2012-11-22, 16:13
Bannlyst
Men alla ni som föstår hur matematiken vi använder är uppbyggd, tänk er att debatera med snorlyktan och tänk er att han har makten att banna er. Är det konstigt att man blir väldigt skeptisk till scientism???
Citera
2012-11-22, 16:14
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Så härligt med folk som dig, som inte har en aning om när dom gör bort sig

Jo, jag lär av mästaren himself...
Citera
2012-11-22, 16:17
Bannlyst
Det finns väl ingen mer här som tror att matematiken vi använder skiljer på 0.999... och 1?
Citera
2012-11-22, 16:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Alla har ett cirkelargument eftersom du använder logik för att komma fram till att din logik och tänkande är korrekt, vilket är ett cirkelresonemang. Skillnaden med kristna är att vi kan komma ut från cirkeln eftersom Gud har avslöjat oss saker så att vi kan vara säkra på vissa saker, men ateister kan inte vara 100% säkra på något, om de inte accepterar sanningen som har avslöjats för oss alla.

Nej, du lekar fortfarande med solipsismen som ett alternativ till din teistiska positivism. Alltså en falsk dikotomi.

Jag refererar till kosmisk verklighet med 'shades of grey'.

När kommer din epistemologi ang. din 'gud's-'sanning' metod?
Citera
2012-11-22, 16:23
Medlem
Citat:
http://www.proofthatgodexists.org/

Det var bland det värsta jag sett av ledande frågor, a priori-argument och falska dikotomier.
Citera
2012-11-22, 16:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Troligtvis för att du hade fel. 0.999 osv kan aldrig, aldrig bli 1. Det kan närma sig 1 oändligt, men aldrig vara ett.

För gemene man, absolut. 0.99999 är nära nog 1 för att det inte ska göra någon skillnad, men matematiskt sett är 0.9999=1 lika fel som att 1+1=5.

Stod du på dig kan jag förstå varför du blev idiotförklarad, ärligt talat.
Jag kände att jag måste citera detta!
Citera
2012-11-22, 16:32
Medlem
Snorlyktans avatar
Jaha, se på fan. Då ska min mattelärare på mitten av 90-talet ha smisk.

Peckahuve, du är dock fortfarande ett nöt. :P
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pegasos
Det var bland det värsta jag sett av ledande frågor, a priori-argument och falska dikotomier.
Men problemet är att du använde logik för att komma till den slutsatsen. Vad baserar du din logik på i en ateistisk världsbild där allt är materia? Vad är logik? Är det något som vi människor har skapat eller är det något universellt, absolut, och immateriellt? Hur kan materia skapa immateriella och universella lagar?

Våra hjärnor är bara kemiska reaktioner, och kemiska reaktioner är varken rätt eller fel, så hur kan du då påstå att något är rätt eller fel?
Citera
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Kul att den tråden kom upp! När jag skrev att 0.999...=1 på IRC för 15 år sedan så blev jag fullkomligt idiotförklarad av alla "mattekunniga" där!!! Det gick så långt att nån idiot till besserwisser som hette micke bannade mig från hela IRC.

Det jag syftade på var att man bör kunna vara oändligt nära säker på något. Om oändligt nära är exakt lika med eller bara oändligt nära lämnar jag över till folk som kan sånt.
Citera
2012-11-22, 16:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pegasos

Jag gav upp efter ett par tryck; ett vidrigt exempel på det du skrivar ovan.

Vi har en klar parallel i anti-logiken som ett par kristna pådyvlare benyttar sig av redan.
Citera
2012-11-22, 16:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Men problemet är att du använde logik för att komma till den slutsatsen. Vad baserar du din logik på i en ateistisk världsbild där allt är materia? Vad är logik? Är det något som vi människor har skapat eller är det något universellt, absolut, och immateriellt? Hur kan materia skapa immateriella och universella lagar?

Våra hjärnor är bara kemiska reaktioner, och kemiska reaktioner är varken rätt eller fel, så hur kan du då påstå att något är rätt eller fel?

Nu slingrar du dig, med ändlöst att uprepa samma postulat som tidigare. När kommer ditt epistemologiska "jag-ser-objektivt-klart-med-'gud' " istället för det evinnerliga kryphåls-sökande efter en öppning i en filosofi, som du helt klart inte förstår ett ord av.
Senast redigerad av Bogomil 2012-11-22 kl. 17:10.
Citera
2012-11-22, 16:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Jaha, se på fan. Då ska min mattelärare på mitten av 90-talet ha smisk.

Peckahuve, du är dock fortfarande ett nöt. :P
Jajjamensan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in