2013-01-12, 15:25
Medlem
bestammer-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-v-s-G
Om vi accepterar att Gud är högre än något annat och att Gud "är". Så får vi acceptera att Gud vet saker vi inte är menade att veta. Vi är på denna planet för att vi testas. Gud skapade tiden "åt oss". Inte för att han behöver det. Om du kollar hela universum så kommer du förstå Guds makt. Och att han är kapabel till så mycket mer. Och om vi accepterar att det finns mycket som inte ens vetenskapen kan komma nära, varför då ge ett försök på att bevisa att Gud inte finns. Och finns det en evighet, så finns det ingen början eller slut. På så sätt är Gud både en början och slutet, då han skapade dom båda!
Nu är det så att du kom med en beskrivning på Gud, jag avstår från att beskriva honom mer än gärna då man bara trasslar in sig i motsägelser. Förstår du motsägelsen med att säga att en varelse existerar utan tid men samtidigt beskriva den som början och slutet? Dessa substantiv är tidsbundna. Är Gud kapabel till att kringgå logik? Du hänvisar just till logiken i många av dina poster, då känns svaret att "God works in mysterious ways" något...intetsägande.
Citera
2013-01-12, 15:30
Medlem
BlackJewels avatar
Samtidigt kan människan enbart utgå från sitt intellekt och förnuft, för att göra det så bra för sig som möjligt, så det vi kan se och ta på, höra och att vi också kan känna på oss när något går i fel riktning eller att utesluta eller att förstå vad som saknas, så kan människan sträva och föra sitt bästa, det är därför religionskritik är så viktigt, eftersom fanatiker tror för mycket.. de tror inte för lite utan överdriver oc blir smalspårade och anlägger skygglappar inte bara på sig, de dessutom påtvingar andra och degraderar andra som inte tror.. det är ju ur den överförfriskade tron om att sanningen är i hamn, som människan börjat skapa hierarkier.

Vetenskap t.ex har inte alls sådana intellektuella kriterier.. däremot har järntvätt i tro, skapat myten om att vetenskap är hårt, kallt , hänsynslöst och direkt tvingat sig in i hur vetenskap ska tillämpas, då religion i äldigt hög grad genomsyrat samhällsbyggen ; moral, arbetsmoral.. och sådant.

Skapat en massa måsten som låser och binder upp människor till att också tro på raka vägar till ett enda rike.. någonstans.. och det förtar ofta meningen med själva livet tycker jag.

Vetenskap har aldrig utestängt eller någonsin menat sig vilja ha en korkad människomassa stende som undersåtar, medan religionen talar direkt i sådana termer.

Att neka till det är att vara fanatiker utan medvetande om vad man går och tror på och aldrig orkat kolla in vad religionshysterikor ägnar sig åt.
Citera
2013-01-12, 15:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
Du menar att det förklarar upplevelsen av fri vilja? Det låter rimligt, jag ser inte heller någon anledning till att blanda in metafysik i den frågan (i onödan).

Ja till din fråga.

Men 'fri vilja' är bara én fasett av det. Den redan nämnde determinism och 'skapande' per se är också relevante (dessa begrepp .... inklusive 'fri vilja' ... är inte helt synonyma); vilket berör religions-debatten centralt.
Citera
2013-01-12, 15:32
Medlem
Smurfaaans avatar
Citat:
Läser ni aldrig inlägget eller, man märker verkligen att ni inte ens ger sanningen en chans!

"Men vem skapade då Gud:

Ordet Gud betyder också bokstavligen oskapad. Om något skapat Gud, så är ju Gud inte någon Gud längre.
För det som skapade Gud måste då vara den nya Guden. Det är en evighets fråga som i sig är ett bevis på Guds existens. För om Gud skapade tiden, så kan Gud asså existera utan tid. Då är Gud både början och slutet med andra ord."

Men alltså för i helvete hur korkad får man bli?

Ta bort det som för dig är "Gud" ur hela bilden, sen tagga ner och ta in den fakta vi har idag om tid och rum.

Och använda ALDRIG order evidens i så fruktansvärt iq-befriade argument som ditt ovan.

Detta är din tråd och det du gjorde när du skapa den var att sätta fälleben på dig själv och det fortsätter du att göra med varje inlägg du gör.
Citera
2013-01-12, 15:34
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kroesmann
Diskussionen gällde möjligheten för en Gud där en Gud endast skapar universum och observerar. En sådan gud kan inte bevisas och en subjektiv upplevelse av den typen av Gud är till 100% subjektiv även om guden skulle existera.
Men vilka upplevelser är inte subjektiva å andra sidan? Det kanske är det sättet i vilket han väljer att manifestera sig, men varför vet jag så klart inte.

Citat:
Ifall universum skapats genom naturliga mekanismer så skulle man få precis samma subjektiva upplevelse av den Guden.
Det är ett antagande du gör. På samma sätt skulle jag kunna hävda att om universum skapats genom naturliga mekanismer skulle du inte ha ont.
Citera
2013-01-12, 15:34
Medlem
bestammer-senares avatar
Citat:
Det är knappast magi. Du kan inte reducera det subjektiva (åtminstone i dagsläget). Vissa talar om dem som hallucinationer, andra som religiösa upplevelser. Det handlar egentligen bara om konvention. Sedan finns det även personer som inte klassas som psykiskt sjuka som säger sig ha liknande upplevelser, varför klassas då inte dessa som sjuka? Ljuger de? Kanske det.
Den gemensamma plattformen jag ville bygga under oss var inte att du ska klassa religiösa upplevelser som hallucinationer rakt av. Det vi kan komma överens om att åtminstone vissa subjektiva upplevelser är hallucinationer, eller hur? Frågan blir som jag sade förut, hur kan man värdera dem sinsemellan? Vi kan ta fullständigt friska, välmående och goda personer från alla religioner runtom i världen och jämföra dem - men med vad bestämmer vi vad som är sant?
Citera
2013-01-12, 15:37
Medlem
bestammer-senares avatar
Citat:
Det är ett antagande du gör. På samma sätt skulle jag kunna hävda att om universum skapats genom naturliga mekanismer skulle du inte ha ont.
Ja men antagandet ligger ju i att Gud är allsmäktig, inte att subjektiva upplevelser kunde ha kommit till med hjälp av naturliga processer.
Citera
2013-01-12, 15:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calaf
Detta kan vi inte förstå då våra sinnen och vårt förstånd inte räcker till. Men jag kan inte finna något annat svar på tillvarons gåta. Hela min varelse säger mig att Han måste finnas.

Alltså god-of-gaps på ett subjektivt underlag; värdelöst.

Citat:
Om Gud inte finns, är allt meningslöst. Om darwinismen är sann, är livet en enda stor tragedi. Då har mina existensiella frågor växt fram ur evolutionen - men evolutionen har inga svar att ge.
Detta är i så fall en stor tragedi.

Du borde istället bli vuxen, så du kan börja ta ansvar för din egen existens och söka efter svar från verkligheten.
Citera
2013-01-12, 15:39
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bestammer-senare
Den gemensamma plattformen jag ville bygga under oss var inte att du ska klassa religiösa upplevelser som hallucinationer rakt av. Det vi kan komma överens om att åtminstone vissa subjektiva upplevelser är hallucinationer, eller hur? Frågan blir som jag sade förut, hur kan man värdera dem sinsemellan? Vi kan ta fullständigt friska, välmående och goda personer från alla religioner runtom i världen och jämföra dem - men med vad bestämmer vi vad som är sant?
Precis. Det är en svår fråga. Vad som är sant (i alla fall vad som uppfattas som sant) tycks även det bero på konventioner. Idag klassas de som psykiskt sjuka, igår klassades de som särskilt utvalda av Gud.
Citera
2013-01-12, 15:43
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Men vilka upplevelser är inte subjektiva å andra sidan? Det kanske är det sättet i vilket han väljer att manifestera sig, men varför vet jag så klart inte.
Där har du i och för sig en poäng. Men diskussionen gäller fortfarande en Gud som inte agerar i universum.

Citat:
Om man genomför ett experiment i labbmiljö så blir resultatet detsamma som om experimentet genomförs av sig själv i naturen.
Om du häller natrium i vatten bildas natriumhydroxid. Om natrium hamnar i vatten i naturen så bildas också natriumhydroxid.
Vari skulle skillnaden ligga ifall universum skapas av en Gud som inte agerar i universum jämfört med att precis samma universum skapas av naturliga mekanismer?
Citera
2013-01-12, 15:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Om vi accepterar att Gud är högre än något annat och att Gud "är".

Varför skulle vi acceptera det; särskild med tanke på att din 'gud' är en semantisk konstruktion och inget annat.

Med såna premisser kan ALLT 'bevisas'.

Citat:
Så får vi acceptera att Gud vet saker vi inte är menade att veta. Vi är på denna planet för att vi testas. Gud skapade tiden "åt oss". Inte för att han behöver det. Om du kollar hela universum så kommer du förstå Guds makt. Och att han är kapabel till så mycket mer.

Dogmatik, utan minste belägg.

Citat:
Och om vi accepterar att det finns mycket som inte ens vetenskapen kan komma nära, varför då ge ett försök på att bevisa att Gud inte finns. Och finns det en evighet, så finns det ingen början eller slut. På så sätt är Gud både en början och slutet, då han skapade dom båda!

Koranen ÄR redan motbevisat (från ett rationellt perspektiv), så du kan spara dig tid och energi genom att avstå från den sortens pseudo-betraktninger om vetenskap vs. religion.
Citera
2013-01-12, 15:44
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bestammer-senare
Ja men antagandet ligger ju i att Gud är allsmäktig, inte att subjektiva upplevelser kunde ha kommit till med hjälp av naturliga processer.
Är det inte ett antagande att subjektiva upplevelser uppkommit med hjälp av naturliga processer? Det finns ännu ingen förklaring till dem såvitt jag vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in