2009-07-02, 08:48
Medlem
-deviant-s avatar
Finns redan en jättetråd i ämnet:

https://www.flashback.org/showthread.php?t=909045
Citera
2009-07-02, 09:43
Medlem
excelsiss avatar
Snarlika ämnen sammanfogade.

/mod
Citera
2009-07-02, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salah-addin
Så vad vill du har för bevis för Guds existens?

NÅGOT ATT TÄNKA PÅ
Vår värld är fylld av så många underbara ting:
Stora ting:
En neråtgående sol som förvandlar himlen i väst till en explosion av färger.
En natthimmel tätt beströdd med stjärnor.
En skog av höga träd som genomlyses av solljuset.
Tandade bergskedjor med snöklädda toppar som gnistrar i solen.
Ett svallande, vindpiskat hav.
Sådana ting upplivar oss med vördnad.

Små ting:
En liten fågel, en sångare, som flyger högt över atlanten i riktning mot Afrika på sin färd mot Sydamerika.
På omkring 6000 meters höjd träffar den på en vind som vänder den mot Sydamerika.
Ledd av sin flyttinstinkt följer den sin kurs i flera daga och flyger en sträcka på 3800 Km – en lite modig fjäderklädd gynnare på 20 gram. Vi fylls av beundran och förundran.

Geniala ting:
Fladdermöss som använder sig av ekolod. Ålar som alstrar elektricitet. Måsar som avsaltar havsvatten.
Getingar som tillverkar papper.
Termiter som installerar luftkonditionsanläggningar.
Bläckfiskar som färdas med jetdrift. Fåglar som väver eller bygger flervåningshus. Myror som ägnar sig åt trädgårdsskötsel, syr eller håller boskap.
Eldflugor med inbyggda blixtaggregat.
Vi förundrar oss över sådan generalitet.

Enkla ting.
När livet närmar sig sitt slut är det de små, enkla tingen vi ofta tänker på, saker som vi så ofta har tagit för givna: ett leende.
Beröringen av en hand.
Ett vänligt ord.
Eller en liten blomma.
En fågels sång. Solens värme.

När vi tänker på sådana stora ting som fyller oss med vördnad, små ting som väcker vår beundran, geniala ting som fascinerar oss, enkla ting som vi så småningom lär oss uppskatta – Vem tillskriver vi dem.
Hur kan vi förklara sådana ting?
Varifrån har vi kommit?
Citera
2009-07-02, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
NÅGOT ATT TÄNKA PÅ
Stora ting:
En neråtgående sol som förvandlar himlen i väst till en explosion av färger.
En natthimmel tätt beströdd med stjärnor.
En skog av höga träd som genomlyses av solljuset.
Tandade bergskedjor med snöklädda toppar som gnistrar i solen.
Ett svallande, vindpiskat hav.
Sådana ting upplivar oss med vördnad.

Små ting:
En liten fågel, en sångare, som flyger högt över atlanten i riktning mot Afrika på sin färd mot Sydamerika.
På omkring 6000 meters höjd träffar den på en vind som vänder den mot Sydamerika.
Ledd av sin flyttinstinkt följer den sin kurs i flera daga och flyger en sträcka på 3800 Km – en lite modig fjäderklädd gynnare på 20 gram. Vi fylls av beundran och förundran.

Geniala ting:
Fladdermöss som använder sig av ekolod. Ålar som alstrar elektricitet. Måsar som avsaltar havsvatten.
Getingar som tillverkar papper.
Termiter som installerar luftkonditionsanläggningar.
Bläckfiskar som färdas med jetdrift. Fåglar som väver eller bygger flervåningshus. Myror som ägnar sig åt trädgårdsskötsel, syr eller håller boskap.
Eldflugor med inbyggda blixtaggregat.
Vi förundrar oss över sådan generalitet.

Enkla ting.
När livet närmar sig sitt slut är det de små, enkla tingen vi ofta tänker på, saker som vi så ofta har tagit för givna: ett leende.
Beröringen av en hand.
Ett vänligt ord.
Eller en liten blomma.
En fågels sång. Solens värme.

När vi tänker på sådana stora ting som fyller oss med vördnad, små ting som väcker vår beundran, geniala ting som fascinerar oss, enkla ting som vi så småningom lär oss uppskatta – Vem tillskriver vi dem.
Hur kan vi förklara sådana ting?
Varifrån har vi kommit?
För Gud finns inte uppdelningen mellan stora, små, geniala och enkla ting. Gud skapade verkligheten, och i verkligheten finns inte dessa kategorier. Det är något som människan skapat, och pressat in verkligheten i.

Även andra kategorier här, såsom "nedåtgående" sol, ett "vänligt" ord, getingar som tillverkar "papper", en fågel som flyger "högt" över Atlanten. Det är relativa, subjektiva, godtyckliga begrepp som inte finns i en objektiv verklighet. (Egentligen är även uppdelningarna som skapar sol, ord, getingar, fågel och Atlant också godtyckliga, men det kanske inte spelar så stor roll just nu)

Den som tillskrivs sådana ting är vår egen kultur och historia. Ett kul exempel på det är hur man i Kina ser på Japan som "landet där solen går ned" medan man i Japan ser på sitt eget land som "landet där solen går upp". Eller bara en sån sak som att vi i Sverige säger "varmt och skönt" medan med i Saudi-Arabien säger "svalt och skönt".

Att Gud inte bestämt sådana här saker, kan man se genom galna experiment utförda under historiens lopp. En härskare försökte ta reda på vilken religion människor har när dom föds, och låste in ett gäng barn från födseln för att ta reda på det. En annan härskare ville ta reda på vilket språk människor talar när dom föds, och låste in ett gäng barn från födseln för att ta reda på det. Självklart blev dom underutvecklade på grund av brist på stimulering, för att inte nämna att dom hade varken språk eller religion. Tabula Rasa.
Citera
2009-07-02, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
NÅGOT ATT TÄNKA PÅ
Visst är vår värld fylld av underbara ting. Men det är jävligt trist att man inte ska kunna uppskatta dem utan att blanda in en gud. Det tar ju för fan bort hela det underbara i dem .

Inget av det du räknat upp bevisar att det finns någon gud. Det bevisar bara att vår värld kunde vara underbar, för oss människor och alla andra. Om vi INTE hade en massa religioner, politik och annat fanstyg som förstör den.
Citera
2009-07-02, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pegasos
Visst är vår värld fylld av underbara ting. Men det är jävligt trist att man inte ska kunna uppskatta dem utan att blanda in en gud. Det tar ju för fan bort hela det underbara i dem .
Varför då? Ett syfte är väl alltid trevligt.
Citera
2009-07-02, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Varför då? Ett syfte är väl alltid trevligt.
Syftet tycks ju i så fall vara att utbilda oss människor till icke ifrågasättande beundrare av en självgod och narcissistisk skapare, och det tycker syftet klarar jag mej utan .

Allvarligt talat tycker jag att det är mera underbart om universum klarat av att skapa dessa fantastiska ting av sej själv än med yttre inblandning.
Citera
2009-07-02, 12:38
Medlem
Citat:
Syftet tycks ju i så fall vara att utbilda oss människor till icke ifrågasättande beundrare av en självgod och narcissistisk skapare, och det tycker syftet klarar jag mej utan .

Allvarligt talat tycker jag att det är mera underbart om universum klarat av att skapa dessa fantastiska ting av sej själv än med yttre inblandning.
Du bevisar just att den Fria Viljan tillåter att man ifrågasätter, och att man inte alls behöver vara en "beundrare".

Att något skulle ske utan "yttre inblandning" går emot tanken om kausalitet. Inte för att kausalitet måste existera, men att något skapas implicerar någon form av kausalitet, vilket blir en paradox, om det inte är slumpen som "skapat" dessa fantastiska ting, vilket är en självmotsägelse.

Ingenting kan existera för sin egen skull Sui Generis, utom möjligtvis subjektets Själv.
Citera
2009-07-02, 12:45
Medlem
Citat:
Du bevisar just att den Fria Viljan tillåter att man ifrågasätter, och att man inte alls behöver vara en "beundrare".
Det var ju syftet det var frågan om, jag ifrågasatte inte den fria viljan (denna gång )...

Citat:
Att något skulle ske utan "yttre inblandning" går emot tanken om kausalitet. Inte för att kausalitet måste existera, men att något skapas implicerar någon form av kausalitet, vilket blir en paradox, om det inte är slumpen som "skapat" dessa fantastiska ting, vilket är en självmotsägelse.

Ingenting kan existera för sin egen skull Sui Generis, utom möjligtvis subjektets Själv.
Och då blir det omöjligt att jag sitter här och trycker på tangenter överhuvudtaget, för mitt förnuft säjer mej att skaparen också borde ha en orsak. Men jag medger hellre att jag inte vet hur det förhåller sej än att jag automatiskt förutsätter en gud/skapare/konstruktör/whatever.
Citera
2009-07-02, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alThor
Hmm, alltså, du kan inte med en bok bevisa guds existens, det går inte.
Det finns massa liknande grejer i bibeln som stämmer också f.ö. Vilket är intressant, men det bevisar inte guds existens.

Om det hade funnits fakta i bibeln så hade det varit ännu mer uppmärksammat. Men tyvärr är mycket av bibeln "Man made". Ta fram något som stryker det du säger.

Citat:
DU har dina fjuttiga bevis från en bok, "vi" har studier, forskning och vetenskap som bevis, men ingen utav teorierna kan man se som "fakta".

Alltså det är "era" studier, forskning och vetenskap som har BEVISAT innehållet i Koranen. Innan dess så var det bara påstående. Bevis är bevis, hur du än vänder på det. Det finns såååå många verser där Gud uppmanar er att ta ordentlig titt på hans skapelse och se om det finns några fel.

Citat:
Det är helt enkelt för oklart för mig hurivida gud finns eller inte så jag väljer att inte tro på nogot

Vi vet nu att de påståenden som fanns i Koranen har bekräftats 100 % rätt. Så min fråga är väldigt enkel. Vem kan ha vetat sånt? Vem kan ha vetat att metall kom från rymden, eller hur månen reflekterar solens ljus etc etc etc...
Senast redigerad av Salah-addin 2009-07-02 kl. 12:53.
Citera
2009-07-02, 13:12
Medlem
Citat:
Det var ju syftet det var frågan om, jag ifrågasatte inte den fria viljan (denna gång )...
Om Guds syfte med att skapa världen såsom den är, var att vi skulle vara förnuftslösa zombier, så skulle Han inte ha skapat oss med en Fri Vilja som tillåter oss att resonera och reflektera.

Citat:
Och då blir det omöjligt att jag sitter här och trycker på tangenter överhuvudtaget, för mitt förnuft säjer mej att skaparen också borde ha en orsak. Men jag medger hellre att jag inte vet hur det förhåller sej än att jag automatiskt förutsätter en gud/skapare/konstruktör/whatever.
Ingenting är omöjligt

Däremot så undrar jag varför du väljer att avvisa existensen av en skapare om du känner att du inte vet hur det förhåller sig. Även om man inte tror på Gud, så behöver man inte tro att Han inte existerar heller. Om man gör endera, så har man någon form av rationell tanke bakom det, och denna borde gå att kunna sättas i ord.
Citera
2009-07-02, 22:02
Medlem
Citat:
Om Guds syfte med att skapa världen såsom den är, var att vi skulle vara förnuftslösa zombier, så skulle Han inte ha skapat oss med en Fri Vilja som tillåter oss att resonera och reflektera.
Syftet är ju tydligen det, att stackars gud kände sej ensam och ouppskattad, så han skapade oss för att hålla honom sällskap, och naturligtvis tillbe honom så att han får den uppmärksamhet han anser sig förtjäna. Och han ville då tydligen ha äkta uppskattning, eftersom han gav oss "fri vilja". Som dock begränsas lite av att vi åker iväg till helvetet med enkelbiljett om vi inte lyder.

Citat:
Ingenting är omöjligt

Däremot så undrar jag varför du väljer att avvisa existensen av en skapare om du känner att du inte vet hur det förhåller sig. Även om man inte tror på Gud, så behöver man inte tro att Han inte existerar heller. Om man gör endera, så har man någon form av rationell tanke bakom det, och denna borde gå att kunna sättas i ord.
Ingenting är omöjligt. Hm. Hur vet du det?

Om någon lägger fram hållbara bevis för en gud så är jag beredd att acceptera dem. Men jag ser ingenting som skulle peka åt det hållet. Tvärtom säger mej mitt sunda förnuft att en skapare är mera osannolik än det motsatta. Jag behöver bevis för att anta att en skapare finns. Men det som är verkligen naivt och förmätet är att inbilla sej att man vet så mycket att man kan vara bergsäker på att det FINNS en skapare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in