2012-11-22, 17:02
Medlem
Ateister kan inte ens skriva något på det här forumet, utan att anta Guds existens, för att hur vet du som en ateist att dina ord och tankar betyder samma sak som de betydde för några minuter sedan?

Det enda sättet det är möjligt är om det finns universella och immateriella lagar skapade av Gud, som gör att vi vet att orden har samma betydelse hela tiden. Materia kan inte skapa universella och immateriella lagar av logik. Jag vet att mina ord har samma betydelse som de hade för några minuter sedan, för att jag har en gudomlig uppenbarelse så att jag vet det.

Om du använder logik så antar du Guds existens, för att en ateistisk världsbild kan inte förklara universella och immateriella lagar, så alla ni som kommer med logiska svar och försöker motargumentera det här, så måste ni inse att när ni gör det så har ni redan antagit att Gud finns, och ni har motbevisat er själva.
Citera
2012-11-22, 17:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Ateister kan inte ens skriva något på det här forumet, utan att anta Guds existens, för att hur vet du som en ateist att dina ord och tankar betyder samma sak som de betydde för några minuter sedan?

Stundens nya flum-metodologi: Existensen upprätthållas av att Elsydeon och några få andra 'gud's-upplevare observerar den.

Citat:
Det enda sättet det är möjligt är om det finns universella och immateriella lagar skapade av Gud, som gör att vi vet att orden har samma betydelse hela tiden. Materia kan inte skapa universella och immateriella lagar av logik. Jag vet att mina ord har samma betydelse som de hade för några minuter sedan, för att jag har en gudomlig uppenbarelse så att jag vet det.

Ja, teistisk positivism är 'sann' .... det är bara så.

Citat:
Om du använder logik så antar du Guds existens, för att en ateistisk världsbild kan inte förklara universella och immateriella lagar, så alla ni som kommer med logiska svar och försöker motargumentera det här, så måste ni inse att när ni gör det så har ni redan antagit att Gud finns, och ni har motbevisat er själva.

Cirkel-argument.
Citera
2012-11-22, 17:10
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:

Det här är intrressant för jag har funderat på att fråga ateister om dom tror att lagarna i universum utvecklats genom evolution eller slump haha

För det blir minst sagt kaos i tankarna för en ateist
Citera
2012-11-22, 17:10
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:

För att människan uppfunnit språket? Vad sägs om det?

Citat:
Det enda sättet det är möjligt är om det finns universella och immateriella lagar skapade av Gud, som gör att vi vet att orden har samma betydelse hela tiden.

1. Falsk dikotomi

2. Varför det?

Citat:
Materia kan inte skapa universella och immateriella lagar av logik.

Bevisa att gud kan det.

Citat:
Jag vet att mina ord har samma betydelse som de hade för några minuter sedan, för att jag har en gudomlig uppenbarelse så att jag vet det.

Cirkelargument.

Citat:

Falsk dikotomi.
Citera
2012-11-22, 17:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Det här är intrressant för jag har funderat på att fråga ateister om dom tror att lagarna i universum utvecklats genom evolution eller slump haha

För det blir minst sagt kaos i tankarna för en ateist

Istället för att involvera dig i filosofiska finurligheter du sannoliken inte kommer att förstå ett ord av, vara det mera konstruktivt om du presenterade en precis modell av din ID-fabulation.
Citera
2012-11-22, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Stundens nya flum-metodologi: Existensen upprätthållas av att Elsydeon och några få andra 'gud's-upplevare observerar den.
Nonsens. Världen är inte en illusion, den är verklig, och det har ingen betydelse om någon observerar den eller inte.

Jag spelade en ateist tidigare (när jag snackade om atlantis, illusioner och att orden inte har någon mening), för att visa hur löjligt ateism är, och att det leder till absurditet, solipsism och nihilism. Ursäkta förvirringen, men jag behövde visa den poängen.

Citat:
Cirkel-argument.
Jaha, så du använder logik här. Du har fortfarande inte förklarat varför ett cirkel argument är 'fel' i en ateistisk världsbild. Allt som händer i våra hjärnor är bara kemiska reaktioner, och kemiska reaktioner är varken rätt eller fel, så hur kan du säga att mina kemiska reaktioner är 'fel' och dina är 'rätt'? Det kan inte finnas någon rätt eller fel i ateism, det kan bara finnas absurditet.

Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Cirkelargument.

Falsk dikotomi.
Problemet är att du använder logik, vilket gör att du antar Guds existens. Se mitt svar ovan, riktad till Bogomil, för att förstå det bättre.

Det kan inte finnas någon logik i en ateistisk världsbild, för att allt är bara kemiska reaktioner, och ingen kan vara 100% säker på något, vilket betyder att man kan inte veta något, vilket leder till nihilism och solipsism. Vad är logik i en ateistisk världsbild, är det något universellt och immateriellt, eller är det relativt och något som vi människor har hittat på?
Senast redigerad av elsydeon 2012-11-22 kl. 17:23.
Citera
2012-11-22, 17:19
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Så du är kristen IDAG? Om mitt minne fungerar var du nyligen ateist.

Det är endast antingen/eller i din teistiska positivism. Relativismen behövar inte positivismens godkännande, frånsett att positivismen per se är mycket diskutabel.

Ja, jag noterade samma sak. Man får hänga med i svängarna om man ska läsa elysedons poster, han byter livsåskådning som andra byter underkläder. Teist, ateist, kristen, nihilist...
Citera
2012-11-22, 17:23
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Nonsens. Världen är inte en illusion, den är verklig, och det har ingen betydelse om någon observerar den eller inte.

Jag spelade en ateist tidigare (när jag snackade om atlantis, illusioner och att orden inte har någon mening), för att visa hur löjligt ateism är, och att det leder till absurditet, solipsism och nihilism. Ursäkta förvirringen, men jag behövde visa den poängen.
Nja, det var du som framstod som löjlig, inte ateism i sig.

Citat:
Jaha, så du använder logik här. Du har fortfarande inte förklarat varför ett cirkel argument är dåligt i en ateistisk världsbild. Allt som händer i våra hjärnor är bara kemiska reaktioner, och kemiska reaktioner är varken rätt eller fel, så hur kan du säga att mina kemiska reaktioner är 'fel' och dina är 'rätt'? Det kan inte finnas någon rätt eller fel i ateism, det kan bara finnas absurditet.
Anledningen till att det är cirkelargument är för att du har en falsk premiss. Det spelar ingen roll hur länge du arbetar utifrån premissen, den är fortfarande falsk.
Citera
2012-11-22, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kroesmann
Anledningen till att det är cirkelargument är för att du har en falsk premiss. Det spelar ingen roll hur länge du arbetar utifrån premissen, den är fortfarande falsk.
Är det omöjligt för en allsmäktig Gud att avslöja saker för människor, så att vi kan veta det 100% säkert?

Vad menar du är en falsk premiss? Och hur kan du som en ateist säga att något är falskt, när allt i din hjärna är bara kemiska reaktioner, och kemiska reaktioner är varken falska eller sanna? Vad använder du för att avgöra rätt och fel?
Senast redigerad av elsydeon 2012-11-22 kl. 17:28.
Citera
2012-11-22, 17:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

trevligt att höra. Kan vi i din epistemologiska generösitet också inkludera kosmisk verklighet.

Citat:

Vi kan alltså inte lita på dina ord, eftersom du manipulativt ljugar om saker av debatt-taktiska skäl. Jag är inte särskild förvånat.

Citat:
Jaha, så du använder logik här. Du har fortfarande inte förklarat varför ett cirkel argument är dåligt i en ateistisk världsbild. Allt som händer i våra hjärnor är bara kemiska reaktioner, och kemiska reaktioner är varken rätt eller fel, så hur kan du säga att mina kemiska reaktioner är 'fel' och dina är 'rätt'? Det kan inte finnas någon rätt eller fel i ateism, det kan bara finnas absurditet.

Och du har inte förklarat din epistemologi, som är underlaget för ditt filosofi-nonsens.

Citat:
Problemet är att du använder logik, vilket gör att du antar Guds existens. Se mitt svar ovan, riktad till Bogomil, för att förstå det bättre.

Problemet är att du användar strawmen, falsk dikotomi och cirkel-argument.

Citat:
Det kan inte finnas någon logik i en ateistisk världsbild, för att allt är bara kemiska reaktioner, och ingen kan vara 100% säker på något, vilket betyder att man kan inte veta något, vilket leder till nihilism och solipsism.

Strawman/falsk dikotomi.

När kommer din egen epistemologi?
Citera
2012-11-22, 17:28
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Är det omöjligt för en allsmäktig Gud att avslöja saker för människor, så att vi kan veta det 100% säkert?
Per definition är det möjligt för en allsmäktig gud att göra det.

Citat:
Vad menar du är en falsk premiss? Och hur kan du som en ateist säga att något är falskt, när allt i din hjärna är bara kemiska reaktioner, och kemiska reaktioner är varken falska eller sanna? Vad använder du för att mäta rätt och fel?

Din falska premiss är att det inte gäller religiösa.
Citera
2012-11-22, 17:28
Medlem
Hammarens avatar
Citat:

Jaha, så du använder logik här. Du har fortfarande inte förklarat varför ett cirkel argument är 'fel' i en ateistisk världsbild. Allt som händer i våra hjärnor är bara kemiska reaktioner, och kemiska reaktioner är varken rätt eller fel, så hur kan du säga att mina kemiska reaktioner är 'fel' och dina är 'rätt'? Det kan inte finnas någon rätt eller fel i ateism, det kan bara finnas absurditet.

Det kan inte finnas någon logik i en ateistisk världsbild, för att allt är bara kemiska reaktioner, och ingen kan vara 100% säker på något, vilket betyder att man kan inte veta något, vilket leder till nihilism och solipsism. Vad är logik i en ateistisk världsbild, är det något universellt och immateriellt, eller är det relativt och något som vi människor har hittat på?

Du fyller varje definition på ett troll så det finns egentligen ingen anledning överhuvud taget att kommentera något inlägg du gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in