Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Först, anser du att premisserna "det finns en transcendent Gud" och "det finns inte en transcendent Gud" är sunda?
Det är väl två olika
antaganden som utesluter varandra?
Citat:
En positiv ateist anser att det finns positiva bevis emot Guds existens. Negativa ateister, som utgör en majoritet, menar endast att det inte finns bevis för Guds existens. Båda hamnar under kategorin ateister eftersom ingen av grupperna tror på en teistisk gud. Agnosticism är ofta synonymt med negativ ateism.
Beteckningarna negativ och positiv ateism har bara mening i en kontext där man har en grupp ateister som kan delas in i dessa underkategorier. Man kan inte säga att alla som inte är teister är ateister. Stämplingsteori är ett socialt fenomen, inte en vetenskaplig metod. Låt verkligheten ge kategorierna istället för tvärtom.
Citat:
Under inga omständigheter är du positiv ateist. Snarare dogmatisk agnostiker. Så som du använder ordet "tro" saknar all pragmatiskt mening. Att inte tro på rosa enhörningar och älvor är enligt dig ett trosystem. Vilket är ganska misslyckat då det förvränger hela definitionen av "tro". I princip säger du att tro är ekvivalent med icke-tro. Vad i så fall är icke-tro?
Jag menade negativ ateism, även om jag hellre använder orden implicit kontra explicit. Det måste ha blivit ett glas vin för mycket helt enkelt
Ibland kallar jag mig agnostiker, ibland inte. Det beror på kontexten. Här går det väl bra, men skulle jag tala med en präst så går det mindre bra. Det är inte så att jag förlorat tillit till Gud eller något liknande, vilket en präst skulle kunna få för sig, och då börja övertyga mig om att det finns goda saker här i världen också.
Jag har inte sagt något om trossystem, bara tro.
Och hur du får det att bli till detsamma till icke-tro skulle vara intressant att höra.
Det här med binära oppositioner är lurigt, eftersom man kan se det syntagmatiskt, paradigmatiskt, eller till och med som icke-existens. Motsatser är socialt konstruerade, och därför extremt kontext och kultur-bundna. Vetskap kan vara en motsats till tro, hopp kan vara en motsats till tro, och allt-utom-tro kan vara en motsats till tro. Med andra ord finns det väldigt mycket icke-tro här i världen. Men jag missar lite hur det skulle ha relevans här.
Citat:
Att kalla sig teist är ett aktivt ställningstagande. Enligt modern definition är du svag ateist eller också negativ ateist eftersom du förnekar premissen "det finns ingen Gud" (som är ett positivt uttalande) och samtidigt inte utövar teism. En annan sak är emellertid om du inte vill kalla dig ateist.
Att kalla sig teist är ett aktivt ställningstagande, men det är också att kalla sig ateist. Jag är varken för ett positivt ställningstagande eller ett negativt ställningstagande till Guds icke-existens, precis som jag inte heller är för ett ställningstagande till Guds existens. Bara för att man inte är det ena, betyder det inte att man är det andra. Människor må tänka så om mångt och mycket, i binära oppositioner, men falsifikation av en mothypotes gör inte hypotesen sann. Allt som inte är vitt behöver inte vara svart, det kan vara rött, eller färglöst, eller något helt annat. Teorin är en chansing som bäst, inte en programmering över hur verkligheten ska bete sig. Det är det som är det intressanta med människor, det är som att gå in och fråga en bok hur det känns att vara bok och så svarar den att den är ett äpple. Förförståelse, deduktiva kategorier, såsom "negativ ateist" är ett exempel på om man säger att jag är negativ ateist, fungerar med väldigt stor osäkerhet. Jag tycker, att det inte är 'god vetenskap', och bör lämnas därhän.
Citat:
Slutledningar som görs med Bayes teorem om Gud är precis lika berättigade som andra logiska slutsatser om det okända. Vi refererar konstant till A som vi känner till och A som vi inte vet om. Om vi observerar många A och konstaterar att de är B har vi god anledning att tro att alla A vi inte har sett också är B. Att förneka detta är att uttrycka radikal skepticism gentemot all induktiv filosofi.
Att Gud har en Identitet/Sameness har jag väl inte ifrågasatt? Men ingen kan observera Gud. Så, jag ser inte riktigt relevansen.
Citat:
Att ondskans problem inte ens är prima facie är en väldigt sällsynt åsikt. Även teologer finner ondskans problem väldigt besvärligt. Förnekar man något av guds tre attribut (allsmäktig, allgod och allvetande) finns förstås inget problem. Då talar man emellertid inte om den traditionella teistiska guden. Gud måste per definition alltid handla ur gott perspektiv. Det finns en viss flexibilitet i det abstrakta deduktiva problemet. Gud kan exempelvis tillåta ondska om han har goda skäl att göra det. Det är dock inte att förneka problemet utan att leta efter lämpligt försvar (eller teodicé). Detta öppnar upp för betydligt starkare formuleringar av ondskans problem som i specifikt deduktiva termer, direkt induktiva, indirekt induktiva eller med Bayesianska metoder.
Allgod... Ja, det kanske Han är, men eftersom ondska är en bedömning från ett utanförperspektiv och godhet är en bedömning från ett inifrånperspektiv, så har vi människor ingen möjlighet att bedöma vilka händelser som Gud bedömer som onda och goda. Ingen kan säga sig förstå Honom, och ingen kan sätta sig över Honom.
http://en.wikipedia.org/wiki/Divine_retribution
Jag förstår inte hur Guds egna Fria Vilja är ett försvar mot Teodicéproblemet, men du får gärna ge ett exempel på en betydligt starkare formulering för att komma förbi relativiteten av moral.
Citat:
Hela ditt resonemang bygger på en felaktig generalisering av filosofisk skepticism. I din värld har vi ingen kunskap om någonting överhuvudtaget (och därmed är allting en "tro"), möjligtvis förutom matematiska axiom och logik (som förutsätter att dess premisser är sanna).
Kunskap är väldigt ofta konstruerad, eftersom den bygger på sanningsbegreppet. Men
det är ingen fara om man baserar sin kunskap på en tro heller. Jag är pragmatiker
Citat:
Du använder en absurd definition av tro och omkastar alla konventionella begrepp utan anledning. Vad har vi för nytta av ytterligare ett tu quoque-argument som säger att tro är ekvivalent med icke-tro?
Vad är absurt och vad blir omkastat?
Jag har inte sagt att tro är detsamma som icke-tro.