Citat:
Ursprungligen postat av Hammaren
Att det står i bebeln utgör i sig inget bevis i den mening vi allmänt brukar ordet.
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
i det här specifika fallet är det ett bevis, eftersom jag skulle bara bevisa att den bibliska guden är medvetandet, och exodus 3:14 bevisar att gud är medvetandet, eftersom den definierar den som medvetandet.
Det enda det är ett 'bevis' för, är att det står i bibeln och att "det bara är så".
Tanken med 'bevis' är att kunne demonstrera ett postulats verklighets-anknytning, validitet eller vad man nu vill kalla det; inte att plocka ut bitar från en mytologi och sen på semantisk-induktivt underlag skapa en 'koppling' till något.
Eftersom du inte verkar vara insatt i hur logik fungererar, vill jag konstruera ett exempel för dig som illustration.
Jag vill postulera, att kosmos 'design-mässigt' är uppbyggd omkring en specifik matematisk kombination av '3' initial-komponenter (~den triguniska kosmologin, som faktisk finns). Sen kan jag enkelt tillskriva min Gud ..... Det Flygande Spaghetti Monstret ..... samma egenskapar av trigunism, och .... voila .... jag har ett pseudobevis.
Sen måste du iövrigt komme ihåg, att bibelns 'gud' i stor omfattning är en antropomorficerad entitet, vilket vill säga att det är sannolikt att en del av hans egenskaper är speglinger av människans; inte att kosmos/människan är en spegling av bibelns 'gud'.