2009-05-19, 15:47
Medlem
Jelis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khapi
Om nu Gud existerar, varför utgår även ateister ifrån att han i så fall är av en god natur?
ja antagligen eftersom att hans främsta budskap är att älska och handla rätt, om han inte själv följer detta, varför skulle man då ens tro på honom?
Citera
2009-05-19, 15:50
Medlem
Jelis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Simpelt, för att gärningsmannen sköt honom. Du får tänka på att detta handlar om det mest grundläggande, din och min fira vilja.

Det var EN sak som gällde när vi skapades, och det var att vi skulle ha fri vilja. Gud skapade oss för att han ville ha gemenskap och kärlek med oss, och det är något man inte kan få utan fri vilja.

Gud kan inte hindra folk från att skjuta varandra, för det skulle isåfall gå emot vad allt handlar om.

Så ser jag det iallfall

Den fria viljan är guds skapelse. Den fria viljan dödar oskyldigt folk. Den fria viljan är inte god.
Citera
2009-05-19, 15:53
Medlem
237s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bevisareligon
Jag har länge varit en stark ateist och har alltid försökt att göra mitt yttersta för att verkligen förstå mig på folket som tror på en Gud. Det här är er chans att bevisa att en Gud faktiskt existerar.

Jag kommer personligen ge 5000 Svenska kronor till den personen som kan BEVISA att en Gud existerar.

Jag kommer inte acceptera:

Jag vill inte ha några inlägg om Hinduism eller någon annan religon utan bara kristendomen.

Något stycke eller citat från Bibeln.

Jag vill inte ha några spam inlägg som "Gud skapade allt det finns ingen annan förklaring" eller "Evolutionen är en bluff"

Att vi skulle ha kommit till av en explosion är för otänkbart, orimligt, ologiskt.

Bara en sån sak som fortplantning, att det finns en hane och en hona, som om och om igen byggs upp efter samma sätt, implementerade med enhetliga instinkter, sexuella preferenser, blodflöde, hjärnkapacitet, ja, allting är för fantastiskt för att bara vara en slump. Gud finns således, men mer än så vet jag inte.
Citera
2009-05-19, 15:53
Medlem
Khapis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeli
ja antagligen eftersom att hans främsta budskap är att älska och handla rätt, om han inte själv följer detta, varför skulle man då ens tro på honom?

Läs bibeln eller läs en kritisk studie av bibelns egentliga innehåll och återkom sedan.
Citera
2009-05-19, 15:58
Medlem
Jelis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khapi
Läs bibeln eller läs en kritisk studie av bibelns egentliga innehåll och återkom sedan.
Eller så kanske kan jesus lilla lärjeunge berätta för mig här och nu?
Citera
2009-05-19, 16:17
Medlem
Daaaaniels avatar
Människans kropp är unik,
varje nerv , varje rörelse osv.

Tänk dig att vi har smak, syn , känsel , hörsel & bara att kunna röra fingrarna är väldigt unikt för mig.
Jag tror inte att allt är en "slump"
Finns så otroligt mycket här i universum, så många planeter.
Tänk alla djur och sånt också, hur de fungerar. Visst, jag kanske inte tror att gud skapade jorden med sina bara händer eller så. utan för mig så kanske han skulle kunna gjort big bang osv.
Sen om du verkligen vill ha bevis, gör som jag gjorde - är helt serriös nu.
Tänk på någon det är väldigt synd om som du känner, eller något du vill ha ändrat asså verkligen vill. Typ om någon är döende eller om du vill att någon ska må bättre BE till gud. Släng dig mot golvet och verkligen bli ledssen typ lipa , och säg till honom att du känner dig osäker på allting och gärna skulle vilja ha ett slags bevis från honom, jag gjorde detta och cirka en timme senare så skulle jag pissa - då kolla jag upp mot lampan och märkte att den lös starkare , starkare, starkare och starkare tills typ hela rummet var täkt av ljus. riktigt läskigt
Citera
2009-05-19, 16:32
Medlem
Jelis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daaaaniel

Tänk dig att vi har smak, syn , känsel , hörsel & bara att kunna röra fingrarna är väldigt unikt för mig.
Tänk alla djur och sånt också, hur de fungerar. Visst, jag kanske inte tror att gud skapade jorden med sina bara händer eller så. utan för mig så kanske han skulle kunna gjort big bang osv.
Tänk på någon det är väldigt synd om som du känner, eller något du vill ha ändrat asså verkligen vill. Typ om någon är döende eller om du vill att någon ska må bättre BE till gud. Släng dig mot golvet och verkligen bli ledssen typ lipa , och säg till honom att du känner dig osäker på allting och gärna skulle vilja ha ett slags bevis från honom, jag gjorde detta och cirka en timme senare så skulle jag pissa - då kolla jag upp mot lampan och märkte att den lös starkare , starkare, starkare och starkare tills typ hela rummet var täkt av ljus. riktigt läskigt

Hur ska man kunna ta dig seriöst när du inte ens kan stava till seriöst?
Citera
2009-05-19, 16:43
Medlem
Lewis-Blacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daaaaniel

Öhh låter exakt som Jehovas Vittnen när dom knackar på dörren

Människans kropp är LÅÅÅÅÅÅÅNNNNGGGTTTT ifrån perfektion. Bara för du inte förstår biologi betyder det inte att alla miljontals bevis emot din idiotiska teori är felaktiga. Gå och fråga en forskare som sitter med detta hela dagarna tycker om dig teori
Citera
2009-05-19, 17:30
Medlem
237s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeli
Hur ska man kunna ta dig seriöst när du inte ens kan stava till seriöst?

Lågt att anmärka på slarvfel. Alla stavar fel då och då, till och med du vågar jag påstå. Håll dig till debatten istället när din åsiktsmotståndare kommer med ett långt genomtänkt argument istället för att bara anmärka på en skitsak.
Citera
2009-05-19, 17:47
Medlem
Nu kanske jag får skit för jag inte har läst hela tråden. Kanske någon annan skrivit de jag tänker men so what...

Jag är själv icke troende och humanist så ni förstår vad jag menar med följande (kanske )

Det finns otroligt många saker vi inte kan bevisa att de INTE existerar,
t.ex. jultomten, kakmonstret, en fungerande hjärna hos Geroge W Bush, men sannolikheten att de inte existerar är enligt mig överhängande. Det anser nog de flesta andra också...
Jag vill tro på det som det finns själ att tro på, en gud som är kristen eller muslimsk eller buddistisk anser jag inte är av den kalibern.

"De flesta i samhället är ateister när det kommer till de flesta gudar, kristna tror inte på Buddha eller på Zenox (eller va fan han hette), ateister går bara en gud längre" - Richard Dawkins
Senast redigerad av SnowEater 2009-05-19 kl. 17:50.
Citera
2009-05-19, 20:17
Medlem
Daaaaniels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 237
Lågt att anmärka på slarvfel. Alla stavar fel då och då, till och med du vågar jag påstå. Håll dig till debatten istället när din åsiktsmotståndare kommer med ett långt genomtänkt argument istället för att bara anmärka på en skitsak.

Tack så jätte mycket, ja vissa kanske inte har tid att kolla igenom alla stavfel. Förstår inte ens hur man orkar påpeka det
Citera
2009-05-19, 20:26
Medlem
Bevis lyder trådnamnet...

Visst finns det redan ett antal mindre än större vetenskapliga "bevis" bortsett från det rationella tänkandet (1+1=2) men kan väl bjuda in er till en seriös diskution om denna artikel som ett exempel.

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/evolution-skelett-1.870125
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in