Citat:
Det har jag aldrig hört någon säga tidigare. Varför tror du att det skulle vara på det viset?
Ursprungligen postat av pegasos
Syftet är ju tydligen det, att stackars gud kände sej ensam och ouppskattad, så han skapade oss för att hålla honom sällskap, och naturligtvis tillbe honom så att han får den uppmärksamhet han anser sig förtjäna. Och han ville då tydligen ha äkta uppskattning, eftersom han gav oss "fri vilja". Som dock begränsas lite av att vi åker iväg till helvetet med enkelbiljett om vi inte lyder.
Citat:
Om sannolikhetsteori kan säga något om världen så betyder det att ingenting är omöjligt.
Ursprungligen postat av pegasos
Ingenting är omöjligt. Hm. Hur vet du det?
Om någon lägger fram hållbara bevis för en gud så är jag beredd att acceptera dem. Men jag ser ingenting som skulle peka åt det hållet. Tvärtom säger mej mitt sunda förnuft att en skapare är mera osannolik än det motsatta. Jag behöver bevis för att anta att en skapare finns. Men det som är verkligen naivt och förmätet är att inbilla sej att man vet så mycket att man kan vara bergsäker på att det FINNS en skapare.
Om någon lägger fram hållbara bevis för en gud så är jag beredd att acceptera dem. Men jag ser ingenting som skulle peka åt det hållet. Tvärtom säger mej mitt sunda förnuft att en skapare är mera osannolik än det motsatta. Jag behöver bevis för att anta att en skapare finns. Men det som är verkligen naivt och förmätet är att inbilla sej att man vet så mycket att man kan vara bergsäker på att det FINNS en skapare.
Även en oändligt liten sannolikhet (vilken är den minsta sannolikhet som finns)
är en möjlighet.
Det är det rationella att utgå ifrån, om logik är applicerbar på verkligheten.
Varför skulle det vara mindre naivt och förmätet att anta att en skapare inte finns?
Jag förstår inte hur ditt sunda förnuft ger att Guds existens är mindre sannolik än dess existens.