2009-07-02, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pegasos
Syftet är ju tydligen det, att stackars gud kände sej ensam och ouppskattad, så han skapade oss för att hålla honom sällskap, och naturligtvis tillbe honom så att han får den uppmärksamhet han anser sig förtjäna. Och han ville då tydligen ha äkta uppskattning, eftersom han gav oss "fri vilja". Som dock begränsas lite av att vi åker iväg till helvetet med enkelbiljett om vi inte lyder.
Det har jag aldrig hört någon säga tidigare. Varför tror du att det skulle vara på det viset?

Citat:
Ursprungligen postat av pegasos
Ingenting är omöjligt. Hm. Hur vet du det?

Om någon lägger fram hållbara bevis för en gud så är jag beredd att acceptera dem. Men jag ser ingenting som skulle peka åt det hållet. Tvärtom säger mej mitt sunda förnuft att en skapare är mera osannolik än det motsatta. Jag behöver bevis för att anta att en skapare finns. Men det som är verkligen naivt och förmätet är att inbilla sej att man vet så mycket att man kan vara bergsäker på att det FINNS en skapare.
Om sannolikhetsteori kan säga något om världen så betyder det att ingenting är omöjligt.
Även en oändligt liten sannolikhet (vilken är den minsta sannolikhet som finns)
är en möjlighet.
Det är det rationella att utgå ifrån, om logik är applicerbar på verkligheten.

Varför skulle det vara mindre naivt och förmätet att anta att en skapare inte finns?
Jag förstår inte hur ditt sunda förnuft ger att Guds existens är mindre sannolik än dess existens.
Citera
2009-07-03, 00:05
Medlem
overjordiskts avatar
Jag skulle vilja se det lite så här:

Jag får barn som jag uppfostrar till att bli en bra människa och god medborgare. Sedan kommer tonåren och i området där vi bor finns det rasister. Mitt barn dras med i den gruppen. Hur gör man som förälder då egentligen? Jo, man både förmanar, varnar och vädjar och försöker få barnet att förstå att det inte är bra att vara rasist. Jag skulle ju inte luta mig tillbaka och hoppas att barnet väljer rätt efter ett tag...
Citera
2009-07-03, 00:17
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salah-addin
Istället för att lägga ut dussintals youtube klipp så tänkte jag att 1 klipp vore bättre. Gissa om jag hade fel!

Boken är bevis nog! Den talar för sig själv och utmanar alla.

[2:23] Och om ni tvivlar på något av det som Vi steg för steg har uppenbarat för Vår tjänare, kom då fram med en sura som kan jämföras med detta och kalla på era vittnen - andra än Gud - om ni talar sanning.

Det är sååå enkelt. Försök hitta något som är skriven med samma stil som Koranen. Många har försökt och alla har misslyckats. Fråga någon som kan flytande arabiska och har det som modersmål.
Bara en vers. så enkelt är det.

Men asså... jag har läst böcker där det står att det finns tomtar på loftet. Är det ett bevis på att det finns det då?
Citera
2009-07-03, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Men asså... jag har läst böcker där det står att det finns tomtar på loftet. Är det ett bevis på att det finns det då?

Bara om det är skrivet med en unik stil?
Citera
2009-07-03, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy

Att du ens kan ta fram en sån jämförelse.
Gud säger sig ha uppenbarat Koranen. Koranen är över 1400 år gammal. I boken så säger Gud hur han har skapat människan och hur vi förökar oss.

Kom ihåg att Boken är över 1400 år gammal. Så hur vet vi att det Gud säger stämmer? Joo man tittar om påståenden som finns i boken stämmer. Så enkelt är det.

Fosterutveckling, skapande av människor.
http://www.youtube.com/watch?v=2rJcvh2As9s&feature=PlayList&p=5218BBDDA60 029BB&playnext=1&playnext_from=PL&index=32

Vad som bestämmer ett barns kön
http://www.youtube.com/watch?v=P2zwxFqDBWQ

Det här räcker för att veta att Gud existerar. Om du tvivlar något så fråga din biologi lärare om det här stämmer.
Citera
2009-07-03, 01:55
Medlem
jäjgs avatar
Citat:

Filmerna använder sig av tre följande citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Koranen
Verily We created Man from a drop of mingled sperm, in order to try him...

Då är det bevisat att man under Mohameds tid visste att sperma var viktigt för att skapa liv. Det var duktigt av dem, men jag ser inte riktigt hur du kan tycka att det är gudagiven kunskap? Den slutsatsen tror jag mycket väl de hade kunnat dra själva.

Citat:
Your wives are as tilth unto you, so approach your tilth when or how ye will;

Hela citat tolkas om och appliceras på något det inte var tänkt för.

Citat:
He created pairs - male and female - out of a drop of sperm as it is poured forth

Återigen, de visst att sperma var inblandat i befruktningen, vilket det inte krävs något hokus pokus för.

Sen flummar han ett tag om larver också, men jag snappade inte upp citatet. Har du det?
Citera
2009-07-03, 02:41
Medlem
Pontus900s avatar
Citat:
Att du ens kan ta fram en sån jämförelse.
Gud säger sig ha uppenbarat Koranen. Koranen är över 1400 år gammal. I boken så säger Gud hur han har skapat människan och hur vi förökar oss.

Kom ihåg att Boken är över 1400 år gammal. Så hur vet vi att det Gud säger stämmer? Joo man tittar om påståenden som finns i boken stämmer. Så enkelt är det.

Fosterutveckling, skapande av människor.
http://www.youtube.com/watch?v=2rJcvh2As9s&feature=PlayList&p=5218BBDDA60 029BB&playnext=1&playnext_from=PL&index=32

Vad som bestämmer ett barns kön
http://www.youtube.com/watch?v=P2zwxFqDBWQ

Det här räcker för att veta att Gud existerar. Om du tvivlar något så fråga din biologi lärare om det här stämmer.

Spela roll om koranen är 1400 år gammal eller ej?
Det finns grottmålningar som är mycket äldre än koranen men håller samma trovärdighet.

Bara för att något är gammalt betyder det inte att det helt plötsligt sant, snarare tvärtom.

Du verkar inte ha en aning om hur lätt det är att prägla människor att tro på vissa saker.
Det börjar ju någonstans eller hur? Sedan håller det på så och traditionen förs vidare generation efter generation och dyngan sprids, nej men oj titta det har visst gått 1400 år.

Fan, lär dig att tänka kritiskt människa.
Citera
2009-07-03, 05:01
Medlem
Citat:
Kan du ge mig några exempel på vilka verser kan tolkas hur som helst? Gällande Nostradamus så vet jag inte vilka droger han tog. Bara för att han kallade antikrist för hister så betyder det inte att det var Hitler.

Om det han förutspådde. Det är väldigt mycket "If" och "Could be".
http://www.youtube.com/watch?v=mC4QJAL49oc&feature=related

Kolla om Nostradamus verkligen talade någon sanning alls.
http://www.youtube.com/watch?v=wdEfYlzNI34&feature=related
Jag har aldrig sagt att Nostradamus profetior är genuina...

Exempel på "förutsägelser" som citeras av muslimer är Big Bang (21:30), expanderande universum (51:47), någon typ av sju lager i kosmos (2:29, 78:12), plattektonik (27:88) m.fl.

Liknande patetiska försök att finna "vetenskap" i heliga skrifter har gjort av kristna. Termodynamikens första lag sägs beskrivas i Predikaren 3:14.

"Jag insåg att allt vad Gud gör skall förbliva evinnerligen; man kan icke lägga något därtill, ej heller taga något därifrån. Och Gud har så gjort, för att man skall frukta honom." (Pred. 3:14)

Mer långsökt sätt att beskriva konservering av energi får man leta efter. Inte en chans att man hade listat ut versens innehåll utan "facit".

Även muslimer själva inser hur löjligt det är att leta efter vetenskap i Koranen. Heliga skrifter ska tolkas poetiskt. Värt att nämna är att fundamentalister motsätter sig sådan pseudovetenskap. "Koran-vetenskap" anses upphöja vetenskaplig sanning över religiös.
Citera
2009-07-03, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Det har jag aldrig hört någon säga tidigare. Varför tror du att det skulle vara på det viset?
Det är visserligen en aning karikerat, men vi kan ju säga att det är min tolkning av bibeln. Men jag tror ju alltså inte att det är på det viset, eftersom jag inte anser att skapelseberättelsen har någonting med verkligheten att göra.

Citat:
Om sannolikhetsteori kan säga något om världen så betyder det att ingenting är omöjligt.
Även en oändligt liten sannolikhet (vilken är den minsta sannolikhet som finns)
är en möjlighet.
Det är det rationella att utgå ifrån, om logik är applicerbar på verkligheten.
Ok, om du framför det på det sättet.

Citat:
Varför skulle det vara mindre naivt och förmätet att anta att en skapare inte finns?
Jag skrev att det är naivt och förmätet att vara BERGSÄKER på att en skapare finns. Och jag är inte BERGSÄKER på att en sådan INTE finns.

Citat:
Jag förstår inte hur ditt sunda förnuft ger att Guds existens är mindre sannolik än dess existens.
För att jag har mycket svårt att föreställa mej en gud/skapare, bl.a. utan att råka in i en oändlig kedja av skapare. Och att föreställa mej varifrån denna skapare i så fall dykt upp. Varför skulle det behövas en skapare? Varför skulle universum/livet inte ha kunnat uppstå av orsaker som inte förutsätter intelligent inblandning?

Om någon vill övertyga mej om motsatsen så behövs det bevis. Det är så jag använder mitt förnuft, andra gör på annat sätt...
Citera
2009-07-04, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontus900
Spela roll om koranen är 1400 år gammal eller ej?
Det finns grottmålningar som är mycket äldre än koranen men håller samma trovärdighet.

Och vad får du utav grott målningar? Haha, de visade hur du jagar djur med spetsiga pinnar, vilka tunga grejer Greta!
Jag säger inte att äldre saker är bevis på guds existens. Det som är speciellt i detta falla är att Gud säger sig ha uppenbarat Koranen. Det nämns inte i Bibeln eller Tora. Och om nu Gud säger sig ha uppenbarat Koranen så kan det inte finnas fel i den. Så den uppmanar ALLA att ta en titt på hans skapelse och se om ni hittar något fel även i själva boken.

Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Även muslimer själva inser hur löjligt det är att leta efter vetenskap i Koranen. Heliga skrifter ska tolkas poetiskt. Värt att nämna är att fundamentalister motsätter sig sådan pseudovetenskap. "Koran-vetenskap" anses upphöja vetenskaplig sanning över religiös.

Jag tycker att du borde hålla dig till Nostradummus. Att du tror på rykten så snabbt, men när det gäller Islam så förnekar du gång på gång.
Här är nog svaret hur folk fått sin bild av Islam.
http://www.youtube.com/watch?v=X9NCkBLUFp0&feature=PlayList&p=A9FF043D843 DDD09&index=6

[23:14] Därefter skapar Vi av droppen en grodd som sätter sig fast och av grodden en klump och i klumpen skapar Vi ben och dessa ben klär Vi med kött; därefter låter Vi henne stiga fram som en ny skapelse. Välsignad vare Gud, den bäste Formgivaren!

Sätt igång och se om det stämmer. "i klumpen skapar Vi ben och dessa ben klär Vi med kött;"

Skapas ben före muskler? fråga gärna din barnmorska/läkare.

OBS! Det går inte tolka versen ovan "hur som helst".
Citera
2009-07-04, 02:40
Medlem
jäjgs avatar
Citat:
Och vad får du utav grott målningar? Haha, de visade hur du jagar djur med spetsiga pinnar, vilka tunga grejer Greta!
Jag säger inte att äldre saker är bevis på guds existens. Det som är speciellt i detta falla är att Gud säger sig ha uppenbarat Koranen. Det nämns inte i Bibeln eller Tora. Och om nu Gud säger sig ha uppenbarat Koranen så kan det inte finnas fel i den. Så den uppmanar ALLA att ta en titt på hans skapelse och se om ni hittar något fel även i själva boken.

Att hitta fel i Koranen är ungefär lika enkelt som att hitta fel i Mobby Dick. Större delen av texten är ytterst subjektiv, och därför är "fel" svåra att lokalisera.

Citat:
Jag tycker att du borde hålla dig till Nostradummus. Att du tror på rykten så snabbt, men när det gäller Islam så förnekar du gång på gång.
Här är nog svaret hur folk fått sin bild av Islam.
http://www.youtube.com/watch?v=X9NCkBLUFp0&feature=PlayList&p=A9FF043D843 DDD09&index=6

[23:14] Därefter skapar Vi av droppen en grodd som sätter sig fast och av grodden en klump och i klumpen skapar Vi ben och dessa ben klär Vi med kött; därefter låter Vi henne stiga fram som en ny skapelse. Välsignad vare Gud, den bäste Formgivaren!

Sätt igång och se om det stämmer. "i klumpen skapar Vi ben och dessa ben klär Vi med kött;"

Skapas ben före muskler? fråga gärna din barnmorska/läkare.

OBS! Det går inte tolka versen ovan "hur som helst".

Fråga en biolog om hur människor skapades. Han kommer inte svara att gud skapade oss av jord.

Att Koranen har rätt i det här fallet ser jag som ett tursamt sammanträffande. "Profetissan" får anses vara lite för vag för att duga som ett ordentligt bevis.
Citera
2009-07-04, 03:20
Medlem
Om jag ska bevisa att Gud finns, så skulle jag först vilja veta hur du definierar begreppet "ateism" och "gud". Människor definierar dessa begrepp olika och jag vill försäkra mig om att jag inte missförstår dig. Hoppas det är okay?!

Jag skulle vilja förstå hur du tänker, så att jag kan hjälpa dig att på egen hand hitta svaret på dina frågor. Men vill samtidigt inte ge dig felaktiga förväntningar. Det är bara på matematikens område som man kan bevisa något till 100% bortom allt tvivel. På alla andra områden, så får vi leva med ett visst mått av ovishet.

För tio år sedan ringde jag till en kyrka och talade om för pastorn jag pratade med att jag ville ta reda på om Gud fanns eller inte. Jag ville inte vara med i deras kyrka, inte sjunga eller delta i några kyrkliga aktiviteter, bara ha raka svar på mina frågor. Det slutade med att jag en kväll i veckan satt hemma hos pastorn och fick ställa alla mina tuffa livsfrågor till honom som jag hade om kristen tro och Gud. Det var intressant och med tiden så började tvivel och frågor jag haft om Gud, bli till utropstecken i takt med att pastorn pratade på ett sätt som jag förstod och kunde förstå logiskt..... och insåg efter en tid att det var svårare att inte tro på en Gud, än att tro på att det faktiskt fanns något.

Men det är också en process som måste få ta tid. För mig tog det 5 år, från det att jag började söka svar på mina livsfrågor, till dess jag bestämde mig för att jag skulle börja tro.

Ha det så bra

/Henrik

Citat:
Ursprungligen postat av bevisareligon
Jag har länge varit en stark ateist och har alltid försökt att göra mitt yttersta för att verkligen förstå mig på folket som tror på en Gud. Det här är er chans att bevisa att en Gud faktiskt existerar.

Jag kommer personligen ge 5000 Svenska kronor till den personen som kan BEVISA att en Gud existerar.

Jag kommer inte acceptera:

Jag vill inte ha några inlägg om Hinduism eller någon annan religon utan bara kristendomen.

Något stycke eller citat från Bibeln.

Jag vill inte ha några spam inlägg som "Gud skapade allt det finns ingen annan förklaring" eller "Evolutionen är en bluff"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in