2013-01-19, 13:44
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
bara för att jag är en ateist som vet att gud/medvetandet finns så betyder det inte att jag är ett troll...

ateism är fullt kompatibelt med bibelns gud, eftersom bibelns gud är bara "jag är" (medvetandet). (exodus 3:14)

Om du vet att Gud/medvetande (eller vad du nu väljer att kalla det) finns kan du ju knappast kalla dig för ateist, som ju innebär en frånvaro av tro.
Citera
2013-01-19, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Om du vet att Gud/medvetande (eller vad du nu väljer att kalla det) finns kan du ju knappast kalla dig för ateist, som ju innebär en frånvaro av tro.
vad jag menar är att ateism och teism är en falsk dikotomi skapad av missförstånd om vad gud är... därför kan jag kalla mig en ateist, teist eller inget av dom, för att de är bara tomma ord för en falsk dikotomi. jag har trancenderat ateism och teism.

vetande är frånvaro av tro.
Senast redigerad av elsydeon 2013-01-19 kl. 13:57.
Citera
2013-01-19, 14:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
vad jag menar är att ateism och teism är en falsk dikotomi skapad av missförstånd om vad gud är... därför kan jag kalla mig en ateist, teist eller inget av dom, för att de är bara tomma ord för en falsk dikotomi. jag har trancenderat ateism och teism.

Du har inte transcenderat nånting alls. Du har bara vältrat dig i semantisk akrobatik.

Citat:

Tro blir inte till vetande genom hitta-på retorik eller postulerat 'andlig insikt' av suspekt typ.
Citera
2013-01-19, 14:14
Medlem
Citat:

Du är en förbannat duktig retoriker, synd bara att du inte har någon som helst koll på det du snackar om. Definitionen av ateism är avsaknaden av tro på en Gud. Det kan också sträcka sig till avsaknaden av tro på några övernaturliga varelser. Det är inte tomma ord, det är ord som har en klar definition. Du kan därför inte kalla dig ateist och förvänta dig att du har rätt i det. För det har du inte, kort och gott.
Citera
2013-01-19, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CitizenScream
Du är en förbannat duktig retoriker, synd bara att du inte har någon som helst koll på det du snackar om. Definitionen av ateism är avsaknaden av tro på en Gud. Det kan också sträcka sig till avsaknaden av tro på några övernaturliga varelser. Det är inte tomma ord, det är ord som har en klar definition. Du kan därför inte kalla dig ateist och förvänta dig att du har rätt i det. För det har du inte, kort och gott.
hur förklarar du då exodus 3:14, som säger att gud är "jag är" (medvetandet). den här definitionen gör ateism och teism till tomma ord, eftersom alla vet att medvetandet finns. folk bara tror att de är ateister eller teister, för att de vet inte vad gud är (de har fel definition av gud).

för att ateism och teism ska betyda något så måste man först ha en klar definition av gud. och inte straw-man definitioner som "en gubbe på molnen", som ingen tror på, utan en definition som hämtas direkt från religiösa skrifter.
Senast redigerad av elsydeon 2013-01-19 kl. 14:23.
Citera
2013-01-19, 14:25
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CitizenScream

Väl uttryckt.

elsydeon varför kallar du dig då för ateist?
Citera
2013-01-19, 14:25
Medlem
wootens avatar
Citat:
hur förklarar du då exodus 3:14, som säger att gud är "jag är" (medvetandet). den här definitionen gör ateism och teism till tomma ord, eftersom alla vet att medvetandet finns. folk bara tror att de är ateister eller teister, för att de vet inte vad gud är (de har fel definition av gud).

för att ateism och teism ska betyda något så måste man först ha en klar definition av gud. och inte straw-man definitioner som "en gubbe på molnen", som ingen tror på, utan en definition som hämtas direkt från religiösa skrifter.
Vill du länka till en bibel var detta står att finna? I de jag läser står det bara "jag är den jag är". Vidare har du eller ditt medvetande skapat jorden på 7 dagar, vilket bibeln skulle påstå om vi konsekvent skulle hålla oss till din version.
Citera
2013-01-19, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Vill du länka till en bibel var detta står att finna? I de jag läser står det bara "jag är den jag är".
det står i alla biblar, men du måste läsa meningen som kommer efter det: http://www.biblegateway.com/passage/?search=exodus%203:14&version=SV1917

"Så skall du säga till Israels barn: 'Jag är' har sänt mig till eder."

Citat:
Vidare har du eller ditt medvetande skapat jorden på 7 dagar, vilket bibeln skulle påstå om vi konsekvent skulle hålla oss till din version.
vi är alla delar av ett kosmiskt medvetande som skapar världen varje dag. idag är den sjätte dagen.
Citera
2013-01-19, 14:40
Medlem
wootens avatar
Citat:
det står i alla biblar, men du måste läsa meningen som kommer efter det: http://www.biblegateway.com/passage/?search=exodus%203:14&version=SV1917

"Så skall du säga till Israels barn: 'Jag är' har sänt mig till eder."

vi är alla delar av ett kosmiskt medvetande som skapar världen varje dag. idag är den sjätte dagen.
Ja, det är alltså gud som säger "jag är". Hur lyckas du tolka det att gud är ditt medvetande? Han säger trots allt inte "jag är den du är". Jag är också den jag är elsydeon. Är jag också ditt medvetande, ditt jag?

Citat:
hur förklarar du då exodus 3:14, som säger att gud är "jag är" (medvetandet)
Vart fick du "medvetandet" ifrån? Gud säger bara att han är den han är.
Senast redigerad av wooten 2013-01-19 kl. 14:44.
Citera
2013-01-19, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Guds kropp består inte av kött och blod, om du nu trodde det...

Guds kropp består till 100% av den medvetna levande andliga energin, som inte kan detekteras av våra fett begränsade materiella instrument!

Hur vet du då detta? Har du ett större "större" obegränsat instrument som kan visa detta, Din teori faller i och med att du vet inte med 100% säkerhet, har du sett hans kropp, nej det har du inte. Ergo kan du inte bevisa ditt påstående.
Citera
2013-01-19, 14:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Däremot vet inte "alla" att étt specifikt uttryck av GT-'gudens' många attribyter är nog till att kalla medvetandet för 'gud'.

Citat:

Jag kan knappast tänka mig, att DIN definition kan anses vara "klar". Särskild med tanke på att du generellt definierar 'gud' lite hursomhelst för att få dina fantasier till att stämma.
Citera
2013-01-19, 14:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Och ditt bevis är?

"Det är bara så"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in