2012-04-01, 21:45
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nineteen74
Ja visst gör det, men en ateist åberopar inte Bibeln som argument. Kondomer är det väl bara latexallergiska ateister som har något att säga om detta. Men detta bevisar inte att Gud existerar.

Nejnej, det var inte det jag menade utan att motståndet för dessa saker inte behöver vara unik för just katoliker.
Med kondomer menade jag motståndet för preventivmedel generellt.
Citera
2012-04-01, 21:46
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armaiti
Inte ett dugg konstig. Finns några religioner som endast tror på en skapare och inte en allsmäktig gud.

Och det gör det mindre konstigt? Att några religiösa galenpannor tycker det? Tänk själv istället: Hur kan en gud som har skapat precis allting ändå undgå att vara allsmäktig? Det låter lite konstigt...

Citat:
Ja, det har jag ju sagt innan också om man nu tog sig tid att läsa vad jag skriver.

Att du är deist, eller att du inte vet varifrån naturlagarna kommer?

Citat:
Vad menar du med regler? Ja, det finns regler men inte för att göra "gud" glad utan för att få ett bättre liv själv.

Och var kommer de reglerna ifrån? Forntida människor? Varför skulle sådana regler vara bättre än att fatta sin beslut själv. Det låter fullständigt godtyckligt.

Citat:
Nej, det tycker jag inte att man gör. Man kan vara fullkomlig normal och vara troende/religiös.

Man kan vara fullkomligt normal som person, känner flera själv. Men man kan inte vara religiös om man har gjort en intellektuell och kritisk granskning av sin religion, eftersom man då skulle ha upptäckt att det inte finns tillstymmelse till anledning att ta det för sant. Religion måste accepteras via tro utan bevis. En fullständigt vansinnigt tillvägagång enligt mig.

Citat:
Varför tror du inte att han lyckas? Som sagt till och med påven har erkänt BigBang och länken jag la in om katoliken som la grunden för BigBang är också den intressant. Du borde ha mindre fördomar om troende/religiösa och inte tro allt ont om oss.

När har jag sagt att religiösa inte kan acceptera på Big bang?

Visserligen finns det ingenting i några religiösa texter som ens antyder att Big bang skulle vara guds valda skapelsemetod, men folk tolkar ju allt hur de vill i sina texter ändå....
Citera
2012-04-01, 21:48
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Nja, det är dom inte ensamma om att flyga upp itaket för. Finns gott om ateister som är emot alla tre.
Har jag sagt att de är ensamma om det? Har jag ens antytt det?
Citera
2012-04-01, 21:54
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
1. Och det gör det mindre konstigt? Att några religiösa galenpannor tycker det? Tänk själv istället: Hur kan en gud som har skapat precis allting ändå undgå att vara allsmäktig? Det låter lite konstigt...

2. Att du är deist, eller att du inte vet varifrån naturlagarna kommer?

3. Och var kommer de reglerna ifrån? Forntida människor? Varför skulle sådana regler vara bättre än att fatta sin beslut själv. Det låter fullständigt godtyckligt.

4. Man kan vara fullkomligt normal som person, känner flera själv. Men man kan inte vara religiös om man har gjort en intellektuell och kritisk granskning av sin religion, eftersom man då skulle ha upptäckt att det inte finns tillstymmelse till anledning att ta det för sant. Religion måste accepteras via tro utan bevis. En fullständigt vansinnigt tillvägagång enligt mig.

5. När har jag sagt att religiösa inte kan acceptera på Big bang?
Visserligen finns det ingenting i några religiösa texter som ens antyder att Big bang skulle vara guds valda skapelsemetod, men folk tolkar ju allt hur de vill i sina texter ändå....

Okejdå, jag svarar stycke för stycke så det går att förstå vad jag svarar på (Och du, du har lyckas skriva inlägg utan pajkastning. Fortsätt med det är du snäll annars bekräftar du bara min fördom om dessa diskussioner)

1. Läs om deismen så förstår du hur tankesättet fungerar.

2. Att jag är deist.

3. Alla har vi regler vi rättar oss efter. Det gör du okså om du nu inte bor i ett land i anarki.

4. Verkligen?

5. Det får du fråga en kristen om men du kan ju inte motbevisa teorin heller.
Citera
2012-04-01, 21:55
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Har jag sagt att de är ensamma om det? Har jag ens antytt det?

Nej men du verkar tro att religiösa är ensamma om sina "udda" åsikter och att ateister är helgonförklarade.
Citera
2012-04-01, 22:00
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Nej men du verkar tro att religiösa är ensamma om sina "udda" åsikter och att ateister är helgonförklarade.
Vänligen citera mig när jag vid ett enda tillfälle ens antyder detta. Annars kan du ta tillbaka det du skrev direkt. Du lägger inte ord i mun och kommer undan med det.
Citera
2012-04-01, 22:05
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Vänligen citera mig när jag vid ett enda tillfälle ens antyder detta. Annars kan du ta tillbaka det du skrev direkt. Du lägger inte ord i mun och kommer undan med det.

Lugn.
Så du medger att ateister kan ha exakt samma udda åsikter som religiösa? Good. Då behöver man alltså inte vara religiös för att vara "en okunnig idiot"?
Citera
2012-04-01, 22:12
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Okejdå, jag svarar stycke för stycke så det går att förstå vad jag svarar på (Och du, du har lyckas skriva inlägg utan pajkastning. Fortsätt med det är du snäll annars bekräftar du bara min fördom om dessa diskussioner)

1. Läs om deismen så förstår du hur tankesättet fungerar.

2. Att jag är deist.

3. Alla har vi regler vi rättar oss efter. Det gör du okså om du nu inte bor i ett land i anarki.

4. Verkligen?

5. Det får du fråga en kristen om men du kan ju inte motbevisa teorin heller.

1. Förklara din syn istället, jag vill veta. Deism innebär inte att en gud inte skulle kunna vara allsmäktig. Deism innebär bara att guden ifråga inte ingriper i universumet den skapat.

2. Kan du uppvisa ett enda inlägg i denna tråd där du säger att du är deist?

3. Kan inte förstå varför en deist skulle behöva ta till sig religiösa levnadsregeler.

4. Ja. Har du bevis för nån religion så är det bara att säga till så ska jag ta en titt på det.

5. Det var inte det jag frågade. Du skrev att jag hade fördomar om religiösa och antydde att jag skrivit att kristna inte kan acceptera Big bang. Därför bad jag dig visa upp ett ställe där jag faktiskt skrivit det, för jag tycker inte om när folk lägger ord i min mun. Så kan du visa ett enda ställe där jag har skrivit det, eller är du beredd att dra tillbaka anklagelsen?
Citera
2012-04-01, 22:16
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Lugn.
Så du medger att ateister kan ha exakt samma udda åsikter som religiösa? Good. Då behöver man alltså inte vara religiös för att vara "en okunnig idiot"?

Lyssna nu för i helvete, kvinna! JAG HAR ALDRIG ENS ANTYTT MOTSATSEN! Antingen citerar du mig när jag skriver det, eller också tar du tillbaka det du skrivit. Inte svårare än så.
Citera
2012-04-01, 22:18
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Lyssna nu för i helvete, kvinna! JAG HAR ALDRIG ENS ANTYTT MOTSATSEN! Antingen citerar du mig när jag skriver det, eller också tar du tillbaka det du skrivit. Inte svårare än så.

Åh, översittarfasoner av en man? Ja, jag är en kvinna.
Jag skrev ju Good om du är bredd att tycka att det finns ateister som har samma udda åsikter så visst, det är bara bra.
Citera
2012-04-01, 22:22
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
1. Förklara din syn istället, jag vill veta. Deism innebär inte att en gud inte skulle kunna vara allsmäktig. Deism innebär bara att guden ifråga inte ingriper i universumet den skapat.

2. Kan du uppvisa ett enda inlägg i denna tråd där du säger att du är deist?

3. Kan inte förstå varför en deist skulle behöva ta till sig religiösa levnadsregeler.

4. Ja. Har du bevis för nån religion så är det bara att säga till så ska jag ta en titt på det.

5. Det var inte det jag frågade. Du skrev att jag hade fördomar om religiösa och antydde att jag skrivit att kristna inte kan acceptera Big bang. Därför bad jag dig visa upp ett ställe där jag faktiskt skrivit det, för jag tycker inte om när folk lägger ord i min mun. Så kan du visa ett enda ställe där jag har skrivit det, eller är du beredd att dra tillbaka anklagelsen?

1. När en gud inte längre ingriper så betyder det att denne inte är allsmäktig. Så tolkar iallafall jag det.

2. Inte på direkten men har för mig att till och med Puffarn har gett en beskrivning om min tro som verkar ha gått dig förbi. Jag har i varenda diskussion om religion skrivit att jag inte tror på en allsmäktig gud.

3. Vi har ingen budord utan livsstilen är djupt etisk med etiska levnadsregler.

4. Alla som har en tro har bevis för sin tro.

5. Om du slutade bli så förbannd för minsta lilla sak folk skriver och inte intog försvarsställning så vore det underbart. Har du inte skrivit en sån sak så bara bra.
Senast redigerad av Armaiti 2012-04-01 kl. 22:25.
Citera
2012-04-01, 22:26
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Åh, översittarfasoner av en man? Ja, jag är en kvinna.
Jag skrev ju Good om du är bredd att tycka att det finns ateister som har samma udda åsikter så visst, det är bara bra.

Det är som att prata med en jävla åsna

Då tar vi det här långsamt och pedagogiskt:
1. Du skrev att jag tror att alla ateister är "helgon" och alla religiösa är dumma huvudet.
2. Jag ber dig citera mig när jag ens antyder detta
3. Antingen citerar du mig eller också tar du tillbaka vad du skrev, du lägger inte ord i min mun och kommer undan med det.
(4. Eller så skriver du något ytterligare korkat och förstår inte ens vad jag skriver.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in