Så visst finns det grundantaganden inom vetenskap, men det är själva processen att ta reda ifall dessa antaganden stämmer som skiljer vetenskap ifrån religion.
En teori är en bevisad hypotes, som i sin tur bygger på en obevisad tes. Argumenten bakom en teori är antaganden. Antaganden som antingen bara tas för givet eller som helt enkelt inte går att bevisa (så kallade postulat). Det finns inget inom vetenskap som är utom alla tvivel. Det kan vara väldigt troligt, men aldrig utan tvivel. Det är det som gör vetenskap till vetenskap överhuvudtaget, tvivel, skepticism.
Citera
2009-05-12, 22:37
Medlem
Att vara säker på grunden för sin egen tro är en sak. Att övertyga någon annan är något helt annat. De argument som är viktigast för mig personligen och som är själva anledningen till att jag tagit emot Jesus som min Herre och frälsare är förmodligen svåra eller omöjliga för den ofrälste att värdera, eftersom de ofta handlar om mina personliga erfarenheter, inte saker som är nedskrivet i någon bok eller som det gjorts en vetenskaplig undersökning kring.

Medan det som kan värderas av den ofrälste ofta är sådant som visserligen bekräftar min tro, men för mig personligen är av underordnad betydelse. Ändå blir det ofrånkomligen dessa saker som diskussionerna mestadels kretsar kring. Utan någon rangordning finns det några saker värda att lyfta fram, alltså om vi enbart ser till bevisen som inte bygger på min personliga erfarenhet och Gudsrelation:

1) Orsak och verkan. Ateisten har en så stark tro på Slumpen som alltings yttersta orsak att man ibland nästan kan bli avundsjuk. För mig faller det mer naturligt att ställa sig frågan ”Varför?”. Inte så att jag alltid kommer fram till ett svar, men viljan att veta finns ändå där.

2) Uppståndelsetron och kyrkans tillkomst är ett faktum. Jag menar självklart inte att om tillräckligt många tror något så är det bevis i sig för att tron är sanning. Men återigen, det väcker ändå frågan ”Varför?”. Varför väljer människor att grunda en kyrka på något som de, ifall inte uppståndelsen inträffat, inte själva kan ha trott på? Rimligtvis borde de i så fall snarare känt besvikelse, sorg, kanske bitterhet över att den Jesus de följt inte blev vad de hade hoppats. Lägg därtill riskerna för liv och hälsa som det medförde att hävda Jesu uppståndelse så blir apostlarnas beteende än mer oförklarligt om inte de inte faktiskt hade bevittnat Jesu uppståndelse.

3) Uppfyllandet av Bibliska profetiorna. Att så många profetior så exakt har gått i uppfyllelse gör det för mig väldigt svårt att avfärda Bibeln som något som bara människor satt ihop efter eget tänkande. Så stark tro på Slumpen har jag inte.

4) Förändringen i människors liv efter de mött Jesus. Detta tangerar väl i och för sig gränsen för att bli ett argument byggt på ”personlig erfarenhet”, men jag till ta med det i alla fall, för jag tror att även ofrälsta upplevt förändringen hos någon som kommit till tro.

5) Slutligen några av de klassiska Gudsbevisen som förts fram genom historien: http://sv.wikipedia.org/wiki/Gudsbevis

Detta var mina tankar kring ämnet.
Citera
2009-05-12, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av excelsis
Jag har två idéer som ibland förs fram och som jag önskar ha sågade av någon av er duktiga Gudsförnekare:

[list=1][*]Gudsobjektet
Alla psykologiska drifter korresponderar mot något verkligt, hunger gentemot mat, törst gentemot vätska, sexuell drift mot orgasmen, makthungern mot makten osv. Vad är det som gör behovet av Gud, vilket för många är mycket reellt, och vilket den stora frekvensen av religioner i kulturer är bevis för vara annorlunda?

Människan har utrustats med en avancerad hjärna.
Vår avancerade hjärna gör att vi grubblar över tillvaron.
Att grubbla över tillvaron ger insikten att vårt liv kommer att ta slut.
Insikten om att vårt liv har ett slut ger ångest - en följd av vår överlevnadsinstinkt.
Människan försöker kompensera för ångesten genom att skapa Gud - ett hopp om evigt liv.

Det rör sig alltså om en vanlig försvarsmekanism.

Ungefär så ser jag det.
Senast redigerad av Pseudoanonym 2009-05-12 kl. 23:20.
Citera
2009-05-13, 03:04
Medlem
Citat:
Det är aldrig försent att bli troende.

Har Han inte givit konkreta bevis?
Räcker inte syndflod, 7år av pest, jesus återuppståelse, förvandla vatten till vin...

haha...om nu gud, djävul och allt skulle existera så stämmer nog det gamla uttrycket om att djävulen är en jävel på att ljuga.
Pest, alkohol-införande, översvämningar, svart magi etc låter precis som nåt djävulen skulle göra i mina öron.
Citera
2009-05-13, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smagg
haha...om nu gud, djävul och allt skulle existera så stämmer nog det gamla uttrycket om att djävulen är en jävel på att ljuga.
Pest, alkohol-införande, översvämningar, svart magi etc låter precis som nåt djävulen skulle göra i mina öron.
I den här kontexten spelar det nog ingen roll om man talar om djävulen eller gud.
Dom är lika svåra att bevisa. Eller?

Annars kan man alltid säga att gud skapade djävulen, eller så kan man säga något om guds vrede, eller bara det att värderingar och ondska är skapat av människor. En översvämning till exempel, har ingen mening i sig själv. Att sen människor dör i en översvämning, det tycker människor är dåligt. Men samtidigt så ska tydligen människan vara skapt i guds avbild, så logiskt sett har även gud värderingar. Och då blir det väldigt krångligt.

Fast det var inte själva meningen kopplat till händelsen jag tänkte på, utan enbart händelsen i sig själv. Exemplen jag gav var också 'stora' för att dom är lättare att bli imponerad utav, men egentligen är alla händelser lika stora. Gud finns lika mycket i sandkornet som i öknen. Det är bara vi människor som lagt gränser mellan olika företeelser genom att kategorisera och avgränsa dom. Gud har inte samma kategorier som vi, om han ens har några kategorier alls på det sättet som vi kan tänka oss. Ett sandkorn, två sandkorn, en strand, en kust, en öken, en kontinent, en planet... Var går gränsen, det finns ingen gräns, allt hör ihop.
Citera
2009-05-13, 06:36
Medlem
Citat:
I den här kontexten spelar det nog ingen roll om man talar om djävulen eller gud.
Dom är lika svåra att bevisa. Eller?

Annars kan man alltid säga att gud skapade djävulen, eller så kan man säga något om guds vrede, eller bara det att värderingar och ondska är skapat av människor. En översvämning till exempel, har ingen mening i sig själv. Att sen människor dör i en översvämning, det tycker människor är dåligt. Men samtidigt så ska tydligen människan vara skapt i guds avbild, så logiskt sett har även gud värderingar. Och då blir det väldigt krångligt.

Fast det var inte själva meningen kopplat till händelsen jag tänkte på, utan enbart händelsen i sig själv. Exemplen jag gav var också 'stora' för att dom är lättare att bli imponerad utav, men egentligen är alla händelser lika stora. Gud finns lika mycket i sandkornet som i öknen. Det är bara vi människor som lagt gränser mellan olika företeelser genom att kategorisera och avgränsa dom. Gud har inte samma kategorier som vi, om han ens har några kategorier alls på det sättet som vi kan tänka oss. Ett sandkorn, två sandkorn, en strand, en kust, en öken, en kontinent, en planet... Var går gränsen, det finns ingen gräns, allt hör ihop.

Men du sa ju att dessa händelser var ett bevis på att gud finns?
Jag tycker det låter ganska konstigt att en gud som lär ut "vänd andra kinden till" etc skulle straffa hela mänskligheten med pest tex.
En översvämning kanske inte har någon speciell mening näe, en översvämning är bara en effekt av diverse orsaker, var gud kommer in förstår jag inte.

Resten du skrev fattar jag inte riktigt poängen med....
Citera
2009-05-13, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bevisareligon
Jag har länge varit en stark ateist och har alltid försökt att göra mitt yttersta för att verkligen förstå mig på folket som tror på en Gud. Det här är er chans att bevisa att en Gud faktiskt existerar.

Jag kommer personligen ge 5000 Svenska kronor till den personen som kan BEVISA att en Gud existerar.

Jag kommer inte acceptera:

Jag vill inte ha några inlägg om Hinduism eller någon annan religon utan bara kristendomen.

Något stycke eller citat från Bibeln.

Jag vill inte ha några spam inlägg som "Gud skapade allt det finns ingen annan förklaring" eller "Evolutionen är en bluff"

Bevisa? Du kommer ju aldrig hitta några "bevis" för att Gud finns eller inte.
Detta är något personligt, något du tror på. Om du har valt att se världen med ateistiska ögon, borde du fundera ordentligt hur det skulle vara o se världen ur ett perspektiv som innebär att du har ett syfte, din värld var aldrig en slump, ingenting är en slump, allting är en del av en plan, och det finns någonting som håller upp allt, någonting som spinner det hela, någonting som Du härstammar från, någonting som pratar med dig genom allt från växter, människor, djur.

Du kanske har läst en hel del om religion rent ytligt.. Men jag råder dig att läsa mer, och läs en del om Intuition (försök för en stund inte hitta en vetenskaplig orsak för det), utan bara känn efter. Läs om andlighet, läs om mystik (främst sufism). Ju mer du läser kommer du förstå att religionerna har mer gemensamt än du någonsin trodde.. Men glöm inte att även känna.. att bara läsa hjälper inte.

Vad beträffar evolution, vet vi ju att människor inte skapades över 24 timmar. Detta är Guds egna lagar, så det gör en hel del sense att det tog oss miljoner år, ursäkta miljarder år att komma hit Tänk att Gud existerar bortom tidens dimension, så egentligen är det inga miljarder år för "honom"...

Sen om du vill "bevisa" religion på en vetenskaplig nivå, så är du lite fel ute. Religion och vetenskap är 2 olika saker, religion har sitt eget språk, sätt att tala till människan. Tänk på det.
Senast redigerad av Survivor 2009-05-13 kl. 10:32.
Citera
2009-05-13, 11:25
Medlem
Lästips

Här kommer ett tips på bibelläsning. Denna sida hjälper dig med att kategorisera de olika händelserna. Väldigt enkelt och informativt!

http://skepticsannotatedbible.com/

Läs Deuteronomy 21 t.ex. Väldigt ödemjukt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in