2012-11-22, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kroesmann
Din falska premiss är att det inte gäller religiösa.
Det gäller inte för oss för att en allsmäktig Gud har avslöjat sanningen för oss, så att vi kan veta att vissa saker är rätt eller fel.

Det enda sättet att veta något 100% säkert är om vi vet allt, eller om vi känner någon som vet allt, som har avslöjat saker för oss. Ateister vet dessa sanningar också, men de förnekar dom.
Senast redigerad av elsydeon 2012-11-22 kl. 17:41.
Citera
2012-11-22, 17:41
Medlem
tungatorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Om du accepterar att 2+2=4, så tror du på Gud, för att du tror på eviga, immateriella, absoluta lagar, som bara Gud kan skapa. En materiell värld kan inte skapa immateriella och absoluta lagar.

Dessa "lagar" (de är dock ej lagar i det traditionella begreppet) kan lika väl ha funnits i evighet och eller uppkommit då detta universum skapades. Du bör läsa Lawrence Krauss bok "A Universe From Nothing" och förstå dig på de upptäcker som gjorts på senare tid inom kvantmekanik och kosmologi. "Ingenting" är instabilt och partiklar kan uppstå från ingenting, och därav uppstod vårt universum. Det kan kanske uppstå andra universum bubblor med andra lagar utanför vår verklighet, men det är dock bara spekulationer. Nu är inte jag en expert på detta, så läs istället hans bok och se vad du själv tycker.
Citera
2012-11-22, 17:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det gäller inte för oss för att en allsmäktig Gud har avslöjat sanningen för oss, så att vi kan veta att vissa saker är rätt eller fel.

A priori & cirkel-argument.

Citat:
Det enda sättet att veta något 100% säkert är om vi vet allt, eller om vi känner någon som vet allt.

Aaaah, profound wisdom. Man kan inte veta något 100% säkert om man inte vet det 100% säkert.

När kommer din epistemologi?
Senast redigerad av Bogomil 2012-11-22 kl. 17:43.
Citera
2012-11-22, 17:47
Medlem
Citat:
Bevisa att Gud existerar [Sammanfogad tråd /Mod]
http://en.wikipedia.org/wiki/Transcendental_argument_for_the_existence_of_God
Citera
2012-11-22, 17:52
Medlem
set_my_paths avatar
Citat:

Det enda sättet att veta något 100% säkert är om vi vet allt, eller om vi känner någon som vet allt, som har avslöjat saker för oss. Ateister vet dessa sanningar också, men de förnekar dom.
Kan du ge något exempel på en fråga som bara kan besvaras med hjälp av en skapande gud? Eller ge exempel på något objektivt sant som tyder på att en sådan skulle finnas?
Citera
2012-11-22, 17:54
Medlem
Citat:
Ateister kan inte ens skriva något på det här forumet, utan att anta Guds existens, för att hur vet du som en ateist att dina ord och tankar betyder samma sak som de betydde för några minuter sedan?

Det enda sättet det är möjligt är om det finns universella och immateriella lagar skapade av Gud, som gör att vi vet att orden har samma betydelse hela tiden. Materia kan inte skapa universella och immateriella lagar av logik. Jag vet att mina ord har samma betydelse som de hade för några minuter sedan, för att jag har en gudomlig uppenbarelse så att jag vet det.

Om du använder logik så antar du Guds existens, för att en ateistisk världsbild kan inte förklara universella och immateriella lagar, så alla ni som kommer med logiska svar och försöker motargumentera det här, så måste ni inse att när ni gör det så har ni redan antagit att Gud finns, och ni har motbevisat er själva.

Hahaha vilken stjärna du är! Trollar du eller? Antingen skämtar du eller så är du helt väck i bollen.
Du använder argument som är överbevisade eller bara flummiga.

Du säger att ord har samma betydelse oberoende av tid och rum? Platons filosofi om jag inte minns fel. Tyvärr finns det något som kallas "langue parole?"

Och sluta ange soppiga källor(källa) proofthatgodexists.org
Citera
2012-11-22, 17:54
Medlem
tungatorsks avatar
Citat:

Jag gillar hur de inkluderat kritiken mot detta trasiga argument.
Citera
2012-11-22, 17:57
Medlem
Hammarens avatar
Citat:

Du bara slänger ur dig lite länkar igen. Du tror inte på det där.
Citera
2012-11-22, 17:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Same old, same old.
Citera
2012-11-22, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tungatorsk
Jag gillar hur de inkluderat kritiken mot detta trasiga argument.
Wikipedia brukar alltid ha kritisism i deras artiklar, om de handlar om 'religion'. Om de handlar om något ateistiskt, som Big Bang och evolution så brukar de censurera kritiken dock, genom att inte inkludera det. Wikipedia kan ju redigeras av vem som helst, så den reflekterar bara vad majoriteten av befolkningen (eller skribenterna på Wikipedia) tycker.
Citera
2012-11-22, 17:59
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soprot
Hahaha vilken stjärna du är! Trollar du eller? Antingen skämtar du eller så är du helt väck i bollen.
Du använder argument som är överbevisade eller bara flummiga.

Du säger att ord har samma betydelse oberoende av tid och rum? Platons filosofi om jag inte minns fel. Tyvärr finns det något som kallas "langue parole?"

Och sluta ange soppiga källor(källa) proofthatgodexists.org

Han trollar. Han retar sig på ateister och tror han kan stöka till det. Ingen att bry sig om, såvida du inte tycker det är roligt.
Citera
2012-11-22, 18:00
Medlem
BlackJewels avatar
[quote=elsydeon]
Citat:
Är det omöjligt för en allsmäktig Gud att avslöja saker för människor, så att vi kan veta det 100% säkert?

Ja det är det.

Citat:
Vad menar du är en falsk premiss?
Fel underlag, fel slutsats och fel urskiljning, vad jag sett strikt biologistisk, isolerad slutsats som är riskfylld, möjligtvis inom cancerforskning ma kan hålla på så och isolera men inte hur som helst och definitivt icke med religion insmetat. Krängt en tidning för mycket, den kanske var lite för glansig?

Citat:
Och hur kan du som en ateist säga att något är falskt, när allt i din hjärna är bara kemiska reaktioner, och kemiska reaktioner är varken falska eller sanna? Vad använder du för att avgöra rätt och fel?[/
Here we go again, det cirklar på med varken början eller slut på pseudoismen. Total blackout om vad du ens berör. Har du själv gud som referensstart, om gud vill har du ju alltid rätt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in