2009-07-27, 14:55
Medlem
the_creators avatar
Superbt inlägg Croaton.
Citat:
Ursprungligen postat av Croaton
Vi är inte överens om att värderingarna har sitt ursprung i kristendom. Vi är överens om att värderingarna fick fäste med hjälp av kristendomen och under kristendomens utbredning. "Du skall inte mörda" existerar i religioner med bra mycket äldre rötter än kristendomen så det är oärligt att hävda kristet ursprung för en sådan grundläggande värdering.

Att värderingarna kom fram under tiden för kristet inflytande gör inte värderingarna i sig beroende av kristendomen. Du har fortfarande kvar att förklara vilka mekanismer i värderingarna i sig som gör att dom på något sätt är beroende av en specifik religion (kristendom) för att existera. Dessa förklaringar och mekanismer blir framförallt spännande och intressanta när du kommer in på värderingar som har ett äldre ursprung än kristendomen i sig.
Mycket viktigt och det tycks vara många troende här som anser att just sin heliga, rätta & riktiga religion står som upphovsmakare bakom all god moral.
Citat:
För mig personligen (och väldigt kortfattat) handlar tillgodoseende av mitt andliga behov om att känna ett lugn och en glädje i sig själv och kunna sprida detta lugnet och denna glädjen till min omgivning samt att kunna ta del av omgivningens positiva energi. Att bidra med positiva influenser, mana till eftertanke och stödja kunskapssökande samt att kravlöst och villkorslöst finnas där för dom som behöver support och stöd. När jag kan göra detta känner jag definitivt att mitt andliga behov, min "själ", mitt "jag" får näring, stärks och tillgodoses.
Håller med.

Bra & fint sagt.
Citera
2009-07-27, 15:38
Medlem
overjordiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raisedfist78
http://www.youtube.com/watch?v=yTnbtSvjAQc&feature=related

Titta 7 min och framåt. Tycker givetvis att hela serien är värd att se.

Tycker ni ska höra vad Richard Dawkins har att säga om gudar och religion. Han förklara på ett sådant enkelt och övertygande sätt att även ni religiösa borde få en tankeställare, om än en liten en.

Om du menar liknelsen om tekannan så var den liknelsen ganska så dålig.
Citera
2009-07-27, 17:00
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Romarna 1:20
” Ända sedan tidens början har människorna kunnat se jorden och himlen och allt som Gud har skapat, och de har känt till hans existens och väldiga, eviga makt. Därför finns det ingen ursäkt!”

Psalm 104:24
"Hur många är inte dina verk, O [JHVH] Gud! Med vishet har du gjort dem alla.
Jorden är full av vad du har frambringat."

Uppenbarelseboken 4:11
"Du är värdig. JHVH, ja vår Gud, att få härligheten och äran och makten, därför att du har skapat alla ting, och på grund av din vilja var de till och blev skapade."
Typiska värdelösa cirkelresonemang.
Citera
2009-07-27, 17:19
Medlem
Methones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sp3tt

+1

Oh äntligen! Precis det ordet jag letade efter tidigare i den här tråden; cirkelresonemang, precis vad det är. Klarar inte av att läsa de inläggen. Helt värdelösa.
Citera
2009-07-27, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sp3tt

Upp till dig
Citera
2009-07-27, 18:32
Medlem
Nickeps avatar
Istämmer med the_creator ang. ditt inlägg till melvein - logiskt och genomtänkt. Man får förstå melvein som troende, om han vill hävda den etik som brukar benämnas den kristna, främst ha med Kristendomen att göra. Han missar att det mesta av den etiken har anor betydligt äldre än Kristendomen. Dock att:
Citat:
...värderingarna fick fäste med hjälp av kristendomen och under kristendomens utbredning
och att detta tillsammans representerar den religionens stora insats - av avgörande betydelse för civilisationens utveckling under de senaste två millenierna - lär inte finnas tvekan om. Man kan sedan alltid resonera runt vad du påpekar om:

Citat:
Att värderingarna kom fram under tiden för kristet inflytande gör inte värderingarna i sig beroende av kristendomen.
resp. om:

Citat:
...vilka mekanismer i värderingarna i sig som gör att dom på något sätt är beroende av en specifik religion (kristendom) för att existera.
Eftersom det råkade bli Kristendomen som axlade etikmanteln, får man rimligen konstatera att, trots mörka perioder, styrda av makthungriga prelater, kyrkan kan tillgodoräknas mycket av den positiva utvecklingen i västvärlden. Den s.k. kristna etiken och vidmakthållandet av den kommer av hävd att länge fortsätta att vara knuten till den religionen. Vad gäller bakomliggande mekanismer och hur dessa i ett alltmer sekulariserat samhälle även i fortsättningen kan komma att knytas till religionen och Kristendomen i synnerhet vill jag inte undandra melvein att själv förklara - skall bli intressant.
Citera
2009-07-28, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Om det fanns en svävande tekanna som flög omkring runt planeten jorden, så borde det väl ha fastnat någon bild "någongång" genom alla teleskop och liknande? Och vore det isåfall inte konstigt att tekannan isåfall aldrig har fastnat på någon bild OM den finns där?:P

Bertrand Russell påstod inte att det skulle vara runt Jorden tekannan flög runt, utan mellan Jorden och Mars, vilket vore extremt mycket svårare att se än runt Jordens bana.
Citera
2009-07-28, 16:06
Medlem
Vill först och främst säga att jag inte har läst alla inlägg orkade inte läsa mer än till sida 2.

hrm nu till vad jag ville säga: Bevisa religon :S vem fan kan bevisa att det finns lr inte finns en gud av något slag.

the rockers. snälla håll dina idiotiska tankar för dig själv du skämmer ut ateister över hela jorden.

okej så nu när jag har sagt det så xD.

hrm först vill jag säga till idioten som tror att han kan nått på sida 2 vad fan menar du med att det inte finns några bevis på att jorden snurrar runt solen :S oj oj oj. o sen vill jag säga att om det nu finns en "gud" så borde det teoretiskt sett inte finnas några som helst bevis för eller imot han/hon/det för det skulle förstöra det där med "blind tro". Jag personligen tror inte på en "gud" men jag hoppas på att det är nånting efter döden men jag har självklart inga bevis på detta jag tror inte blint på evolutions teorin för det vorre galet korkat jag tror endast på saker som jag sett konkreta faktan för.

om det nu skulle vara så att det kommer fram bevis på att det finns/fanns en högre makt som skapade liv på jorden så skulle jag nogrant granska alla fakta som finns och avgöra om de var troligt och sånna fall ändra min åsikt, men jag skulle ändå inte sitta på kvällarna o be till denna högre makt då jag har levt ett bra liv hitils o jag har inte bett nån gång sen jag gick ur söndags skolan. så snälla lägg ner denna tråden för det finns ingen nu som kan bevisa att det finns en gud lr att det inte finns en gud. o låt folk soom vill tro på gud göra det det är deras val men enligt mig är det ett stort slöseri på tid.

BTW så vill jag säga att biblen antagligen är en samling texter som den dåvarande staten satte ihop för att kontrolera folket på bästa sätt de kunde. o visst många av grund tankarna i bibeln är jätte bra o man skall följa dem till viss mån men man måste ju tänka själva lite granna.

a ja det var allt från mig hej då

//somewhat atheist
Citera
2009-07-28, 20:48
Medlem
Citat:
Du verkar helt glömma kontexten. Vi jämför händelsen att bli påkörd av en bil med "guds vrede". Det borde vara fullständigt uppenbart för var och en att den tidigare händelsen är objektivt verifierbar och den senare är endast grundad i en subjektiv övertygelse.
Du missar fortfarande poängen. All bevisföring handlar om tolkning av fakta. Denna tolkning är per definition subjektiv. Vissa fakta ger begränsat tolkningsutrymme, andra fakta ger större tolkningsutrymme. Om någon tror på en lära som säger att en viss handling ger vissa konsekvenser, och sedan konstaterar att utövare av dessa handlingar i större utsträckning än andra drabbas av dessa specifika konsekvenser, då är det en rimlig slutsats att läran åtminstone i det specifika hänseendet är korrekt.

Citat:
Bara för att personen vill tillskriva gravitation till guden Albert bekräftar det inte gudens existens. Om detta förfarandet hade varit gångbart kan man ju bekräfta precis ALLT med exakt samma händelse.
Det kan göra det för personen som tror på guden Albert. Att det inte räcker som bevis för dig eller mig är för honom helt ointressant. Men liknelsen är givetvis bristfällig i bemärkelsen att det som ligger till grund för en övertygelse inte är en specifik händelse eller samband utan ett helt system av erfarenheter som tillsammans mynnar ut i en viss tro.

Jämförelse: Du tror inte på Gud för att du inte har sett Gud. Betyder det att du inte tror på existensen av någonting överhuvudtaget som du inte sett personligen? Självklart inte, eftersom du rimligtvis bygger din ateism på fler än en specifik omständighet.

Citat:
Är du på riktigt eller? Under en otroligt stor del av det kristna inflytandet i Europa så dödade man slentrianmässigt människor för att dom inte var till tillräcklig nytta eller stod i vägen. Att undvika det genom att påstå att dom inte var "riktiga kristna" är att konstruera en tautologi.
Är du på riktigt? Det går naturligtvis inte att jämföra sporadiska rättsövergrepp (som sällan motiverades utifrån religion) oavsett förövarnas konfessionella tillhörighet med den sekulariserade dödskulten som i vårt land innebär att var fjärde graviditet avslutas med abort.

Citat:
Vi är inte överens om att värderingarna har sitt ursprung i kristendom. Vi är överens om att värderingarna fick fäste med hjälp av kristendomen och under kristendomens utbredning. "Du skall inte mörda" existerar i religioner med bra mycket äldre rötter än kristendomen så det är oärligt att hävda kristet ursprung för en sådan grundläggande värdering.
Kristendomen är givetvis en vidareutveckling av judendomen. Distinktionen mellan kristendom och judendom för tiden före Kristi födelse är därför ovidkommande.

Citat:
Att värderingarna kom fram under tiden för kristet inflytande gör inte värderingarna i sig beroende av kristendomen. Du har fortfarande kvar att förklara vilka mekanismer i värderingarna i sig som gör att dom på något sätt är beroende av en specifik religion (kristendom) för att existera.
Så du menar på fullt allvar tidpunkten och platsen för värderingarnas framväxt trots sin starka korrelation med kristendomens ökande inflytande ändå är helt oberoende av kristendomen? Och att värderingarnas minskande betydelse i takt med sekulariseringen även det skulle vara en tillfällighet?

Den formen av huvudlösa resonemang är bara möjlig för någon med en så starkt darwinistiskt tro på Slumpen att inga orsakssamband överhuvudtaget är värda att ens resonera kring.

”Mekanismen” bevisas genom korrelationen mellan graden av kristet inflytande i ett samhälle och de kristna värderingarnas dominans. Mer komplicerat är det inte.

Citat:
Dessa förklaringar och mekanismer blir framförallt spännande och intressanta när du kommer in på värderingar som har ett äldre ursprung än kristendomen i sig.
Om vi leker med tanken att sådana existerar, vilka skulle de i så fall vara? Och hur långt tillbaka i tiden skulle du vilja placera dessa värderingar? Talar vi om hundratusentals år? Miljontals, miljardstals?

Citat:
Du vet liksom jag att det inte existerar en enhetlig "ateistisk övertygelse" mer är en avsaknad av gudstro så din fråga är naiv. Det blir lite som att begära att någon skall redogöra för en enhetlig politisk övertygelse hos personer som inte samlar på frimärken. Det är helt upp till den enskilda individen att svara på. Det är dock DU som på förhand förkastar alla tänkbara svar på premissen att dom inte tror på din "gud".
Bristen på enhetlighet har noll relevans i sammanhanget. De andliga behoven är behoven efter anknytning med den del av tillvaron och vår existens som existerar utanför den fysiska världen. För någon som hävdar att den fysiska verkligheten är den enda som existerar blir tillgodoseendet av sådana behov oundvikligen en icke-fråga, förutsatt att personen verkligen är ateist i absolut bemärkelse, vilket väldigt få människor är.
Citera
2009-08-01, 15:26
Medlem
Croatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Du missar fortfarande poängen. All bevisföring handlar om tolkning av fakta. Denna tolkning är per definition subjektiv. Vissa fakta ger begränsat tolkningsutrymme, andra fakta ger större tolkningsutrymme. Om någon tror på en lära som säger att en viss handling ger vissa konsekvenser, och sedan konstaterar att utövare av dessa handlingar i större utsträckning än andra drabbas av dessa specifika konsekvenser, då är det en rimlig slutsats att läran åtminstone i det specifika hänseendet är korrekt.
Det är fortfarande skillnad mellan objektivt verifierbara resultat och subjektiva beskrivningar. Förstår du inte detta?

Citat:
Det kan göra det för personen som tror på guden Albert. Att det inte räcker som bevis för dig eller mig är för honom helt ointressant. Men liknelsen är givetvis bristfällig i bemärkelsen att det som ligger till grund för en övertygelse inte är en specifik händelse eller samband utan ett helt system av erfarenheter som tillsammans mynnar ut i en viss tro.

Jämförelse: Du tror inte på Gud för att du inte har sett Gud. Betyder det att du inte tror på existensen av någonting överhuvudtaget som du inte sett personligen? Självklart inte, eftersom du rimligtvis bygger din ateism på fler än en specifik omständighet.
Ditt "hela system av erfarenheter" kan användas för att "bevisa" existensen av precis vad som helst från guden Albert till den mytomsbundna tak-katten.

Citat:
Är du på riktigt? Det går naturligtvis inte att jämföra sporadiska rättsövergrepp (som sällan motiverades utifrån religion) oavsett förövarnas konfessionella tillhörighet med den sekulariserade dödskulten som i vårt land innebär att var fjärde graviditet avslutas med abort.
Så du valde alltså tautologin. Tråkigt att det inte fanns en större självkritik än så.

Citat:
Kristendomen är givetvis en vidareutveckling av judendomen. Distinktionen mellan kristendom och judendom för tiden före Kristi födelse är därför ovidkommande.
Varför börjar du hänvisa till judendom? Du skall inte mörda finns till exempel inom Buddism och Jainism. Vill du hävda att distinktionen mellan dom och kristendom är ovidkommande också?

Citat:
Så du menar på fullt allvar tidpunkten och platsen för värderingarnas framväxt trots sin starka korrelation med kristendomens ökande inflytande ändå är helt oberoende av kristendomen? Och att värderingarnas minskande betydelse i takt med sekulariseringen även det skulle vara en tillfällighet?
Tills du kan visa på varför/hur dom skulle vara beroende av kristendom kan man inte hävda att är beroende. Det var det här med objektivt verifierbara bevis igen...

Citat:
Den formen av huvudlösa resonemang är bara möjlig för någon med en så starkt darwinistiskt tro på Slumpen att inga orsakssamband överhuvudtaget är värda att ens resonera kring.

”Mekanismen” bevisas genom korrelationen mellan graden av kristet inflytande i ett samhälle och de kristna värderingarnas dominans. Mer komplicerat är det inte.
Korrelation är inte samma som kausalitet. Jag förstår dock att du inte vill föra frågan framåt eftersom du inte har någon form av uppbackning mer än din starka tro på att det stämmer.

Citat:
Om vi leker med tanken att sådana existerar, vilka skulle de i så fall vara? Och hur långt tillbaka i tiden skulle du vilja placera dessa värderingar? Talar vi om hundratusentals år? Miljontals, miljardstals?
Du ifrågasätter alltså att "sådana existerar" när jag nämner värderingar som existerat längre än kristendom? Vill du alltså hävda att alla värderingar har sitt ursprung i kristendom?

Förklara då hur Jainism, som föregår kristendom med nästan tusen år, kan ha grundläggande värderingar som att inte stjäla eller mörda.

Citat:
Bristen på enhetlighet har noll relevans i sammanhanget. De andliga behoven är behoven efter anknytning med den del av tillvaron och vår existens som existerar utanför den fysiska världen. För någon som hävdar att den fysiska verkligheten är den enda som existerar blir tillgodoseendet av sådana behov oundvikligen en icke-fråga, förutsatt att personen verkligen är ateist i absolut bemärkelse, vilket väldigt få människor är.
Oj oj... nu tycker jag allt att du vill tillskriva din egna definition av andlighet på alla människor igen. Du är ganska pigg på det där va? Att försöka klistra på din egna världsuppfattning på andra...

Men att "bristen på enhetlighet har noll relevans i sammanhanget" skulle vara sant är ju lite löjligt att påstå när du i det tidigare inlägget efterfrågade den enhetliga ateistiska synen för att tillgodose andliga behov.
Citera
2009-08-02, 00:38
Medlem
CherryKittys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bevisareligon
Jag har länge varit en stark ateist och har alltid försökt att göra mitt yttersta för att verkligen förstå mig på folket som tror på en Gud. Det här är er chans att bevisa att en Gud faktiskt existerar.

Jag kommer personligen ge 5000 Svenska kronor till den personen som kan BEVISA att en Gud existerar.

Jag kommer inte acceptera:

Jag vill inte ha några inlägg om Hinduism eller någon annan religon utan bara kristendomen.

Något stycke eller citat från Bibeln.

Jag vill inte ha några spam inlägg som "Gud skapade allt det finns ingen annan förklaring" eller "Evolutionen är en bluff"

Folk kan bli skengravida ffs .
Det handlar om att du SKA tro. Gå till en hypnositör?
Både påskharen och jultomten kan nog framträda vid rätt dos hjärntvätt .
Citera
2010-01-03, 18:49
Medlem
Qeuvkens avatar
Om Sverige slår Kanada i JVM finalen och i en senare OS-final, samt att forsberg vinner OS, Vm och Sm-guld i år.. då finns det en gud som åtminstonde styr slumpen, om han sedan vill tillbedjas osv osv tänker jag inte bry mig om..

http://sv.wikipedia.org/wiki/Russells_tekanna ^^
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in