2012-11-25, 01:47
Medlem
slaeshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Då kanske du ska bli en spinozist istället för kristen, likt Einstein var. Eftersom du citerar honom.
spinozist?
Citera
2012-11-25, 01:59
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaesh
spinozist?
Einstein trodde inte på en personlig Gud utan på en "Gud" som mer eller mindre kan definieras som "naturen". En substans som allt är uppbyggt av.
Citera
2012-11-25, 02:09
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Einstein trodde inte på en personlig Gud utan på en "Gud" som mer eller mindre kan definieras som "naturen". En substans som allt är uppbyggt av.

"the god of Spinoza" tror jag citatet är. Den holländske filosofen Baruch Spinoza. Läsvärd snubbbe.
Citera
2012-11-25, 03:55
Medlem
KungPungPats avatar
Det jag menar är, att om ni ser ställen i rymden där solar föds, då får man försöka komma fram till en rimlig förklaring hur ett sånnt ställe skulle kunna bildas ute i rymden genom evolution..

För om hela universum är en slump, då måste "pillars of creation" i rymden vara ett resultat av nån mystisk evolutionsprocess ute i rymden, och är det från "pillars of creation" som vi kommer ifrån efterssom våran sol måste kommit därifrån..

Klart det är intressant att diskutera hur dom kom dit..

Finns inga direkta bevis för nån big bang med tanke på att vi ser ganska långt bakåt i tiden när vi kollar långt ut i universum, och det såg ganska snyggt och städat ut i början av universum också.. Galaxerna ser bildade ut, så ingen tecken för evolution existtterar heller..

Eller?
Citera
2012-11-25, 04:06
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Det jag menar är, att om ni ser ställen i rymden där solar föds, då får man försöka komma fram till en rimlig förklaring hur ett sånnt ställe skulle kunna bildas ute i rymden genom evolution..

För om hela universum är en slump, då måste "pillars of creation" i rymden vara ett resultat av nån mystisk evolutionsprocess ute i rymden, och är det från "pillars of creation" som vi kommer ifrån efterssom våran sol måste kommit därifrån..

Finns inga direkta bevis för nån big bang med tanke på att vi ser ganska långt bakåt i tiden när vi kollar långt ut i universum, och det såg ganska snyggt och städat ut i början av universum också.. Galaxerna ser bildade ut, så ingen tecken för evolution existtterar heller..

Eller?
Nu får det vara nog. Du har fått detta förklarat för dig ett flertal gånger nu. Läser du ens vad folk skriver till dig?
Citera
2012-11-25, 04:15
Medlem
awestbys avatar
Citat:

Eller?
Ok lyssna nu väldigt noga, för jag kommer bara säga det en gång till. EVOLUTIONEN HAR INGET MED UNIVERSUM ATT GÖRA.

Om du vill så kan jag förklara hela processen om hur en stjärna blir till.

Nej vi vet inte vad som orsakade själva big bang. men resten har vi en väldigt bra förståelse för.

Universum är inte någon slump. Det kan vara ett misstag vi vet inte helt än. vad vi vet är iaf att det i absoluta början var det super symmetri, denna symmetri bröts och därmed finns det vi kallar idag materia.
Citera
2012-11-25, 04:37
Medlem
KungPungPats avatar
Ungefär som med ackordföljder i musik, nån måste ha bestämmt att vi människor kommer gilla just dom ackorden.. Man ser mönster om man lär sig ett skapa musik med ackord, mönster i reglerna för ljuden och vad som låter bra..

Det är bara så, är vad ni säger.. Att jag säger.. Men ni vet kanske att det är ni som säger det..

Universum, Pillars of creation i rymden, musik med ackord, naturen och liv, lagarna i universum..
Allt blir ett bevis för gud , eller nånting man tar för givet för det är en slump som hamnat där genom survival of the fittest..

Jag behöver inte se mer än 1 galax för att inse att det är avancerad ordning på stor skala.. Ingen ordning utan intelligens..
Citera
2012-11-25, 05:50
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ungefär som med ackordföljder i musik, nån måste ha bestämmt att vi människor kommer gilla just dom ackorden.. Man ser mönster om man lär sig ett skapa musik med ackord, mönster i reglerna för ljuden och vad som låter bra..

Det är bara så, är vad ni säger.. Att jag säger.. Men ni vet kanske att det är ni som säger det..

Universum, Pillars of creation i rymden, musik med ackord, naturen och liv, lagarna i universum..
Allt blir ett bevis för gud , eller nånting man tar för givet för det är en slump som hamnat där genom survival of the fittest..

Jag behöver inte se mer än 1 galax för att inse att det är avancerad ordning på stor skala.. Ingen ordning utan intelligens..

Det är väl skönt att du har förklaringar på allt.
Aldrig funderat på att sprida din kunskap ?

Starta en hemsida eller skriv en bok så sprider du insikten och fixar cash så du kan göra ngn skillnad. Måste ju finnas ett enormt sug efter den absoluta sanningen där ute...
Citera
2012-11-25, 08:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaesh
If there is a creation, then for sure there is a creator

Cirkel-argument.
Citera
2012-11-25, 08:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Eller?

God-of-gaps, strawman, a priori, kryphåls-sökande.

M.a.o. inget nytt i din såpbox-oration.
Citera
2012-11-25, 08:31
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
Ingen ordning utan intelligens..

Det blir liksom lite ironiskt när du skriver detta.
Citera
2012-11-25, 08:38
Medlem
tungatorsks avatar
Citat:
Ingen ordning utan intelligens..

Jo, med universums "lagar" blir det ordning och oordning utan att en intelligent kraft sorterar och formar galaxer. Universum ser PRECIS ut som det borde göra ifall ingen intelligens vore bakom det. Ta och läs Lawrence Krauss bok "A Universe From Nothing".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in