2013-01-19, 22:33
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
själ och medvetande är ganska olika saker... själen är ju den andliga kroppen som lever vidare efter den fysiska kroppens död. medvetandet är bara den här känslan "jag är".

det bevisas som sagt av exodus 3:14, där gud definierar sig själv som "jag är". andra definitioner av gud (ex: "skaparen") stämmer också överens med medvetandet.

Att det står i bebeln utgör i sig inget bevis i den mening vi allmänt brukar ordet.
Citera
2013-01-20, 00:20
Medlem
Puffarns avatar
Medvetande är något som relativt enkelt går att bevisa.
Själ är däremot något som vuxna barn VILL att vi ska ha, de där som inte bryr sig om evidens i frågor som KAN komma i konflikt med deras önskan.

Själ i meningen summan av personlighet och ens passioner är dock en annan sak, då är det ju mer ett uttryck för hur en person är.
Det blir en helt annan femma när själ i religiös mening eller i en mer filosofisk mening läggs fram som om det vore fakta att allt levande har fått något "inblåst" i sig av något på ett högre plan än oss själva.
Då pratar vi om ett barns önskan att saker ska vara som det VERKLIGEN verkligen hoppas.
Oavsett ålder på barnet i fråga.
Citera
2013-01-20, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hammaren
Att det står i bebeln utgör i sig inget bevis i den mening vi allmänt brukar ordet.
i det här specifika fallet är det ett bevis, eftersom jag skulle bara bevisa att den bibliska guden är medvetandet, och exodus 3:14 bevisar att gud är medvetandet, eftersom den definierar den som medvetandet.
Senast redigerad av elsydeon 2013-01-20 kl. 00:25.
Citera
2013-01-20, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puffarn
Medvetande är något som relativt enkelt går att bevisa.
Själ är däremot något som vuxna barn VILL att vi ska ha, de där som inte bryr sig om evidens i frågor som KAN komma i konflikt med deras önskan.

Själ i meningen summan av personlighet och ens passioner är dock en annan sak, då är det ju mer ett uttryck för hur en person är.
Det blir en helt annan femma när själ i religiös mening eller i en mer filosofisk mening läggs fram som om det vore fakta att allt levande har fått något "inblåst" i sig av något på ett högre plan än oss själva.
Då pratar vi om ett barns önskan att saker ska vara som det VERKLIGEN verkligen hoppas.
Oavsett ålder på barnet i fråga.
nonsens. man kunde säga detsamma om ateister, att de tror att de slutar existera efter döden för att de vill inte acceptera det hårda faktumet att döden inte löser alla problem, och att livet fortsätter för evigt, och livet är inte så enkelt att man kan bara dö så försvinner allt.

det du säger motbevisas också av österländska religioner där de har ett motsatt mål i deras religion. det är bara i västerländska religioner som målet är evigt liv. i österländska religioner är målet evig icke-existens.

http://en.wikipedia.org/wiki/Moksha
http://en.wikipedia.org/wiki/Ego_death
Senast redigerad av elsydeon 2013-01-20 kl. 00:32.
Citera
2013-01-20, 00:44
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
nonsens. man kunde säga detsamma om ateister, att de tror att de slutar existera efter döden för att de vill inte acceptera det hårda faktumet att döden inte löser alla problem, och att livet fortsätter för evigt, och livet är inte så enkelt att man kan bara dö så försvinner allt.

det du säger motbevisas också av österländska religioner där de har ett motsatt mål i deras religion. det är bara i västerländska religioner som målet är evigt liv. i österländska religioner är målet evig icke-existens.

Nej, man kan inte säga samma sak om ateister. Vi säger; "Jag vet inte", medan ni allt som oftast hävdar att ni vet utan några som helst bevis som backar upp. Förstår du skillnaden?
Citera
2013-01-20, 00:45
Medlem
Puffarns avatar
Citat:

Var finns de bevisen, bara så att jag får se vad du betraktar som bevis?
Du kan tala om tro i termer som känsla och vilja.
Men att som du komma ocih lägga fram totala önsketänkanden och indoktrinerade fabler som om de vore fakta är en helt annan sak.

Men som sagt fram med bevisen så får vi bedömma dem. Är det faktiska bevis så kommer jag självklart att acceptera sanningen de leder till.
Citera
2013-01-20, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puffarn
Var finns de bevisen, bara så att jag får se vad du betraktar som bevis?
bevis för vad? du inser väl att jag sa ingenstans där att det skulle finnas bevis för liv efter döden.
Citera
2013-01-20, 01:13
Medlem
jag personligen tror dock på liv efter döden, och jag kan satsa 1000 spänn på det. så om jag slutar existera för evigt efter döden så kan jag ge dig 1000 spänn, men om vi fortsätter existera så är du skyldig mig 1000 spänn i andevärlden.
Citera
2013-01-20, 01:29
Medlem
Självklart att något mer måste ha skapat universumet som den ser ut. Vi vet bara inte hur än och med tanke på alla tusentals religioner så det går inte att veta vilken som är sant. Skulle fan inte förvåna mig om det är aliens som skapat oss.
Citera
2013-01-20, 06:01
Medlem
Puffarns avatar
Citat:
jag personligen tror dock på liv efter döden, och jag kan satsa 1000 spänn på det. så om jag slutar existera för evigt efter döden så kan jag ge dig 1000 spänn, men om vi fortsätter existera så är du skyldig mig 1000 spänn i andevärlden.

Deal!
Citera
2013-01-20, 11:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hammaren

Citat:
i det här specifika fallet är det ett bevis, eftersom jag skulle bara bevisa att den bibliska guden är medvetandet, och exodus 3:14 bevisar att gud är medvetandet, eftersom den definierar den som medvetandet.

Det enda det är ett 'bevis' för, är att det står i bibeln och att "det bara är så".

Tanken med 'bevis' är att kunne demonstrera ett postulats verklighets-anknytning, validitet eller vad man nu vill kalla det; inte att plocka ut bitar från en mytologi och sen på semantisk-induktivt underlag skapa en 'koppling' till något.

Eftersom du inte verkar vara insatt i hur logik fungererar, vill jag konstruera ett exempel för dig som illustration.

Jag vill postulera, att kosmos 'design-mässigt' är uppbyggd omkring en specifik matematisk kombination av '3' initial-komponenter (~den triguniska kosmologin, som faktisk finns). Sen kan jag enkelt tillskriva min Gud ..... Det Flygande Spaghetti Monstret ..... samma egenskapar av trigunism, och .... voila .... jag har ett pseudobevis.

Sen måste du iövrigt komme ihåg, att bibelns 'gud' i stor omfattning är en antropomorficerad entitet, vilket vill säga att det är sannolikt att en del av hans egenskaper är speglinger av människans; inte att kosmos/människan är en spegling av bibelns 'gud'.
Citera
2013-01-20, 11:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonexistence
Självklart att något mer måste ha skapat universumet som den ser ut. Vi vet bara inte hur än och med tanke på alla tusentals religioner så det går inte att veta vilken som är sant. Skulle fan inte förvåna mig om det är aliens som skapat oss.

Det finns inget "självklart" i detta. Du användar dig av det kosmiska kausalitets-konceptet (~orsak-verkan), men hurvida detta fungerar extra-kosmisk kan du inte ha en aning om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in