2012-11-25, 10:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Jag nämnde tidigare att själva existensen och livet är ett bevis för Gud, därför kan nästan vad som helst vara ett bevis för Gud.

Cirkel-argument.
Citera
2012-11-25, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Cirkel-argument.
Du har troligtvis studerat för mycket logik och argumentationsfel, så du har börjat se cirkelargument och argumentationsfel överallt. Det kan finnas nackdelar med att studera för mycket också, för att man kanske inte längre kan se enkla sanningar.
Citera
2012-11-25, 10:50
Medlem
Citat:
Det finns så många olika bevis för Gud, att nästan vad som helst kan tas som ett bevis för Gud, så idag tog jag knarket som bevis...

Jag nämnde tidigare att själva existensen och livet är ett bevis för Gud, därför kan nästan vad som helst vara ett bevis för Gud.

Jag har träffat gudomliga figurer under påverkan av både ayahuasca och psilocybin, jag har dock vett nog i skallen att inte anföra mina hallucinationer som någon form av evidens!
Citera
2012-11-25, 10:51
Medlem
Citat:
Du har troligtvis studerat för mycket logik och argumentationsfel, så du har börjat se cirkelargument och argumentationsfel överallt. Det kan finnas nackdelar med att studera för mycket också, för att man kanske inte längre kan se enkla sanningar.

Ett cirkelargument är ett cirkelargument oavsett hur mycket eller lite Bogo har studerat!
Citera
2012-11-25, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Jag har träffat gudomliga figurer under påverkan av både ayahuasca och psilocybin, jag har dock vett nog i skallen att inte anföra mina hallucinationer som någon form av evidens!
Vissa människor, speciellt i sverige, tror väldigt mycket på materialism, därför kan det hända att inte ens droger kan få dom att inse att Gud finns. Materialism är dock bara en tro, det är inte vetenskapligt för att det går inte att falsifiera. Om man tror på idealism istället kan man se många bevis för Gud.
Citera
2012-11-25, 10:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du har troligtvis studerat för mycket logik och argumentationsfel, så du har börjat se cirkelargument och argumentationsfel överallt.

Osthandlare, bilmekaniker och frimärks-samlare verkar inte särskild belastade av cirkel-argumentation och argumentations-fel. Det är ett särskild teist-pådyvlar fenomen.

Citat:
Det kan finnas nackdelar med att studera för mycket också, för att man kanske inte längre kan se enkla sanningar.

Så vi kan inte se DINA pseudo-sanninger före vi blir lika inkompetenta och okunniga som du.
Senast redigerad av Bogomil 2012-11-25 kl. 10:58.
Citera
2012-11-25, 10:57
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Vissa människor, speciellt i sverige, tror väldigt mycket på materialism, därför kan det hända att inte ens droger kan få dom att inse att Gud finns. Materialism är dock bara en tro, det är inte vetenskapligt för att det går inte att falsifiera. Om man tror på idealism istället kan man se många bevis för Gud.
Likväl som idealism bara är en tro baserat på samma resonemang. Vilket är varför jag själv är agnostiker. Naturalism/fysikalism följer inte från ateism.
Citera
2012-11-25, 10:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Har du tagit över 526s strawmanna/vädekvarn-krig mot dom onda materialister? För sen att kunne stoppa in ett cirkel-argument i det.
Citera
2012-11-25, 11:01
Medlem
Citat:
Har du tagit över 526s strawmanna/vädekvarn-krig mot dom onda materialister? För sen att kunne stoppa in ett cirkel-argument i det.
Nej, jag bara säger att det vore bra att ibland lämna materialismen och tro på idealismen, så kommer kommer man se världen på ett helt annorlunda sätt, och man kan exempelvis se bevis för Gud. Man tolkar världen helt annorlunda om man har en materialistisk världsbild, och det finns inga bevis för materialism, så man kan lika gärna testa idealism.

Idealism är också lite mer vetenskapligt än materialism, eftersom den baseras inte på något hypotetiskt (materia), den baseras på medvetandet ('jag är' -- den Bibliska Guden).
Citera
2012-11-25, 11:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Det enda jag har efterfrågat är en klar definition vad 'mönster' och 'princip' är. Samt ett bevis på att allt i naturen följer detta 'mönster'/'princip' dvs. inte bara vårt universa utan metafysiskt, och hur slutsatsen följer från dessa premisser. Om man ännu inte påvisat sina premisser, hur kan man då hoppa till slutsatsen? Är det för mycket att fråga om?

Först höll du med stebe när han påstod att evolutionen var slumpmässig och nu ställer du dig på 526's sida. Skulle inte förvåna mig det minsta om du även håller med Kungpungpat och Död och återfödd vad gäller deras metodologi. Du verka dras till ohederlig metodik, t.ex. ditt användande utav Lindes ekvation utan att förstå att denna endast följer om man följer de antaganden och hypoteser som han har postulerat. Dessa ekvationer skiljer sig från modell till modell då de alla utgår från olika antaganden och postulat. Men att du ska förstå detta är väl för mycket att begära.
Jag blev lite nyfiken, du tror att du kan mer matte än jag?
Citera
2012-11-25, 11:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nej, jag bara säger att det vore bra att ibland lämna materialismen och tro på idealismen,.....

På olika nivån/områden kallas detta att vara agnostiker eller att dra konklusioner efter fakta.

Citat:
..... så kommer kommer man se världen på ett helt annorlunda sätt,

Ja, och om dessa nya världsbilden skall ha någon legitimitet alls behövs det fortfarande funktionella metodologier, som t.ex. INTE omfattar a priori-antaganden & cirkel-argument.

Citat:
och man kan exempelvis se bevis för Gud.

Hur?

Citat:
Man tolkar världen helt annorlunda om man har en materialistisk världsbild, och det finns inga bevis för materialism, så man kan lika gärna testa idealism.

Nej, det kan man inte 'lika gärna'. Om man nu inte återigen har bestämd sig för a priori-antagande & cirkel-argument som metodologi.

Citat:
Idealism är också lite mer vetenskapligt än materialism, eftersom den baseras inte på något hypotetiskt (materia), den baseras på medvetandet ('jag är' -- den Bibliska Guden).

Nej. Du talar om filosofi, och helt ärligt tvivlar jag på, att du vet något om detta.
Citera
2012-11-25, 11:33
Medlem
Citat:
Hur?
Om du byter till en idealitiskt världsbild så kan du se att bevisen för evolution är mest bara bevis för intelligent design egentligen. Men det är svårt att se bevisen om du har en materialistisk världsbild.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in