2012-04-02, 10:27
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Intressant att höra att du inte är tillåten att diskutera din religion och samtidigt vara upprörd över att jag inte förstår vad du menar med din lilla gudom. Vad jag ville ha var inte ett stycke ur nån religiös rappakalja-text. Jag vill veta konkret vad DU tror. Punkt för punkt. En gång för alla.

För övrigt...."utstrålande av handlingar" låter inte direkt deistiskt i mina öron.

Jag är inte det minsta upprörd. Det är mest du som verkar vilja hänga dig själv.

Det är ju det jag tror sen att jag inte orkade formulera mig utan kopierade texten spelar ingen roll.

Ja, handlingar han har gjort inte handlingar han gör.
Citera
2012-04-02, 10:27
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armaiti
Så en passiv gud eller en gudom kan vara allestädes närvarande och oändligt kärleksfull?

För att citera Basil Fawlty: "Please try to understand, before one of us dies". Jag får en stroke här snart om du fortsätter att missförstå precis allting.

Snälla läs vad jag skrev en gång till och försök förstå. Du gör mig helt galen.
Citera
2012-04-02, 10:29
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
För att citera Basil Fawlty: "Please try to understand, before one of us dies". Jag får en stroke här snart om du fortsätter att missförstå precis allting.
Snälla läs vad jag skrev en gång till och försök förstå. Du gör mig helt galen.

LOL. Kram.
Citera
2012-04-02, 10:32
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag är inte det minsta upprörd. Det är mest du som verkar vilja hänga dig själv.

Det är ju det jag tror sen att jag inte orkade formulera mig utan kopierade texten spelar ingen roll.

Ja, handlingar han har gjort inte handlingar han gör.

Tja du skrev att du fick huvudvärk när jag trodde att din gudom var icke-personifierad, trots att det är en fullkomligt rimlig egenskap hos en gudom....

Det spelar visst roll, för likt alla andra religiösa texter så var det där ganska flummigt. Jag vill ha något konkret att jobba med, annars blir det bara ännu fler missförstånd.

Så han utstrålar handlingar han gjort? På vilket sätt utstrålar han dem?
Citera
2012-04-02, 10:34
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
LOL. Kram.

När det gott så här långt så tar jag hellre förståelse än en kram alla dagar i veckan
Försök läsa det en gång till bara och se om du förstår vad jag menar då.
Citera
2012-04-02, 10:36
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Tja du skrev att du fick huvudvärk när jag trodde att din gudom var icke-personifierad, trots att det är en fullkomligt rimlig egenskap hos en gudom....
Det spelar visst roll, för likt alla andra religiösa texter så var det där ganska flummigt. Jag vill ha något konkret att jobba med, annars blir det bara ännu fler missförstånd.
Så han utstrålar handlingar han gjort? På vilket sätt utstrålar han dem?

Jag var ironisk.

Fråga så ska jag göra mitt bästa att svara dig på lätt svenska.

Genom allt det goda och det onda som finns. Genom skapelserna han har gjort, livet han har gett oss, kraften han har gett oss, vilja, den fria viljan o.s.v.
Citera
2012-04-02, 10:38
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
När det gott så här långt så tar jag hellre förståelse än en kram alla dagar i veckan
Försök läsa det en gång till bara och se om du förstår vad jag menar då.

Jag har svårt att se min gudom som allsmäktig och kan då inte alls förstå hur du vill stämpla den stämpeln på honom. Om du med allsmäktig menar att han hade makten att skapa universum och livet och inget annat så visst då kan jag hålla med dig men då får jag error i hjärnan hur en allsmäktig gud inte längre kan ingripa i människors liv? Jag får helt enkelt inte ihop det.
Citera
2012-04-02, 10:45
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag var ironisk.

Genom allt det goda och det onda som finns. Genom skapelserna han har gjort, livet han har gett oss, kraften han har gett oss, vilja, den fria viljan o.s.v.

Jo, men ironin återspeglar ändå en viss frustation över missförståndet.

Ok vi börjar med några basic-grejer så utgår vi från det:

1. Skapade han universum och dess naturlagar?

2. Har han ingripit över huvudtaget i universum sedan den första skapelsen?
Citera
2012-04-02, 10:45
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag var ironisk.

Citera
2012-04-02, 10:47
Medlem
Armaitis avatar
Citat:

1. Ja

3. Nej

Citera
2012-04-02, 10:51
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Jag kan fortsätta diskussionen med dig då det känns att det är en mer givande diskussion.

Ja. Precis så är det och då förstår jag inte hur man kan säga att "gud" uppfattningen i deismen ska ses som en allsmäktig när den är passiv? Har jag förstått innebörden av en allsmäktig gud helt fel?

Jag tycker nog du har det, tyvärr.

Varför skulle man inte kunna vara allsmäktig bara för att man är passiv? Han har precis skapat allt. ALLT. Därmed vet han ju allt, vilket är rätt logiskt. Och hans kärlek kanske är så oändlig att han låter skapelsen begå sina misstag så den lär sig istället för att lägga sig i hela tiden som en jävla hönsmamma?

Nej, jag tror att enda skillnaden mellan en teistisk och en deistisk gud är villigheten att lägga sig i sin skapelse.
Citera
2012-04-02, 10:51
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag har svårt att se min gudom som allsmäktig och kan då inte alls förstå hur du vill stämpla den stämpeln på honom. Om du med allsmäktig menar att han hade makten att skapa universum och livet och inget annat så visst då kan jag hålla med dig men då får jag error i hjärnan hur en allsmäktig gud inte längre kan ingripa i människors liv? Jag får helt enkelt inte ihop det.

En allsmäktig gud KAN ingripa i männsikors liv, ja. Men det finns ingenting som säger att han måste välja att göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in