2010-02-18, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Påverkar han inte våran fria vilja precis lika mycket genom att inte visa sig? Varför inte i sådana fall?

Nej för nu har han inte visat sig och det finns fortfarande en massa som inte tror på hans existens men hade han visat sig för hela världen hade alla trott på det. Alltså är det en enorm skillnad
Citera
2010-02-18, 21:44
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robinehn
Nej för nu har han inte visat sig och det finns fortfarande en massa som inte tror på hans existens men hade han visat sig för hela världen hade alla trott på det. Alltså är det en enorm skillnad
Jag vet att han inte visat sig. Det var inte det som var frågan.
Citera
2010-02-18, 22:07
Medlem
Citat:
Jag vet att han inte visat sig. Det var inte det som var frågan.

Han ger oss den fria viljan genom att inte visa sig?
Citera
2010-02-18, 22:17
Medlem
wootens avatar
Citat:
Om han visade sig skulle vi ju kunna välja att följa honom eller inte. Nu har vi ju inte det valet (vi som inte tror på honom). Så hur är det att bidra till den fria viljan?
Citera
2010-02-18, 22:17
Medlem
Hleps avatar
Citat:

Man är fortfarande fri att inte tro på han även om han visar sig. Du har ju valt att tro på honom även om allt pekar på att det antagligen inte finns en gud. Människor som tror på det dom vill tro istället för det som verkar mest logiskt finns det ju gott om, och du är ju bevis på det. Så även om han visar sig så kommer det antagligen finnas folk som inte tror på det.
Citera
2010-02-18, 22:25
Medlem
Citat:
Om han visade sig skulle vi ju kunna välja att följa honom eller inte. Nu har vi ju inte det valet (vi som inte tror på honom). Så hur är det att bidra till den fria viljan?

Välja att följa honom ja? Det finns väl många människor som tror på Gud men inte följer honom.
Nu pratar vi om att han gav oss den fria viljan att TRO på honom?
Hade han stått och visat sig så hade vi inte haft något val att tro på honom eller inte för då hade han ju redan bevisat det
Citera
2010-02-18, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hlep
Man är fortfarande fri att inte tro på han även om han visar sig. Du har ju valt att tro på honom även om allt pekar på att det antagligen inte finns en gud. Människor som tror på det dom vill tro istället för det som verkar mest logiskt finns det ju gott om, och du är ju bevis på det. Så även om han visar sig så kommer det antagligen finnas folk som inte tror på det.

Haha allt pekar på att det inte finns en gud? Ge mig en pekning på det :P
Så om en person stod framför dig och visade sig, skulle du då ändå överväga att inte tro på att han finns? Det är det du säger nu
Citera
2010-02-18, 22:42
Medlem
Hleps avatar
Citat:
Haha allt pekar på att det inte finns en gud? Ge mig en pekning på det :P
Så om en person stod framför dig och visade sig, skulle du då ändå överväga att inte tro på att han finns? Det är det du säger nu

Säger inte hur jag skulle reagera, men det finns ju uppenbarligen folk (du tex) som väljer att inte tro på det som verkar mest logiskt och istället tror på det dom vill ska vara sant.

Nu sa jag inte "allt pekar på att det inte finns en gud" utan "antagligen inte finns någon gud".
Vad tror du är mest sannolikt;
att din religon är rätt men inte någon av de andra religonerna, eller att allihop är fel?

Vi har trott att jorden är platt, men vi lärde oss senare att så inte var fallet.
Vi lärde oss också att solen inte roterar runt jorden utan tvärt om.
Vi lärde oss varför det blixtrar och åskar, vi lärde oss hur liv utvecklas genom evolution.
Vi kartlagde det männskliga nervsystemet vi åkte ut i rymden och vi klöv atomer.
Vad får dig att tro att vi inte i framtiden kommer kunna förklara och bevisa hur universum skapades och alla de andra mysterierna med vår värld. Vad gör du då när det inte längre finns något hål där man måste ta till gud för att förklara?

Hade gud funnits och han är allsmäktig och vill rädda alla människor, då hade han räddat alla människor.
Eftersom han inte gör det så är han

1) Ond
2) inte allsmäktig
3) Påhittad

Vill du ringa en vän?
Citera
2010-02-18, 22:46
Medlem
Citat:
Säger inte hur jag skulle reagera, men det finns ju uppenbarligen folk (du tex) som väljer att inte tro på det som verkar mest logiskt och istället tror på det dom vill ska vara sant.

Nu sa jag inte "allt pekar på att det inte finns en gud" utan "antagligen inte finns någon gud".
Vad tror du är mest sannolikt;
att din religon är rätt men inte någon av de andra religonerna, eller att allihop är fel?

Vi har trott att jorden är platt, men vi lärde oss senare att så inte var fallet.
Vi lärde oss varför det blixtrar och åskar, vi lärde oss hur liv utvecklas genom evolution.
Vi kartlagde det männskliga nervsystemet vi åkte ut i rymden och vi klöv atomer.
Vad får dig att tro att vi inte i framtiden kommer kunna förklara och bevisa hur universum skapades och alla de andra mysterierna med vår värld. Vad gör du då när det inte längre finns något hål där man måste ta till gud för att förklara?

Hade gud funnits och han är allsmäktig och vill rädda alla människor, då hade han räddat alla människor.

1) Ond
2) inte allsmäktig
3) Påhittad

Vill du ringa en vän?

Eller så stälelr du dig den här frågan, allt det här har vi lärt oss:
Men vi kan fortfarande inte motbevisa bibeln någonstans och därmed inte bevisa att Guds ord inte är sanna och därmed inte bevisa att Gud inte finns.
Trots allt vi kommit fram till så kan vi inte komma fram till svaret på den frågan
Citera
2010-02-18, 23:00
Medlem
Hleps avatar
Citat:
Eller så stälelr du dig den här frågan, allt det här har vi lärt oss:
Men vi kan fortfarande inte motbevisa bibeln någonstans och därmed inte bevisa att Guds ord inte är sanna och därmed inte bevisa att Gud inte finns.
Trots allt vi kommit fram till så kan vi inte komma fram till svaret på den frågan

Vi kan inte motbevisa bibeln?
Hur förklarar du denna då?
http://www.ezadar.hr/repository/image_raw/46141/large/

Men det är helt sant att vi inte (än) kan bevisa att gud inte finns, vi kanske aldrig kommer kunna göra det. Men avsaknaden av bevis är inte bevis för något. Du kan inte bevisa att jag inte är gud betyder det att jag är gud?
Citera
2010-02-18, 23:08
Medlem
Citat:
Vi kan inte motbevisa bibeln?
Hur förklarar du denna då?
http://www.ezadar.hr/repository/image_raw/46141/large/

Men det är helt sant att vi inte (än) kan bevisa att gud inte finns, vi kanske aldrig kommer kunna göra det. Men avsaknaden av bevis är inte bevis för något. Du kan inte bevisa att jag inte är gud betyder det att jag är gud?

Jag förklarar denna genom att säga att Gud först skapade djuren? :P
Nej det betyder inte att du är gud men det betyder att man kan tro att du är det, men jag tror inte 2 miljarder människor skulle hugga på det som det har gjort med bibeln
Citera
2010-02-18, 23:13
Medlem
Hleps avatar
Citat:
Jag förklarar denna genom att säga att Gud först skapade djuren? :P

Men bibeln säger ju att jorden är 6000 år gammal, dinosaurierna levde för 6.5 miljarder år sedan.

och du har inte svarat på detta:

1) Ond
2) inte allsmäktig
3) Påhittad
Senast redigerad av Hlep 2010-02-18 kl. 23:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in