2013-01-19, 16:26
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
vi har alla denna känsla "jag är" inom oss, så gud är inom oss alla. denna känsla är överallt-existerande, så gud är inte specifikt 'mitt' medvetande, utan den finns överallt, inom dig, inom moses, jesus osv.
Dock så drar du denna slutsats utifrån en bok som enligt dig är en sagobok. Inte vidare konsistens kan tyckas.
Citera
2013-01-19, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Dock så drar du denna slutsats utifrån en bok som enligt dig är en sagobok. Inte vidare konsistens kan tyckas.
bibeln är bara en sagobok i den bemärkelsen att sanningarna i den är delvis skrivna i sagoform/allegori, eftersom folk på den tiden kunde inte förstå dom djupare sanningarna, så våra visa förfäder (som ibland kallas gudar i historien) kodade dom i sagor, så att vi skulle vara intresserade, och att vi skulle bevara dom.

på det sättet kan dom mindre intelligenta människor läsa bibeln som sagor, och få en grundläggande bild av sanningen, och de som är mer intelligenta kan förstå den djupare meningen i sagorna. koranen och andra heliga skrifter är skrivna på samma sätt.

bara för att något är skriven i sagoform så betyder det inte att det inte finns sanning där, och en koppling till verkligheten.
Senast redigerad av elsydeon 2013-01-19 kl. 16:41.
Citera
2013-01-19, 16:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
problemet är att du vill ha bevis att andra varelser har ett medvetande, vilket innebär att du tror på solipsism, för att du vill att jag ska motbevisa solipsism, så jag kan inte bevisa något för dig, för att enligt solipsismen är jag bara en tankekonstruktion i ditt medvetande, och jag själv har inget medvetande, för att du tror inte att andra varelser har ett medvetande.

Jag har själv kommit med en del betraktninger om solipsismens värdelöshet ... på denna tråd tror jag .. men det har du säkert missat.

Iövrigt är ditt solipsism-inslag likgiltigt, eftersom frågan inte rör sig om solipsism, men ditt fabulerande om att alla har en 'gud = medvetande' komponent i sig, och det är den jag betvivlar tills du kommer med annat än foliehatts-fantasier om det.
Citera
2013-01-19, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
ditt fabulerande om att alla har en 'gud = medvetande' komponent i sig, och det är den jag betvivlar tills du kommer med annat än foliehatts-fantasier om det.
wow... så du betvivlar på att jag och andra människor/varelser har ett medvetande i oss? det låter som sagt väldigt mycket som solipsism.
Senast redigerad av elsydeon 2013-01-19 kl. 16:46.
Citera
2013-01-19, 16:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
bibeln är bara en sagobok i den bemärkelsen att sanningarna i den är delvis skrivna i sagoform/allegori, eftersom folk på den tiden kunde inte förstå dom djupare sanningarna, så våra visa förfäder (som ibland kallas gudar i historien) kodade dom i sagor, så att vi skulle vara intresserade, och att vi skulle bevara dom.

Ja, men när kommer vi till ett säkrare underlag än sagor från Atlantis OM sagor i bibeln?

Citat:
på det sättet kan dom mindre intelligenta människor läsa bibeln som sagor, och få en grundläggande bild av sanningen, och de som är mer intelligenta kan förstå den djupare meningen i sagorna. koranen och andra heliga skrifter är skrivna på samma sätt.

Intelligenta människor = kritiklös Atlantis-troende?

Citat:
bara för att något är skriven i sagoform så betyder det inte att det inte finns sanning där, och en koppling till verkligheten.

Givetvis inte. "Det kan inte uteslutas" betydar ju att det måste vara 'sant'.

* 'Atlantis' skall förstås metaforisk.
Citera
2013-01-19, 16:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
wow... så du betvivlar på att jag och andra människor/varelser har ett medvetande i oss? det låter som sagt väldigt mycket som solipsism.

Det låtar som sagt som att din koppling: Bibelns "I AM" = individens medvetande är semantisk akrobatik.

Och att detta individens medvetande OCKSÅ är ett kosmisk medvetande låtar ännu mera som semantisk akrobatik.

Och all solipsism-irrelevansen låtar som triple semantisk akrobatik.

Så evidens efterlysas fortfarande.
Citera
2013-01-19, 16:54
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
jag tror du inte riktigt förstår vad bogomil säger...

Du förvirrar ihop dig då du använder dig av Gud=medvetande tankegångar och kanske borde använda dig av ordet själ istället för medvetande. Du verkar inte riktigt se på medvetande som flesta ser det.

Det du ska bevisa är kort och gott att Gud är denna känslan eller var du nu vill kalla det.
Senast redigerad av doublelift 2013-01-19 kl. 16:57.
Citera
2013-01-19, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doublelift
jag tror du inte riktigt förstår vad bogomil säger...

Du förvirrar ihop dig då du använder dig av Gud=medvetande tankegångar och kanske borde använda dig av ordet själ istället för medvetande. Du verkar inte riktigt se på medvetande som flesta ser det.
själ och medvetande är ganska olika saker... själen är ju den andliga kroppen som lever vidare efter den fysiska kroppens död. medvetandet är bara den här känslan "jag är".

Citat:
Det du ska bevisa är kort och gott att Gud är denna känslan eller var du nu vill kalla det.
det bevisas som sagt av exodus 3:14, där gud definierar sig själv som "jag är". andra definitioner av gud (ex: "skaparen") stämmer också överens med medvetandet.
Senast redigerad av elsydeon 2013-01-19 kl. 17:07.
Citera
2013-01-19, 17:10
Medlem
Hammarens avatar
Citat:

Och hur håller du isär sagor som är sagor och sådant som har en "djupare mening"?
Citera
2013-01-19, 17:15
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
själ och medvetande är ganska olika saker... själen är ju den andliga kroppen som lever vidare efter den fysiska kroppens död. medvetandet är bara den här känslan "jag är".
skulle man kunna säga. Då är ok sätt att se på medvetande även om man nog kan bättre säga det är att man är i medvetande och man känner till sig själv om man säger så.

Citat:
det bevisas som sagt av exodus 3:14, där gud definierar sig själv som "jag är". andra definitioner av gud (ex: "skaparen") stämmer också överens med medvetandet.
Är inte så konstigt att bibeln pratar om en Gud med medvetande? Är hela poängen med kristna tron att man har en högre makt som ser över en.

Fortfarande med bibeln: Att den kan räknas som bevis vet du säkerligen redan själv inte går. Detta borde flesta redan veta här.

Det ända beviset du fört fram är att medvetande är medvetande och är ett stadie som kroppen är i. Sen gud-biten är kvar...
Citera
2013-01-19, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doublelift
Är inte så konstigt att bibeln pratar om en Gud med medvetande? Är hela poängen med kristna tron att man har en högre makt som ser över en.
poängen med den kristna tron är att ha ett "högre jag" som ser över oss:
http://en.wikipedia.org/wiki/Id,_ego_and_super-ego#Super-ego
http://www.youtube.com/watch?v=WJ25Ai__FYU&t=0m13s
Citera
2013-01-19, 17:50
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
poängen med den kristna tron är att ha ett "högre jag" som ser över oss:
http://en.wikipedia.org/wiki/Id,_ego_and_super-ego#Super-ego
http://www.youtube.com/watch?v=WJ25Ai__FYU&t=0m13s
sa jag väl? svara gärna på resten också tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in