2012-11-03, 14:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
1. Det är en analogi, inte en allegori. Jag frågar: varför bestrider du analogins giltighet?

Nej, det är en allegori. Det finns inte minsta likhet mellan 'hus' och 'kosmos'. Men nu stortrivs du förmodentligen för du tror jag deltar i din definitions-dans.

Citat:
2. Hur skulle "byggmästare" = "hus"?

Egentligen ingen aning, eftersom du nu verkar att låta din allegori bli en sorts enigma som inte skall leda nånvart.

Citat:
3. Kan du ge relevanta upplysningar om "skolastikens irrationella argumentationsmetod"?

Ja, överdrivit bruk av allegorier och induktiva kategorier. Ja, och definitions-dansande också, såklart.
Senast redigerad av Bogomil 2012-11-03 kl. 14:04.
Citera
2012-11-03, 14:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Beklagar, mitt intresse och min kompetens liggar numera i första hand inom området av metodologi-granskning, vetenskap-filosofi, epistemologi, formell logik och kvant-fysikens möjliga filosofiska konsekvenser.

Så jag kan inte hjälpa dig utan att först behöva förkovra mig på området, och eftersom du redan har förbrukat all form för trovärdighet i dina debatt-manifestationer är jag inte benägen till at kosta på den tid och energi som krävs.
Då får jag hoppas på baylife, han verkar ju kunna matte, särskilt sannolikhet.
Citera
2012-11-03, 16:46
Medlem
Citat:
Men ett hus är väl ändå byggt av någon? Varifrån skulle ett hus bara "pluppa upp" i ett "simsalabim"? Varför tro så blint mot det faktum som man har för ögonen: ett ytterst komplext världsallt?

Världsalltet har inte "pluppat upp" i sin nuvarande form. Och oavsett hur det har uppstått så finner jag det absurt att tro att någon sitter och har kontroll över det.
Citera
2012-11-03, 16:48
Medlem
Citat:
Vad spelar det för roll vad något "tycks" stå för?

För att det är jävligt tröttsamt att diskutera med folk som gör sitt bästa för att dölja vad de står för. Du har väl helt medvetet valt Calovius som nick, så stå för det då.
Citera
2012-11-03, 19:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Då får jag hoppas på baylife, han verkar ju kunna matte, särskilt sannolikhet.
Det går trögt med min mattehjälp...
Citera
2012-11-03, 20:27
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Det går trögt med min mattehjälp...
Vad ska jag hjälpa dig med? Du jämför äpplen med päron, a-priori och a-postteori sannolikhet.
Citera
2012-11-03, 20:45
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pegasos
Världsalltet har inte "pluppat upp" i sin nuvarande form.
Och oavsett hur det har uppstått så finner jag det absurt att tro att någon sitter och har kontroll över det.
Varför tycker du det är absurt? Och vad menar du men "någon"? Menar du som en person då?
Citera
2012-11-03, 20:53
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Varför tycker du det är absurt? Och vad menar du men "någon"? Menar du som en person då?
Absurt och kontradiktoriskt i den mening att en påstådd omnibenevolent Gud skapar en värld fylld av lidande till följd av naturliga effekter, i.e. jordbävningar, tsunamis, epidemier osv. En malevolent eller en deistisk entitet är dock inte alls kontradiktoriskt vad gäller hur verkligheten ter sig.
Citera
2012-11-03, 21:02
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Absurt och kontradiktoriskt i den mening att en påstådd omnibenevolent Gud skapar en värld fylld av lidande till följd av naturliga effekter, i.e. jordbävningar, tsunamis, epidemier osv. En malevolent eller en deistisk entitet är dock inte alls kontradiktoriskt vad gäller hur verkligheten ter sig.
Men så otroligt naivt. Ursäkta, men tror du Gud är någon slags sugerdaddy som ska göra som vi vill annars finns han inte? Vad är det som säger att jordbävningar är något negativt och att lidande är ont. Tänk om det är det så att det nödvändigt, och om det inte fanns skulle det vara riktigt ont.
Citera
2012-11-03, 21:08
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Men så otroligt naivt. Ursäkta, men tror du Gud är någon slags sugerdaddy som ska göra som vi vill annars finns han inte? Vad är det som säger att jordbävningar är något negativt och att lidande är ont. Tänk om det är det så att det nödvändigt, och om det inte fanns skulle det vara riktigt ont.
Ytterligare en reträtt till "godismysterious". Vilket leder till en följdfråga; kunde Gud uppnå sitt mål med mänskligheten utan att introducera lidande i form av jordbävningar, epidemier osv? Ja eller nej?

Frågan är inte alls naiv utan den påvisar en kontradiktion mellan verkligheten och Guds påstådda natur.
Senast redigerad av baylife 2012-11-03 kl. 21:12.
Citera
2012-11-03, 21:09
Medlem
tungatorsks avatar
Här är en bra video som förklarar på dagisnivå varför ateism INTE är en religion.

http://www.youtube.com/watch?v=fwwBzffdCvg

Good stuff.
Citera
2012-11-03, 21:11
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Skulle det ses som nödvändigt, så är det isf i enlighet med allt annat lidande och principiell missunsamhet som skapats av kristna fanatiker genom tiderna, frågan är ju då vad bön och bedjande egentligen fyller för funktion - det går utmärkt att då inte fixera sig vid föreställningsvärldar vilka i sig självt tar ut sin rätt.

Att bygga så mycket psykologisk överbyggnad över något så simpelt som konstaterandet att vi är biologiska och lever i en organisk omgivning, ska inte behöva kompliceras med meningslös pseudofilosofi, det är dessutom förbaskat kostsamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in