2012-11-23, 15:35
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Det avslöjar jag inte här, det är personligt, och jag försöker nog inte försvara min ställning i den frågan.
Däremot är jag väldigt intresserad av vetenskap, och jag tycker det är ett hån mot dom riktiga vetenskapsmännen när t ex bogomil skriver nåt.
Ah ok. förstår, men Om man inte försvarar sin ställning, tror man verkligen fullt ut på den själv?

sorry blir kanske lite mycket filosofi nu..
Citera
2012-11-23, 15:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av awestby
Ah ok. förstår, men Om man inte försvarar sin ställning, tror man verkligen fullt ut på den själv?

sorry blir kanske lite mycket filosofi nu..
Det är lugnt
Jo då, jag tror på det jag tror på, men jag känner inget behov av att försvara det. Jag bryr mig inte över huvud taget vad folk tror på så länge dom inte skadar någon.
Citera
2012-11-23, 15:49
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Det är lugnt
Jo då, jag tror på det jag tror på, men jag känner inget behov av att försvara det. Jag bryr mig inte över huvud taget vad folk tror på så länge dom inte skadar någon.
Nej du missförstår nog vad jag menar, jag menar inte att du behöver försvara det mot mig eller andra.

Men du måste ju försvara din tro mot dig själv. Är ju det som är problematiken i att vara agnostiker.

I verkliga livet när du tar beslut stora och små, så antar jag att du gör det på grundlag av logiskt, rationellt tänkande, bevis eller att du litar på erfarenheter. för att komma fram till rationella beslut. Om du är sjuk så uppsöker du doktorn och inte din bilmekaniker, du väljer att inte springa över vägen när lastbilen kommer m.m

Så hur försvarar du din "tro" till dig själ att i en sådan här stor fråga (kanske den största) så slänger du ut alla redskap du använder dig av dagligen och förlitar dig blint på tro?
Citera
2012-11-23, 16:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av awestby
Nej du missförstår nog vad jag menar, jag menar inte att du behöver försvara det mot mig eller andra.

Men du måste ju försvara din tro mot dig själv. Är ju det som är problematiken i att vara agnostiker.

I verkliga livet när du tar beslut stora och små, så antar jag att du gör det på grundlag av logiskt, rationellt tänkande, bevis eller att du litar på erfarenheter. för att komma fram till rationella beslut. Om du är sjuk så uppsöker du doktorn och inte din bilmekaniker, du väljer att inte springa över vägen när lastbilen kommer m.m

Så hur försvarar du din "tro" till dig själ att i en sådan här stor fråga (kanske den största) så slänger du ut alla redskap du använder dig av dagligen och förlitar dig blint på tro?
Jag ser inget problem med att tro på en fortsättning, ingen logisk motsättning i det. Om jag sett nån slags logisk motsättning så hade jag kanske haft större behov av att försvara mitt tänk, även för mig själv, men det är inget problem för mig.
Citera
2012-11-23, 16:05
Medlem
Hulk-johans avatar
religion = krig
kan inte folk bara sluta tro på all bullshit som religion just är?
att tro på något är höjden av ointelligents
Citera
2012-11-23, 17:14
Medlem
tungatorsks avatar
Derren Brown gjorde nyligen ett litet program om religiösa känslor och hur enkelt det är att påverka människors känslor för att stärka deras religiösa tro.

http://www.youtube.com/watch?v=LksVbHxLRvY&feature=g-vrec

Människan letar automatiskt efter mönster där det inte finns några. Vi blir lurade av vårat undermedvetna att se design och mening i livet.
Citera
2012-11-23, 19:14
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tungatorsk
Derren Brown gjorde nyligen ett litet program om religiösa känslor och hur enkelt det är att påverka människors känslor för att stärka deras religiösa tro.

Människan letar automatiskt efter mönster där det inte finns några. Vi blir lurade av vårat undermedvetna att se design och mening i livet.

Det var lite intressant.
Citera
2012-11-23, 21:25
Medlem
526s avatar
Citat:

Det där är en myt. En falsk dikotomi. Hur vet man att det INTE finns mönster?
Allt går att beskrivas med siffror. Om man sammanställer siffrorna uppstår mönster. I ALLT
Siffror är naturens språk.

PS - kollade filmen. Det är ju en omvänd "TV5 spökfilm" om enkla trix i trollerigubbe-klassen
Vilket larv. Ooo . .
Det patetiska är ju att sådana som ni tror på att det handlar om "Gud" och religion, när det handlar om enkel illusionism. Väx upp
Senast redigerad av 526 2012-11-23 kl. 21:34.
Citera
2012-11-23, 21:43
Medlem
tungatorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
PS - kollade filmen. Det är ju en omvänd "TV5 spökfilm" om enkla trix i trollerigubbe-klassen
Vilket larv. Ooo . .

Du har uppenbarligen inte sett mer av Darren Browns program? Cold reading och dessa psykologiska trick används ju jämt och ständigt inom sekter och religioner.

Citat:
Det patetiska är ju att sådana som ni tror på att det handlar om "Gud" och religion, när det handlar om enkel illusionism. Väx upp

Men Guds tron ÄR ju en illusion. Eller mer ett önsketänkande man tar till nästa nivå. Och våra mönster sökande hjärnor skapar den starka illusionen att det måste finnas en fader figur som designat universum.
Citera
2012-11-23, 22:15
Bannlyst
Citat:
Du har uppenbarligen inte sett mer av Darren Browns program? Cold reading och dessa psykologiska trick används ju jämt och ständigt inom sekter och religioner.

Men Guds tron ÄR ju en illusion. Eller mer ett önsketänkande man tar till nästa nivå. Och våra mönster sökande hjärnor skapar den starka illusionen att det måste finnas en fader figur som designat universum.
Hur kan du vara säker på att det ÄR en illusion???
Citera
2012-11-23, 22:31
Medlem
tungatorsks avatar
Citat:
Hur kan du vara säker på att det ÄR en illusion???

Bevisen pekar åt den riktningen. Men visst, inte kan vi veta detta med 100% säkerhet, som de troende verkar kunna göra åt andra hållet.
Citera
2012-11-23, 22:44
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Det där är en myt.

Att människan har en mönstersökande hjärna?

Citat:
En falsk dikotomi.

På vilket sätt då?

Citat:
Hur vet man att det INTE finns mönster?

Hur lätt som helst, letar man efter t ex ansikten kan man hitta dem precis var som helst. Människan är expert på det här. Pröva själv.

Citat:
Allt går att beskrivas med siffror. Om man sammanställer siffrorna uppstår mönster. I ALLT
Siffror är naturens språk.

Jaså? Då kan du börja med att beskriva följande tre saker med siffror:
1. Kärlek
2. gud
3. Ulf Brunnberg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in