2012-11-24, 16:46
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
bevis för gud?:

http://hubblesite.org/gallery/album/nebula/pr2006055a/xlarge_web/

http://hubblesite.org/gallery/album/entire/pr2010013a/xlarge_web/
Fina bilder. Vad ska detta bevisa?
Citera
2012-11-24, 23:46
Medlem
526s avatar
Man kan dividera hur mycket som helst om det här. Men det går inte att komma längre eftersom själva spektrumet ateismen omfattar inte räcker till. Det handlar mer om semantik. "Liv finns inte som kraft - det är kemi". Ett sådant uttalande vittnar om hur snävt perspektivet är. Som vilken normalbegåvad som helst förstår, så är "kemi" ett skapat begrepp som avgränsar en del av naturvetenskapen. Det är inget i sig. Liv, kraft och energi är inte död materia. Materia styrs av kraft. Allt är kraft och energi. Materia är ett visst tillstånd av energi. Man skapar inte liv, magnetism, energi, känslor, etc, genom att placera materia i ett fält. Det är energin som placerar partiklarna. Inte tvärtom.
Citera
2012-11-24, 23:57
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Man kan dividera hur mycket som helst om det här. Men det går inte att komma längre eftersom själva spektrumet ateismen omfattar inte räcker till. Det handlar mer om semantik. "Liv finns inte som kraft - det är kemi". Ett sådant uttalande vittnar om hur snävt perspektivet är. Som vilken normalbegåvad som helst förstår, så är "kemi" ett skapat begrepp som avgränsar en del av naturvetenskapen. Det är inget i sig. Liv, kraft och energi är inte död materia. Materia styrs av kraft. Allt är kraft och energi. Materia är ett visst tillstånd av energi. Man skapar inte liv, magnetism, energi, känslor, etc, genom att placera materia i ett fält. Det är energin som placerar partiklarna. Inte tvärtom.
Kemi är inte bara ett begrepp det är som fysik fast där fysik förklarar de mer fundamentala bitarna beskriver kemi det mer specifikt. Kemi är läran om materians sammansättning, uppträdande, struktur och egenskaper. Jag vågar säga att kemi är viktigare än fysiken fast jag då personligen föredrar fysik.

Majoriteten av all industri vi har idag kan vi tacka Kemi för. Det finns knappt någon industri idag som inte har haft användning för Kemins upptäckter och och förståelse.
Det är nästan arrogant att inte kunna se Kemi för vad det är.

PS.
Utan Kemi (vad det står för) så hade du inte funnits.
Citera
2012-11-25, 00:01
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Fina bilder. Vad ska detta bevisa?
Du försöker verka fiffig.
Bilderna visar Gud och det övergår ditt förstånd.

Jag gillar vetenskap. Därför tycker jag det är så tragiskt att begreppet vetenskap ockperats av youtube scientister.
Vad det handlar om är att ni är desperata över att känna kontroll. Det viktiga för er är att ni skapar en illusion av att människan har kontroll och kunskap om världen. Ni brukar gapa om att "man ska acceptera" att det inte går att veta allt. Jag tycker ni ska begrunda detta själva.
Bara för att man har satt namn på saker och sorterat dem, så innebär det inte att vi vet vad det är. När ni säger att universum inte är gudomligt, utan att det är "vetenskapligt" så drar ni inte bara ett löjes skimmer över er själva, utan gör även den riktiga vetenskapen en otjänst. Den har nämligen inte utpekat sig till att ha svar, eller försöka ersätta människans naturliga undran och känsla för världen.
Det blir inte mer gripbart bara för att man kallar det "vetenskap". Vi får inte mer kontroll över livet eller oss själva eller naturen genom att undersöka den. Det är bara en illusion vi skapar för att vissa ska känna trygghet. Jag behöver inte den inbillade kunskapen. Jag letar ödmjukt efter insikt om livet. Den får man inte genom att konstruera tankebanor och skapa sina egna regler för vad som är "rätt" sätt att tänka. Insikt får man genom att vara öppen för allt och skala bort distraktioner.
Citera
2012-11-25, 00:03
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awestby
Kemi är inte bara ett begrepp det är som fysik fast där fysik förklarar de mer fundamentala bitarna beskriver kemi det mer specifikt. Kemi är läran om materians sammansättning, uppträdande, struktur och egenskaper. Jag vågar säga att kemi är viktigare än fysiken fast jag då personligen föredrar fysik.

Majoriteten av all industri vi har idag kan vi tacka Kemi för. Det finns knappt någon industri idag som inte har haft användning för Kemins upptäckter och och förståelse.
Det är nästan arrogant att inte kunna se Kemi för vad det är.

PS.
Utan Kemi (vad det står för) så hade du inte funnits.
Och . vad har det med saken att göra. Jag vet väl vad kemi är.
Det är du som försöker reducera ner liv till "bara" en kemisk process. Det du inte förstår är att det allt är energi. Det går inte att dela in i delar. Det är en helhet.
Citera
2012-11-25, 00:29
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Och . vad har det med saken att göra. Jag vet väl vad kemi är.
Det är du som försöker reducera ner liv till "bara" en kemisk process. Det du inte förstår är att det allt är energi. Det går inte att dela in i delar. Det är en helhet.
Om du hade förstått vad Kemi är så hade du antagligen inte kommit upp med så många konstiga argument.

Ja jag är väl medveten om att allt är energi, vad har det med saken att göra? vad har det med Kemi att göra? vad vi pratar om (vad kemi förklarar) är ju hur energi agerar i vissa konverterade tillstånd.

Du måste verkligen förklara bättre vad du menar med ditt energi argument och hur det på något sätt kan visa till att en gud existerar eller att evolutionen inte är korrekt.
Citera
2012-11-25, 01:04
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
Du försöker verka fiffig.
Bilderna visar Gud och det övergår ditt förstånd.

Jag gillar vetenskap. Därför tycker jag det är så tragiskt att begreppet vetenskap ockperats av youtube scientister.
Vad det handlar om är att ni är desperata över att känna kontroll. Det viktiga för er är att ni skapar en illusion av att människan har kontroll och kunskap om världen. Ni brukar gapa om att "man ska acceptera" att det inte går att veta allt. Jag tycker ni ska begrunda detta själva.
Bara för att man har satt namn på saker och sorterat dem, så innebär det inte att vi vet vad det är. När ni säger att universum inte är gudomligt, utan att det är "vetenskapligt" så drar ni inte bara ett löjes skimmer över er själva, utan gör även den riktiga vetenskapen en otjänst. Den har nämligen inte utpekat sig till att ha svar, eller försöka ersätta människans naturliga undran och känsla för världen.
Det blir inte mer gripbart bara för att man kallar det "vetenskap". Vi får inte mer kontroll över livet eller oss själva eller naturen genom att undersöka den. Det är bara en illusion vi skapar för att vissa ska känna trygghet. Jag behöver inte den inbillade kunskapen. Jag letar ödmjukt efter insikt om livet. Den får man inte genom att konstruera tankebanor och skapa sina egna regler för vad som är "rätt" sätt att tänka. Insikt får man genom att vara öppen för allt och skala bort distraktioner.

Du är inte ett uns ödmjuk i ditt letande. Du sätter för stor tilltro till dit medvetande (vilket jag i ditt fall betraktar som second rate) ock anser att din skrock står över kritiskt granskande, att din högst triviala själ skulle vara specifikt uppmärksammad och älskad samt att din irrationalism som består att du fyller ut luckorna med fantasifullt fluff skulle vara upphöjd insikt. Att hävda sig veta det man inte vet är ett löjeväckande högmod och illa förtäckt egenkärlek.
Citera
2012-11-25, 01:05
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awestby
Om du hade förstått vad Kemi är så hade du antagligen inte kommit upp med så många konstiga argument.

Ja jag är väl medveten om att allt är energi, vad har det med saken att göra? vad har det med Kemi att göra? vad vi pratar om (vad kemi förklarar) är ju hur energi agerar i vissa konverterade tillstånd.

Du måste verkligen förklara bättre vad du menar med ditt energi argument och hur det på något sätt kan visa till att en gud existerar eller att evolutionen inte är korrekt.
526 kör på samma bana som Kungpungpat. Ett mycket underlig metodologi minst sagt.
Citera
2012-11-25, 01:19
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
526 kör på samma bana som Kungpungpat. Ett mycket underlig metodologi minst sagt.

Han tillämpar en lite mer högdragen retorik och stavar rätt oftare, men du har i sak rätt.
Citera
2012-11-25, 01:27
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hammaren
Han tillämpar en lite mer högdragen retorik och stavar rätt oftare, men du har i sak rätt.
Arg är han också
Citera
2012-11-25, 01:38
Medlem
slaeshs avatar
Personligen tycker jag att det är uppenbart att det finns en Gud. "Self evident" som man säger i amerikat. If there is a creation, then for sure there is a creator
Vad som inte finns är ju materia utan blott högre och lägre frekvenser av vibrationer som ger upphov till illusikonen om fasthet. Att därför basera hela sin verklighetsuppfattning på materiell existens och utifrån det förklara universums mysterium är falsk enlig min uppfattning..

Den nya inkvisitionen är också ateisterna/materialisterna. Ateism är kulmen av materialism.

Vi kan väl ta och kolla vad världens främsta vetenskapsman genom tiderna, Albert Einstein har sagt i ämnet:

Citat:

The scientists’ religious feeling takes the form of a rapturous amazement at the harmony of natural law, which reveals an intelligence of such superiority that, compared with it, all the systematic thinking and acting of human beings is an utterly insignificant reflection.

A human being is a part of the whole, called by us Universe, a part limited in time and space. He experiences himself, his thoughts and feelings as something separated from the rest-a kind of optical delusion of his consciousness. This delusion is a kind of prison, restricting us to our personal desires and to affection for a few persons nearest to us. Our task must be to free from this prison by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole nature in its beauty.

My religion consists of a humble admiration of the illimitable superior spirit who reveals himself in the slight details we are able to perceive with our frail and feeble mind.

Every one who is seriously involved in the pursuit of science becomes convinced that a spirit is manifest in the laws of the Universe-a spirit vastly superior to that of man, and one in the face of which we with our modest powers must feel humble.

The further the spiritual evolution of mankind advances, the more certain it seems to me that the path to genuine religiosity does not lie through the fear of life, and the fear of death, and blind faith, but through striving after rational knowledge.

Är egentligen inte intresserad av denna oändliga diskussion som inte kommer få ett slut förrän ena sidans alla individer övertygas om den andra sidans verklighet men som tidigare agnostiker kan jag dock säga att jag utifrån det perspektivet omöjligt kunde komma till tro genom intellektuell övertalning om ett visst teologiskt systems dogmers förträfflighet utan endast genom direkt erfarenhet. Detta kan endast fås genom alternerade former av medvetande vilket kan uppnås genom djupare meditation, hypnos, psyko-analys och ett insteg kan vara psyko-aktiva droger som DMT, svamp och LSD. De högre medvetandena existerar i varje människa och på min övertygelse är att alla människor delar ett formlöst typ av undermedvetet stadie alla kan nå och ta del av. Där är också här vi hittar roten till alla religiösa myter som funnits genom tiden.

Finns flera vägar dit om man vill tillägna sitt liv åt ett eventuellt efterliv; Österlandet har Zen och Taoism, islam har Sufism och västerlandet har Hermetisk Qabalah
Senast redigerad av slaesh 2012-11-25 kl. 01:47.
Citera
2012-11-25, 01:43
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaesh
Personligen tycker jag att det är uppenbart att det finns en Gud. "Self evident" som man säger i amerikat. If there is a creation, then for sure there is a creator
Vad som inte finns är ju materia utan blott högre och lägre frekvenser av vibrationer som ger upphov till illusikonen om fasthet. Att därför basera hela sin verklighetsuppfattning på materiell existens och utifrån det förklara universums mysterium är falsk enlig min uppfattning..

Den nya inkvisitionen är också ateisterna/materialisterna. Ateism är kulmen av materialism.

Vi kan väl ta och kolla vad världens främsta vetenskapsman genom tiderna, Albert Einstein har sagt i ämnet:
Då kanske du ska bli en spinozist istället för kristen, likt Einstein var. Eftersom du citerar honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in