Citat:
Ursprungligen postat av Armaiti
Inte ett dugg konstig. Finns några religioner som endast tror på en skapare och inte en allsmäktig gud.
Och det gör det mindre konstigt? Att några religiösa galenpannor tycker det? Tänk själv istället: Hur kan en gud som har skapat
precis allting ändå undgå att vara allsmäktig? Det låter lite konstigt...
Citat:
Ja, det har jag ju sagt innan också om man nu tog sig tid att läsa vad jag skriver.
Att du är deist, eller att du inte vet varifrån naturlagarna kommer?
Citat:
Vad menar du med regler? Ja, det finns regler men inte för att göra "gud" glad utan för att få ett bättre liv själv.
Och var kommer de reglerna ifrån? Forntida människor? Varför skulle sådana regler vara bättre än att fatta sin beslut själv. Det låter fullständigt godtyckligt.
Citat:
Nej, det tycker jag inte att man gör. Man kan vara fullkomlig normal och vara troende/religiös.
Man kan vara fullkomligt normal som person, känner flera själv. Men man kan inte vara religiös om man har gjort en intellektuell och kritisk granskning av sin religion, eftersom man då skulle ha upptäckt att det inte finns tillstymmelse till anledning att ta det för sant. Religion måste accepteras via tro utan bevis. En fullständigt vansinnigt tillvägagång enligt mig.
Citat:
Varför tror du inte att han lyckas? Som sagt till och med påven har erkänt BigBang och länken jag la in om katoliken som la grunden för BigBang är också den intressant. Du borde ha mindre fördomar om troende/religiösa och inte tro allt ont om oss.
När har jag sagt att religiösa inte kan acceptera på Big bang?
Visserligen finns det ingenting i några religiösa texter som ens antyder att Big bang skulle vara guds valda skapelsemetod, men folk tolkar ju allt hur de vill i sina texter ändå....