2013-01-12, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runkpapper
Jag vet inte om det tagit upp redan men om ni är intresserad av att veta hur någonting kan skapas ur ingenting kolla vad fysikerna Lawrence Krauss säger om "universe from nothing".
http://www.youtube.com/watch?v=0ZiXC8Yh4T0

Lyssna på dig själv, att du ens tror på sådant.
Att tro att något kom från ingenting är väl isåntfall lika blint som om att tro på Gud.
Bara att en tro på Gud är mycket vettigare!
Citera
2013-01-12, 15:08
Medlem
AceKadabras avatar
Se dig i spegeln så ser du din gud. Den existerar endast mellan öronen på den som tror. Något annat är inbillningar likaledes sprungna ur fantasin på den som åberopar dom.
Citera
2013-01-12, 15:08
Medlem
Gud är evig.
Han har ingen början och inget slut.
Han är självexisterande.
Han är ande och osynlig.
Han uppfyller hela universum.
I honom lever vi och är till, som fisken i vattnet.

Detta kan vi inte förstå då våra sinnen och vårt förstånd inte räcker till. Men jag kan inte finna något annat svar på tillvarons gåta. Hela min varelse säger mig att Han måste finnas.

Om Gud inte finns, är allt meningslöst. Om darwinismen är sann, är livet en enda stor tragedi. Då har mina existensiella frågor växt fram ur evolutionen - men evolutionen har inga svar att ge.
Detta är i så fall en stor tragedi.
Citera
2013-01-12, 15:10
Medlem
bestammer-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
Jag trodde länge samma som du, men frågan är om det verkligen är så. Om man börjar fundera lite kring subjektiva upplevelser – finns en diskussion kring detta i den andra "bevisa gud-tråden" – kan man sluta sig till att just subjektiva upplevelser är så outforskat att där finns ett kryphål. Anledningen till att du menar att Gud är meningslös är för att du aldrig har upplevt Gud.
Kryphål finns alltid om man blandar in magi. Du håller åtminstone med om att vissa subjektiva upplevelser är hallucinationer/psykoser? Då blir ju frågan hur man ska vikta två subjektiva upplevelser mot varandra.
Citera
2013-01-12, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calaf
Då har mina existensiella frågor växt fram ur evolutionen - men evolutionen har inga svar att ge. Detta är i så fall en stor tragedi.

Alla religioner bygger på existensiella frågor. Tragedin är att tro religionernas texter är sanningen när de i själva verket är texter skapade av människan i försök att förklara världen och framförallt ge tröst till människor som undrar vad döden innebär.
Citera
2013-01-12, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bestammer-senare
Du säger att Gud existerar utan tid men påstår samtidigt att Gud är början och slutet, tidsbeskrivningar alltså. Hur får du det att gå ihop?

Om vi accepterar att Gud är högre än något annat och att Gud "är". Så får vi acceptera att Gud vet saker vi inte är menade att veta. Vi är på denna planet för att vi testas. Gud skapade tiden "åt oss". Inte för att han behöver det. Om du kollar hela universum så kommer du förstå Guds makt. Och att han är kapabel till så mycket mer. Och om vi accepterar att det finns mycket som inte ens vetenskapen kan komma nära, varför då ge ett försök på att bevisa att Gud inte finns. Och finns det en evighet, så finns det ingen början eller slut. På så sätt är Gud både en början och slutet, då han skapade dom båda!
Citera
2013-01-12, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calaf
Gud är evig.
Han har ingen början och inget slut.
Han är självexisterande.
Han är ande och osynlig.
Han uppfyller hela universum.
I honom lever vi och är till, som fisken i vattnet.

Detta kan vi inte förstå då våra sinnen och vårt förstånd inte räcker till. Men jag kan inte finna något annat svar på tillvarons gåta. Hela min varelse säger mig att Han måste finnas.

Om Gud inte finns, är allt meningslöst. Om darwinismen är sann, är livet en enda stor tragedi. Då har mina existensiella frågor växt fram ur evolutionen - men evolutionen har inga svar att ge.
Detta är i så fall en stor tragedi.

Vi är inte inuti Gud, då skapelsen och Skaparen är två olika saker.
Gud är enbart med oss genom hans Kunskap, då han äger all kunskap.
På så sätt hör han allt och ser allt utan att vara i sin skapelse.
Gud är ovan allt, ovan sin tron på ett sätt som passar Hans Härlighet, Hans Majestät!
Citera
2013-01-12, 15:19
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
Jag trodde länge samma som du, men frågan är om det verkligen är så. Om man börjar fundera lite kring subjektiva upplevelser – finns en diskussion kring detta i den andra "bevisa gud-tråden" – kan man sluta sig till att just subjektiva upplevelser är så outforskat att där finns ett kryphål. Anledningen till att du menar att Gud är meningslös är för att du aldrig har upplevt Gud.
Diskussionen gällde möjligheten för en Gud där en Gud endast skapar universum och observerar. En sådan gud kan inte bevisas och en subjektiv upplevelse av den typen av Gud är till 100% subjektiv även om guden skulle existera. Ifall universum skapats genom naturliga mekanismer så skulle man få precis samma subjektiva upplevelse av den Guden.
Citera
2013-01-12, 15:20
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
Alla religioner bygger på existensiella frågor. Tragedin är att tro religionernas texter är sanningen när de i själva verket är texter skapade av människan i försök att förklara världen och framförallt ge tröst till människor som undrar vad döden innebär.
Ja, det är ju levande frågeställnngar som människan alltid haft, men det finns sällan färdiga lösningar eller anvisningar eller svar oc bibeln är en bok bland många, som ger förslag eller ventilerar antaganden.. jag får det till att bibeln koranen och andra böcker vilka stått som underlag och varit idébärande åt fascistiska och diktatoriska förverkliganden, definitivt är långt ifrån det så missburkade ordet "sanning"

Sanning är nog det sista människan har en suck om.
Citera
2013-01-12, 15:22
Medlem
MonkeysOnParoles avatar
Spelar det någon roll om gud existerar? Finns garanterat ingen på jorden som vet vad hen (!) vill ändå.
Citera
2013-01-12, 15:24
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bestammer-senare
Kryphål finns alltid om man blandar in magi. Du håller åtminstone med om att vissa subjektiva upplevelser är hallucinationer/psykoser? Då blir ju frågan hur man ska vikta två subjektiva upplevelser mot varandra.
Det är knappast magi. Du kan inte reducera det subjektiva (åtminstone i dagsläget). Vissa talar om dem som hallucinationer, andra som religiösa upplevelser. Det handlar egentligen bara om konvention. Sedan finns det även personer som inte klassas som psykiskt sjuka som säger sig ha liknande upplevelser, varför klassas då inte dessa som sjuka? Ljuger de? Kanske det.
Citera
2013-01-12, 15:25
Medlem
[S][K]s avatar
Motsättande till populär tro, är att virtuella partiklar inte existerar. (läs http://imgur.com/a/CFkWF utdrag från illustrerad vetenskap, lättläst)
Virtuella partiklar kommer från - just det, ingenting! Om nu någon galen kvantfysiker har beskrivit ingentinget som något mer så får någon gärna tillägga med citation.

Att påstå att något inte kan komma från inget är därmed fel. Även vakuum innehåller partiklar(utöver diffusa partiklar), antimateria och materia som kommer in och ur existens genom att tillkomma och sedan förgöra varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in