2013-01-11, 22:12
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Nej, eftersom det är själva smärtförnimmelsen som vi definierar som smärta. Där är det känslan som är i fokus. Jag tror på smärtförnimmelse. Smärtförnimmelse bevisar smärtförnimmelse. Gudsförnimmelse bevisar gudsförnimmelse. Fair?
Var drar du gränsen för vad som är förnimmelse och vad som är "verkligt"? Är "trädförnimmelsen" bevis för träd eller förnimmelsen?
Citera
2013-01-11, 22:12
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
Och studiet av vår hjärna baseras på vad? Upplevelser? Låter som att du råkar göra ett cirkelargument i det här fallet.

Möjligen.
Vad jag i det jag skrev var att föra fram vilka möjliga alternativ det finns till guds-förnimmelser. Dock kan man studera hjärnan objektivt. Det tycks inte finnas någon aspekt där det krävs en gud för att förklara det.

Hur man skulle studera detta vet jag inte riktigt och möjligen har man redan gjort. Jag finner däremot det alternativet troligare än de andra på grund att det i huvud taget finns bevis för att något sådant är möjligt. Jag menar att det finns fenomen som ter sig likadant och något som bevisar att detta kan ske. Några sådana stöd finns inte för de andra alternativen, som är "möjliga" men jag ser inte varför de skulle vara troliga.

Blev lite halvrörigt.
Citera
2013-01-11, 22:13
Medlem
Narkotikovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-v-s-G
Okej, det ligger så här till.
Jag vill ta upp frågan som många valt att skippa eller inte brytt sig om.
Det är frågan om Guds existens. Det finns två val, ja eller nej.

Om svaret är nej:

Hur kom du fram till att någonting kom till av ingenting?
Vetenskapen bevisar även att det är omöjligt. Om ni tror på att Big Bang var början till allt,
vad skapade då Big Bang? Hur kan slumpen vara att bli när den inte har någon som helst grund?
Allt som existerar är i sin perfekta ordning. Kolla runt och skåda. Vi har inte ens förståt oss på mer än 5% av universum, men endå är vi stensäkra att vi har svaret, hur kommer detta sig?

1) Det har jag inte gjort, och det behöver jag inte göra.
2) Nej, det gör den inte. Tvärt om; läs A Universe From Nothing av Prof. Lawrence Krauss.
3) Det vet vi inte, det finns dock spekulationer. Kolla svar nummer 2.
4) Vi är inte stensäkra på att vi har svaret, vi letar efter det. Hur kan du vara så säker på att du har svaret, när du inte vet mer än 5%? Dessutom så är det ganska mycket oordning, kolla t.ex. på kvantmekaniken.

Du har f.ö. inget bevis. Det är bara spekulationer utan någon som helst grund.
Citera
2013-01-11, 22:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Det finns redan en mastodont-tråd om detta, så det är inte ett ignorerat ämne.

Citat:

Det finns flera val, och vilken 'gud' talar du iövrigt om?

Citat:

VEM har kommit fram till detta?

Citat:
Vetenskapen bevisar även att det är omöjligt.

Inte alls.

Citat:
Om ni tror på att Big Bang var början till allt,

Vem tror detta?

Citat:
vad skapade då Big Bang?

Vet ej, och om det öht finns någon 'skapare'.

Citat:
Hur kan slumpen vara att bli när den inte har någon som helst grund?

???

Citat:
Allt som existerar är i sin perfekta ordning. Kolla runt och skåda. Vi har inte ens förståt oss på mer än 5% av universum, men endå är vi stensäkra att vi har svaret, hur kommer detta sig?

Finetunings-argumentet --> döfött.

Citat:
Om svaret är ja:

Nu tänker du logiskt. Om du tror på en att en skapare har skapat allt så accepterar du att den skaparen är mycket mäktig. Då allt som existerar är för stort och komplicerat för oss att förstå.
Gud kan inte vara någon man, eller en inkarnation, eller skapelsen själv. Vi kan inte ens kolla på Solen utan att ens börja gråta, tänk på att det är skapelsen. Tänk dig då Guds mäktig syn.

Vad är det för logik du menar att ha skapat i detta meningslösa predikande?

Citat:
Men vem skapade då Gud: Ordet Gud betyder också bokstavligen oskapad. Om något skapat Gud, så är ju Gud inte någon Gud längre.

Hurra för semantisk akrobatik.

Citat:
För det som skapade Gud måste då vara den nya Guden. Det är en evighets fråga som i sig är ett bevis på Guds existens. För om Gud skapade tiden, så kan Gud asså existera utan tid. Då är Gud både början och slutet med andra ord.

Vart är 'beviset' i detta?

Citat:
Dela med er av era tankar

Förhoppningsvist kommer du att förstå lite grann av dom.

Citat:
I GUDS, DEN NÅDERIKES, DEN BARMHÄRTIGES NAMN

SÄG: "Han är Gud - En,

Gud, den Evige, den av skapelsen Oberoende, av vilken alla beror.

Han har inte avlat och inte blivit avlad,

och ingen finns som kan liknas vid Honom."

Koranen. Kapitel: Den rena tron.

RAmen.

Du har endast repeterat en samling trötta och självdöda 'argument' från "The dummy-missionary's manual".
Citera
2013-01-11, 22:15
Medlem
Citat:
Big Bang i ett nötskal. I en Bok, 1 400 år sedan.

"Do not the Unbelievers see that the heavens and the earth were joined together (as one unit of Creation), before We clove them asunder? We made from water every living thing. Will they not then believe?

Nej, det du har där är en luddig mening som inte betyder ett skvatt.

Detta är big bang http://commons.wikimedia.org/wiki/File:CMB_Timeline75.jpg

Ser du skillnaden?
Citera
2013-01-11, 22:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag gav anledningar till Guds existens, och jag ställde frågan. Vad gör det om det nu tagits upp tidigare, just denna tråd jag skapat är originell. Svara på frågan om du har svar eller tankar kring ämnet. Låt bli annars. Simpelt

Nej, du är nummer 1011 med dom samma primitiva klyschor.
Citera
2013-01-11, 22:16
Medlem
baylifes avatar
Citat:

Om svaret är nej:

Vetenskapen bevisar även att det är omöjligt. Om ni tror på att Big Bang var början till allt,
vad skapade då Big Bang? Hur kan slumpen vara att bli när den inte har någon som helst grund?

Om svaret är ja:

Nu tänker du logiskt. Om du tror på en att en skapare har skapat allt så accepterar du att den skaparen är mycket mäktig. Då allt som existerar är för stort och komplicerat för oss att förstå.
Gud kan inte vara någon man, eller en inkarnation, eller skapelsen själv. Vi kan inte ens kolla på Solen utan att ens börja gråta, tänk på att det är skapelsen. Tänk dig då Guds mäktig syn.

Men vem skapade då Gud:

Ordet Gud betyder också bokstavligen oskapad. Om något skapat Gud, så är ju Gud inte någon Gud längre.
För det som skapade Gud måste då vara den nya Guden. Det är en evighets fråga som i sig är ett bevis på Guds existens. För om Gud skapade tiden, så kan Gud asså existera utan tid. Då är Gud både början och slutet med andra ord.

Dela med er av era tankar.

I GUDS, DEN NÅDERIKES, DEN BARMHÄRTIGES NAMN

SÄG: "Han är Gud - En,

Gud, den Evige, den av skapelsen Oberoende, av vilken alla beror.

Han har inte avlat och inte blivit avlad,

och ingen finns som kan liknas vid Honom."

Koranen. Kapitel: Den rena tron.
Big bang-teorin beskriver händelseförloppet efter 10^-43 sekunder och säger inget om vad som orsakade big-bang eller om det ens är en valid fråga att ställa. Universum kan likväl vara evigt. Sluta upp med halmgubbarna nu. Börjar bli tröttsamt.
Citera
2013-01-11, 22:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Big Bang i ett nötskal. I en Bok, 1 400 år sedan.

"Do not the Unbelievers see that the heavens and the earth were joined together (as one unit of Creation), before We clove them asunder? We made from water every living thing. Will they not then believe?

Har redan fått nackskott vid två tillfällen tidigare på forumet. Kanske du har en nyare missionärs-manual med bättra semantisk akrobatik.
Citera
2013-01-11, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Narkotikov
1) Det har jag inte gjort, och det behöver jag inte göra.
2) Nej, det gör den inte. Tvärt om; läs A Universe From Nothing av Prof. Lawrence Krauss.
3) Det vet vi inte, det finns dock spekulationer. Kolla svar nummer 2.
4) Vi är inte stensäkra på att vi har svaret, vi letar efter det. Hur kan du vara så säker på att du har svaret, när du inte vet mer än 5%? Dessutom så är det ganska mycket oordning, kolla t.ex. på kvantmekaniken.

Du har f.ö. inget bevis. Det är bara spekulationer utan någon som helst grund.

Om du tror att ingenting kan bli till någonting av slump, så är du ute och flyger.
Så själva utrymmet vi är i, bara kom till POFF, sedan att allt hamnade i perfekt ordning bara var en slump.
Om matematiken stod med en femtondel åt fel hål, så hade ingenting existerat. Så om man tror på Gud, så accepterar man ett svar som gör det hela möjligt. Om inte, så blir allt i stort sett en omöjlighet.
Citera
2013-01-11, 22:20
Medlem
Citat:
Om du tror att ingenting kan bli till någonting av slump, så är du ute och flyger.
Så själva utrymmet vi är i, bara kom till POFF, sedan att allt hamnade i perfekt ordning bara var en slump.
Om matematiken stod med en femtondel åt fel hål, så hade ingenting existerat. Så om man tror på Gud, så accepterar man ett svar som gör det hela möjligt. Om inte, så blir allt i stort sett en omöjlighet.

Om matematiken stod med en femtondel åt fel håll?

Det är du som hävdar att vi hävdar, en tröttsam och extremt uttjatad halmgubbe som enbart bottnar i din ignorans och okunskap! Du framstår som ett spån!
Citera
2013-01-11, 22:20
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
Var drar du gränsen för vad som är förnimmelse och vad som är "verkligt"? Är "trädförnimmelsen" bevis för träd eller förnimmelsen?
Jag drar ingen sådan gräns. Förnimmelsen är verklig. Men det man tror orsakar förnimmelsen behöver inte vara det som orsakar den. Simple as that. Vi förnimmer inte träd på detta sätt(känslor). Vi ser dem.
Senast redigerad av wooten 2013-01-11 kl. 22:24.
Citera
2013-01-11, 22:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Strawman.

Citat:

Ingen vet, allra minst du.

Citat:

Aaaah, en renodlat predikande-tråd. Jag har redan refererat till finetunings-argumentet: DET ÄR KASS.

Men du upprepar bara dig själv istället för att relatera till kritik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in