2011-11-14, 22:35
Medlem
doedskarpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
nej, precis tvärtom. testa läsa mina inlägg igen. folk som tror på övernaturliga saker tror nödvändigtvis inte på gud (finns många som inte gör det), men de som tror på gud tror nödvändigtvis på något övernaturligt.
Ingenstans nämner du statistik för gudstroende, utan endast för troende på något övernaturligt.
Den statistiken är fullständigt irrelevant i det här forumet.

Du försöker sedan rättfärdiga det genom att säga:
Citat:
tron på gud och tron på övernaturligt är samma sak, eftersom alla anser att gud är övernaturligt, förutom vissa mormoner kanske.
Du kastar omkring siffran "70%" utan att på något sätt påvisa dess relevans, mer än genom ett logiskt felslut. Intellektuellt ohederligt och ologiskt.
Citera
2011-11-14, 23:13
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
nej, precis tvärtom. testa läsa mina inlägg igen. folk som tror på övernaturliga saker tror nödvändigtvis inte på gud (finns många som inte gör det), men de som tror på gud tror nödvändigtvis på något övernaturligt.
Testa att skriva dina inlägg igen då du är otydligare än något:

90% av människor på jorden tror på övernaturliga saker, men i sverige är det bara 70% som tror på övernaturliga saker, på grund av intensiv indoktrination till evolutionsteorin och materialism i skolan...

Vad är dessa 90% och vad är är dess 70% ifrån?
Citera
2011-11-15, 13:32
Medlem
BajsExplosions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Citat:
Någon gjorde liknelsen med ateismen " Det är som att inte samla på frimärken"
Eller dör för evigt vid 70 - 80 år.

det där är ingen liknelse, det är en konsekvens. Jag finner inte ord för hur dum du är och hur fel du har och hur intellektuellt oärlig du är
Citera
2011-11-15, 13:58
Medlem
Mankas avatar
Till skillnad från människan är Gud inte skrytsam som måste bevisa sig själv hela tiden och vad den kan. Klart att det är övernaturligt då Gud griper in, eftersom han gör det så sällan. Min katt sade ett ord åt mig mitt i natten en gång, det var övernaturligt, men skulle Gud ha djur att prata hela tiden skulle det vara normalt. Gud låter sig inte bevisas, det är därför endast få är troende och utvalda till att få Guds bevis. De som ingenting var, han utvalde Gud.
Citera
2011-11-15, 14:11
Medlem
BajsExplosions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manka
Till skillnad från människan är Gud inte skrytsam som måste bevisa sig själv hela tiden och vad den kan. Klart att det är övernaturligt då Gud griper in, eftersom han gör det så sällan. Min katt sade ett ord åt mig mitt i natten en gång, det var övernaturligt, men skulle Gud ha djur att prata hela tiden skulle det vara normalt. Gud låter sig inte bevisas, det är därför endast få är troende och utvalda till att få Guds bevis. De som ingenting var, han utvalde Gud.
How convinient. Varför ska man tro på något som inte låter sig bevisas? Applicerar du denna logik på allt du (inte) stöter på? Tror du på alla gudar i alla religioner som någonsin funnits? eller väljer du ut en enda? varför isåfall? Vad är din måttstock för trovärdighet?
Citera
2011-11-15, 14:15
Medlem
Mankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsExplosion
How convinient. Varför ska man tro på något som inte låter sig bevisas? Applicerar du denna logik på allt du (inte) stöter på? Tror du på alla gudar i alla religioner som någonsin funnits? eller väljer du ut en enda? varför isåfall? Vad är din måttstock för trovärdighet?
Gud lät som åskan då han sa Kom! i taket, vilket bekräftade Uppenbarelseboken. Kristendomen är enda sanna.
Citera
2011-11-15, 15:02
Medlem
BajsExplosions avatar
Citat:
Gud lät som åskan då han sa Kom! i taket, vilket bekräftade Uppenbarelseboken. Kristendomen är enda sanna.
nej, det var Tor som blixtrade med sin hammare
Citera
2011-11-15, 15:05
Medlem
Mankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsExplosion
nej, det var Tor som blixtrade med sin hammare
Hah, ja vet vad jag hörde, det var mycket tydligt och mäktigt. Dessutom var det vinter.
Citera
2011-11-15, 15:07
Medlem
BajsExplosions avatar
Citat:
Hah, ja vet vad jag hörde, det var mycket tydligt och mäktigt. Dessutom var det vinter.
Ursäkta, jag sade fel. Det var Zeus som kallade på åskan. Vem i helvete tror på Tor egentligen?
Citera
2011-11-15, 15:15
Medlem
doedskarpens avatar
Citat:
Eller så kanske det var någon av dom här:
  • Teshub (Hurrian mythology)
  • Adad, Ishkur, Marduk (Babylonian-Assyrian mythology)
  • Hadad (Levantine mythology)
  • Tarhunt (Hittite/Luwian mythology)
  • Zeus (Greek Mythology)
  • Brontes (Greek mythology)
  • Jupiter, Summanus (Roman mythology)
  • Taranis (Pan-Celtic); Ambisagrus, Leucetios, (Gaulish mythology)
  • Þunraz (Germanic mythology; Anglo-Saxon Þunor, German Donar, Norse Þórr)
  • Thor (Norse mythology)
  • Perun (Slavic mythology)
  • Perkunas (Baltic mythology)
  • Perendi (Albanian mythology)
  • Gebeleizis (Dacian mythology)
  • Zibelthiurdos (Thracian mythology)
  • Ukko or Perkele (Finnish mythology)
  • Horagalles (Sami mythology)
  • Indra, Parjanya (Hindu mythology)
  • Aplu (Etruscan mythology)
  • Atämshkai (Moksha mythology)
  • Lei Gong (Chinese mythology)
  • Ajisukitakahikone, Raijin (Raiden-sama, Kaminari-sama), Tenjin (kami) (Japanese mythology)
  • Susanoo (Japanese mythology)
  • Thunderbird (Native American mythology)
  • Xolotl (Aztec and Toltec mythology)
  • Chaac (Maya mythology)
  • Apocatequil (Incan mythology)
  • Cocijo (Mexican mythology)
  • Aktzin (Mexican mythology)
  • Jasso (Mexican mythology)
  • Haokah (Lakota mythology)
  • Tupã (Guaraní mythology, Brazil)
  • Tunupã, Thunupã (Bolivian and Peruvian mythology)
  • Salar (Aztec mythology)
  • Set (Egyptian mythology)
  • Shango (Yorùbá mythology)
  • Oya (goddess of hurricanes, consort of Shango Yoruba mythology)
  • Azaka-Tonnerre (West African Vodun/Haitian Vodou)
  • Mulungu
  • Xevioso (alternately: Xewioso, Heviosso. Thunder god of the So region)
  • Sango (Nigerian mythology)
  • Haikili (Polynesian mythology)
  • Tāwhaki (Polynesian mythology)
  • Kaha'i (Polynesian mythology)
  • Te Uira (Polynesian mythology)
  • Namarrkun (Aboriginal mythology)
(http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_thunder_gods)
Citera
2011-11-15, 15:30
Medlem
Danieloss avatar
Citat:

Ja, det är klart att Gud måste ha vissa restriktioner. Det lär ju bli lite trångt i himlen med en ständig påfyllnad av själar som man sedan aldrig blir av med. Kanske är det därför Gud är så passiv nuförtiden.
Citera
2011-11-15, 16:02
Medlem
Teoretiskt sätt så är du lika "dum" som du upplever de som tror på en Gud är. Lik väl som att det inte finns en Gud- kan det lika gärna finnas en. Inget är bevisart. Därför väljer jag att vara Agnostiker. Har alltså ingen kunskap om detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in